Gå til innhold
Hundesonen.no

løs mage


mrz_mika
 Share

Recommended Posts

Hei.

 

Det er sikkert mange som har stilt spørsmålet før, og jeg har lest det som kan leses (les: i hvert fall mye) på nett om valp med løs mage, men tenker at jeg stiller spørsmålet her også. Vi hentet valpen på fredagen og de første tre dagene var avføringen helt som den skulle være, men i går begynte det å bli veldig løst, så man blir så klart bekymret. Hva kan det komme av og hvordan kan vi hjelpe kjære valpen vår? Kan det være griseøret eller margbeinet som gjør det løst? Er det fóret? Får han for mye mat eller for lite? (veier 6,6 kg og får rundt 200-250 gram om dagen som anbefalt på fórpakken). Snuten er dessuten tørr også. Bør vi dra til veterinæren med han?

 

Tilleggs spørsmål: Hvordan vet man at valpen har det bra? Er så bekymret for at vi ikke er flinke nok med han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margbein har en tendens til å gi løsmage på veldig mange hunder, spesielt om det er fylte margbein :) Det er noe som må tilvennes. Også om dere gir alt for mye av feks griseører. 

Har dere byttet för? Virker han slapp? Om hunden ellers virker frisk så hadde jeg dratt innom veterinær og kjøpt noe som heter Canicur som kan hjelpe magen å stabiliseres. Litt urolig mage på valper er ikke uvanlig, se spiser jo også mye rart ute ;)

 

14532_Canicur_pro_pasta_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke byttet fór nei. Det er fylte margbein men han har foreløpig bare gnagd på kanten rundt selveste beinet. Grisøret kan det være, han har gnagd på det i to-tre dager nå, og har fått av kanskje 4 % av det (om enn så mye). Takk for råd. Er greit å ha dette i hus uansett tenker jeg, så vi får ta oss en tur til veterinæren. Har tatt bort margbeinet og grisøret nå for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at hunder har litt løs mage iblant, så lenge hunden spiser og drikker og virker frisk så er det som oftest ikke grunn til bekymring. Men man skal såklart være litt ekstra obs på valper. Du får kjøpt zoolac eller canicur hos de fleste dyrleger, det er bare å stikke innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med på resten her. Det er helt normalt at valper, som alle andre barn, lett blir løse i magen. Fordøyelsen er ikke ferdig laget, for å si det sånn, og det skal lite til for å vippe den ut av balanse. Pass bare på at lillegutt får i seg nok vann. Og hvis diaréen fortsetter til i morra, så kan det være greit å gi han fiskeboller og ris (skånekost) i stedet for vanlig hundemat i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg slet med det samme med min hund. Bare at min også kastet opp. Jeg har byttet til et for som de selger hos vetrinæren. Koster 300kr for 10 kg tror jeg. Ja, dyrt men i det minste blir hunden bedre! Det er også viktig å vende hunden til en type fór. Bytter du ofte kan du oppleve at den blir dårlig i magen. Griseører bør vel egentlig gis til hunder som har sterk mage. Fler hunder jeg vet om har blitt dårlig av dette. Dentastix er derimot super! Hunder skal helst ha godbiter kun når de skal belønnes. Ikke flere ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Karroo skrev:

Jeg slet med det samme med min hund. Bare at min også kastet opp. Jeg har byttet til et for som de selger hos vetrinæren. Koster 300kr for 10 kg tror jeg. Ja, dyrt men i det minste blir hunden bedre! Det er også viktig å vende hunden til en type fór. Bytter du ofte kan du oppleve at den blir dårlig i magen. Griseører bør vel egentlig gis til hunder som har sterk mage. Fler hunder jeg vet om har blitt dårlig av dette. Dentastix er derimot super! Hunder skal helst ha godbiter kun når de skal belønnes. Ikke flere ganger om dagen. 

300,- for 10 kg syntes jeg hørtes veldig billig ut, skrivefeil? Eventuelt, hvilket for er dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Annik skrev:

300,- for 10 kg syntes jeg hørtes veldig billig ut, skrivefeil? Eventuelt, hvilket for er dette?

Royal Canin- Gastro intestinal. Husker ikke om det er 5 eller 10 kg?, men betalte i allefall 307kr. Sjekket konto nå. Jeg med min Yorkshire og min mor med chihuahua er så utrolig fornøyd med fóret. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Da må det være 5 kg. Og fortsatt ikke spesielt dyrt. For hunder på den størrelsen går man jo neppe konkurs av matutgiftene uansett.

Det går fort en sekk på en mnd/ 1 og en halv mnd. Man kan kjøpe foret i større strl, og da koster det plutselig 600-700kr. Så jeg vil si at uansett strl på hunden så koster det gitt. Og er ikke alle dyreelskere med super god råd heller må du tenke på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Karroo skrev:

Det går fort en sekk på en mnd/ 1 og en halv mnd. Man kan kjøpe foret i større strl, og da koster det plutselig 600-700kr. Så jeg vil si at uansett strl på hunden så koster det gitt. Og er ikke alle dyreelskere med super god råd heller må du tenke på ?

Kilosprisen er gjerne lavere om man kjøper større sekk. Og den varer da nødvendigvis lengre. ;)

Men jeg tipper det var 2,5 kg dere kjøpte, det stemmer bedre med prisene jeg finner på nett, og er relativt dyrt. Hvis du kjøper 14 kg koster det 60 kr/kg (animail), ved kjøp av 2,5 kg er kiloprisen det dobbelte, 124 kr/kg. En yorkshire terrier skal ha ca. 70g/dag om den er ca normal vekt, hvilket betyr hhv. 4,2 kr/dag eller 8,7 kr/dag avhengig av om du kjøper stor eller liten sekk.

Jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til all verdens luksus og dyr hundemat, men man trenger ikke å ha supergod råd for å greie 4 kr dagen (124 kr/mnd). Da har man kanskje ikke råd til å ha hund, tenker jeg.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...