Gå til innhold
Hundesonen.no

Endometriose - behandling?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Noen som har endometriose her?

Jeg har ikke fått det påvist ved kikkehullsoperasjon (som jeg har forstått er eneste fullstendig sikre diagnosemuligheten?), men har fått beskjed om at det er det jeg har basert på symptomer. Har også fått beskjed om at p-piller er beste løsning for å redusere smertene. Men er virkelig p-piller eneste mulighet for å unngå j... smerter?

På grunn av migrene skal jeg egentlig helst ikke bruke p-piller, men har til nå gått på det likevel. Jeg sluttet på p-pillene ved en tilfeldighet (var tom :P), og har i de 2 mnd opplevd reduksjon i migrenen (det kan være tilfeldig, men jeg skulle likevel gjerne prøvd litt lenger for å se). Men, merker at smertene fra endometriosen kommer mer og mer tilbake.

Blir gæærn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke endometriose, men tenkte jeg likevel ville dele med deg at det at migrene henger sammen med bruk av p-piller er tilbakevist. Jeg blei nemlig henvist til nevrolog etter at jeg var så dum å avsløre at jeg har hatt ca 5 migreneanfall i mitt liv, samtidig som jeg skulle ha ny resept på p-piller. Et halvt års ventetid og en tom hodepinedagbok seinere kom jeg til nevrolog, som blei ganske oppgitt og sendte en oppdatert forskningsrapport (hvor studier av sammenhengen mellom hormonprevensjon og migrene blei gjennomgått) til fastlegen min, slik at jeg skulle slippe videre innsigelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har. Ikke påvist ved kikkhull, men ut i fra symptomer og at det er veldig utbredt i familien.

p-piller fungerer ikke for meg da jeg blir deppa av de. Så jeg fikk satt inn hormonspiral for noen måneder siden. Har ikke reagert negativt pga den, og får mindre smerter og blødninger for hver mens jeg har. Å sette inn spiralen var helt j*vlig (i mange dager etterpå). Jeg fikk ikke smertstillende av gynokologen, annet enn beskjed om å ta en paracet :(

Fordelen med spiral er at det er mye mindre hormoner, og de går på et område av kroppen, ikke hele systemet. Så det er mindre "stress" sånn sett.  Mange mister mensen helt på hormonspiral, jeg har håp om at jeg skal være en av de :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tekopp skrev:

Jeg har. Ikke påvist ved kikkhull, men ut i fra symptomer og at det er veldig utbredt i familien.

p-piller fungerer ikke for meg da jeg blir deppa av de. Så jeg fikk satt inn hormonspiral for noen måneder siden. Har ikke reagert negativt pga den, og får mindre smerter og blødninger for hver mens jeg har. Å sette inn spiralen var helt j*vlig (i mange dager etterpå). Jeg fikk ikke smertstillende av gynokologen, annet enn beskjed om å ta en paracet :(

Fordelen med spiral er at det er mye mindre hormoner, og de går på et område av kroppen, ikke hele systemet. Så det er mindre "stress" sånn sett.  Mange mister mensen helt på hormonspiral, jeg har håp om at jeg skal være en av de :aww:

Hormonspiral fungerer på hele kroppen, mens kobberspiral virker lokal, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har ikke endometriose, men tenkte jeg likevel ville dele med deg at det at migrene henger sammen med bruk av p-piller er tilbakevist. Jeg blei nemlig henvist til nevrolog etter at jeg var så dum å avsløre at jeg har hatt ca 5 migreneanfall i mitt liv, samtidig som jeg skulle ha ny resept på p-piller. Et halvt års ventetid og en tom hodepinedagbok seinere kom jeg til nevrolog, som blei ganske oppgitt og sendte en oppdatert forskningsrapport (hvor studier av sammenhengen mellom hormonprevensjon og migrene blei gjennomgått) til fastlegen min, slik at jeg skulle slippe videre innsigelser.

Så merkelig (både av fastlege og om det er sånn at det ikke er noen sammenheng). Jeg har fått beskjed av nevrolig om at faren for hjerneslag ved bruk av p-piller øker ved migrene med aura, men at jeg kan gå på p-piller om jeg ønsker siden jeg uansett har brukt det så lenge. Aldri noen fastleger som har sakt noe fra eller til på bruk av p-piller og migrene. Anfallsmessig har jeg bare lest at noen opplever økning i anfall, andre reduksjon, mens noen ikke opplever noen endring.

Har hatt migrene leeenge da, og aldri klart å finne noen sammenheng mellom noe som helst. Når jeg plutselig tror jeg har funnet et mønster (har også dagbok) så endrer bare alt seg. Så tipper det bare er tilfeldig denne gangen her også. Jeg har jo også veldig lyst til å finne en årsak, så det er lett å se mønster også som kanskje ikke er der... Hatt migrene 46 ganger i år (15 sterke, resten fordelt mellom svak og medium)... Hater migrene...

Skulle likt å sett den studien, for om det faktisk ikke er noen sammenheng at all, så er det jo bare å hoppe på igjen uansett. Humørmessig merker jeg ingen endringer ved p-pillebruk, så er liksom ikke noen negative sider for meg ved det (annet enn det å svelge pillen og huske tiden :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tekopp skrev:

Jeg har. Ikke påvist ved kikkhull, men ut i fra symptomer og at det er veldig utbredt i familien.

p-piller fungerer ikke for meg da jeg blir deppa av de. Så jeg fikk satt inn hormonspiral for noen måneder siden. Har ikke reagert negativt pga den, og får mindre smerter og blødninger for hver mens jeg har. Å sette inn spiralen var helt j*vlig (i mange dager etterpå). Jeg fikk ikke smertstillende av gynokologen, annet enn beskjed om å ta en paracet :(

Fordelen med spiral er at det er mye mindre hormoner, og de går på et område av kroppen, ikke hele systemet. Så det er mindre "stress" sånn sett.  Mange mister mensen helt på hormonspiral, jeg har håp om at jeg skal være en av de :aww:

Jeg vet ikke om noen i min familie som har det faktisk, ingen som hadde hørt om det når jeg nevnte det. Men jeg har "hele symptomlisten" da... Min mor hadde riktignok veldig problemer med "alt sammen", så hun fjernet livmoren for noen år siden etter maaaange år med problemer.. Er det noen i familien din som har måttet operere spesifikt for endometriose?

Usj, det tør jeg ikke å gjøre, høres vondt ut. :( Trodde egentlig spiral ble frarådet kvinner som ikke hadde født/vært gravide? Jeg skjønner ikke helt hvorfor hormonspiral skal være anderledes enn p-piller når det gjelder humøret? Er det bare fordi det er mindre hormoner på en gang? Vil ikke i såfall minipiller gjøre samme nytten?

Jeg har nesten lyst til å bare fjerne livmoren, er sånn 98% sikker på at jeg ikke vil ha barn. Men så er vi jo to om det da, og jeg har blitt såpass voksen nå at jeg vet at meninger kan forandre seg i løpet av en 10-års periode, så kan jo ikke gjøre det heller... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy jeg fant, tror jeg:

http://tidsskriftet.no/article/2985805

Er det denne? I såfall er jeg jo helt uten økt risiko om jeg bytter til lavdose p-pille, jeg har gått på de med mest hormoner til nå.

Og virker jo som at hormoner uansett er eneste behandling for endometriosen også. Men finnes det lavdose p-piller man ikke må ta til nøyaktig samme klokkeslett hver dag? Jeg er surrehue av dimensjoner... Lever på p-piller som man kan glemme i 12 timer og likevel ikke ha noen økt risiko for graviditet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral kan fint brukes også av kvinner som ikke har født! Hormonspiral frigjør hormoner som virker lokalt, derfor påvirker de ikke humøret. Minipiller er fortsatt piller som påvirker hele kroppen. Å fjerne livmoren er et ganske stort inngrep. Min mor gjorde det pga muskelknuter og mente hun mistet mye av "støtten" innvendig, følte seg redusert muskelmessig rett og slett. 

Jeg har mange ganger tenkt på å få satt inn hormonspiral selv fordi jeg virkelig hater å ha mensen, det er det eneste hormonpreparatet jeg kan tenke meg å bruke. Jeg har også migrene og har en klar gjenganger i at anfall er relatert til hormonforandringer(eggløsning og mens). Skulle bare ønske hormonspiral også kunne gjøre noe med humørsvingningene jeg får ved de samme hormonforandringene, er så møkka lei av å være kjempedeppa hver eggløsningsuke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frarådet var vel å ta litt hardt, men mitt inntrykk er at det gjerne anbefales til kvinner i stabilt forhold, som allerede har fått barn. Kvinner som ikke har født har gjerne mindre livmor, og kan oppleve mer smerter/komplikasjoner i forbindelse med spiralbruken. Men jeg skjønner jo at det likevel kan være det som er det beste for den enkelte personen.

Jeg opplever ikke noe månedlig svingning i humøret verken med eller uten p-piller, virker slitsomt å måtte ha det sånn. Så det eneste p-pillebruken står på er liksom den migrenen. Jeg har ført dagbok i et år nå, og så de første 6 mnd veldig sammenheng mellom mensen og migrene, men så etter det har det plutselig kommet helt random igjen. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro... Utrolig kjedelig å ikke finne noen direkte sammenheng.

Min mor har forøvrig ikke hatt noen plager i forbindelse med fjerningen av livmor, eneste hun angrer på er at hun ikke gjorde det før. Hun undersøkte godt i forkant og det virket som de fleste ikke fikk noen særlige problemer, plager eller komplikasjoner i etterkant. Enkelttilfeller sier uansett lite om det totale bildet, så hadde jeg vurdert dette mer seriøst hadde jeg selvsagt tatt kontakt med fagpersonell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Hormonspiral fungerer på hele kroppen, mens kobberspiral virker lokal, vel?

Jeg er ikke helsepersonell, om noen vet mer enn meg, rett meg gjerne

kobbersprial virker mot graviditet, hormonspiralen lurer kroppen til å tro den er gravid (sånn jeg har skjønt det). Fordelen med hormonspiral i forbindelse med endometriose er (sånn jeg har skjønt det) at endometriosevevet ikke fylles med blod som må tømmes, så man opplever ikke symptomene på endometriose etterhvert.

P-piller gjør noe av det samme, man har ikke vanlig mens egentlig på p-piller. Strengt tatt trenger man ikke ha det som later som mens oftere enn et par ganger i året på pillene. Den eneste grunnen til at pillene har ei ukes opphold en gang i måneden er fordi legemiddelindustrien trodde at det ville få folk til å være mer komfortabel med pilla når den kom. Det virker ikke like unaturlig om man fortsatt har mensen, sant? :rolleyes: Yay for markedsføring.

4 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg vet ikke om noen i min familie som har det faktisk, ingen som hadde hørt om det når jeg nevnte det. Men jeg har "hele symptomlisten" da... Min mor hadde riktignok veldig problemer med "alt sammen", så hun fjernet livmoren for noen år siden etter maaaange år med problemer.. Er det noen i familien din som har måttet operere spesifikt for endometriose?

Usj, det tør jeg ikke å gjøre, høres vondt ut. :( Trodde egentlig spiral ble frarådet kvinner som ikke hadde født/vært gravide? Jeg skjønner ikke helt hvorfor hormonspiral skal være anderledes enn p-piller når det gjelder humøret? Er det bare fordi det er mindre hormoner på en gang? Vil ikke i såfall minipiller gjøre samme nytten?

Jeg har nesten lyst til å bare fjerne livmoren, er sånn 98% sikker på at jeg ikke vil ha barn. Men så er vi jo to om det da, og jeg har blitt såpass voksen nå at jeg vet at meninger kan forandre seg i løpet av en 10-års periode, så kan jo ikke gjøre det heller... :lol:

Et par stykker har blitt operert for endometriose i familien ja (søskenbarn og tremenninger, så ikke supernært. Mor og tante hadde symptomer før de fikk barn), det var pga snakk rundt det og en podcast episode som gjorde at jeg ba om henvisning til gynekolog for det.

Det var vondere enn jeg hadde trodd det skulle være å ta spiral ja, men med skikkelig smertestillende og et par dagers sykemelding kunne jeg gjort det igjen altså. Jeg har tross alt ikke kastet opp av mens smerter på noen måneder nå, og har forhåpentligvis flere år igjen av effekten. 3-5 dager med veldig vondt og en måneds tid med blødninger før det stabiliserte seg. men jeg hadde uvanlig mye problemer med den, folk flest har en mye mindre traumatisk erfaring blir jeg fortalt.

Om p-piller fungerer for deg, så er det det gynekologene jeg snakket med anbefaler som første utvei, spiralen kommer som alternativ nr 2. 

Forøvrig har jeg mindre problemer med migrene nå enn før jeg fikk satt inn spiralen, men jeg kan ikke påstå at det er en direkte sammenheng der. En av mine problemer var at kombinasjonen av smertestillende rundt mens og migrenepillene begynte å gi meg magesår. Nsaid'er heftige saker man ikke bør spise om man kan la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tekopp skrev:

Jeg er ikke helsepersonell, om noen vet mer enn meg, rett meg gjerne

kobbersprial virker mot graviditet, hormonspiralen lurer kroppen til å tro den er gravid (sånn jeg har skjønt det). 

 

 

Litt om hvordan kobberspiral og hormonspiral fungerer: https://no.wikipedia.org/wiki/Spiral_(prevensjonsmiddel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kikkehullsoperert ved kvinneklinikken Ullevål for noen år siden. Alt av gynekologiske undersøkelser var "helt fine" og jeg ble fortalt at siden de ikke så cyster eller oppfylninger, så var alt i sin skjønneste orden, til tross for ekstreme menssmerter siden puberteten. :blink: Jeg ba innstending fastlegen om henvisning til Ullevål fordi det på det tidspunktet var der nærmeste ekspertise var, og ble satt opp til operasjon. Det ble funnet flere typer lesjoner som var små, men hissige, disse ble fjernet. Fikk også en hormonkur som varte i tre måneder etterpå, tror jeg. Jeg har vært svært lite plaget med den typen smerter i ettertid. Så inntil den dagen det eventuelt skulle blusse opp igjen (det har det en tendens til å gjøre, men det kan ta mange år) anser jeg meg som kurert. :banana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tekopp skrev:

Så spiralen hindrer at kroppen selv produserer hormonene, mens p-piller er kunstig tilføring av de samme hormonene? 

Hormonspiral er på en måte en minipille som ligger i livmoren og frigjør bittesmå mengder med hormoner. Hormonene påvirker slimhinnen lokalt og kan over tid hindre eggløsning og dermed mens. Det den har felles med minipille er at den ikke inneholder østrogen. 

Kobberspiral gir fra seg små mengder kobber som påvirker slimhinnene slik at egget ikke kan feste seg, men påvirker ikke eggløsning. Noen opplever å få større blødninger med kobberspiral. 

Ingen av spiralene påvirker kroppens egen produksjon av hormoner, slik p-piller kan gjøre fordi man tilfører kroppen større doser hormoner med p-piller enn med hormonspiral. Mange opplever bl.a. problemer med å bli gravide etter p-pilleslutt, det er sjelden noe problem etter fjerning av spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00, jeg bruker Cerazette. Den tar jeg samtidig som allergipilla mi om morran. Det er en minipille, men det er ikke krise om jeg venter noen timer (eller bytter tidspunkt for å ta den, som da jeg hadde matforgiftning i over ei uke og ville være sikker på at den ikke forsvant ut igjen). Men de aller fleste pusser jo tenna om morran, så det er jo bare å ta den da? :) Det er forresten ikke sånn lenger at det bare er damer som har født som får spiral. For de aller fleste vil det være et bra alternativ. Jeg har valgt å la være fordi jeg er redd for å få dårlig hud igjen og fordi jeg trives med å ha "mensen" i 2-3 dager hver tredje måned ca med det prevensjonsmiddelet jeg går på nå.

@Tekopp, jeg er godt kjent med p-pillas framvekst og hvorfor bruken og effekten er som den er, det er hormonspiral og kobberspiral jeg surrer litt med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder endometriose er det vel bare hypotetisk om hormonspiral har effekt. Kobberspiral har ingen effekt, men noen opplever jo å miste eggløsning og dermed mens av hormonspiral. De som får den virkningen vil jo også oppleve bedring av endometriose, siden endometriose kan beskrives som vevsflekker av livmorslimhinne som er på feil plass. Får man ikke mens får man heller ikke symptomer fra endometrioseflekkene. Men det tar ofte minst et halvt år før man mister mensen på hormonspiral, og det er heller ikke alle som gjør det. Derfor brukes p-pille siden den lettere sjalter ut egen hormonproduksjon og dermed eggløsning/mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tekopp skrev:

Et par stykker har blitt operert for endometriose i familien ja (søskenbarn og tremenninger, så ikke supernært. Mor og tante hadde symptomer før de fikk barn), det var pga snakk rundt det og en podcast episode som gjorde at jeg ba om henvisning til gynekolog for det.

Det var vondere enn jeg hadde trodd det skulle være å ta spiral ja, men med skikkelig smertestillende og et par dagers sykemelding kunne jeg gjort det igjen altså. Jeg har tross alt ikke kastet opp av mens smerter på noen måneder nå, og har forhåpentligvis flere år igjen av effekten. 3-5 dager med veldig vondt og en måneds tid med blødninger før det stabiliserte seg. men jeg hadde uvanlig mye problemer med den, folk flest har en mye mindre traumatisk erfaring blir jeg fortalt.

Om p-piller fungerer for deg, så er det det gynekologene jeg snakket med anbefaler som første utvei, spiralen kommer som alternativ nr 2. 

Forøvrig har jeg mindre problemer med migrene nå enn før jeg fikk satt inn spiralen, men jeg kan ikke påstå at det er en direkte sammenheng der. En av mine problemer var at kombinasjonen av smertestillende rundt mens og migrenepillene begynte å gi meg magesår. Nsaid'er heftige saker man ikke bør spise om man kan la være.

Takk for svar. Jeg håper jeg slipper operasjon. På p-piller er det egentlig på et greit nivå, da kjenner jeg litt til det akkurat under perioden med mensen, men de "vanlige" menssmertene blir helt borte så de er jo 90% bedre vil jeg si. Uten p-piller kjenner jeg det konstant, med økning 2 ganger i mnd. Får dessverre vondt av de klassiske vanlige aktivitetene man kan få vondt av også, så blir liksom veldig lite fungerende.

Håper spiralen fortsetter å fungerer for deg :) Jeg hadde nok vurdert spiral likevel om ikke p-piller fungerte, for jeg fungerer jo ikke når endometriosen får regjere.

Jeg skjønner, hadde jo vært veldig greit om du opplevde reduksjon i migrenen som følge av spiralen da. Jeg tåler ikke NSAID i det hele tatt, får magesår av det med en gang, til tross for at jeg omtrent aldri har brukt det. Tåler paracet, men bruker det kun ved feber. Så av vanlige smertestillende tar jeg kun 2-3 naproxen en gang i mnd. Prøver å holde det helt minimalt siden jeg tar migrenemedisin flere ganger i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig svart her, men forumet klikket. Orker ikke skrive alt på nytt.. Takk for deling av historie @Argyr :)

@SandyEyeCandy skal spørre legen om dem, tror jeg har noen venninner som bruker den også. :) Så lenge det ikke må tas til nøyaktig samme klokkeslett så bør det gå helt greit. Jeg klarer ikke ta tabletter uten å spise noe etterpå, og jeg står ikke opp/spiser ikke til samme klokkeslett hver dag. Men skal nok klare å finne en løsning på det, kanskje spise en frukt til omtrent samme tidspunkt en gang om dagen eller noe :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endometriose, påvist ved lapraskopi.

 

Ved endometriose bør en jo ikke ha blødning, så behandling er gjerne p-piller, p-sprøyte el.

 

Er en veldig sterk rammet finnes det flere alternativer. Tabletter og spray som setter en i kunstig overgangsalder f.eks.

 

Her kan du lese om behandlingsformene som finnes: http://endometriose.no/behandling

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden var kjempe fin, takk :D Har du fjernet noe av det under kikkehullsoperasjonen og ble det i såfall bedring?  

Interessant det med at man ikke bør ha blødning, ingen leger som har nevnt noe om det til meg. Trodde bare at behandlingen var for å redusere smertene, ikke at det faktisk kunne bli verre ved hver blødning. Vet du om man også bør unngå blødningen man får på p-piller? Jeg har aldri mistet mensen av de p-pillene jeg har brukt.

Hva er forskjellen på endometriosecyster og "vanlige" cyster? Jeg vært mye plaget med cyster på eggstokkene og sterke smerter i forbindelse med at de har sprukket. Cystene har vært påvist ved ultralydsundersøkelse ved flere anledninger. Da jeg fikk endometriosediagnosen nevnte de ikke noe om at cyster kunne ha sammenheng med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke operert pga smerter, men de så en cyste på ca 5 cm på ene eggstokken. Endometriosecyster har visst et karakteristisk utseende. Endometriose forverres for hver blødning faktisk. Endte med at ene eggstokken og egglederen ble fjernet. Vært smertefri lenge, men hatt noe smerter i det siste. Noen p-piller mister en mensen av, men ikke alle. Jeg har også hatt cyster som har sprukket, men tror ikke det er endometriosecyster, men vanncyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...