Gå til innhold
Hundesonen.no

liten og stor hund sammen


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Vi har en malamute hannvalp på nå 20 kg. Han elsker andre hunder og vil bare leke. Helt naturlig så klart .

Vi er en del på besøk hos foreldrene mine hvor søstra mi også bor. Hun har nettopp skaffa seg pomeranian. 

Vi har blitt frarådet å la disse to hundene være sammen pga størrelseforskjellen.

Men det er jo veldig synd at vi ALLTID må holde hundene adskilt.

Må vi bare passe på å holde dem skilt eller er det noe vi kan gjøre for å ha dem litt sammen? 

Noen av dere som har miniatyrer litt sammen med store hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har ikke stor hund, men jeg har chihuahua sammen med ung lapphund-tispe. Hun er ikke så stor hun heller, hun veier ti kg mer enn han, og han har et vondt bein.

Det går veldig fint med mine to sammen, de er kun adskilt når jeg ikke er hjemme.

Mine to får leke sammen, men jeg passer på så det ikke blir for mye for junior. Han er flink til å si fra selv også, men hun er veldig ivrig og kan bli voldsom. Hun er likevel ikke så voldsom at hun skader han, men siden han har vondt i beinet, må jeg passe litt ekstra på. Hun kan jo i sin iver for eksempel løpe han rett ned, eller hopper over han. Hun dyttet han ut i elva en gang da de satt på samme stein ved vannkanten. Ikke fordi hun mente å gjøre det, men fordi hun kom løpende forbi der han satt, og kom borti han med nok kraft til at han ikke hadde noe å stille opp med, og havna i vannet.

Det kommer jo litt an på hvordan valpen din er, og jeg ville absolutt passet på. Men, jeg tenker heller ikke at det er nødvendig å skille dem, så lenge dere er der og følger med. 

chihuahua'en min lekte med en bc på rundt tjue kg, det var ingen problem. bc'en lekte på en skånsom måte. Men, jeg passet godt på, for ting kan fort skje med de små, og jeg hadde aldri latt dem være alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vel egentlig lek med labber og en stor tung kropp og jaktlek som kan være risikabelt med sånn størrelsesforskjell. Valper har ofte ikke kontroll på en stor kropp i vekst og kan skade den lille valpen med et uhell. De bør jo få lære å omgås, men jeg ville ikke latt de leke sammen. Gå turer i bånd sammen og la dem være løse sammen når de begge er trøtte og sover eller koser seg rolig. Men jeg ville ikke latt dem leke sammen nå som valper/unghunder. Lag regler om at det ikke er lov å herje inne (det vil du være glad for uansett med en stor hund). Da kan de lære å omgås rolig. Og kanskje kan de også leke sammen når de begge er godt voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ene var voksen og den andre var valp, så ville jeg nok svart annerledes. 

Men når det er snakk om en veldig stor valp og en miniatyrvalp så hadde jeg ikke gjort det. Ja, det er jo litt kjedelig for dere som er venner, men tenk i verste fall om det skjer noe med den lille - selv om det er et uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja,det er vel unødvendig å ALLTID ha dem adskilt, men at dere bør følge godt med, ja. Om dere lar dem leke sammen må dere jo nesten vurdere selv synes jeg, det er vel lurt å la dem treffes i rolige omgivelser og bli kjent med hverandre først. Valper er jo ivrige, voldsomme, og har ikke kontroll, og man kan ikke forvente at de har det heller.

Utfordringen med små hunder er jo at det er eieren som må passe på å skåne den lille hunden for den store hunden, siden de er så små at de har null å stille opp med fysisk. Selv om de små sier fra, er det ikke alltid større hunder bryr seg. En rask labb over ryggen i lek på miniatyren kan ende fatalt, selv om det bare er ment som lek og gøy fra den store hunden. Du kjenner vel ikke valpen din så godt, eller vet hvor voldsom eller skånsom den eventuelt er i lek enda heller, så det er sikkert lurt å vente med alt som heter lek, og bare la dem møtes og bli kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine hunder.. Det vil si jeg har 2 samojeder (tispe 12 år 20 kg og han 6 år 30 kg) og så har jeg nå 4 papillon (5 med en på besøk i 2 mnd) og en liten kleinspitz på 2,5 kg. De går fint sammen. 

Når småhundene er valper eller unge  eller også i løpetiden deler jeg opp i alder og størrelser når jeg reiser vekk fra dem. 

Jeg vill vært forsiktig i starten.. til jeg vet at hundene kjenner hverandre godt og respekterer hverandre (gjelder både liten og stor). Den lille kan jo også være provoserende.. Er den største yngst kan den jo også være ganske vill og uvøre. Altså i lek synes jeg det kan være skummelt når den største hunden er ung og vilter. Og mine må ikke ha ALLE store hunder til venn.

Når jeg er vekk ligger ofte samojedene sammen i gangen,,,og små hundene i stua sammen. (nesten like mye for han samojeden min er en ramp .. stjeler mat og søpel..åpner ting og tang osv).

De siste mnd har samojed tispa på 12 år og kleinspitzen på 2,5 år hvert hos min datter og samboer. De er sammen hele tiden når datter og svigersønn er på jobb og skole.

11953050_10206001300004119_3615202108008764750_n.jpg

11986544_10206137518369493_1394845658819152480_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig☺

Valpen vår er 4 mnd snart og hennes er 10 mnd så den er litt eldre. Vi var på et område hvor en kan slippe hunder sammen. Seeko storkoste seg mens søstra mi sto å biholdt på sin lille pomeranian.

Tror det er litt i holdningen hennes også for hun hadde på forhånd bestemt seg for at Seeko kom til å ta knekken på hennes lille.

Så da holder jeg han i grunn bare unna.

Nå sitter vi å venter på svigermor og nye typen skal komme på besøk til oss. Di har med hans hund. En japansk spisshund. Den er riktignok litt større i str men seeko er større enn den igjen.

Er spent på hvordan japaneren vil reagere på seeko for han gikk ikke like godt overens med alle så dette må vi se an. Begge hundene skal være med på hytta i julen så håper alt på de går fint sammen. Tenker vi begynner å bare gå tur sammen i tilfelle.

Vår hund liker jo alt og alle. Han elsker kos å lek å klarer ikke tenke på annet i nærheten av folk å hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksen lundehund (7 kg) med labradorvalp, og jeg holder de under oppsikt når de er sammen og adskilt når de er hjemme alene. På tur slipper jeg de nå kun løs sammen dersom jeg føler at jeg har kontroll, etter noen kjipe episoder der lundehunden rett og slett ble løpt ned/kastet rundt så hun skrek. Store valper kan være totalt idioter :|

Det er jo litt slitsomt, men den store har null selvkontroll/kroppsbeherskelse og det er ingenting lundehunden kan gjøre for å sette henne på plass ordentlig, så jeg tar ingen sjanser.

Å ALLTID holde de adskilt høres litt voldsomt ut, med mindre den store ikke kan kontrolleres med stemmebruk overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...