Gå til innhold
Hundesonen.no

Qaran av Geehrbacch, eurasier


Thea
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei! Jeg har sneket rundt på Sonen en stund, men er ikke så flink til å være aktiv Nå tenkte jeg å presentere meg selv litt ved å presentere godgutten i livet mitt: Qarangutt. Qaran er en eurasi

STOLT av Supervofs og kjæresten!  I går var de med på treningsstevne i lydighet klasse 1, det var første stevnet i en trippel-cup den ene klubben vi er med i arrangerer. Og det var Qarans klasse 1-deb

Herregud. Jeg fikk tips om boka "control unleashed", og sleit med å få tak i den. Fant til slutt en utgave som var heidundrende dårlig oversatt til norsk, og leste hele greia på noen dager. Den er jo

Posted Images

Vi har hatt en veldig fin påske så langt :) Den begynte med at vi fikk resultatene fra årskonkurransen i Eurasierklubben, hvor Qaran ble den eneste som plasserte seg i både utstilling (12. plass) og aktivkategorien (3. plass) :D Mest stolt av den siste, egentlig ;) Blir spennende å se om vi får bedre enn tredjeplass neste år, når vi kan telle med RL1-tittelen han fikk i januar, og forhåpentligvis få med et par mellomtitler til også (vi har målene klare hvert fall :D).

Ellers har vi hatt mye tid til skogsturer og hundetrening i påsken. Det ble en tur på agilitybana for litt egentrening siden ag-treninga har påskefri. Agility-bronsemerkeprøva de skal ha på treninga nærmer seg.... Spørs om han er klar til å være med på den, eller om vi må vente til neste runde. Han tar fortsatt ikke hjulet stabilt, og vippa har vi ikke sendt ham over uten hjelp ennå. Vi tar det heller litt for rolig enn at han skal få en dårlig opplevelse. Det viktigste er at han får ha det gøy! :)

20160319_122305.jpg

20160325_135020.jpg

Screenshot_20160322-134652.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, HeleneFS skrev:

Så vakker han er!! Gratulerer med gode resultater både på bronsemerkeprøve og rallylydighet :D  Veldig gøy!

Tusen takk! :D Er selvfølgelig heelt objektiv og heelt enig i at han er vakker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superflinke gutten vår ble BIM i dag! :) Han ser litt stressa ut på bildet dessverre, hun som ble BIR var nemlig skikkelig heit, syntes han, så det var ikke så lett å gidde å posere for bilde etter å ha vært i bir/bim med den fine dama. Stolt av ham og min flinke handler-kjæreste :D  

Slenger ved et bilde fra en annen utstilling også, så man ser bedre hvordan han viser seg på utstilling :) 

IMG-20160327-WA0003.jpg

Kristiansand.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Snøfrost skrev:

Gratulerer med fine resultater!

Har ikke kikket i tråden din før nå. Ser ut som dere har en toppers hund for deres bruk :)

 

Tusen takk! :) Ja, han blir med på det meste, han :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2016 at 5:58 PM, MarieR skrev:

Flott hund! :) Liker Eurasiere jeg, tror kanskje det er en litt undervurdert rase som egentlig passer ganske mange som vil ha turkamerat/hobbyhund :)

Takk :) Ja, virker som mange undervurderer dem og tror de er sofahunder. Tror Qaran hadde blitt ganske ulykkelig om han skulle vært en sofahund som bare tusla litt rundt blokkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt rallykurs i kveld :) Klasse 2-skiltene begynner å komme seg! Syns fortsatt bakpartskontrollen kan bli en god del bedre før jeg har lyst til å starte, men tror vi skulle greid en klasse 2-bane sånn halvgreit nå. Jeg vil likevel at det skal se litt penere ut før vi starter. Tar sikte på å debutere i løpet av våren en gang! Han hadde så bra fokus i kveld, selv om noen trente apportering på sletta nedafor treningsplassen. Det er så gøy å trene med ham! Fineste gutten vår :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en liten økt med agility etter jobb i dag :) Jeg blir så glad når han får se agilitybana og reagerer med å dra av gårde fordi han vil forte seg fram dit og ha det gøy :D Fikk litt mer tro på å kanskje klare bronsemerkeprøva etter i kveld. Det er vippa og hjulet han har hatt mest problemer med, og i kveld hoppa han hjulet på den høyden det skal være, og vippa holdt vi bare igjen så vidt i bakkant. Ellers trente vi litt på slalom, tunnel i u-form, bom og så møne fordi det er yndlingshinderet hans ;)  Prøvde et par kombinasjoner med hopp og felthindre, og det gikk kjempefint. Nå må vi bare få til hjul og vippe i en bane! I kveld klarte vi heldigvis å gi oss i tide. Forrige gang ble han så sliten på slutten at det nok ikke var så gøy lenger. Derfor var det ekstra fint å se at han ble så glad når han fikk se agilitybana :banana:

Screenshot_20160331-191943-(1).jpg

Screenshot_20160331-192034.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agilitytreninga i går var såå bra! :D Han har syntes hjulet har vært litt ekkelt etter at det delte seg en gang han hoppa det. Jeg lurer på om han rett og slett slo i halen øverst... Han har jo så stor, fluffy hale oppå ryggen, og resten av ham er ganske svær også sånn sammenlignet med hjulet. Anyway, vi har hatt et par egentreningsøkter, og det hjalp veldig mye :) Nå hoppa han hjulet uten problemer! Såå fint å se :D 

I går prøvde vi også å gå vippa uten at den ble holdt igjen i bakkant, for aller første gang. Det gikk ganske bra! Vi tar det fortsatt i veeeldig sakte tempo. Håper å få litt mer trygghet på den i løpet av et par uker nå, for det er faktisk under to uker til bronsemerkeprøva nå :o Hvis vi skal prøve oss på den, må han være ganske mye tryggere på vippa først. Ingen vits å risikere at han skal få en ekkel opplevelse bare pga et merke! Det har jeg hørt om for mange som har fått. 

20160403_190626.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var siste kurskveld på rally klasse 2-kurset, og det var nesten litt vemodig, for det har vært så gøy og vi har lært så mye :) Føler vi har kommet langt på noen få uker :D Er så imponert over flinke Qarangutt! I går klarte vi 180 grader venstre-skiltene med ett og to sitt, hvor man snur på stedet, wohoo! Vi får DK på dem for langt håndsignal, men vi kan korte ned og fjerne håndsignalene etter hvert :) 8-tall-matskål-øvelsen gikk også kjempefint, han gikk så fint fvf og enset ikke matskålene. Nå må vi øve mer på sitt - sidesteg - sitt for å slippe å få DK på den også. Gleder meg allerede til neste rallykurs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I helga har vi vært på ag-kurs, og det har vært så lærerikt og morsomt :) Vi er utslitte alle sammen, og kunne trengt en helg til for å komme oss etter helga! Men det var absolutt verdt det. Føler vi har tatt mange steg framover, og egentlig enda viktigere - vi har skjønt hva som er viktig. Det er ikke resultater og datoer, det er mestringsfølelse for ham. Det burde være en selvfølge! Jeg føler meg så dum. Vippa har vært mye vanskeligere for ham enn vi har skjønt, så vi tar et steg tilbake igjen på den. Han har i grunnen bare tatt den fordi han har følt han har måtte ta den. Agility blir jo ikke gøy da! I helga fokuserte vi på å få opp gleden igjen! Han har nok syntes det har blitt for høye krav og for mye mas med den teite vippa. Trist å tenke på at vi har pressa ham for mye på vippa, slik at han har mista mestringsfølelsen på den :(  Det var så godt å se gladvofsen komme tilbake igjen på helgas kurs! :)

Vi lærte så mye om handling og hvor små detaljer som skal til for å få et helt annet resultat. Det var også kjempegøy å se på de andre, det var egentlig lettere å se detaljene da. Tenk at bare ved å bruke forskjellig arm man "drar inn" hunden igjen med på lang avstand, kan man bestemme om hunden løper inn i eller utenfor tunnelen, selv om armbevegelsen er helt lik! Sånne småting var aha-opplevelser for ag-nybegynnere som oss. 

En annen veldig positiv ting: Vi fikk til å bruke leke som belønning på en ordentlig måte, det er omtrent første gang det har skjedd :D Med en hund som er overbevist om at han har chihuahua-munn og at mat må tygges godt og stillestående, er det fint å ha mer enn godbiter å kunne belønne med ;)  Det var mye lettere å ta ordentlig av og feire skikkelig med leka når man trente en og en i en stor hall. Når han kunne få lekebelønning i hele den digre hallen, var det kjempegøy! 

Det er vel unødvendig å si at det ikke ble bronsemerkeprøve i helga, sånn som vi hadde tenkt. Det hadde virkelig ikke vært rettferdig å be ham om å ta vippa uten belønning når han syns han ikke mestrer den. Det var hardt å svelge egoet og droppe det, men det føltes mye bedre å vite at vi ikke ba ham om for mye nok en gang. Bronsemerket får komme når han er klar for det.

Nå skal vi jobbe videre med å gi ham oppgaver han mestrer, bygge ham opp og trene på vippa veldig, VELDIG sakte og forsiktig, og ikke gå fortere fram enn han mestrer. Hvorfor holder vi på med hundetrening, egentlig? Jo, oppgava er glad hund. Alltid. Så lenge vi husker det, går alt så mye bedre :) 

Det ble dessverre ingen bra bilder fra kurset. Fikk filmet en del i ok kvalitet, men aner ikke hvordan man legger til video her, så da ble det bare et dårlig bilde ;) 

20160416_193701.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra dag i dag :) Trente bittelitt på vippa vi kjøpte, og holder det på et nivå han føler han takler. Nå har vi kommet til at han mestrer å gå over den når enden står inntil en trapp, sånn at han går nedoverbakke, får to cm vipping og går rolig ned og stiller seg med to labber på og to av. :) Det kommer til å ta sin tid å gjøre ham trygg igjen, men vi har tid, vi :)

Trente også litt rally på plenen i dag, siden vi snart skal debutere i klasse 2 :o Han er superflink til å sitte igjen på løp i fra og kall inn-skiltet, men jeg må bli flinkere til å time det, så jeg ikke løper for langt før jeg kaller inn, og så jeg sier "foran" mens han løper opp på siden av meg i stedet for når han har løpt langt forbi :P

Vi fikk også øvd mer på vridningsskiltene. Han gjør som jeg spør om, han, så lenge jeg selv ber om riktig øvelse! Lett å rote med kommandoene på sitt - 90 grader venstre - sitt, sitt 180 grader venstre - sitt, og sitt - 180 grader venstre fram. Jeg trenger mer trening enn han gjør ;)

Øvde også litt på kall inn i front. Han liker ikke å sitte så nærme, så håper vi er innafor en halvmeter. Ellers er jo ikke avstand det verste å bli trekt for :) Vi har uansett ikke som mål å få 1. premiering på debuten - oppgava er glad hund og målet er å gå hele bana. Hvordan vi går skiltene og om vi disker får ikke være så farlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 4/23/2016 at 6:16 PM, Thea skrev:

Oppgava er glad hund og målet er å gå hele bana.

...og her klarte vi ingen av delene. Det hadde snødd da vi kom til stevnestedet, bana var sørpete og det høljeregna. Vi burde bare dratt hjem! Jeg vet at han hater sånt vær, men jeg visste ikke hvor ille det var, tydeligvis... Det eneste han var interessert i å gjøre på den bana, var å hoppe hinderet. Jeg fikk ham til å gjøre et par av øvelsene veldig uvillig, men han stakk ut av bana to ganger, og når han var i nærheten av meg brukte han mer tid på å snuse rundt enn på å gjøre noenlunde det vi skulle. Han sa SÅ tydelig fra at å sitte på flere cm sørpe var ganske likt tortur. Jeg måtte bare gi opp. Burde gitt opp mye før jeg gjorde. Han var bare ikke interessert, og vi var begge enige i at det var en kjip dag. Det var jo ikke sånn det skulle bli! Jeg vet det er vanlig å diske, og at noen dager er det bare sånn, men jeg tok det ganske tungt likevel. En ting er å glemme en sitt, gjøre en øvelse feil eller ha så ufokusert hund at det blir disk til slutt, men verre er det når hunden har fått en opplevelse av at rallystevne egentlig er ganske dritt. Jobben min er jo å gjøre det gøy for ham, og det gikk absolutt ikke. Vi får ta en liten pause nå, for jeg vil ikke at han skal bli lei trening. Og jeg er ikke akkurat morsom å trene med når jeg føler meg som jeg gjør nå ;)Det skal jo være gøy! Om en stund får vi jobbe mye med motivasjon og fokus uten sele på. Jeg tenker mye på hvordan jeg skal gjøre det så morsomt som mulig for ham...

Vi må jo snart prøve oss igjen, for ellers vil det bare bli skumlere å starte, men jeg er så redd for at han skal oppføre seg likt neste gang og bare styrte ut av bana :( Håper det er ringbånd over bakken neste gang vi starter, så det blir en mer tydelig sperre rundt bana. Og så tror jeg vi bare får la være å starte hvis det styrtregner.

Legger ved noen bilder som ble tatt av oss i helga. Hopphinderet var det eneste stedet på bana han var blid, stakkars! Se som han prøver å ikke sitte når han må sitte :/ Er jo helt krumbøyd :(

Legger også ved et bilde av en trening forrige uke, hvor vi begge var i betydelig bedre humør ;) Må huske at det er sånn det bruker å være!

26641543882_7d372b66ed_z.jpg

26641638862_d94c17c841_z.jpg

croppa26682814715_26582ce7a5_k-2.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...