Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelnavn - tips?!


Maja Andreassen
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg skal starte oppdrett av Whippet og Silken om noen år, og har allerede begynt å tenke på kennelnavn. Det kan være lurt å få det godkjent tidlig, slik at ingen tar det før meg. Jeg vil ha til på stell i god tid, slik at alt er klart. Jeg klarer ikke å komme på noe slags forslag. 

Jeg trenger hjelp!!

Jeg bor i tromsø, født og oppvokst. Har to Whippeter, Ayla på 1 år og Theo på 5 mnd. Veldig opptatt av mentalitet og helse. Skal også starte egen hundeskole etterhvert, mulig samme år som oppdrettet. 

 

Noen som har tips?!?!?! alt tas imot med åpne armer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over dette. mine hunder heter som sakt Ayla og Theo. Ayla er min første hund, og mitt hjerteban, men navnet hennes passer ikke inn i et kennelnavn. Stamtavlenavnet hennes er TipTop, og det passer heller ikke inn. 

Jeg tenker det ikke nødvendigvis bør hete noe med whippet/silken å gjøre heller, da man aldri vet om jeg skal ha flere raser i mitt oppdrett opp igjennom årene.. 

Det er så vanskelig!! Jeg er så dårlig på å finne på noe selv.. fantasien er ikke akkurat på topp, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maayto

Majay

Masse muligheter, men som du selv skriver. Ikke så lurt med rasenavnet innbakt om man skulle skifte rase. Det mest spesielle er kanskje noe sammensatt av dine første hunder, ditt navn, stedet du bor/er fra etc. Lek deg med bokstaver å se om du finner noe som klinger. Pass på at det ikke blir for langt, innviklet, eller betyr noe helt annet på et annet språk. Det er også greit at det fungerer på engelsk. Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at navnet bør henge sammen med hva slags "mal" du følger når du navngir kullene. Feks er det etter min mening helt merkelig med kennelnavn på et vilkårlig språk i kombinasjon med lange strofer på latin eller engelsk (eller et annet språk):

Buegårdens A Night To Remember

Happycamps Legionara del Campo

Non Imperium Hoppetussa

Run Like The Wind Astrid

Jørpehaugens Frontal Cortex

(Eksemplene er tilfeldig laget, og jeg beklager om noen har hunder som har navn som ligner på disse, hehe).

Jeg har japansk kennelnavn, og ville derfor navngitt valpene på japansk. Generelt gjør du ting enkelt for deg om du velger noe engelskklingende. :)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke navn du evt kommer opp med her:
http://www.fci.be/en/affixes/
 

Da vet du at det navnet du søker om ikke er likt noen andres, og det er sikrere at du får det du vil ha.

Jeg ser f.eks. at "Thela" er det ingen som har, men det var bare noe jeg kom på i farta. Ingen andre gode forslag her og nå...  Men er silken FCI godkjent? For hvis det ikke er det så vil du jo ikke få brukt kennelnavnet ditt på dem før de evt blir det, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anilex skrev:

Maayto

Majay

Masse muligheter, men som du selv skriver. Ikke så lurt med rasenavnet innbakt om man skulle skifte rase. Det mest spesielle er kanskje noe sammensatt av dine første hunder, ditt navn, stedet du bor/er fra etc. Lek deg med bokstaver å se om du finner noe som klinger. Pass på at det ikke blir for langt, innviklet, eller betyr noe helt annet på et annet språk. Det er også greit at det fungerer på engelsk. Lykke til! :)

 

Det første jeg tenkte da jeg leste Majay var vajay... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan tenke deg å bruke ulike språk i navnet på valpene, så velg et kennelnavn som ikke er så språkrelatert, er enig med @SandyEyeCandy at det låter rart når man mikser og matcher villt med ulike språk.  Jeg har selv en hund med et sånt navn: Hightower's Freke Winter Spirit. Nå er riktignok "Freke" et egennavn, men det blir veldig fort til "Freak" pga resten av navnet hans. :teehe:  Men kan ikke klage til oppdretter for dårlig kombinasjon da jeg selv satte navn på ham. Til daglig heter han Freke og det passer jo godt til mitt kennelnavn og resten av hundene her. Men stamtavlenavnet ble kanskje ikke det beste. Hehe. Burde hett "Frosty Winter Spirit" i stedet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man må man leke og google med og etter ord og fraser.

LYKKE TIL.

Kennel K9 Kinetic (ordspill på kinetic energy (bevegelses energi) tenkt som Hunde bevegelsesenergi.

Kennel Majla`s (Litt deg Maja og litt Ayla)- Variant: Kennel Mayla`s

Kennel Aylatheo 

Kennel Myndig :D (Mynde ordspill)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...