Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du gjort sammen med hunden din i dag?


Tonje
 Share

Recommended Posts

Kjekt å høre hva folk gjør for å aktivisere hundene sine :) 

Mine fikk morgenlufting på ca 10 min før jeg dro på jobb. Deretter lufta samboeren de kort før han dro på jobb litt senere. Da jeg kom hjem dro vi på skogtur i to timer og så fikk de bli med på middagsbesøk hos en kollega. 

Kort kveldslufting før vi fant senga :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag har Aska og jeg blitt heisa ned med tau fra helikopter, satt av på fjellet, og så heisa opp igjen! Litt av en opplevelse!! Jeg var litt nervøs da det ble min tur. Tenk om Aska skulle få panikk..

Vi har gått sesongens første blodsporprøve. 1. premie og 2. plass (av 19 startende)

Idag dro vi til Valnesfjorden på skitur. Hadde en helt fantastisk tur i - 20. Aska var i tillegg en eksemplarisk trekkhund idag. Hun er en stor schæfer, og når hun virkelig tar i så merkes det! Er så

Posted Images

Litt for lite egentlig :P

5 min ca etter vi sto opp, også 10 min løs på en øde plass etter en liten handlerunde ca midt på dagen, 15 min lufting på vims før hun måtte vente i bilen mens jeg dro på sykkeltur med varga og min bror og hans hund, også endelig i halv 11 tiden ble det en liten runde på henne også, ca 30 min, bare oss to. Heldigvis greier det lille stripedyret seg helt fint med en kjedelig dag innimellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovet til kl 05, luftetur på 15min.

Sovet til kl 15, 1t tur.

Varmet føttene mine mens jeg gjør skolearbeid.

2 økter rallytrening med motivasjon i FVF.

Varmet føttene mine litt til.

Lekt og kosa på stuegulvet.

1 økt rally, samme som over.

Båndløs tur i mørket i 45min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe egentlig, vi gikk 2,5 time tur i går kveld før vi la oss, da :) . Idag har vi bare vært hjemme og så pakket og reist til samboer i Kongsberg. I morgen blir det tur + langtur på lørdag, så jeg har ikke dårlig samvittighet. 

PS: hun er selvfølgelig luftet, men ikke noe tur i ordets rette forstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skrive her når jeg har mer interessant å fortelle enn i dag :lol:  (Basenjien fikk løpe løs på formiddagen da, jeg var desperat etter å få han til å gå på do, men hadde syk lita snuppe inne som jeg ikke ville dra ut. Og så har de fått fjase ute i en halvtime nå + en tissetur eller to. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis har vært med i bilen på dagtid, blitt luftet osv, så var vi og leverte Lani til mamma. Også dro vi hjem, luftet en tur til, trent litt, lekt litt, aktivisert, kost i sofaen, tullet med og nå sover vi i sofaen sammen :P 

Hundene er som regel med meg overalt hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å ruslet rundt blokkene i ca. 20 min i dag tidlig. Gikk inn å la oss på sofaen å slappet av i ganske mange timer før vi ruslet ned til bilen. Etter en tur på butikken og en passe lang kjøretur ble det 30-40 min tur i skogen der han fikk løpe løs og kose seg :) det må jeg ikke glemme! Casper har vært veldig flink til å hjelpe å lage mønster til fleece genseren jeg skal sy til han :D 

før vi har avsluttet dagen med en dotur. Nå ligger vi begge godt pakket inn i dynen :) 

Endret av Snoffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times tur på jordet før frokost, så en økt kryp og avstand for Gneis og en økt med triks for Mikke. Jeg dro så på jobb og jeg hører rykter om at far tok dem med ut en tur. Nå har vi vært ute en liten tissetur før natta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en litt annerledes dag siden vi har farta hele ettermiddagen. 

Sto opp 05.30, så fikk han seg 15 min luftetur før vi dro på jobb. På jobb har han vært sammen med ei tispe, og de trives veldig godt sammen. Iløpet av arbeidsdagen har de vekslet på å vært inne å slappa av (og selvfølgelig herja og leka litt) og vært ute å løpt på store inngjerda jorder. Etter jobb har det egentlig bare vært luftinger. Var innom canider å prøvde sele. Det var teit synes Aron, men han var glad for å få smake på kjeks (etterhvert :lol: ) .  

Endret av Monikawt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, to timer med tur fordelt over to turer. 30 minutter lek med en setter han snuste frem. Dog skal det sies at jeg ikke var så veldig involvert i den leken, med unntak av når jeg stod i veien. Ellers har det vært mye heftige diskusjoner rundt kutyme. Jeg mener han ikke skal sitte på bordet, han er uenig. Jeg fikk viljen min til slutt, men det aner meg at han setter seg der i natt på pur f*en. Tok vel tjue minutter. Ellers har han funnet en ball jeg trodde jeg hadde gjemt godt unna. Da gikk det unna her i en halvtimes tid. Ellers...Hmmm. Jo! Jeg smurte leverpostei på veggen, litt høyere enn han kommer opp. Varte ikke lenge før han skjønte tegninga, noe som ledet til at han satt seg på bordet i første omgang. Rolig dag forsåvidt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftigst i 5 minutter på mårran. Fra 10 til 1130 var de begge med meg ut å skiftet dekk, vi ble enig om at det beste var om de ikke hjalp til- så de koset seg heller med herjing og lek. 1130 ble de satt i bilen. Fra rundt 12-13 sto Deli på frisørbordet og ble frisert og børstet. Fra 13-15 var begge to med meg ut på løstur med 2 andre hunder. Så var vi hjemme å slappet av før jeg å Deli suset av sted på agilitykurs fra 1930-2130. Kvelden ble avsluttet med et bad av Delifisen, bør  begge var ute på 2 minutters tissetur. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort luftetur før jobb, siden jeg var tidlig hjemme i dag gikk vi tur mens det fortsatt var lyst, en time ca, og da begynte det å bli ganske mørkt før vi var hjemme... (yay for mørketid).

Spiste middag og chilla, så knotet vi med det nyeste trikset hennes og lekte litt med en leke helt til hun begynte å tenke at kaninleken var mat ikke leke, for det gidder jeg ikke.

Chilla mer, så kveldstur i nabolaget. Og en del kos på sofaen under/på pledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja begynne dagen med å bli vekt av meg og bli tulling for han skal få ut og tisse. Løper først tulling i hagen/skogen før ha husker på å tisse. Hvor lang tid har jeg aldri anelse om

Inn mat og klippe klør 

Ut tisse løpe tulling i hagen 

Ut løpe i skogen og holde mer kontakt for modern hadde ed seg en tennisball.

Så to tisseturer til men dem skjer i band og er korte siden det er mørkt og kvelden

Dette er en dag med lite aktivitet siden ejg sliter med reflux og all aktivitet er ja noe dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra jobb, valpene raiet i hagen og Talli ventet på mat (da er ikke hagen noe viktig). Så fikk de mat. Stup trøtt la jeg meg på sofaen med 3 hunder. Fikk hull i en pute i sofaen og håret har blitt amputert og rotet til at to små jævler. Så etter 2 timer så sovnet vi til Conan på tv. Så våknet valpene, rotet meg i håret, jeg tuppet de ut i hagen. De raiet i hagen, Talli mente hun var sulten igjen (jeg har sovet = kommer ett måltid). Valpene kom inn, fikk mat. Raiet på stuen imens jeg spiste mat, Talli tigger og leker litt med barnebarna. Så tar det av for jeg skal skifte klær og det betyr tur. Alle ut på tur til skogen. Løpe løs og oppdage skogen imens Talli fikk løpe intervaller og gjøre litt søksarbeid. Valpene forsto ikke helt hvorfor jeg drev kastet pinner opp ett tre i 5 minutter (kongen kom på ville veier og satt seg fast).

Så var vi hjemme igjen og jeg hoppet i dusjen, valpene sovnet utenfor badedøren så jeg og Talli listet oss ned en etg og fikk "alene" tid og sov på sofaen. Før valpene igjen våknet, raiet i hagen-tisset på gulvet, lekte med bestemor. Fikk ett bein å tygge på hver.

Ja sånn går nå dagene når jeg har nattuke :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla fortelle selv (hun har bloggerfaring :P)

Jeg sto opp ca halv ett i dag, helt av meg selv, for da hadde andre-mamma'n min kommet hjem og begynt å mate kattene. Hun er mindre streng enn mamma, så da er det større sjanser for å få rappa no' kattemat. Hvilket minner meg på, til alle hunder der ute: Stjælt mat smaker altså best! Ikke hør på den dustete musa i Hakkebakkeskogen som prøver å lure den stakkars reven til å tro noe annet.
Andre-mamma tok meg med ut i hagen, og jeg fikk bæsja fra meg litt. Så var det bare å mase høl i huet på dama mens hun gjorde klar frokosten min. Så sov jeg et par timer til, bare fordet at det er lurt med en etter-maten-lur.

Klokka tre gikk vi endelig ut *woohoo* Mamma tok meg med for å besøke en venninne av meg (som er sånn chi som meg) som nettopp har fått bebiser. Synes det var unødvendig. Hilste på bebissene som venninna mi hadde i fjor, og for å si det sånn; ikke imponert :no: Så ut som rotter, jo, og rotter er skumle. Ergo, da jeg fikk med meg hvor vi skulle og hvorfor, så ble jeg litt mindre gira på dette turopplegget. Dårlig gjort å ikke konferere med meg på forhånd før sånne avgjørelser tas. Men flaksen sto meg bi. Venninna mi var aleine hjemme, og hun klarer ikke å lukke opp døra sjøl, så da måtte vi gå igjen :D

På veien hjem satte mamma seg utenfor butikken og skravla med en kæll. Kjipe greier, for da må jeg sitte stille. "Har godt av å øve på det", sier mamma. Godt av det, meg i ut-hølet *fnys* Heldigvis dukka det opp en liten jentunge jeg kjenner, så da fikk jeg i hvert fall kost meg litt. Så gikk vi hjem. 

Sovna igjen, jeg. Men ikke verre enn at jeg har holdt et øye på hva disse kattekreka driver med. Prøvde å rydde opp i et par krangler, men klarte det bare en gang, for mamma rakk å stoppe meg den andre gangen. Hvorfor hun gjør sånt vet da fåglarna, mer bekymringverdig er det at kjerringa faktisk rakk det. Må jobbe litt med tempoet tydeligvis.

Spiste middag, og sov enda mer. Så leke-tulla jeg med mamma i senga med tøyrotta mi Flippoline. Den rotta ligner nå til forveksling på noe som har blitt født i nærheten av Tsjernobyl, for føttene, ørene og halen har på mystisk vis forsvunnet (ikke spør meg hvordan den halen havna i bæsjen min en dag for lenge siden :innocent:). 

Kvelden har vært lite innholdsrik så langt. Har lagt inn et par kosestunder, og sørga for at begge mammaene er gullende reine i fjesa sine. Var ute og tissa for en time siden, og så fikk jeg kveldsmat. Gidder ikke engang å nevne de nye überteite reglene jeg veit mamma har skrevet her en eller annen plass. Jo, forresten, jeg vet at det var noen her som satte griller i hodet på mamma-kreket, så jeg forbanner dere med evig bading :devil:. Nå forventer jeg underholdning her, så nå får dere underholde dere sjøl. 

-Ayla

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet, liten tissetur.

etter to timer så ble det ti minutters oppvarming, så sykkeltur inkl bading på 14km og to timer. Gå ho ned.

Sove lenge på sofan. 

Trene litt på korrekt innsitt med omvendt lokking.

Tissetur med søksøvelse i mørket.

Sove mer i armkroken.

Sove mer i armkroken i senga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om i går, i dag har de bare tissa :P
 

Luftet ti min på morgenen, etter jobb gikk jeg en drøy time på asfalt og en liten svipptur innom skogen. Slipper alltid båndene så de kan løpe opp trappa til døra selv men da jeg låste opp døra hørte Luna noe og løp så fort hun greide langt poker-i-vold :| Hunden kommer sjeldent i retur og jeg løp som en gal etter. Hun var så og si INNE i stua til naboen for å hilse på hundene deres. Listet meg bort og nappa til meg hunden :P

 

Jeg skulle trene 6-8 og kjørte de 500 meterne bort så hundene kunne vente i bilen. Jeg gikk ut for å trene lydighet ti minutter halvveis i økta. Kjøre hjem, tisse, så satt alle ubehagelig som vanlig i 2-seteren. Meg, ponni, Luna og en pus (har noen ganger to!). 3-seteren er urørt selvfølgelig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår så fikk jentene litt over en times skogstur, delvis løse. Trym fikk en halvtimes tur nede i sentrum med påfølgende dyrlegetime, og siden C var på sykehuset i hele går så var de hjemme aleine på kvelden mens jeg jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært så mye trening av både lydighet, søk og spor i det siste så i dag har vi bare gått en lang tur i skogen mens de har bare fått være helt bajas. Skikkelig undervurdert faktisk, og alle samma har vært som slakt i hele dag så det blir en rolig fredagskveld på sofaen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Tissing i hagen på morgenen på den ene, den andre foretrakk å sove, og tissa i hundegården.

De fikk hver sin kong med fiskepudding da jeg dro.

Kom hjem, og vi har gått tur i skogen en time, omtrent halve tiden løp de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en dritt foreløpig :P Armkrok-kos i sofaen og tissing i hagen før jobb. Samme etter jobb, i tillegg til herjing med resten av flokken og kattene. Nå slækker vi i sengen, og skal snart dy oss ut i regnet for å trene rally :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...