Gå til innhold
Hundesonen.no

Pyreneer/Kaukasisk/Alaskan Malamute/Siberian Husky blanding


Maddepadde
 Share

Recommended Posts

Kaukasisk hva? ovtcharka? Hunden kan bli hva som helst av alt av kombinasjonene. Jeg ser for meg en ekstremt energisk hund med passe mengder vokt og kanskje litt gjeting på toppen. Om det er en hund du vurderer å kjøpe så vil jeg ikke anbefale det om du ikke har rfaring med noen av rasene fra før.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Maddepadde skrev:

Hei,

 

Hvordan tror dere en Pyreneer, Kaukasisk, Alaskan Malamute og Siberian Husky blanding blir i aktivitetsnivå, lynne, osv? Far er Alaskan Malamute og Siberian Husky, mens mor er Pyreneer og Kaukasisk. Begge er familiehunder og i annonsen står  det valpene også vil være familiehunder:)

P: !?rednuheilimaf eksipyt enednuh essid va negni lev re åæN

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heidihj skrev:

Hadde styrt godt unna. Her kan du få en særdeles tøff hund med sterk jaktdrift, mye vokt, skarphet, og den vil bli stor (mest sannsynlig). At denne blandingen selges som gode familiehunder er bra trist :(

Veldig, veldig enig - dette er en blanding jeg ville unngått. Tror overhodet ikke dette trenger å bli gode familiehunder, og de kommer nok til å trenge rimelig erfarne eiere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da blir det nok ikke de, nei:no: Er ingen barn eller unge i hus, men vil helst ikke ha en kjempe krevende hund. Er det bare meg som blir sjokkert over prisen på blandingsvalper? De fleste ligger på 6-10 000 på finn. Husker når jeg var 10-15 år for bare 5-10 år siden så ble de solgt for 0-2000,-. Er bra de ikke gis bort lenger for å unngå impulskjøp, men at de koster like mye/mer enn rasehunder er ganske latterlig! Hvordan er Groenendael som familiehund? Har hørt de kan være ganske nervøse, men eieren sa foreldrene ikke har snev av nervøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Maddepadde skrev:

Takk for svar, da blir det nok ikke de, nei:no: Er ingen barn eller unge i hus, men vil helst ikke ha en kjempe krevende hund. Er det bare meg som blir sjokkert over prisen på blandingsvalper? De fleste ligger på 6-10 000 på finn. Husker når jeg var 10-15 år for bare 5-10 år siden så ble de solgt for 0-2000,-. Er bra de ikke gis bort lenger for å unngå impulskjøp, men at de koster like mye/mer enn rasehunder er ganske latterlig! Hvordan er Groenendael som familiehund? Har hørt de kan være ganske nervøse, men eieren sa foreldrene ikke har snev av nervøsitet.

Siden blandingshunder koster såpass mye om dagene, kan man like så godt kjøpe en renraset hund der man får med stamtavle og vet litt hva som er gjort av helsetester både på foreldre og tidligere i slekta.

Skriv litt om hva du ønsker i en hund, hvor mye aktivitet du kan tilby, hvordan hverdagen ser ut. Hva slags størrelse du liker, hvilke egenskaper du ønsker osv. så kan vi prøve å komme med forslag på raser som kan passe :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagd en rasevalgtråd i Rasevalg-kategorien her hvor du beskrev din hverdag, hva du kan tilby en hund av aktivitet og tid, hva slags hunder du liker, pelstype, hva du vil bruke hunden til, om du vil bruke tid på mental aktivisering i tillegg til turer, om du bare vil trimme hunden fysisk, førerorenterthet, om det er viktig at den kan gå løs osv.

Alt dette og mere til er punkter som kan hjelpe deg til å finne riktig rase i stedet for å bare lete på måfå på finn :) Her finnes det flinke hundefolk med en samlet enorm kunnskap om forskjellige raser og hund generelt :) Lykke til!

 

Edit: I tillegg ville jeg brukt tid på å snakke med forskjellige oppdrettere og eiere av rasen du kommer frem til, sjekke helsestatus på foreldredyr og slekt både bakover og sidelengs, og lære deg en del om hvordan rasen skal være og hva den trenger. Ved å gjøre dette øker sjansene for en frisk, mentalt stabil hund :)

Endret av Khela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i allefall hilse å si at pyreneeren har MYE vokt. God del varsling for ingenting om du er riktig uheldig. Siberian, mutten og pyreneeren er vel alle 3 kjent for å være vanskelig å trene/motivere, liker ikke repitisjoner osv. Vet ikke med den siste. Jeg ville ligget langt unna en slik blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamute og husky krever mye tur og mosjon, men er ellers strålende familiehunder. Snille, folkekjære, rolige innendørs og generelt er det lite sannsynlig at man får spesielt store utfordringer. Minuset med dem er at de har mye jakt og det er sjeldent forsvarlig å ha dem løse i marka, ihvertfall etter de har blitt voksne. Malamuten kan ha litt problemer med andre hunder, noe som selvsagt kan bli et problem i hundeholdet. Spørs hvor mye valpene arver og av hva. 

Pyreneer kan vell være litt forskjellig, noen er store snille bamser, andre har litt mer vokt å stri med. Kaukasisk er vell en hund for ekstremt spesielt interesserte og her kan det forekomme mye rart. En blanding jeg ville styrt langt unna, ihvertfall om jeg hadde vært på utkikk etter en snill og grei (og enkel?) familiehund. Kan godt hende at noen eller alle valpene blir superhyggelige og enkle, men det kan man ikke vite før de er voksne, og da kan det være for sent om det viser seg at de ikke er det. 

Groendael har sine svakheter som de fleste andre raser, man kan ende opp med en som er nervøs, men de fleste er jo allrighte. Hvor vidt de passer inn hos dere og om det er en hund jeg tror passer deres ønsker og som dere kan bli fornøyd med er vanskelig og svare på uten å vite noe mer. Det høres jo ut som dere vurderer mye forskjellig, lag en rasevalgstråd hvor du skriver litt om deres hverdag og hva dere ønsker i en hund og hva dere kan tilby hunden. Der vil du nok få mange gode forslag på raser og det er sikkert mange som kan anbefale spesifikke oppdrettere og kull også så slipper man å ta den jobben for å slippe unna de dårlige hundene og oppdretterne :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
4 timer siden, pisil skrev:

Hmmm..... dette hørtes ut som en blanding den "berømte"/fryktede Aud Stokman kan ha avlet frem....  Hun drev mye med Kaukasisk Ovtcharka husker jeg..

Hun har ingenting med denne blandingen å gjøre, hun har ikke hund lenger.

Dette var noen på vestlandet som blandet sin pyreneer og ovtcharka (begge ble avlivet da far var ca 4 og mor ca 5 år), jeg antar at noen så har blandet videre med malamute/husky-blanding. Det er også noen (i sørvest?) som har blandet pyreneer/ovtcharkablandingen med rottweiler.

Ville neppe gått for noen av disse blandingene, men spesielt ikke når de blander inn polarhund, det er ren idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, simira skrev:

Litt OT, men er hun faktisk hundeløs nå, i Sverige også?

Såvidt jeg vet er hun det, ja. Hun er dømt for dyreplageri (blant annet) der også, og har ikke lov å drive oppdrett. Litt usikker på om hun har lov å eie hund der, men hun ser kanskje ikke poenget når hun ikke får drive oppdrett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...