Gå til innhold
Hundesonen.no

Qaran av Geehrbacch, eurasier


Thea
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei! Jeg har sneket rundt på Sonen en stund, men er ikke så flink til å være aktiv Nå tenkte jeg å presentere meg selv litt ved å presentere godgutten i livet mitt: Qarangutt. Qaran er en eurasi

STOLT av Supervofs og kjæresten!  I går var de med på treningsstevne i lydighet klasse 1, det var første stevnet i en trippel-cup den ene klubben vi er med i arrangerer. Og det var Qarans klasse 1-deb

Herregud. Jeg fikk tips om boka "control unleashed", og sleit med å få tak i den. Fant til slutt en utgave som var heidundrende dårlig oversatt til norsk, og leste hele greia på noen dager. Den er jo

Posted Images

Vi var på LP-kurset i går, og nå har det skjedd noe stort: Vi har lært oss lekebelønning sammen! :banana: Det tok oss bare tre år, hehe! Det har vært helt poengløst å prøve å belønne med leke før. Vi har ikke jobba nok med å få opp lekeiver, og han har altfor lite jaktinstinkt :P Men i går, du! Da hadde jeg tatt med mitt nye, hemmelige våpen, saueskinn i lang snor, og deeet var gøy å jage! Til og med drakamp fikk vi til :o:D Han som bruker å daffe nesten en halvmeter bak i lineføring og lure på om vi snart skal gjøre noe annet, han gikk i riktig posisjon og så opp på meg og smilte! Og da jeg belønna med å kaste leka framover, kasta han seg framover og angrep leka! Det er helt vilt. Høres nok ikke ut som store greier, men for oss er det virkelig det :) Veldig greit å ha mer å belønne med enn godbiter, skryt og snusing. Det må ganske bra godbiter til for at han skal syns det er noe særlig til belønning. Han er ikke såå matmotivert. Her om dagen brukte han tyggebeinet han fikk som hodepute i stedet for å spise det, se bilde nederst ;) 

Fikk gjort mye på kurset i går. Vi prøvde hinderet for første gang på kurset (men vi har snikøvd litt selv). Han klarte hele øvelsen med en dobbeltkommando (måtte peke for å få ham i utgangsstilling, for vi har øvd på innkomst foran i rally). Kanskje vi skal gå over til innkomst foran her også... Ellers øvde vi litt på dekk fra holdt og avstandskommando. Han konsa så bra på hele den to timer lange kurskvelden!

Hittil syns jeg rally er gøyere enn LP, men samboeren er heldigvis veldig motivert for LP nå. Det er ganske stor kontrast fra rallykursene jeg har gått, hvor jeg har fått innprentet at oppgava er glad hund, og det er jeg veldig enig i. Men på LP-kurset virker det litt mer som at hundens oppgave er glad fører ;) 

I dag har vi vært ute på en liten joggetur. Må la ham få løpt fra seg litt på den måten nå som det er båndtvang. Er så gøy å jogge med ham i trekksele og la ham bruke samojedsiden av seg litt :) Og endeliig begynner mer av vinterpelsen å dette av så han fungerer i varmen! Nå har han slokna på gulvet her og virker som syns det har skjedd nok for en stund :) 

20160503_102230.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, inaboe skrev:

Så kjekt det endelig har løsnet for dere med lekebelønning! Ser ut som du finner på mye kjekt med han, heldig hund :D

Takk for det :D Det er jo så mye gøy å finne på at vi snart trenger en hund til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk av ei venninne fra Sveits i går, som hadde med seg sin livlige bc-blanding. Etter et par timer lurte Qaran på om ikke de skulle dra hjem snart :P Han ville finne på noe absoluttheletida og helst noe som involverte pinne eller ball! Ballballball! Qaran skjønner ikke greia med å hente pinner og sånt ;) Vi tok noen fine bilder av alle sammen, men det er jo de som ikke blir som planlagt som er morsomme! Klipper ut besøket så de skal slippe å være på sonen helt uvitende om det ;)

Qaran tenkte "andre mammaen roper at jeg skal se dit, da vil hun sikkert at jeg kommer!" :D

 

20160509_075248.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt vanskelig periode med trening for tida. Etter rallystevnet hvor han løp ut av bana og var så vanskelig å få kontakt med at jeg ikke kjente ham igjen, sliter jeg med å stole på ham løs. Det rare er at på LP-trening har jeg ikke samme problem. Kanskje fordi der har han på seg noe, mens i rally er han helt naken? Når jeg går fra ham i dekk fra holdt, stoler jeg på at han blir liggende, selv om det skjer ting bak ham. Men når han skal gå fri ved fot på rallybana klarer jeg ikke lenger å tro 100% at han holder seg hvor han skal. Han merker jo sikkert min usikkerhet også... Når ting ikke går som de skal, har jeg ikke den vanlige driven lenger. Nå blir jeg usikker med én gang. :/ Samtidig som jeg har helt treningsabstinens! Prøver å trene minst mulig nå, så han skal få mye treningsfri og forhåpentligvis bli mer motivert igjen :) Han er jo egentlig motivert, men vi må få inn litt mer glede og litt mindre press.

Det har nok blitt for mye press og krav. Bare i år har han jo tatt bronsemerket i lp og rally, og vi har trent til bronsemerkeprøve i ag (som vi måtte gi opp). Det er mye å skulle prestere i tre forskjellige sporter, pluss utstilling i blant! Så da er det vel ikke så rart om ikke alt går på skinner nå. Jeg tenker en del på om han er overstimulert... Vi skal hvert fall kutte ned på mengden trening! Nå er det uansett varmt så det begrenser seg selv. Spørs om det blir noe særlig ag før til høsten ;)

Men når det gjelder rally tenker jeg at jeg nesten må starte igjen fort så ikke terskelen blir så høy. Samboeren er sikker på at det var slapseføret som gjorde det sist, men jeg er ikke sikker på om han holder seg innenfor ringbåndet uansett vær... Det er en fryktelig ekkel følelse! Vi er påmeldt i slutten av måneden, men jeg tenker og ombestemmer meg hele tida. Kanskje vi bare må prøve? Kanskje det er dumt uten å trene veldig mye mer? Kanskje det er dumt å trene noe særlig i det hele tatt, så han ikke går lei? Nesten så jeg angrer på at vi startet i klasse 2. Kan jo ikke gå tilbake til klasse 1 nå.

Planen nå er vel å teste på en rallytrening snart hvordan vi ligger an, så får jeg bestemme meg for om vi starter etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOLT av Supervofs og kjæresten! :D I går var de med på treningsstevne i lydighet klasse 1, det var første stevnet i en trippel-cup den ene klubben vi er med i arrangerer. Og det var Qarans klasse 1-debut :) Det gikk veldig bra! 

Tannvisning: 10.

Fellesdekk: 7,5. Han reiste seg fra utgangsstilling etter at kjæresten hadde sagt de var klare, og måtte sette seg på nytt før hun ba om dekk. Men han lå! I to minutter! :D  På slutten løfta han utålmodig opp krøllhalen og begynte å pipe litt og jeg slutta omtrent å puste, men han ble liggende! :D Vi har ikke hatt så lang fellesdekk på trening siden... Sikkert et år siden!  :o  Jeg var så stolt etter det at det nesten ikke spilte noen rolle hvordan resten gikk.

Lineføring: 5. Her var det en del førerfeil og knoting med vendingene og lina. Men han har begynt å få en mye bedre posisjon her, og tidvis var det mye bedre enn jeg noen gang har sett ham! :) Tror vi kan greie en åtter her etter hvert. 

Dekk fra holdt: 6. Nervene tok visst overhånd, for her brukte kjæresten kjempelangt, unødvendig håndtegn når ord holder fint, og så la han seg tregt. 

Innkalling: 7,5. Han kom stormende og var såå flink! :D ...men så lurte han på om dette kanskje var sånn sitt foran-opplegg som det er en del av i rally, eller kanskje skulle han sitte på siden, eller hvor skulle han egentlig sitte? En mellomting prøvde han, da blir sikkert mamma fornøyd :D 

Stå under marsj: 7,5. Han tok et par steg etter kommando, og stod ellers fjellstøtt :D 

Hopp over hinder: 7,5. Ååh, HINDER!! JIPPI!!! Han klarte å vente på kommando, fløy over hinderet, spurta bort, gikk rolig rundt og... hvor skulle man sitte igjen? På tvers sånn skrått foran, det er sikkert bra :) 

Avstandskommando: 0. Hinder var altså så gøy, så da hoppa han det en gang til på vei bort til dit neste øvelse skulle starte, og det var nok til å gire ham skikkelig opp, og hva er det som lukter så godt, en sheltietispe, ha det, mamma, jeg stikker bort dit! Heldigvis var det treningsstevne med litt slacke regler, så da var det bare å gå ut av ringen, hente han som plutselig var i puberteten igjen, ta ham med inn i ringen og gjøre siste øvelse. Han la seg fint, og da han skulle sette seg opp tenkte han det var best å reise seg opp, gå bort og sette seg rett foran. Så la han seg fint igjen. 

Helhetsinntrykk: 5. Kan ikke skjønne det? :P  Dommeren var veldig koselig og hadde mye positivt å si, og sa blant annet at de jobbet bra sammen. Men det var jo litt urutinert, naturlig nok, siden det var første gangen, og det trengs mer trening :) 

Totalt ble det 120,5 poeng, 3. premiering og en 4. plass av 6, som vi er veldig godt fornøyde med, spesielt siden han ikke hadde øvd på å ligge i 2 minutter siden i fjor og heller ikke har øvd nok på avstandskommandering. Det er et stykke igjen til 1. premiering, men nå har vi fått massevis av input om hva vi skal øve på: Utgangsstilling skal bli det kuleste stedet å være, fri ved fot er her fremme, det, ja, og avstandskommanderingen skal bli på avstand :P

Nå skal vi trene til offisielt stevne neste måned. Det blir spennende! :) På treningsstevnet var det lov å belønne mellom hver øvelse, så det var en del enklere enn offisielt stevne. Vi må trene på å gå lenger mellom belønningene så vi vet han er klar for å gå såpass lenge uten. Han har jo gått bronsemerkeprøva uten belønning, men det var inne i en hall, pluss at da var ikke det Superkule Hinderet der, og det gjør det veldig vanskelig å konse etterpå. Fint han syns det er gøy, da! :) 

Her står han og speider etter et par løpetisper som var med. Heldigvis fikk de en egen fellesdekk etter at vi var ferdige!

20160512_183225.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skikkelig å morsomt å høre om andre som konkurrerer med utradisjonelle raser, sjøl om det ikke alltid går hele veien. :) Synes det jevnt over høres ut som dere trener litt mye, altså at han synes det blir litt mas, og da er det lettere å begynne med tull som å stikke av og ikke gjøre ting ordentlig. Så det å roe ned treninga og heller bare satse litt her og der høres ut som en god plan i mine ører, men så har jeg aldri vært noen stor tilhenger av pirking og terping, det skal sies. :D Veldig søte bilder da han kommer løpende til fotografen!  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Synes det er skikkelig å morsomt å høre om andre som konkurrerer med utradisjonelle raser, sjøl om det ikke alltid går hele veien. :) Synes det jevnt over høres ut som dere trener litt mye, altså at han synes det blir litt mas, og da er det lettere å begynne med tull som å stikke av og ikke gjøre ting ordentlig. Så det å roe ned treninga og heller bare satse litt her og der høres ut som en god plan i mine ører, men så har jeg aldri vært noen stor tilhenger av pirking og terping, det skal sies. :D Veldig søte bilder da han kommer løpende til fotografen!  :wub:

Så koselig :) Ja, det har nok blitt litt mye en periode! Vi trener ikke noe særlig mellom organiserte treninger, for at ikke det skal bli for mye, men enkelte uker kan det f.eks. bli en organisert rally-, en lp- og en ag-trening. Det blir nok for mye i lengden! Men nå har vi roa kraftig ned på ag-trening, og egentlig rallytrening også. Jeg har lyst på en hund til, så jeg har to stykker å fordele treningslysten min på ;) Men det blir nok ikke før tidligst neste år. 

Han var veldig søt da vi spurte ham om han ville bli med på trening her om dagen, da, for da hadde vi nesten ikke trent på to uker, så han ble såå blid :) Det er så vanskelig å vite hvor grensa går, for han er veldig glad i å trene og han er veldig glad i variasjon. Og hinder!! ;) Vanskelig å ikke ta seg en runde etter hinder, altså. Det var etter hinderet jeg mista ham på rallystevnet også...

Jeg har lett for å ta alle sånne hundeting så fryktelig seriøst, men jeg må prøve å komme tilbake til å bare ha det morsomt :) Jeg skal prøve veldig hardt å ikke ta det så tungt! Det blir mest sannsynlig en eneste rallytrening mellom forrige stevne og neste, og så får det gå som det går. Stikker han ut av bana, så gjør han det, og det verste som skjer da er at vi disker. Da får vi ta en treningspause og tenke mer på hva som motiverer ham og som han syns er morsomst. Det virker hvert fall som han liker rally godt, for han ser veldig blid ut når vi trener :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med at den eldste tispa mi blei så i hundre på lp-banen at jeg mista henne. En gang blei hun glad fordi en berner kom løpende bak henne inn til fellesdekk (Aiko eeeelsker bernere), at hun måtte feire leeenge mens alle funksjonærene prøvde å fange henne. En annen gang fikk hun 10 på innkalling og blei så lykkelig over all applausen rundt ringen at det igjen blei litt for mange seiersrunder. :P Hun blei derfor pensjonert i meget ung alder pga liten kontroll fra eier og voldsom entusiasme for alt annet enn hund, og vi vurderer å kanskje begynne med rally til sommeren. Da er hun 7. :teehe:

Poenget med denne anekdota er at jeg lærte inn en nød-dekk for å ha noe å bruke dersom dette skulle skje igjen. Nå bruker jeg nød-dekk dersom hun blir altfor høy og gøyal i lek med andre hunder, dersom hun får tak i båndet sitt og løper avgårde med det i munnen, om jeg mister henne pga lykkehopp rett ved siden av en bilvei, dersom hun stikker avgårde mens vi trener fordi hun er "gøyal" igjen, og ja, du skjønner tegninga. Det kan du jo vurdere å hjernevaske han på, sånn at du slipper den risikoen med at han tar seg en tur, og sånn at du kan slappe av igjen når dere konkurrerer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg hadde også problemer med at den eldste tispa mi blei så i hundre på lp-banen at jeg mista henne. En gang blei hun glad fordi en berner kom løpende bak henne inn til fellesdekk (Aiko eeeelsker bernere), at hun måtte feire leeenge mens alle funksjonærene prøvde å fange henne. En annen gang fikk hun 10 på innkalling og blei så lykkelig over all applausen rundt ringen at det igjen blei litt for mange seiersrunder. :P Hun blei derfor pensjonert i meget ung alder pga liten kontroll fra eier og voldsom entusiasme for alt annet enn hund, og vi vurderer å kanskje begynne med rally til sommeren. Da er hun 7. :teehe:

Poenget med denne anekdota er at jeg lærte inn en nød-dekk for å ha noe å bruke dersom dette skulle skje igjen. Nå bruker jeg nød-dekk dersom hun blir altfor høy og gøyal i lek med andre hunder, dersom hun får tak i båndet sitt og løper avgårde med det i munnen, om jeg mister henne pga lykkehopp rett ved siden av en bilvei, dersom hun stikker avgårde mens vi trener fordi hun er "gøyal" igjen, og ja, du skjønner tegninga. Det kan du jo vurdere å hjernevaske han på, sånn at du slipper den risikoen med at han tar seg en tur, og sånn at du kan slappe av igjen når dere konkurrerer. :) 

Haha! Hørtes gøy ut. For henne! :teehe:Rally kan anbefales. Der har du dessuten bånd i hele klasse 1 :P

Hørtes lurt ut! :D Hvordan gikk du fram for å lære hunden forskjellen på det og vanlig dekk? Superbelønning hver gang til hun var hjernevasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i rallyen. :lol: Meldte ene hunden min på, men hun fikk løpetid.. Så byttet til den andre på 10 måneder, slik at jeg slapp å tape hele startavgifta på ingenting. Hun hadde ikke gått noe rally/bane før, men tenkte og ta det som trening. Konkurranseinstinktet slo inn, hun fikk opprykk og jeg startet kl 2. Jeg angrer, hun er jo overhode ikke klar for det :lol:

Men gå uansett! Legg en ball i lomma, og er han fjern/på tur bort, få til noe, belønn og løp ut :D gull verd konkurransetrening. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristiin skrev:

Kjenner meg igjen i rallyen. :lol: Meldte ene hunden min på, men hun fikk løpetid.. Så byttet til den andre på 10 måneder, slik at jeg slapp å tape hele startavgifta på ingenting. Hun hadde ikke gått noe rally/bane før, men tenkte og ta det som trening. Konkurranseinstinktet slo inn, hun fikk opprykk og jeg startet kl 2. Jeg angrer, hun er jo overhode ikke klar for det :lol:

Men gå uansett! Legg en ball i lomma, og er han fjern/på tur bort, få til noe, belønn og løp ut :D gull verd konkurransetrening. 

 

Haha, huff, stakk hun også i klasse 2?  Eller mener du det med at du har lyst til å gå ned igjen til klasse 1? Du har helt rett, jeg må prøve å legge bort konkurranseinstinktet og belønne for et eller annet om jeg holder på å miste ham! 

Trodde han var klar, for vi begynte med rallykurs for 2 år siden for gøy, og så begynte vi med litt mer seriøs trening og kurs for kanskje ett år siden, og etter et konkurransekurs debuterte vi i rekrutt i september i fjor. Så startet vi i klasse 1 fire ganger i løpet av høsten og vinteren, men alle gangene i klasse 1 var innendørs, mens klasse 2-debuten var ute... På et treningsstevne uka før gikk det kjempefint i klasse 2, men på det offisielle stevnet var det ikke snakk om å gjøre noe annet enn å hoppe hinder i høljeregn! Tror faktisk jeg dropper å starte neste gang om det regner.

-------

I dag hadde vi lyst til å være med på ag-trening, men skal prøve å stå i mot! Han var på LP-kurs på onsdag og på LP-treningsstevne på torsdag og var sliten i hele går, så jeg tror det holder for denne uka! Da blir det en skogstur i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi klart å slappe av og ikke trene på tre hele dager, så i dag var vi på rallytrening :D Det ble satt opp en hel klasse 1-bane og en klasse 2-bane, og de fleste holdt på i klasse 1-bana, så vi kunne omtrent gå inn og ut som vi ville i klasse 2-bana. Praktisk! :) Vi fikk inn tre-fire fine økter. Det spilte ingen rolle hva som stod på skilta i grunnen, for vi skulle øve på fokus, fvf og kontakt med rallyskilt rundt. Det gikk veldig bra! :) Jeg gjorde det lett nok til at han lyktes, men én skikkelig utfordring ble det: I en av øktene trente han uten sele mens broren hans (som er en kjempekul lekekamerat) trente et stykke lenger bort i klasse 1-bana. Og det gikk bra! Han falt ut en gang, men reagerte på kontaktlyden og ble fint med videre. Vi brukte massevis av godbiter og lekebelønning i bana, og prøvde å øke forventningene hans til det å gå flere rallyskilt etter hverandre. Vi øvde også litt på hoppet, og denne gangen kom han fint inn til meg og gikk fot videre - hver gang :D selv den gangen han hoppa i retning av der broren trente! :D

Er glad vi fikk til en oppbyggende treningsøkt hvor han lyktes 99% av tida:) klasse 2-øvelsene i seg selv sitter fint nå, bortsett fra et par skilt hvor det blir dk for lange håndsignaler. Men fokus og motivasjon er absolutt det vi må tenke mest på! Er så glad han endelig syns det er gøy å leke :D Etter noen vellykka skilt fjasa vi rundt der med to saueskinnsleker satt sammen til én, og lekte, hadde drakamp og løp så mye at jeg ble helt anpusten :)

Gresshoppa Hundepølse er også et skikkelig bra hemmelig våpen. Det er det aller beste han vet! Mye bedre enn kylling og karbonade til og med. Når han vet jeg har den, er fokuset virkelig et helt annet. Bare synd han blir dårlig i magen av den, så jeg kan ikke bruke den så mye... Men jeg brukte den i en av øktene i dag, og da turte jeg å ha ham helt løs. Veldig godt å se han egentlig kan! :)

Om vi starter på stevnet om et par uker SKAL jeg klare å ta det som trening. Merker jeg at han blir borte for meg, skal jeg bruke godbit/leke for å få til et eller annet jeg kan belønne for i bana og avslutte. Det er mye bedre enn at han skal få nok en erfaring med å løpe ut!

Nå skal vi ta det med ro resten av langhelga! Han flater ut på det kalde betonggulvet på balkongen nå :)

20160516_150631.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super rallytrening i dag :D prøver å skrive for hver økt så jeg kan bruke tråden som treningsdagbok. Selv om vi trente på mandag, var han fokusert i dag :D Vi trente på kombinasjoner med forstyrrelser, og han gikk fint fvf (uten sele) med hunder, leker, folk og turgåere rundt omkring. Jeg pøste på med belønning, men han klarte å gå ganske lange strekk uten belønning. I lett regnvær :D Det i seg selv er jo en seier! Føles litt mindre håpløst med stevne nå, men forventningene mine er fortsatt voldsomt skrudd ned. Klarer han halve bana før vi må bruke belønning og løpe ut (sammen!) skal jeg være fornøyd!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og leser PMen for rallystevnet og kan ikke huske å ha vært så nervøs før rallystevne noen gang! Jeg prøver å fortelle meg selv at nå har vi hatt flere fine treninger hvor han har hatt kjempebra fokus og motivasjon. Stevnet er bare trening. Det er (for det meste) god stemning på rallystevner. Denne gangen har jeg lavere forventninger enn noen gang. Likevel er jeg mer nervøs!:( Jeg tror det jeg er mest redd for, er at han skal stikke og at noen skal bli sure. Enten hunden han kan finne på å løpe bort til, eller den som eier hunden... Eller at jeg og han skal bli sure, sånn som sist, og så blir rallystevne bare dritt. Vi har jo hatt det så gøy med det! Og denne uka her har treningene vært helt vilt bra.

Vi trente rally på mandag og onsdag, og agility i går (ja, jeg vet, det er for mye... Vi skal bare slappe av i dag, lover!). Og på ukas treninger har det vært hunder som løp rundt, ringbånd og "publikum" som klapper og har med seg hunder, det har vært hunder som spurter etter ball, mennesker som roser sine hunder kjempeentusiastisk rundt omkring - alle triggerne i hele verden, og han har klart å fokusere, og vi har klart å gi ham oppgaver han kunne mestre. Jeg er i grunnen ganske så stolt av oss alle tre! :D

SE på eurasiertassen som kan fokusere på hindrene selv om han er sliten og det er løse hunder overalt! :DScreenshot_20160520-095515.jpg20160520_103119.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Qaran sa klart i fra på gårsdagens lp-trening at helgas rallystevne ikke blir noe av. Greit å få vite det nå og ikke mens han ødelegger for noen andre i helga, i hvert fall... Han er rett og slett ikke klar for å gå fri ved fot uten bånd en hel rallybane i en konkurransesetting. Jeg føler vi har lagt ned så mye jobb allerede, så det føles utrolig surt. Men vi må få kontroll på ham og vite at han ikke stikker og klarer å fokusere før vi prøver oss i klasse 2 igjen.

Det var et par lyspunkter på gårsdagens trening, da. Han elsker å løpe og hoppe, så innkalling og hopp over hinder går kjempebra med eksplosiv start :) Han går rett fra sittende til full galopp. På bildet her har han ikke rukket å flytte bakbeina fra der de var da han satt, og har likevel byksa såpass langt fram :)

20160526_105341.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg fikk tips om boka "control unleashed", og sleit med å få tak i den. Fant til slutt en utgave som var heidundrende dårlig oversatt til norsk, og leste hele greia på noen dager. Den er jo helt fantastisk! Premacks prinsipp, ta pause-leken, se der-leken (ENDELIG skjønte jeg hvordan jeg kan bruke kindereggmetoden), whiplashsvingen, defaultatferd, frisignal som betyr "beklager, vi er ferdige med å leke, gå og gjør hundeting" i stedet for "du er friii! Endelig kan du finne på gøyale ting uten meg!", gå-på-teppet-leken (øvde i ukesvis på samme øvelsen for lenge, lenge siden og vi ble bare frustrerte, denne boka løste hele greia på en 3-minutters-økt), alle bruksområdene for targeting... Den endrer ikke bare hans perspektiv, men mitt også. Ved å belønne alt av frivillig kontakt, la han være den som setter i gang treninga, ha superkorte økter, ta pause når han er som mest motivert og belønne alle gangene han tilbyr en defaultatferd (han sitter hver gang han spør om det kan skje noe) har han fått et helt annet fokus og arbeidslyst på bare 2 dager. Denne boka skal jeg pugge utenat! :D

Framover skal vi endre perspektiv på hva det betyr å ta av båndet! Aldri skal det være gøyere å være hos meg enn akkurat da :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter treningsdagboka :) I kveld var den første ordentlige økta etter control unleashed-metoder. Vi trente rally på en plass hvor det skjedde en del - mye hunder, mye lukter. Fikk trent en del på ta pause-leken og se der-leken (eller se på den som vi kaller det) og han ville raskt heller se på meg enn alle de spennende hundene :D Han, liksom! Som elsker alt av hunder og gjør omtrent hva som helst for å komme bort til andre hunder!

Sleit litt med varmen, så det var vanskelig å få opp tempoet på fvf, og han klarer ikke å tygge og gå samtidig, som gjorde det vanskelig å belønne tempo :P og når det er varmt er det ikke så interessant med lekebelønning dessverre.

Vi holdt på litt for lenge, jeg ergrer meg over at vi ikke stoppa før, for han hadde såå fint fokus og ville trene i pausene også, men så ville jeg ha opp farta og gleden i fvf og fikk ham til å løpe tunnel et par ganger på rad, og da fikk han raptus og stakk... arg. Han kommer jo fort igjen, men nå fikk han enda en erfaring med å stikke :/

Men men, jeg kan ikke huske sist han hadde så bra fokus, og vi har allerede kommi godt i gang med flere av lekene i boka. Det er egentlig helt utrolig at han har fått så mye bedre konsentrasjon og fokus rundt andre hunder på et par dager, så jeg får fokusere på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode, flinke hunden vår oppførte seg eksemplarisk på NKK Drammen i dag og fikk ck og ble 3akk av 7 frammøtte i klassen :D Ble ingen plassering i bhk, men det skjønte jeg da jeg så kritikken. Jeg hadde absolutt ikke forventa ck for den dommeren, og spesielt siden alle bak ham i klassen fikk vg er jeg veldig fornøyd med ck! Kritikken hans var:

"3 y/o. Big in size, corr head and expr. Corr bite. Corr topline and taleset. Deep chest. Corr angulations. In movement, closes a lot behind and also need to firm front. Corr side movement. corr coat."

Etterpå trente vi én dekk og bli med langline i 2 min med masse forstyrrelser rundt, og han lå :D så dro vi hjem og fikk ham ut av varmen. 

Får ikke lastet opp bilder her nå, får bare feilmelding, så får evt legge dem inn senere :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...