Gå til innhold
Hundesonen.no

Qaran av Geehrbacch, eurasier


Thea
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har sneket rundt på Sonen en stund, men er ikke så flink til å være aktiv ;) Nå tenkte jeg å presentere meg selv litt ved å presentere godgutten i livet mitt: Qarangutt. Qaran er en eurasier på 2,5 år, og jeg og samboeren er like nyforelska i ham nå som da vi var så heldige å få ham inn i livene våre da han var valp. Han er snill, morsom, blid, nysgjerrig og får oss til å smile hver dag. Vi går lange turer i skogen sammen, konkurrerer litt i rally, trener agility og er med på utstillinger. 

Qaranhopperlengde.jpg

Qaranihagen.jpg

Qaransommer.jpg

Qaranvinter.jpg

Qaranglaner.jpg

Qaranhopper.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei! Jeg har sneket rundt på Sonen en stund, men er ikke så flink til å være aktiv Nå tenkte jeg å presentere meg selv litt ved å presentere godgutten i livet mitt: Qarangutt. Qaran er en eurasi

STOLT av Supervofs og kjæresten!  I går var de med på treningsstevne i lydighet klasse 1, det var første stevnet i en trippel-cup den ene klubben vi er med i arrangerer. Og det var Qarans klasse 1-deb

Herregud. Jeg fikk tips om boka "control unleashed", og sleit med å få tak i den. Fant til slutt en utgave som var heidundrende dårlig oversatt til norsk, og leste hele greia på noen dager. Den er jo

Posted Images

Tusen takk for alle koselige kommentarer! Han er like fin inni som utenpå og jeg er så takknemlig for å få ha ham i familien :) Vi hadde lyst på hund i mange år før vi fikk mulighet, så det er ofte vi bare ser på ham og sier "Vi HAR han, vi!" :wub:

Hehe, vi er så vant til tunga hans at det hender vi tenker at "vanlige" hundetunger ser så bleke ut... ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå ble jeg litt forelska... Vi har hatt kjempelyst på Chow Chow men liker ikke at de har så mange helseproblemer. Ble jo bare så glad nå av denne flotte karen som ser ut som en Chow, bare friskere og lettere! Har brukt de siste timene på å lese meg opp på rasen... Hvordan er det å ha Eurasier i dagliglivet? Spiser han mye, røyter han mye? Virker som fryktelig fine hunder, og han er jo helt nydelig da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Herregud, nå ble jeg litt forelska... Vi har hatt kjempelyst på Chow Chow men liker ikke at de har så mange helseproblemer. Ble jo bare så glad nå av denne flotte karen som ser ut som en Chow, bare friskere og lettere! Har brukt de siste timene på å lese meg opp på rasen... Hvordan er det å ha Eurasier i dagliglivet? Spiser han mye, røyter han mye? Virker som fryktelig fine hunder, og han er jo helt nydelig da :wub:

Så hyggelig! :D Qaran er ganske stor til å være eurasier, han er 59 cm høy og standarden går til 60 på hannhunder. Passer oss perfekt, siden vi tenkte at eurasier hadde vært enda bedre om de var litt større! Så vi fikk det vi ville ha. 

Ikke for å høres ut som et glansbilde (og jeg skal skrive om negative sider lenger ned), men jeg føler nesten at det å ha eurasier er å jukse. Han har veldig lite jakt og vokt og ikke noe gjeterinstinkt. Bjeffe gjør han kanskje fem - ti ganger i året... Om det lille han har av jaktinstinkt skrus på, løper han max 50 meter før han ikke er interessert lenger. Han har en så bra slipp-kommando eller så lite jaktinstinkt at han en gang slapp et lemen han tok... Han eier ikke ressursforsvar, tror hele verden vil ham vel og skjønner ikke at andre hunder kan være aggressive og det er først nå at han har begynt å ta igjen om andre bøller (det er jo fordi han er pingla i kullet og ikke fordi han er den rasen han er, da).

Siden du vil ha chow chow trenger jeg vel ikke skrive om hvordan det er å trene ham :P Han er med på alt så lenge han føler det er verdt det. Jeg syns det gjør det hele mer interessant. Han er veldig glad i skryt, så jeg kommer langt med det og supergode godbiter. Men dralek? Ikke interessant særlig lenge. Ball i snor? Næh. Plysjdyr med pipe? Meh. Men kjøttbolle, ja, daaa kan vi finne på mye gøy! Og agility er så moro at han nesten ikke trenger belønning :) Men det føles litt teit f.eks. på rallytrening når alle holder på i lange økter og jeg bare "Ooooi, nå har du sitti fem ganger på raaad, nå må du få mange minutters snusebelønning!" :P

Han røyter bare to ganger i året, men det varer et par måneder hver gang! ;) Jeg syns likevel ikke det er noe stort problem. Ulla han røyter er som hybelkaniner, så det er veldig lett å støvsuge opp. Og pelsen hans steller seg nærmest selv. Han børstes et par ganger i måneden og ser omtrent nybørsta ut, og om han gir seg selv spa-gjørmebehandling i skogen ser han like fin ut bare han tørker. 

Han spiser ikke så mye, men han har maten stående framme hele dagen, så det kan jo ha noe med det å gjøre. Han holder vekta, og siden han er ganske stor for rasen, syns jeg det er bedre om han er passe enn om han er litt tjukk, så jeg stresser ikke noe med matmengden heller.

Eurasier er en frisk rase, men de har jo som alle andre en viss forekomst av sykdommer. EPI er den mest fryktede, men det er ikke særlig utbredt. Hypotyreose forekommer også, men det er også ganske sjeldent etter det jeg vet. Ekstra øyehår er det som forekommer hyppigst. Men det største problemet med rasen som jeg ser det, er mentaliteten. Eurasieren skal være reservert, og dessverre er det en del som derfor mener det er greit at de er nervøse, og som ikke legger nok vekt på mentaliteten i avl. Det er det jeg vil råde deg til å se mest på om dere vil ha en eurasier - bruk god tid på å finne ut hvordan foreldredyra og nær slekt er. I tillegg til å bruke mye tid på sosialisering og miljøtrening. Vi fikk heldigvis en mentalt stabil hund, men det er dessverre fortsatt slik at ikke alle er det, og det er en rase som har vokst raskt i popularitet. 

Det virker også som det er ganske vanlig med separasjonsangst innenfor rasen. Det er nok fordi de ikke er særlig opptatt av fremmede, men VELDIG opptatt av menneskene sine! De er veldig knyttet til familien. Det har jo både positive og negative sider. 

Vi er superfornøyd med rasevalget, og det blir nok aldri noe annet på oss. Vi har fått en hund vi kan tilby et godt liv, en som kan være med både på t-bana og på lange skogsturer, en treningspartner og en vi kan finne på mye gøy sammen med og utforske hundesporter sammen med. Vi visste ikke at agility og rally var så gøy før vi fant det ut sammen med ham :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jma skrev:

Flott hund!

Tusen takk :)

18 timer siden, Lunatic skrev:

Han var skikkelig flott! Synes han var en av de finere Eurasierne jeg har sett :) 

Takk! :) Han er av de mer store og maskuline, og det har begynt å bli mange som er mye mindre grove og mye mindre i størrelse. Jeg liker at det er litt størrelse på dem :) 

18 timer siden, Monab88 skrev:

For en flott gutt! :)

Tusen takk :)

15 timer siden, Krutsi skrev:

Er han i slekt med Hannah av Geehrbacch? Jeg synes nemlig jeg ser litt likhetstrekk :P ellers fin eurasier, og det er ikke ofte jeg sier :P 

Trooor ikke han er det, ikke i nær slekt i alle fall. Men mange Geehrbacchere ser litt like ut, de ser ut som de er i slekt selv om de ikke er det ;) Hehe, takk! Hva er det du ikke liker med dem til vanlig? Det er jo en så ung rase, så det er litt forskjellige typer av dem. Noen få er mer grove og tunge, mer chow chow-preg, noen er mer moderate og noen er mye lettere og mindre med mye mindre beinstamme. Det er (dessverre synes jeg) det siste som virker mest vanlig i Tyskland, hvor rasen er fra, så jeg er redd det vil bli mer og mer vanlig med den typen. Skulle ønske det ble avlet mer på den litt grove typen som har godt kjønnspreg. Det er fint at de ikke er kjempegrove og tunge og ser chow chow ut, men jeg syns de er mye finere når de ikke er så lette og smale at de mister rasesærpreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstilling i Letohallen i dag, men dommeren var ikke videre imponert :P Det ble "bare" excellent, som jo hadde vært greit nok, det, om ikke det var for at omtrent alle de andre hannhundene fikk CK og han delte ut til alle og enhver. Dommeren sa "big boy" flere ganger og syns nok han ble for stor, og så fikk han ikke vist bevegelsene godt nok på det glatte gulvet. Men men, han har to små cert, så det er jo ikke så farlig. Vi fikk da trent litt rally etter vi hadde vært i ringen :) Det er vanskelig å finne et egnet sted å trene på rally i konkurransesetting, men samboeren hadde den geniale ideen om å prøve der. Det er garantert ikke mer stressende omgivelser på rallystevner enn det var i Leto i dag :P 

Vi øvde litt på sitt-vri 90 grader høyre sitt, siden vi har slitt litt med at han blir sittende igjen til etter at jeg er ferdig med å flytte meg. Han har virkelig begynt å skjønne greia nå :) Så tok vi bare noen generelle klasse 1-skilt, for vårt problem er ikke så mye skiltene i seg selv lenger, men å være utholdende nok til å ta en hel bane uten belønning.

Eller, et av skiltene er et problem i seg selv: Det Fryktede Sitteskiltet (sitt på plass, gå et steg, sitt på plass, gå to steg, sitt på plass, gå tre steg, sitt på plass). Det er så kjeeeedelig å gjøre det samme hele tiden, syns han. Så vi øvde litt på det, med kjempegod belønning på siste sitt, både kjøttbolle, pølse og å få hilse på ei søt tispe han kjenner. Så nå håper jeg han syns det betaler seg å sitte noen ganger!

Legger ved et bilde fra i dag :) Var umulig å få særlig gode bilder, for vi endte opp på tredje rekke fra ringen. Kan ikke huske det bruker å være SÅ trangt i letohallen...

Leto.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thea skrev:

Tusen takk :)

Takk! :) Han er av de mer store og maskuline, og det har begynt å bli mange som er mye mindre grove og mye mindre i størrelse. Jeg liker at det er litt størrelse på dem :) 

Tusen takk :)

Trooor ikke han er det, ikke i nær slekt i alle fall. Men mange Geehrbacchere ser litt like ut, de ser ut som de er i slekt selv om de ikke er det ;) Hehe, takk! Hva er det du ikke liker med dem til vanlig? Det er jo en så ung rase, så det er litt forskjellige typer av dem. Noen få er mer grove og tunge, mer chow chow-preg, noen er mer moderate og noen er mye lettere og mindre med mye mindre beinstamme. Det er (dessverre synes jeg) det siste som virker mest vanlig i Tyskland, hvor rasen er fra, så jeg er redd det vil bli mer og mer vanlig med den typen. Skulle ønske det ble avlet mer på den litt grove typen som har godt kjønnspreg. Det er fint at de ikke er kjempegrove og tunge og ser chow chow ut, men jeg syns de er mye finere når de ikke er så lette og smale at de mister rasesærpreget.

Haha for å være veldig frekk, så synes jeg mange ser så teite ut :lol: jeg liker gjerne de litt kraftigere typen, men mange synes jeg ser på veldig anatomisk merkelig ut også.. Det er liksom ikke helt som at de passer helt sammen :P haha 

 

når de i tillegg er en rase som er sånn "ubrukelig" i brukssammenheng (sånn i min målestokk som er vant med arbeidshunder), og bare en stor pelsdott, så er det som regel ikke rase som fenger meg.. Selv om det i utgangspunktet ikke er noe galt i rasen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Krutsi skrev:

Haha for å være veldig frekk, så synes jeg mange ser så teite ut :lol: jeg liker gjerne de litt kraftigere typen, men mange synes jeg ser på veldig anatomisk merkelig ut også.. Det er liksom ikke helt som at de passer helt sammen :P haha 

 

når de i tillegg er en rase som er sånn "ubrukelig" i brukssammenheng (sånn i min målestokk som er vant med arbeidshunder), og bare en stor pelsdott, så er det som regel ikke rase som fenger meg.. Selv om det i utgangspunktet ikke er noe galt i rasen :P 

Oi! Ja, jeg spurte jo... :P

Det er noe av det som frustrerer oss, at folk tror de ikke kan brukes til noen ting, det virker som til og med gjelder en del av de som har rasen. Skjønner at det ikke blir NM i lp liksom, men på vårt nivå slår han faktisk en del typiske brukshundraser, fordi de blir så høye og prøver å gjøre alt på en gang. Noe av det jeg liker best med ham, er at han er litt sånn "hva får jeg ut av det her". Da må jeg være flink til å variere treninga og motivere ham, og så har jeg en hund som gjerne jobber og er kjempefornøyd bare han får skryt. Selv om han kan være stressa, blir han aldri så høy at det er noe problem. Jeg kan trene rally og agility med ham og han kan være med på lange skogsturer, og noe annet enn det har jeg egentlig ikke lyst til heller :) Det er så godt å møte folk som ikke har hørt om rasen, for da har de heller ingen fordommer om at det er en pyntepute til sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thea skrev:

Oi! Ja, jeg spurte jo... :P

Det er noe av det som frustrerer oss, at folk tror de ikke kan brukes til noen ting, det virker som til og med gjelder en del av de som har rasen. Skjønner at det ikke blir NM i lp liksom, men på vårt nivå slår han faktisk en del typiske brukshundraser, fordi de blir så høye og prøver å gjøre alt på en gang. Noe av det jeg liker best med ham, er at han er litt sånn "hva får jeg ut av det her". Da må jeg være flink til å variere treninga og motivere ham, og så har jeg en hund som gjerne jobber og er kjempefornøyd bare han får skryt. Selv om han kan være stressa, blir han aldri så høy at det er noe problem. Jeg kan trene rally og agility med ham og han kan være med på lange skogsturer, og noe annet enn det har jeg egentlig ikke lyst til heller :) Det er så godt å møte folk som ikke har hørt om rasen, for da har de heller ingen fordommer om at det er en pyntepute til sofaen. 

Jeg tror rasen kan passe mye bedre til et slikt hundehold enn mange raser jeg foretrekker.. Men jeg har aldri opplevd, og kan heller ikke, greia med å ha hund som ren familiehund og "kos" hvis du skjønner.. hvis jeg skulle ha kjøpt meg en hund for litt LP-trening og enkel familiehund, så hadde jeg kjøpt meg BC liksom :P 

 

men det betyr jo på ingen måte at det er noe feil med rasene for det :P men det er jo også en rase som er ganske forskjellig i utseende, som du selv liker, og jeg liker gjerne hunder som er kraftige.. Så da blir det jo gjerne sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg tror rasen kan passe mye bedre til et slikt hundehold enn mange raser jeg foretrekker.. Men jeg har aldri opplevd, og kan heller ikke, greia med å ha hund som ren familiehund og "kos" hvis du skjønner.. hvis jeg skulle ha kjøpt meg en hund for litt LP-trening og enkel familiehund, så hadde jeg kjøpt meg BC liksom :P 

 

men det betyr jo på ingen måte at det er noe feil med rasene for det :P men det er jo også en rase som er ganske forskjellig i utseende, som du selv liker, og jeg liker gjerne hunder som er kraftige.. Så da blir det jo gjerne sånn :p

Nei, det skjønner ikke jeg heller, hvis jeg forstår deg riktig. Jeg syns det er trist med de som bare "har hund", hvis du skjønner... Sånne hunder som ingen tenker over at trenger mental trening, utfordringer og en variert hverdag, men som bare er der.

Vi valgte ikke rase så mye etter hva vi ville ha, men etter hva slags hund vi kunne tilby et bra liv. Jeg vokste opp med gjeterhunder, og foreldrene mine kunne absolutt ikke nok, så den ene ble ganske sprø i hodet av å aldri få mentaltrening. Så jeg har sett hvordan det kan gå om man får "for mye" hund. Og jeg fikk vel ikke noe mer lyst på en sånn type hund av det. Vi er veldig aktive med Qaran, og trives veldig godt med hvordan han er, så det blir nok aldri noe annet enn eurasier for oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thea skrev:

Nei, det skjønner ikke jeg heller, hvis jeg forstår deg riktig. Jeg syns det er trist med de som bare "har hund", hvis du skjønner... Sånne hunder som ingen tenker over at trenger mental trening, utfordringer og en variert hverdag, men som bare er der.

Vi valgte ikke rase så mye etter hva vi ville ha, men etter hva slags hund vi kunne tilby et bra liv. Jeg vokste opp med gjeterhunder, og foreldrene mine kunne absolutt ikke nok, så den ene ble ganske sprø i hodet av å aldri få mentaltrening. Så jeg har sett hvordan det kan gå om man får "for mye" hund. Og jeg fikk vel ikke noe mer lyst på en sånn type hund av det. Vi er veldig aktive med Qaran, og trives veldig godt med hvordan han er, så det blir nok aldri noe annet enn eurasier for oss :) 

Det er jo det du sier der som er det viktigste, og at dere faktisk trives med valget deres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I går var vi med på bronsemerkeprøve! Jeg var helt vilt nervøs av den uvante settingen. Er vant til rallystevner hvor jeg kan prate med ham hele tida, pluss at da er han vant til at vi går rundt på bana og gjør en haug øvelser rett etter hverandre, han får massevis av skryt hele veien og etter et par minutter går vi ut igjen og så får han massevis av belønning. Mens i lp er det jo en øvelse, litt pause, en øvelse til, litt pause, og det hele tar litt lenger tid enn en rallybane. Så jeg var veldig spent på hvordan han kom til å takle nytt sted + første konkurranse i ny sport for oss + såpass lite belønning over så lang tid. Og dette var første gang uten bånd også, siden vi ennå ikke har starta i klasse to i rally. 

Vi kom fram til stevnestedet, og første overraskelse var at det var sauer overalt :shocked: Er det noe som gjør Qaran gal, så er det sauer. Så allerede før vi var ferdigluftet og hadde fått ham inn i hallen, hadde jeg skrudd ned forventningene mine noe voldsomt :P Vi var veldig tidlig ute, noe som jeg tror var bra, for han trengte litt tid til å roe seg etter sauesjokket og nytt sted.

Det var tre påmeldte i bronsemerkeklassen, og to som møtte. Vi var sist, så vi kunne se på hvordan den andre ekvipasjen gjorde det. De fikk 0 på lineføringen, som er vår svakeste øvelse, så hjertet sank litt da jeg så det. Men vi kunne da ikke gi opp enda! :) Det ble vår tur, han flørta litt med en hund rett før han skulle inn, og jeg håpa han ville klare å skru på konkurransehjernen sin når vi kom inn. Og slik gikk det:

Tannvisning: 9 - min feil at det ikke ble 10 her, jeg har ikke tenkt på før at kommandoen han får på utstilling når det er tannvisning funker dårlig her. Den betyr jo "stå stille og få tennene sjekket, husk å stå, ikke sett deg". Så han reiste seg med en gang jeg sa "få se", han... Det var jo det jeg ba ham om...

Lineføring: 6 - jeg var bare fornøyd med å få noe bedre enn 0 :D Han gikk for langt bak, og trengte litt ekstra tramping med føttene ved ett av holdtene, så vi fortjente ikke bedre! Men han lærte seg sittende utgangsstilling for et par uker siden, og jeg syns han var veldig flink som satte seg uten kommando, og som fulgte meg såpass som han gjorde, selv om jeg ikke kunne prate med ham underveis. 

Dekk fra holdt: 7 - her satte han seg ikke før jeg trampa litt ekstra med beina. Neddekket gikk fint, men tydeligvis ikke raskt nok ;) 

Innkalling fra sitt: 7,5 - ååååh, så stolt jeg var! Innkalling til utgangsstilling lærte han seg skikkelig for ca ei uke siden, og innkallingsordet har jeg også bytta underveis, fordi det første ikke fungerte optimalt. Men i går fungerte alt! Han satt som han skulle og venta pent til jeg snudde meg og ropte på ham. Han kom i full galopp, hadde et sekund i det han snudde hvor han glemte hva han holdt på med, tok seg inn og satte seg (litt skjevt) i utgangsstilling uten noen ekstra kommandoer :)

Stå under marsj: 5 - jeg ødela det... Han gjorde akkurat som han skulle, men jeg holdt på å stoppe selv, og ville nulla på øvelsen om jeg hadde vært bare litt tregere. Så stolt av at han stod fjellstøtt! :D 

Enkeltdekk: 7 - jeg er sikker på at hele hallen hørte hjertet mitt dunke. Han la seg litt tregt, men lå fint hele minuttet. Han titta seg litt rundt fordi folk og hunder gikk hit og dit, men lå rolig. 

Helhetsinntrykk: 7 - jeg er storfornøyd med det! Jeg var så nervøs, ba ham om å ligge før enkeltdekk-øvelsen hadde begynt og jeg skrøt uhemmet av ham mellom øvelsene. Så en sjuer er jeg veldig fornøyd med :) 

Tror det ble en fin opplevelse for ham, og han fikk se at det vanker kjempebelønning etter å ha vært i en lp-ring. Så jeg tror jeg klarte oppgava (=glad hund). Alt i alt er jeg veldig fornøyd! Han var med hele veien og mista ikke arbeidslysten av at det tok lang tid før det ble noe belønning på ham. Tror faktisk stå under marsj, som jeg var mest bekymra for siden den kommer såpass sent i programmet, var hans beste øvelse (bare at jeg ødela)! Jeg vet vi kunne gjort det bedre, spesielt på stå under marsj, men jeg er stolt av at han fikk det til uten at vi har gått på bronsemerkekurs :) Og i dag fikk jeg høre at denne dommeren nok var litt strengere enn en del andre som dømmer bronsemerket er. Da er det enda bedre forberedelse til klasse 1 :) Det var gøy å se de som gikk klasse 1 etterpå. Qaran syns hoppet så gøyest ut og fulgte nøye med ;) 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...