Gå til innhold
Hundesonen.no

Middag for 2 i en uke for under 300 kr


Anette
 Share

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2015/10/15/Slik-lager-du-middag-for-to-personer-i-syv-dager-til-under-300-kroner-11683342.ece

Greit det går men hvor sunt forslagene er? tja...? first price, pasta,makaroni osv. 

Vet @Tinkie driver med samme prosjekt trooor jeg? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det! Vi hadde 420 kr i uken, da, for to personer. Det er 30 kr om dagen. Til gjengjeld skulle det dekke frokost og lunsj også.

Her i hus gikk det rimelig bra, altså. Kanskje ikke de sunneste middagene her heller, men det ble i alle fall godt. :lol: Kan sjekkes ut på www.tinasmat.wordpress.com - vi skal fortsette prosjektet fra i morgen av, med 420 kr for uken etter også. Det går faktisk helt fint hvis man planlegger.

Jeg savner linser og bønner i de oppskriftene, altså! Der er det mye billige, gode proteiner!

Kan komme innom og bumpe her når jeg får somlet meg til neste blogginnlegg, om det er interessant... :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Line, det er vel snakk om å spare på hver eneste krone her.

Hadde prosjekt i vår hvor vi tok utgangspunkt i budsjettrammer for en familie på tre hvor de fikk minstesats, for å se om vi klarte å lage en ukesmeny som var billig nok OG fylte alle kostholdsrådene til staten.. det var ikke lett!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en storspiser og en glutenallergiker i hus, så hadde ikke den menyen dugd, ikke til den prisen, men poenget er jo gyldig, man KAN spise billig om man vil og planlegger. Beste sparetipset i verden er jo fryser og kunne storhandle kjøtt/fisk på tilbud. 

Vi har et vanvittig brød/knekkebrødforbruk i huset. Ville antakeligvis spart på å lage mer brød selv. Ikke jeg som spiser det, men Bonden. Nevnte jeg storspiser? Enkelte dager går det et normalstort brød til dagen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den menyen er overaskende god egentlig jeg. Joda fiskegrateng fra firstprice er neppe det beste man får, men det er da med potet og grønnsaker så man dør vell ikke av å spise det en dag. Ellers er det jo faktisk mye bra. Laks, taco, chili con carne og hjemmelaget tomatsuppe. Pasta er jo ikke usunt, ihvertfall ikke en dag i uken. Tomatsuppen er kanskje ikke noe å rope høyt hurra for, men usunt er det vell heller ikke som en del av et variert kosthold. Hva mengden angår så vet jeg ikke om det hadde holdt her i huset, men det står jo ikke spesifisert så vanskelig å si.  

Jeg tenker egentlig et greit, normalt sunt, vanlig kosthold når jeg ser den menyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som stusser veldig på den priser som er satt opp? Jeg mener, grønnsaksuppe til 26 kroner. For de 26 kronene skal du altså kjøpe en pose gulrøtter, en kålrot (man får jo ikke kjøpt en halv en), noen poteter og en purre, samt en pakke buljongterninger OG kylling (hvor fanken får man liksom kjøpt noen gram kyllingstrimler for 4 kroner?). Jeg ser den samme feilen her som i Remas "under 100lappen", hvor man regner prisen ut fra den man bruker, ikke det man faktisk må kjøpe. For man får faktisk ikke kjøpt bare 3 av eggene i en pakke og betale stykkpris for dem, man må kjøpe hele pakka, og da sprekker hele budsjettet bare der.

Hadde i grunn vært morsomt å gått på Rema med et desilitermål, åpnet en kartong melk, tatt med seg 2 dl, og gått i kassen for å betale den prisen det står i brosjyren at man må bruke i følge oppskriften :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rocket skrev:

Handle hos bøndene så får man gode priser :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er jo ikke alle som har muligheten til det, i hvert fall ikke uten at det koster en del å komme seg dit ;) Jeg bor midt ute i åker'n, for å si det sånn, det er gårder og jorder rundt hele her. Men alle gårdene som ligger i gåavstand herfra driver kun med korn, så vidt jeg vet, eller klarer å se. Og det eneste stedet med høner er av typen 30 000 høns, og da kjøper jeg like gjerne i butikken, da slipper jeg i alle fall å se og lukte hvor ****** de stakkars pippippene har det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S Det er et veldig godt poeng. Det er nettopp det Musikeren og jeg driver med - vi kjøper inn varer for 420 kr, og så lager vi mat ut fra det. Da bruker vi kanskje kålrot i to-tre middager på en uke, gulrot i fire, og så videre. Og da blir det brått ikke urealistisk igjen. Forrige uke kjøpte vi en hel kylling, da kokte vi kraft på skroget, hadde kyllingfiletene i én middag, og så resten av kjøttet (alt jeg ikke klarte å få av i pene stykker :lol: ) i en annen rett, og så hadde vi kraft til alle linse-rettene senere. :) Det var 60 kr for protein i to middager og smakstilsetning i alle de andre. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lene_S skrev:

Er det bare meg som stusser veldig på den priser som er satt opp? Jeg mener, grønnsaksuppe til 26 kroner. For de 26 kronene skal du altså kjøpe en pose gulrøtter, en kålrot (man får jo ikke kjøpt en halv en), noen poteter og en purre, samt en pakke buljongterninger OG kylling (hvor fanken får man liksom kjøpt noen gram kyllingstrimler for 4 kroner?). Jeg ser den samme feilen her som i Remas "under 100lappen", hvor man regner prisen ut fra den man bruker, ikke det man faktisk må kjøpe. For man får faktisk ikke kjøpt bare 3 av eggene i en pakke og betale stykkpris for dem, man må kjøpe hele pakka, og da sprekker hele budsjettet bare der.

Hadde i grunn vært morsomt å gått på Rema med et desilitermål, åpnet en kartong melk, tatt med seg 2 dl, og gått i kassen for å betale den prisen det står i brosjyren at man må bruke i følge oppskriften :P

Nå er det jo ikke sånn at man kjøper inn alle disse ingrediensene hver dag, sant? Man har jo en pose gulrøtter i flere dager, det samme med andre basisting. Dersom man deler kostnaden for innkjøp av basismatvarer på dager pr uke, så kommer man nok til mål med disse oppskriftene. 

Har man dårlig råd, så kan det være en genial investering å kjøpe en stor fryser - man finner sånt til ganske greie priser på finn.no f eks. Og om man er flink til å lage store porsjoner og fryser ned, så har man masse gode middager til en billig penge (det meste kan faktisk fryses uten at det forringer smaken vesentlig :)). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke menyen her var så gal, jeg. Høres ut som slik vi spiste mye av i studietida. Bruker man resten av gulrøttene neste uke så blir det ikke ekstra innkjøp da. Synes ikke det så spesielt usunt ut heller. Spe på med litt ekstra grønnsaker så er jo dette helt fint :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lene_S skrev:

Er det bare meg som stusser veldig på den priser som er satt opp? Jeg mener, grønnsaksuppe til 26 kroner. For de 26 kronene skal du altså kjøpe en pose gulrøtter, en kålrot (man får jo ikke kjøpt en halv en), noen poteter og en purre, samt en pakke buljongterninger OG kylling (hvor fanken får man liksom kjøpt noen gram kyllingstrimler for 4 kroner?). Jeg ser den samme feilen her som i Remas "under 100lappen", hvor man regner prisen ut fra den man bruker, ikke det man faktisk må kjøpe. For man får faktisk ikke kjøpt bare 3 av eggene i en pakke og betale stykkpris for dem, man må kjøpe hele pakka, og da sprekker hele budsjettet bare der.

Hadde i grunn vært morsomt å gått på Rema med et desilitermål, åpnet en kartong melk, tatt med seg 2 dl, og gått i kassen for å betale den prisen det står i brosjyren at man må bruke i følge oppskriften :P

En pakke egg feks holder jo i flere mnd så det går jo opp i opp. Den uken man kjøper pakken bruker man 25 kr, de neste ukene bruker man ikke noe på egg. Ellers så har jo bla bunnpris porsjonspakninger med kylling(og andre ting) til en ok pris. På ting med kortere holdbarhet må man jo da evt legge opp menyen etter det så man får brukt opp slik at ting ikke går til spille. Man skal jo også ha andre måltider enn middag (hvor sikkert melk, egg, grønnsaker og andre ting fint kan brukes også så det ikke går til spille) og de utgiftene kommer jo utenom dette budsjettet. Slett ikke urealistisk, men kan kreve litt planlegging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Nå er det jo ikke sånn at man kjøper inn alle disse ingrediensene hver dag, sant? Man har jo en pose gulrøtter i flere dager, det samme med andre basisting. Dersom man deler kostnaden for innkjøp av basismatvarer på dager pr uke, så kommer man nok til mål med disse oppskriftene. 

Har man dårlig råd, så kan det være en genial investering å kjøpe en stor fryser - man finner sånt til ganske greie priser på finn.no f eks. Og om man er flink til å lage store porsjoner og fryser ned, så har man masse gode middager til en billig penge (det meste kan faktisk fryses uten at det forringer smaken vesentlig :)). 

 

40 minutter siden, Malamuten skrev:

En pakke egg feks holder jo i flere mnd så det går jo opp i opp. Den uken man kjøper pakken bruker man 25 kr, de neste ukene bruker man ikke noe på egg. Ellers så har jo bla bunnpris porsjonspakninger med kylling(og andre ting) til en ok pris. På ting med kortere holdbarhet må man jo da evt legge opp menyen etter det så man får brukt opp slik at ting ikke går til spille. Man skal jo også ha andre måltider enn middag (hvor sikkert melk, egg, grønnsaker og andre ting fint kan brukes også så det ikke går til spille) og de utgiftene kommer jo utenom dette budsjettet. Slett ikke urealistisk, men kan kreve litt planlegging. 

Altså, jeg skjønner at man bruker opp ting over tid, og alt det der. Men det forutsetter at man planlegger mye, og har en del ting fra før. Det jeg reagerer på med sånne menyer som i denne linken og Remas brosjyrer er at det ser så flott og billig ut, men det gir et litt skjevt inntrykk. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare akkurat hva jeg mener, men jeg skal prøve:

Denne menyen er satt opp som en isolert uke. Den nevner ingenting om uken etter, så med mindre man forventer at folk spiser samme meny uke etter uke, så må uken etter også planlegges nøye ut fra hva man kjøpte uken før. Hvis ikke, blir plutselig ikke den første uken så billig likevel. 

Det regnes med stk-pris, noe som er urealistisk, for mange ting kan ikke kjøpes i enkeltdeler, som 3 egg eller 2 dl melk. Selv om man bruker dette uken etter, så tas det faktisk ikke med i det regnestykket. Denne menyen er som sagt en isolert uke, og for å få et reelt regnestykke, må man regne med det man faktisk må kjøpe. Man er nødt til å betale for en hel eggekartong, og da er det den prisen som burde telles med. Bruker man resten en annen dag eller uken etter, så blir ikke prisen på egg med i regnestykket for den dagen eller uka, men den skal likevel være med den dagen man må kjøpe hele kartongen for at stykket skal bli riktig. Slik denne menyen blir presentert, kan man altså få en pakke makaroni, en kartong egg, 1 løk, 2 bokser tomater og en pakke buljongterninger for kun 26 kroner. Da lurer jeg på hvilken butikk de har brukt, for der er det jammen billig. Da regner jeg ikke med krydderet det forutsettes at man har fra før. 

Det jeg prøver å få frem er at slike oppsatte menyer er satt opp helt feil. Om man her hadde slått sammen alt man måtte kjøpe den uken, og kom frem til under 300,-, uten å nevne hva de mener det koster for hver enkelt dag, da hadde det vært letter å svelge. Sånn det står nå er helt urealistisk ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev: Nå er det jo ikke sånn at man kjøper inn alle disse ingrediensene hver dag, sant? Man har jo en pose gulrøtter i flere dager, det samme med andre basisting. Dersom man deler kostnaden for innkjøp av basismatvarer på dager pr uke, så kommer man nok til mål med disse oppskriftene. 

Har man dårlig råd, så kan det være en genial investering å kjøpe en stor fryser - man finner sånt til ganske greie priser på finn.no f eks. Og om man er flink til å lage store porsjoner og fryser ned, så har man masse gode middager til en billig penge (det meste kan faktisk fryses uten at det forringer smaken vesentlig [emoji4]). 

 

40 minutter siden, Malamuten skrev: En pakke egg feks holder jo i flere mnd så det går jo opp i opp. Den uken man kjøper pakken bruker man 25 kr, de neste ukene bruker man ikke noe på egg. Ellers så har jo bla bunnpris porsjonspakninger med kylling(og andre ting) til en ok pris. På ting med kortere holdbarhet må man jo da evt legge opp menyen etter det så man får brukt opp slik at ting ikke går til spille. Man skal jo også ha andre måltider enn middag (hvor sikkert melk, egg, grønnsaker og andre ting fint kan brukes også så det ikke går til spille) og de utgiftene kommer jo utenom dette budsjettet. Slett ikke urealistisk, men kan kreve litt planlegging. 

Altså, jeg skjønner at man bruker opp ting over tid, og alt det der. Men det forutsetter at man planlegger mye, og har en del ting fra før. Det jeg reagerer på med sånne menyer som i denne linken og Remas brosjyrer er at det ser så flott og billig ut, men det gir et litt skjevt inntrykk. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare akkurat hva jeg mener, men jeg skal prøve:

Denne menyen er satt opp som en isolert uke. Den nevner ingenting om uken etter, så med mindre man forventer at folk spiser samme meny uke etter uke, så må uken etter også planlegges nøye ut fra hva man kjøpte uken før. Hvis ikke, blir plutselig ikke den første uken så billig likevel. 

Det regnes med stk-pris, noe som er urealistisk, for mange ting kan ikke kjøpes i enkeltdeler, som 3 egg eller 2 dl melk. Selv om man bruker dette uken etter, så tas det faktisk ikke med i det regnestykket. Denne menyen er som sagt en isolert uke, og for å få et reelt regnestykke, må man regne med det man faktisk må kjøpe. Man er nødt til å betale for en hel eggekartong, og da er det den prisen som burde telles med. Bruker man resten en annen dag eller uken etter, så blir ikke prisen på egg med i regnestykket for den dagen eller uka, men den skal likevel være med den dagen man må kjøpe hele kartongen for at stykket skal bli riktig. Slik denne menyen blir presentert, kan man altså få en pakke makaroni, en kartong egg, 1 løk, 2 bokser tomater og en pakke buljongterninger for kun 26 kroner. Da lurer jeg på hvilken butikk de har brukt, for der er det jammen billig. Da regner jeg ikke med krydderet det forutsettes at man har fra før. 

Det jeg prøver å få frem er at slike oppsatte menyer er satt opp helt feil. Om man her hadde slått sammen alt man måtte kjøpe den uken, og kom frem til under 300,-, uten å nevne hva de mener det koster for hver enkelt dag, da hadde det vært letter å svelge. Sånn det står nå er helt urealistisk ;)

Men om du kjøper en pakke pølser og en pakke lomper (og ikke liker sennep og ketchup), spiser halvparten til middag en dag og halvparten dagen etter, så koster jo ikke middagen deg 50kr dag 1 og 0 kr dagen etter? Det er jo mer fornuftig å si at prisen er 25kr per middag?

Jeg synes hvordan rema 1000 regner prisen på sine menyer er helt ok jeg, bortsett fra at de beregner alt for lite mat. Det er jo ikke rema sin skyld at folk ikke greier å planlegge bruken av maten sin og må kaste resten av eggene i eggekartongen? Eller om man spiser de resterende fire eggene til frokost? Da har man brukt 8kr på egg til middag og 16kr på egg til frokost. Man har jo ikke brukt 24kr på egg til middagen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gro skrev:

 

Men om du kjøper en pakke pølser og en pakke lomper (og ikke liker sennep og ketchup), spiser halvparten til middag en dag og halvparten dagen etter, så koster jo ikke middagen deg 50kr dag 1 og 0 kr dagen etter? Det er jo mer fornuftig å si at prisen er 25kr per middag?

 

Jeg synes hvordan rema 1000 regner prisen på sine menyer er helt ok jeg, bortsett fra at de beregner alt for lite mat. Det er jo ikke rema sin skyld at folk ikke greier å planlegge bruken av maten sin og må kaste resten av eggene i eggekartongen? Eller om man spiser de resterende fire eggene til frokost? Da har man brukt 8kr på egg til middag og 16kr på egg til frokost. Man har jo ikke brukt 24kr på egg til middagen for det?

Vel, du må jo betale 50 kroner den første dagen, og neste dag må du ikke betale noen ting. Det hjelper jo ikke at du får to middager til for de 50 kronene, dersom du ikke har penger til å kjøpe hele pølsepakka. Slik menyene er satt opp, så får man inntrykk av at dersom man kun har 26 kroner å bruke, så får man alt de har satt opp til den tomatsuppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gro skrev:  

Men om du kjøper en pakke pølser og en pakke lomper (og ikke liker sennep og ketchup), spiser halvparten til middag en dag og halvparten dagen etter, så koster jo ikke middagen deg 50kr dag 1 og 0 kr dagen etter? Det er jo mer fornuftig å si at prisen er 25kr per middag?

 

Jeg synes hvordan rema 1000 regner prisen på sine menyer er helt ok jeg, bortsett fra at de beregner alt for lite mat. Det er jo ikke rema sin skyld at folk ikke greier å planlegge bruken av maten sin og må kaste resten av eggene i eggekartongen? Eller om man spiser de resterende fire eggene til frokost? Da har man brukt 8kr på egg til middag og 16kr på egg til frokost. Man har jo ikke brukt 24kr på egg til middagen for det?

Vel, du må jo betale 50 kroner den første dagen, og neste dag må du ikke betale noen ting. Det hjelper jo ikke at du får to middager til for de 50 kronene, dersom du ikke har penger til å kjøpe hele pølsepakka. Slik menyene er satt opp, så får man inntrykk av at dersom man kun har 26 kroner å bruke, så får man alt de har satt opp til den tomatsuppa. 

Ja, da tenker vi bare ulikt. Jeg tenker at det du forbruker til den middagen er hva middagen koster, men man kan ikke gå på rema og handle en av middagene dems med en hundrelapp, nei. Det er vel derfor god planlegging er alfa og omega når det gjelder å leve billig i matveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe budsjett for handleturene våre, men vi kjøper så og si aldri kjøtt i Norge (storhandler i Sverige noen ganger i året), vi lager all mat fra bunnen av (alt fra hjemmelaget pizzasaus til gryteretter), og vi handler kun èn dag i uken. Ofte tredobler vi mengden mat vi lager, og fryser ned restene i lunsjbokser. Vi lagde wok for et par dager siden, og etter å ha mettet egne mager så fylte vi opp hele 8 lunsjpakker. Disse kan brukes både som middager på dager vi er på farten, eller tas med som lunsj på skole og jobb. Jeg har faktisk aldri brukt så lite penger på mat og allikevel hatt et så bra kosthold, og jeg har med varmmat på skolen hver eneste dag. Billig billig :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
    • Det er umulig å si uten å se og kjenne på hunden. Du skal kunne såvidt kjenne konturene av ribbeina på siden, av en voksen hund. Valper kan godt være litt rundere. Med puddel er det jo også vanskelig å si fordi de kan variere veldig i størrelse. Du kan eventuelt spørre oppdretter om hvor mye søsknene veier, og hvor mye foreldrene veier som voksne. Dyrlegen vil hjelpe deg å se om han er overvektig eller ikke.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...