Gå til innhold
Hundesonen.no

Qaran av Geehrbacch, eurasier


Thea
 Share

Recommended Posts

Offisiell LP-debut i morra! :o:) Kjenner jeg er glad samboeren fikk en brå LP-interesse så hun kan konkurrere i det og jeg kan ha nok med rally-nerver... 

Puh, det har blitt mye trening i det siste. Korte lp-økter forskjellige steder og MYE belønning av frivillig kontakt på tur. Bra han ikke sliter med overvekt, for å si det sånn :P

Det har vært litt vanskelig å øve på tempoøvelser pga varmen - ved innkalling blir han sittende igjen pga at det er så varmt for tida... Vi har klart å hausse opp farta med å bruke leke i stedet for godbit, så håper han husker følelsen i morgen og kommer stormende som når vi bruker lekebelønning.

På søndag hadde vi en kort rallyøkt hvor han klarte å gå to rallyskilt (sitt-stå og åttetall mat) løs med god kontakt til tross for sauer og skudd i nærheten som stressa ham. Det var jeg superfornøyd med! To skilt er to flere enn ingen...

På mandag trente vi LP på stevneplassen. Konsentrasjonen var tidvis bra og tidvis ikke-eksisterende, så dette kan virkelig gå begge veier.

I går hadde vi treningspause og han fikk med vilje ingen mentaltreningsøkt på kvelden som han vanligvis får. Det var visst superteit, men men, han fikk hvilt mye.

I dag blir det littegranne LP-trening, men vi må begrense oss så han ikke er sliten i morgen! Har tenkt så mye på hundetrening i det siste at jeg er ganske sliten selv... Control Unleashed er skikkelig pensum om dagen, og jeg prøver å sette opp en treningsplan basert på den. I tillegg leser jeg Fra valp til stjerne, er mye bra i den også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei! Jeg har sneket rundt på Sonen en stund, men er ikke så flink til å være aktiv Nå tenkte jeg å presentere meg selv litt ved å presentere godgutten i livet mitt: Qarangutt. Qaran er en eurasi

STOLT av Supervofs og kjæresten!  I går var de med på treningsstevne i lydighet klasse 1, det var første stevnet i en trippel-cup den ene klubben vi er med i arrangerer. Og det var Qarans klasse 1-deb

Herregud. Jeg fikk tips om boka "control unleashed", og sleit med å få tak i den. Fant til slutt en utgave som var heidundrende dårlig oversatt til norsk, og leste hele greia på noen dager. Den er jo

Posted Images

Ååå, jeg er så STOLT! :D Qaran og kjæresten debuterte i LP klasse 1 i går, og herregud altså. Når man ser på poengsummen burde jeg vært dypt skuffa, men det var så vanvittig mye bra i det programmet at det går ikke an å være skuffa i det hele tatt. Og det var samme dommer som jeg hadde på bronsemerket, og han er så koselig at man blir mindre nervøs og tar det mindre alvorlig bare av hans væremåte. :)

Tannvisning: 10. SÅNN skal en eurasier oppføre seg! Reservert er ikke det samme som nervøs. Han satt støtt og fint :D

Fellesdekk: 0... Nabohunden stakk, Qaran stakk etter... Qaran fikk et forsøk til, så det var kjempesnilt, men han var jo altfor høy så vi burde bare stått over. Han gjespa skikkelig da han ble gått fra, men klarte ikke roe seg. Han løp, og de andre løp etter... Så fellesdekk må vi fortsette å øve mye på. Og alle typer impulskontrolløvelser, ikke minst!

Etter fellesløp-øvelsen fikk vi litt tid til å roe oss på, heldigvis. Vi hadde kommi til stevnet rett fra jobb, vi hadde bare slengt oss i bilen og sitti i kø hele veien og lurt på om vi kom til å rekke det, så vi fikk da trent på stressmestring! Det hjalp med litt pause heldigvis. Så skulle de inn igjen:

Lineføring: 6. Igjen. Han gikk i mye bedre posisjon enn han gjorde på bronsemerket, herregud som han har kommi seg. Og etter vi begynte å trene etter control unleashed-prinsipper har han fått et HELT annet fokus. Det er så kort tid siden vi begynte å trene på den måten, så det var egentlig altfor mye å be om at han skulle fokusere et helt program, men han tok utfordringen :) Men med et par trege sitter og litt snusing ble det ikke mer enn 6 på lineføringa.

Dekk fra holdt: 0. Dommeren spurte om de var klare, kjæresten sa ja, Qaran sa "Jah! Eeeeh, vent litt, her var det noe superspennende å snuse på......... Jeg mener, ja, nå er jeg klar!". Han utførte øvelsen greit når han først gjorde den, med litt tregt neddekk, men pga surret på starten ble det 0.

Innkalling fra sitt: 6. Han satt fint, ble sittende til tross for forstyrrelser i naboringen og på turveien bak ringene, satt så godt at han ikke kom på første innkallingskommando, men kom spurtende på andre :) Han løp litt langt bak før han kom og satte seg rolig ned. 

Stå under marsj: 5. Snuste litt på starten, så så han opp og så at han ble gått fra, så han begynte å trave etter, da sa hun stå mens han kom løpende, så det tok litt tid før han stoppa. Da han stoppa, stod han fjellstøtt :D

Hopp over hinder: 7,5. Det supergøye hinderet! :D Han spurta av gårde, fløy over hinderet, gikk rundt for å sette seg og... hvor skulle man sitte igjen? På tvers foran? Det var det sikkert. 

Avstandskontroll: 0. Han fikk kommando om ligg, ble dritopptatt av noe i naboringen, tok seg inn igjen etter hvert og la seg makelig og rolig ned. Så ble han liggende :P Han gjorde det såå fint utenfor ringen, så han tenkte vel at det der har jeg allerede gjort i dag.

Helhetsinntrykk: 6. 

Vi kom på nest siste plass, jeg er fornøyd med det, jeg ;) Han lærte seg utgangsstilling i mars eller noe, og har slitt veldig med fokus de siste månedene. Jeg har vært så fortvila fordi han ikke har hatt fokus og bare har vært opptatt av andre hunder, og nå gikk han et helt lp-program uten belønning, uten ringbånd over bakken og med massevis av forstyrrelser rundt, og han hadde bra fokus det aller meste av tida! :wub: Det er sånn en voldsom forandring til det bedre at den voldsomt imponerende poengsummen 83 er bra nok. Og for en perfeksjonist som meg er det ganske bra å synes at bra nok er dritbra :) Nå vet vi hva vi skal jobbe med, og momentene i seg selv er ikke så verst, han har f.eks. skikkelig fart i innkallingsøvelsene. Vi trenger en god del mer trening, men det sier seg selv. Nå hadde han arbeidslyst og fokus, og når han har det, er mye gjort :) Det var en skikkelig opptur i går, og det trengte vi virkelig nå :)

Her er en kortversjonvideo av programmet deres som muligens fungerer, i alle fall på desktop: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9240980/Qarans første offisielle lp-konkurranse.mp4 

(han har fått "løp"-signal på siste sekund av videoen, det er derfor det ser ut som han tilter helt ;)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det høres jo ut som en helt utmerket debut spør du meg. Med de utfordringene dere har så er jo dette godt jobba!

Tusen takk for det! :D

57 minutter siden, Katharina skrev:

Det viktigste er å ha det gøy. :D Hehe... 

Ja, hadde du spurt meg for noen dager siden om jeg ville vært fornøyd med 0. premiering ville jeg nok ikke vært det, men når jeg så hvordan han jobba ble jeg helt rørt :D Jeg har hatt treninger hvor jeg har begynt å grine etterpå flere ganger de siste månedene fordi alt har føltes så håpløst. Nå begynner det endelig å løsne! :D Så det er mulig andre hadde gravd seg ned etter et sånt resultat, men han som ikke klarte å konsentrere seg mer enn 2 rallyskilt når han er løs gikk et helt lp-program! :o Da har vi kommi langt fra der vi var i mars, altså. :) Og lenger skal vi komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi bestemt oss for å slutte å trene mot å starte agility. Vi holder på med så mye at noe måtte vike! Han syns det er kjempegøy å løpe, hoppe og ikke minst ta tunneler, så vi skal fortsatt trene ag nå og da for moro skyld, men ikke trene målrettet mot start. Kan han være med i hopp om et år eller to er det fint, men ikke noe vi skal satse på. Og er vippa for skummel for all fremtid, så er det ikke så farlig om han ikke vil ta den. 

...meeen like før vi bestemte oss for å droppe å konkurrere i ag, hadde vi meldt på tunnelcup som gikk i dag, så da ble det en slags ag-debut i dag likevel. Bana var forholdsvis enkel, men det var litt skarp vinkel inn mot en av tunnelene og det var fryktelig mye svinger rundt og rundt! Det var veldig gøy å være med, og fint å øve på å briefe mer på ordentlig enn vi gjør på trening :)

Under oppvarminga øvde jeg på å belønne at jeg tok av båndet, og han fokuserte fint. Ingen stikketendenser! Starten gikk bra. Selv om det ikke var gjerde rundt ringen og det var hunder i kø rett bak ham, hadde han fullt fokus på oppgava og satt fint ved start og skøyt av gårde over hoppet og inn i første tunnel. Det gikk fint de første tunellene, men sånn rundt 4. - 5. tunnelen ble han for høy og raste inn i feil tunnel. Vi løp ferdig bana uansett, og jeg syns han gjorde en god jobb. Han fikk raptustendenser et par ganger der, så jeg måtte roe ham ned for å klare å styre energien i riktig retning, og vi fikk avslutta på en fin måte. Jeg syns han var flink! Det var litt miljøsjokk for oss begge, for det bråker ganske så mye mer rundt ag-ringen enn rallyringen. 

Det var greit å se at han kan orke å løpe selv i varmen, for herregud for en fart det var på ham! Når vi får litt mer rutine (og peiling!) tror jeg han kunne gjort det bra i hopp, selv om det ikke er noe vi prioriterer. Men det er klart han blir varm. Det var flott at det var en hageslange på stevneplassen, så vi fikk kjølt ham ned litt før vi dro hjem :)

Jo, og før tunnelcupen stilte vi for en typisk ck-gavmild dommer tydeligvis, som mente absolutt alle hannhundene var bedre enn gjennomsnittet, så alle kom til bhk. Ikke så artig når cken ikke betyr noe, men han ble da 1AKK av 2 og 3BHK av totalt 5 hanner, og de hadde fine ck-rosetter :)

Håper det snart går an å legge inn bilder her igjen, for jeg har lyst til å legge inn både fra tunnelløp og utstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qaran var med på uoffisielt lp-klubbstevne i går :) Dommeren var snill med karakterene, men veldig gøy å gjøre det såpass bra uansett! Dette er første gang han fikk til avstandskontroll i stevnesetting :D Han nulla dessverre på fellesdekken, men fikk 142 poeng og 2. premiering likevel :)

wp-1466054596287.jpg

wp-1466055147385.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, simira skrev:

Gratulerer, det der er jo kjempebra!

Var det på OODK? Har ikke sett noe info om det på nettsidene...

Tusen takk! :D Nei, det var del to av trippelen til Follo Brukshundklubb. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, janson skrev:

Så morsomt! Jeg lurte på om det kunne være dere. :) Gratulerer med godt resultat!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tusen takk! :) Det var samboeren min som gikk med ham, jeg bare så på. Hun tar LP og jeg tar rally ;) Var du der? Syns jeg så en kelpie i klasse 2 eller 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Haha! Så greit at man kan fordele på det viset. :) Det var en kelpie i både kl 2 og 3. Jeg var den i kl 3 med en veldig orange jakke og en frøken med periodevis manglende bakkekontakt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bjornal skrev:

Ser dere bruker control unleashed. Har dere den norske utgaven eller engelske originale? Vurderer å skaffe meg den, men har hørt at den norske er en dårlig oversettelse...

Dessverre den norske, for det var den eneste jeg fant. Den er helt forferdelig dårlig oversatt, men man får jo med seg innholdet likevel :) Den er temmelig rotete skrevet også, men er absolutt mer enn verdt pengene uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker veldig om dagen på om vi skal melde på trippelrally på vålerbana i juli. Jeg hadde jo det som plan i vinter mens alt gikk så fint, men nå har det vært mest nedturer i rally de siste månedene og jeg begynner å miste litt trua. Samboeren sier hun evt kan starte, kanskje det hadde vært bedre for ham nå som jeg så lett mister motet etter all motgangen. Kanskje jeg også får en bedre følelse igjen om jeg ser at de gjør det bra? :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ihvertfall at det nå er vesentlig at han ikke får flere erfaringer med å stikke i banen. Så jeg ville kanskje ikke stilt hvis jeg ikke var rimelig sikker på at det gikk greit, evt. ha en backup plan med noen rundt ringen som fanger ham inn og rett i bilen elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker ihvertfall at det nå er vesentlig at han ikke får flere erfaringer med å stikke i banen. Så jeg ville kanskje ikke stilt hvis jeg ikke var rimelig sikker på at det gikk greit, evt. ha en backup plan med noen rundt ringen som fanger ham inn og rett i bilen elns.

Ja, det har du rett i. Han har vært veldig flink med lp og jeg stoler helt på at han f.eks. blir stående under stå under marsj samme hva, men det har blitt mer lp enn rally den siste måneden. Får ta et par rallyøkter neste uke og tenke litt til før fristen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars veslegutt er syk :( vi hadde tenkt å dra til veterinæren i går fordi han har begynt å sleike på den ene labben, og det gjør han noen ganger hvis det er noe galt et annet sted. Men da samboeren kom hjem fra jobb, ble hun møtt av en hysterisk hund som hadde gjort fra seg flere steder på gulvet. Han har aldri gjort det før, ikke som valp en gang, så han må ha vært helt desperat og stressa masse før han gjorde det, stakkars gutt :( Han tror jo ikke det er lov å kaste opp inne en gang! 

Jeg møtte samboeren og Qaran ved veterinærklinikken, og før det ble vår tur, måtte han ut og gjøre fra seg igjen, og denne gangen kom det blod også :( Herregud, jeg ble så redd! Han ble sjekka grundig og etter tre og en halv time kunne vi endelig dra. Men oppvåkningssprøyta virka ikke skikkelig, så jeg måtte bære ham fra øverst i trappa (ja, trapp på vet.klinikk!) og ut i bilen. Da vi kom hjem, orka han ikke reise seg skikkelig i bilburet en gang, så jeg bar ham inn også. Han klarte å sjangle seg inn i leiligheta fra heisen, men følte seg virkelig ikke noe særlig.

Veterinæren ringte sent på kvelden med svar på blodprøvene. Han har mage/tarm-katarr og begynnende infeksjon. Røntgen viste at han var full av gass også, så han har nok hatt luftsmerter i tillegg. Etter det jeg har forstått betyr magekatarr egentlig bare betennelse de ikke helt vet grunnen til... Men i dag skal han begynne på medisiner og burde bli bra fort.

Nå har det vært mye i det siste :( Han var dårlig for en stund siden også, og så ble han helt bra, og plutselig ble han enda sykere nå :( Nå skal han stå på skånefôr en stund, og så skal vi bytte til et vanlig fôr som er litt mildere for magen enn høyproteinfôret han har fått. Og så får vi se om vi må ta en full allergiutredning. Stakkars vesle gutt ❤

Jeg er glad jeg har forståelsesfull arbeidsgiver, så jeg kan ta hjemmekontor og passe på ham i dag. Han slapper av så lenge jeg sitter musestille... Han ble såå pipete og sutrete da han trodde jeg skulle gå i dag tidlig. Kan ikke gå fra lillegutt i dag! Godt det er helg nå, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Veterinæren skulle ringt i går med svar på de siste prøvene, men nå fikk vi endelig prata med henne. Qaran er friskmeldt! :D Vi kan begynne å trene som normalt og gi godbiter igjen :)Jammen bra, for nå har han kjeda seg såå fælt i det siste og vi har nesten ikke fått mentaltrent noe, siden han ikke gidder å gjøre stort for tørrfôrbelønning. Så letta over at han er frisk! Han skal få skånefôr en stund nå, og så bytter vi til et annet lettfordøyelig fôr tenker jeg, og så får vi se om det blir allergiutredning etter hvert. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, på hunden med felthinderskrekk som plutselig tok mønet og bommen i dag! :D Vi hadde ikke tenkt å trene agility en gang, vi trente lydighet og bare belønna et par ganger for at han satte to labber på feltene og gikk og gjorde noe annet, og plutselig søkte han seg til felthindrene av seg selv :) Mindre press var visst det som skulle til! "Bare" vippa igjen nå!

qaran_bom.jpg

img_4612.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...