Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyde på valp


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Mine pleier å vokse 2-3cm etter de er 6 mnd. Noen litt mer, andre litt mindre. Minstemål på tisper er 51cm, og hun ene jeg har nå som er ca 52cm (skal måle på nytt) var vel ca 49cm når hun var 6mnd. Broren hennes har gått fra ca 54cm til ca. 57cm. En annen tispe har gått fra ca 50cm til ca 53cm (10 mnd nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har vokst lite i høyden etter 6 mnd. Henholdsvis to store malamuter og en hollender. De har vokst litt, men min første tanke er nok at å vokse 5 cm etter 6 mnds alder på en såpass liten hund kan holde hardt, men utvikling er veldig individuelt så noen fasit finnes ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bikkjene skrev:

Håper hun blir 43 cm høy som voksen. Men hun er uansett altfor liten. Måler henne omtrent hver dag den siste måneden i håp på at hun blir større men det ser ikke ut som om hun kommer til å bli innenfor rasestandaren. 

Måler du henne riktig da? Hvordan måler du? Jeg har opplevd at å måle hund kan være vanskelig, og man kan få veldig forskjellige resultat avhengig av hvordan hunden står og hvor og hvordan man måler. Min hannhund er målt offisielt tre ganger med hhv 63 cm, 64 cm og 65 cm som resultat. 

Mine hunder har alltid vokst en del etter fylte 6 mnd. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vokste hannhunden til han var godt over 1 år. Han ble stilt på utstilling som 10mnd gammel og etter det har han vokst 2-3 cm til.
Så ikke gi opp håpet enda. Og så er det viktig å måle riktig, samt at hunden står riktig.

På min rase (som også har høyde krav) så kan foreldre som er små og store gi veldig ustabile avkom, noen blir for små og andre for store. Så noen fasit er ikke lett å komme med. I siste kullet til ene hunden vår ble det tre valper, en for stor, en for liten og en i midten.

Ikke stress for mye med det og mål heller en gang i mnd. Å måle hver dag tror jeg bare gjør deg veldig stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, som tommelfingerregel, at hunder som blir små ifht standarden ofte slutter tidlig å vokse, og motsatt med de som blir store (sheltie er mitt hovedgrunnlag her, der er det stor variasjon innad i høyde). En sheltie vokser, hvis den følger normal kurve og innenfor størrelse, normalt 10 cm. fra høyden ved 3 mnd, og 6 cm. fra høyden ved 4 mnd. Nei, det er ikke tull, det stemmer med de aller fleste. En som da holder idealhøyde for tispe, vil være 25,5 cm. ved 3 mnd., og 29,5 cm. ved 4 mnd., og skal ende på 35,5, så det sier seg jo selv at de bremser kraftig i vekst etter de har passert 4-5 mnd. 

Hvis jeg skal sammenligne med aussiene, så har tispene mine stort sett vokst en cm. i måneden fra 4-5 mnds. alder og stoppet når de har vært 8-10 mnd. De er alle like høye, ca. 49-50 cm. Den eldste fikk løpetid 13 mnd. gammel, mellomste 14 mnd. gammel, og yngste er snart 17 mnd. og har ikke hatt løpetid, så det at de vokser fram til løpetid har jeg ikke så mye tro på, da skulle mine vært gigantiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på hunden måler du høyden? Man skal måle på manken, altså på toppen av der skulderbladene møtes, og hunden skal stå på et jevnt, ikke glatt underlag med hodet i naturlig høyde når man måler. En anspent hund, eller en hund som krymper seg, kan utgjøre flere cm. feilmåling. 

Måle.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2015, 09.17.26, bikkjene skrev:

Hun er nå 41 cm høy og snart 7 måneder og veier 10 kilo. Tror dere hun vokser mer? Håper på at hun skal vokse mye.

Har du bilde av henne? om du har et bilde hvor hun står ved siden av noen mennesker er det lettere å se om hun er alt for liten eller ikke. Hvilken kennel/foreldre er hun etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ingen bilder som er greie nok men har målt henne ved siden av en annen hund og hun er nok den størrelsen.

Hun er nå 7,5 måneder og er kun 42 cm. Og veier bare 11 kilo. Tror dere hun vokser mer nå? " Håpe håpe håpe håpe"

Jeg antar at hun blir 43 cm og 13 kilo som voksen. Hva tror dere? Altså altfor liten til utstilling men hun er jo verdens beste uansett. Men håper hun blir 44 cm. Hva tror dere er størst sannsynlighet at hun blir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...