Gå til innhold
Hundesonen.no

Colored Melody's Calendar Girl - Nayla


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Må jo nesten presentere mitt lille håp,her inne også :)

Nayla, er en rød tricolor australian sheperd tispe, født 25.08.15, og jeg har henne på fór fra Kennel Colored Melody :)  

Natt til fredag kl 03,satte jeg og en venninne, snuten mot Nord, fra Hallingdal. Vi skulle til Fauske, men slapp unna med 3mil,så vi kjørte til Rognan, og møttes der :) 

Vi hadde leid hytte for natten, og jeg var spent på første natten. Vi kom til campingen, skiftet og ville sove. Frøkna sovnet etter 5-10min sutring og sov til klokken ringte. Vi luftet oss, og satte snuten hjemover igjen kl 06, lørdag morgen. Vi var vel begge,ganske spente på hvordan den lille snuppa skulle takle ytterligere 16timer +/- i bil, etter 15t i bil dagen før. 

La henne i buret og kjørte. Hun pep når hun måtte på do,men var en drøm resten av veien. Ikke en lyd,ikke noe bilsyke eller noe som helst. :wub: 

Planen med Nayla er litt ustilling,men også lydighet/agility. Alt ettersom hva hun syns er gøy :) 

Hun er allerede husvarm, takler alt på strak labb,og mennesker er kulest i verden ;) Idag gikk vi i sentrum, en liten runde. Innom vetrinærkontoret bl.a og det var null stress. Vi gikk til en kafè, hvor frøkna la seg ned og sovnet, til vi skulle gå igjen. Hun er sosial, leken og har mye energi. Vi trener på navn,og innkalling og å la pus være i fred :P Hun virker trivelig,og grei sålangt, men litt vimsete enda haha ^^

Dette er min første aussie, og jeg føler endelig drømmen har gått i oppfyllelse. Drømt om rasen i 13år nå,og jeg håper vi får til alt vi vil,på ferden videre :) 

Her er noen bilder av frøkna,også kommer det nok oppdateringer underveis som vi blir bedre kjent :wub: Snapchat-1393005039641870039.thumb.jpg.0

FB_IMG_1446479986351.jpg

FB_IMG_1446480111233.jpg

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sissi skrev:

Hun er søt! :wub:Gratulere. Av en eller annen grunn har jeg fulgt akkurat dette kullet på Fb fra de var nyfødte. Skal ikke ha Aussie selv da, men hyggelig oppdretter! 

Ja,fineste lille :wub: Jeg er helt betatt :wub: 

Jeg har selv fulgt de fra før de ble født :P Og føler meg beæret over å få være fórverten til Beate :D 

9 timer siden, Aussieglis skrev:

Gratulerer med Beate-valp! :) 

TakkTakk :D Tror ikke jeg kunne funnet en bedre oppdretter :D 

22 timer siden, mokken skrev:

:wub: Gratulerer med nykomlingen! 

TakkTakk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle ^^ 
Nå har jeg hatt Nayla hjemme en hel uke,allerede :ahappy:
Tiden går altfor fort,og jeg syns hun vokser altfor fort :no:

Hun er fantastisk på alle måter, sett vekk ifra at hun forsvarer leker og mat ovenfor de andre hundene her,da.. :P
Rettere sagt; Hun PRØVER å forsvare det :P 
Jeg har nulltoleranse for ressursforsvar,så det terper vi på hver dag :)

Hun er kanon på innkalling, stortsett .. men tester mer og mer grenser for hver dag :P 
Jeg nyter hvert eneste minutt,hele dagen med den lille pelsballen min,og vi trener kun på "stå", og "slipp" :)
 

Hun viser stor kamplyst,mens godbiter i alle former og varianter, ikke er SÅ nøye :P
Lek er mye gøyere,så jeg bruker det for alt det er verdt :ahappy:

Hun har valpevenner i alle varianter og str, da det er "valpeboom" i Dalen, blant vennene våre :)
Veldig greit å bli vant med alt fra Borzoi,til Rottweiler, Irsk Ulvehund og ++ :)
Hun er ganske "hard" i leken,og det er mye lyd,så et par av de andre valpene var litt usikker en stund, men etter litt tid så leker de veldig fint sammen ^^ Favoritten tror jeg er drakamp med en stakkars biltema-kanin :P

Legger ved noen bilder av den lille, og skal snart ta nye som dere kan få se :)
Hun vokser jo for hver dag :P 

 


12108885_720498888085437_563893432197775

12108838_720498904752102_463238581964362

12189028_720498921418767_140785120023294

10351826_719699068165419_667044623465332'

12193575_719701198165206_298092219612091

12190056_719702578165068_205274304183847

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nayla har rukket å bli hele 12 uker :D

Hun vokser altfor fort, syns jeg :wub:

Vi har fokusert på miljøtrening,sosialisering og ro, frem til nå ;) Hun takler det meste på strak labb,og jeg syns det er skikkelig deilig med en såpass miljøsterk valp.

Long time,no see nemlig.. ;)

Vi har trent slipp,og den sitter som et skudd :)

Utover det trener vi kontakt og stå.

Hun setter seg med engang enda,om jeg ikke holder godisen,men tar ikke det så tungt [emoji14]

Innkallingen hennes er fantastisk til å være så liten, men jeg merker hun tester mer og mer grenser i hagen,her..

Der er ikke innkallingen like gøy [emoji14]

På tur derimot,så kan jeg lett kalle henne inn,uansett hindring :)

Utover det er hun bare fantastisk god,og helt perfekt i mine øyne :wub:

Jeg er glad jeg ventet i 13år før jeg realiserte drømmen om Aussie.. tålmodigheten min,er jeg nemlig veldig overrasket over,selv [emoji14]

f6d4abcf2f40e0508a1469387e8894fd.jpg139432ffe1b5782dddd082c2e1e9e462.jpg411b682093a5cd4c5077bca794db952c.jpg35067ea950519cb021705d026e6d4f78.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide på en lite oppdatering igjen ;)

Nayla er nå 15uker, og jeg vurderer navnbytte til Frk.Selvstendig [emoji14]

Hun gjør som hun vil,og trening er bare kjedelig [emoji14]

Sålangt har vi trent på stå, innkalling og dekk.

Ingenting av dette skjønner hun ved bruk av ord.

Jeg kjenner jeg mister motivasjonen lett under trening, for hun er et mareritt å belønne [emoji14]

Godbiter i alle varianter er ikke bra nok.

Drakamp fungerer et par ganger,også er ikke det interessant heller..

Så vi sliter litt på treningsfronten, men hun er ung,så forventer ikke så mye enda..

Skal nok få hund av henne og, selvom det er aldri så bittert å se søsken,og andre yngre valper som kan histen&pisten [emoji14]

Haha.. Vi tar tiden til hjelp,og skal debutere i ringen, først ;)

Utover det er hun veldig allright :)

Hun leker med seg selv, leker fint med andre hunder, elsker folk og er snill med kattene :)

Det med folk legger jeg mye vekt på, da de kan være noe reservert mot fremmede.

Nayla er IKKE det,og får dermed hilse på fremmede som har lyst :)

Alt gjøres til en god opplevelse :)

Hun har ikke uhell inne lenger, aldri hatt uhell om natten,og er generelt veldig flink :) Hjemme alene er et prosjekt,for er blitt litt avhengig av meg..så det er litt hyl & skrik, jeg venter henne ut, før jeg går inn..og dette fungerer :)

Legger ved noen nye bilder av frøkna og da ;)

e431227df1b00db32a0c960e789fec77.jpgdd49f78fce0ce234a9607b201da1b828.jpg6d98009c683d55c046c31b44252f1007.jpg03f3e8c4112841e75be289994456887f.jpg

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt hun er :wub: 

Jeg ville prøvd å lagt "trening-trening" litt på hylla og fokusert på å trene opp lekelysten hennes litt. Ha korte lekeøkter når hun er ferdig-ladet og vilter, og alltid slutte før hun går lei; helst slutte mens hun enda er veldig gira på leken. Om du vil trene med henne i fremtiden vil du få sååååå mye igjen for det om du klarer å vekke interessen for leker hos henne.

Presenter leken, hopp litt rundt, dulte litt i henne og rose masse; være litt gal selv; og så fort du ser en mulighet; "stjel" leken tilbake fra henne og legg den på en benk eller i lomma utenfor synet hennes. Gjenta flere ganger ila dagen når hun er i riktig modus (påslått, ikke trøtt osv.) og legg _alltid_ vekk leken når hun syns det er som morsomst enda. Aldri vent så lenge at hun kanskje blir lei og finner på noe annet.

Om det å ta ifra henne leken blir kronglete kan dere øve på å slippe leker når du blir passiv; herje og lek med et kosedyr også blir du plutselig veldig passiv mens du enda holder i leken. Hunden vil forhåpentligvis reagere og kanskje slippe etter den har grublet litt på hva du egentlig driver med og DA blir du kul igjen og begynner å leke med leka på nytt igjen. Slik blir det en belønning å slippe taket på leken :)

 

Lykke til :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har så spesielle 'briller' :lol:

Angående godbit så kan også slike belønninger også bygges opp. Godis er ikke morro på mett mage, men det regner jeg med du tar høyde for. Godis er MYE morsommere når den må jaktes! Hurra meg rundt, det er fest hos muttern og jeg får løpe og sluke litt godbit. Først og fremst må du vise at godis er morsomt, så må hun få lov å jakte på den - i hånda som du virrer hit og dit, at den kastes bortover gulvet, begge deler :)

Kortkorte økter bare med forsterkningsbyggging utenom å gjøre så mye annet enn å jage på belønning er supert både for deg og henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann :)

På tide å oppdatere litt igjen ;)

Nayla har rukket å bli 4,5mnd..straks iallefall [emoji14]

Hun er meget selvstendig, men jeg er så glad for det i enkelte sammenhenger.

Det er ikke en ting, hun ikke takler med halen i været :)

Hun har mange lekekompiser i alle farger,og varianter og er snill som dagen er lang :)

Hun er 99% husren, og sier ifra når hun må ut.

Vi trener fortsatt på innkalling,og sånne små daglige ting som jeg føler er viktig :)

Trening-trening har vi lagt på hylla, frem til vi skal på valpekurs nå, midt i januar :)

Hun kommer som et skudd på innkalling,og går sjeldent langt unna meg :)

Sliter litt med hjemme-alene trening, men ha begynt på "nytt" med enkle ting som å gå i posten, gå i dusjen osv :) Noe som går helt fint :)

Vi debuterte begge i utstillingsringen på Romjulsutstillingen også, nå i romjulen.

Jeg har aldri gått i ringen selv, og Nayla hadde aldri vært i en sånn setting.

3 dager etter fylte 4 mnd, så måtte vi prøve [emoji14]

Vi fikk brått dårlig tid på turen, og sjåføren måtte stoppe utenfor inngangen på Letohallen,så vi skulle rekke det den dagen [emoji14]

Vi hadde oppmøte kl 09,og hun slapp oss av før hun fant parkering.. da var klokka 08.50 :o

Jeg var så nervøs,stressa og skikkelig spent [emoji14]

Vi gikk inn,fant ringen og Nayla la seg ned å slappet av ved føttene mine.. Skulle trodd hun hadde vært på utstilling en million ganger :o

Vi entret ringen, hun "gikk" fint, var trygg, hadde kontakt og hun stod når jeg ba om det..

Jeg var såååå stolt! Og glad! :D

Vi storkosa oss med BIM-valp rosetten, ut igjen, av ringen :D

Legger ved noen nyere bilder, også må jeg bli flinkere til å oppdatere [emoji14] f3980aee1df8401c2fe3da0d2e243510.jpgd05cf004e5250b32db5d9f3f715a71a8.jpg39382588350e0b1b98eae65eb000ba6c.jpg0742c5ec63303098d5e93d897316d97b.jpge0a29a340f2e52140d56b12e846417ef.jpgd25ce3da4b9b8a474857500b1efc7153.jpg18e2ace68a34123acb1161e66dd6d9ca.jpga340ecfde9d952565fd67c3698eb5669.jpgd4ff6e385e89b3eba99078daa5244418.jpg4a118f6d64cd1b5238ba08c1374c92dc.jpg6a07fa1345df0bcba71f440eb636c393.jpg1a3df35a85d994aedeb71b2e3f79ff54.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...