Gå til innhold
Hundesonen.no

Reklamasjon hos dyrlege?


pippin
 Share

Recommended Posts

Så... Jeg lurte egentlig på om noen her har fått penger tilbake fra dyrlege pga diverse saker?

Vi var hos en veterinær forrige uke for å sjekke en kul hos Mana. Det var helt greit der, men mannen synes vi begge var ufyselig. Mana har en kul på undersiden av magen. Veterinæren ville ta noen prøver og prøvde uten bedøvelse først. Han stakk Mana med nål 4 ganger uten å få til noe egentlig. Mana var såklart litt urolig og skeptisk men gjorde ikke noe annet enn å bevege litt, trippe litt på bena og snu hodet for å se litt hva han drev på med bak der.

Veterinæren virket ganske nedlatende og redd for at Mana skulle bite. Hun gjorde selvfølgelig ikke det, hun var bare nysgjerrig. Han var kald og lite koselig, og da Mana ikke ville stå helst stille tok han tak i nakkeskinnet hennes og brølte at hun skulle stå iro. Han tok henne altså, og jeg ble så sjokkert at jeg ikke greide å si noe da. Etterpåklokskap er en fin ting. Han prøvde så å sette veneflon mens hun var våken, noe jeg skjønte ikke kom til å gå. Så da bedøvde vi henne og hun sovnet som vanlig, og så kunne han prøve å få sjekket kulen bedre. Han fant selvfølgelig ingenting etter å ha stukket Mana 4 nye ganger, og vi fikk ingen svar. Han ville til og med sette opp time til operasjon noen dager etter, noe vi ikke gikk med på der og da fordi vi ikke ville bruke han igjen.

For alt dette tok han 1000,- for. Og vi er ikke noe klokere. Jeg synes han oppførte seg ufyselig gjennom hele besøket og reagerer på måten han gjorde ting på. Å ta en hund fordi den er litt utilpass er helt idiotiskt.

Noen som har erfaring med slikt, som har fått kompenasjon eller penger tilbake etter noe slikt? Det er ganske surt å betale så mye hos en dust av en veterinær som ikke kunne gi oss noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... Jeg lurte egentlig på om noen her har fått penger tilbake fra dyrlege pga diverse saker?

Vi var hos en veterinær forrige uke for å sjekke en kul hos Mana. Det var helt greit der, men mannen synes vi begge var ufyselig. Mana har en kul på undersiden av magen. Veterinæren ville ta noen prøver og prøvde uten bedøvelse først. Han stakk Mana med nål 4 ganger uten å få til noe egentlig. Mana var såklart litt urolig og skeptisk men gjorde ikke noe annet enn å bevege litt, trippe litt på bena og snu hodet for å se litt hva han drev på med bak der.

Veterinæren virket ganske nedlatende og redd for at Mana skulle bite. Hun gjorde selvfølgelig ikke det, hun var bare nysgjerrig. Han var kald og lite koselig, og da Mana ikke ville stå helst stille tok han tak i nakkeskinnet hennes og brølte at hun skulle stå iro. Han tok henne altså, og jeg ble så sjokkert at jeg ikke greide å si noe da. Etterpåklokskap er en fin ting. Han prøvde så å sette veneflon mens hun var våken, noe jeg skjønte ikke kom til å gå. Så da bedøvde vi henne og hun sovnet som vanlig, og så kunne han prøve å få sjekket kulen bedre. Han fant selvfølgelig ingenting etter å ha stukket Mana 4 nye ganger, og vi fikk ingen svar. Han ville til og med sette opp time til operasjon noen dager etter, noe vi ikke gikk med på der og da fordi vi ikke ville bruke han igjen.

For alt dette tok han 1000,- for. Og vi er ikke noe klokere. Jeg synes han oppførte seg ufyselig gjennom hele besøket og reagerer på måten han gjorde ting på. Å ta en hund fordi den er litt utilpass er helt idiotiskt.

Noen som har erfaring med slikt, som har fått kompenasjon eller penger tilbake etter noe slikt? Det er ganske surt å betale så mye hos en dust av en veterinær som ikke kunne gi oss noen svar.

Hvilken klinikk var dette? Send meg gjerne en PM. Jeg har opplevd en helt forferdelig veterinær, som skjelte meg ut etter at han hadde skremt Santo så han nesten beit (meg). Forundrer meg ikke om det er samme fyr. Ba ikke om å få pengene tilbake, men har aldri brukt han igjen. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beløpet du har betalt er ganske lite syns jeg om man tenker på hva som er gjort av utstyr o.l. (hos min veterinær er grunnbeløpet 580,- så kommer da nåler, veneflon, doping o.l. ) At de ikke alltid blir noe klokere første kontroll syns ikke jeg personlig er noe uvanlig når det kommer til kuler og symtomer. 

At veterinæren behandler en hund slik er noe HELT annet. Og jeg hadde sendt en ganske kvass mail i ettertid om behandling av  hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke kunne gi noen svar er jo ikke nødvendigvis noe som er grunn til å ikke betale/få kompensasjon, det hender jo ofte det. Noen ganger er det jo en prosess og komme frem til ting. Og jeg er litt usikker på om dårlig behandling gir krav til refusjon eller kompensasjon sånn egentlig, men det går jo an å ta det opp med de og se hva som skjer..  Dårlig behandling kan dere jo selvsagt gjøre andre ting med. Dere kan jo snakke med mattilsynet feks. Eller kanskje det finnes noe annet kontrollorgan e.l. slikt kan meldes til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en klagemail til en klinikk i etterkant av et veterinærbesøk, og det viste seg at veterinæren jeg klagde på var daglig leder og eier av klinikken. :rofl:

Saken var den, jeg var der med Minion pga et søkk i ryggen, hun hadde en grop i muskelen. En ganske stor en. 
Heldigvis var ikke veterinæren ufyselig med Minion, sånn som du opplevde, han var kanskje lite interessert i bikkja, men han behandlet henne fint ihvertfall.
Hun hadde også relativt stygg hud på den tiden, men hun var i behandling i samråd med en annen veterinær (annen klinikk) på det tidspunktet og jeg sa klart ifra at vi IKKE var der pga huden. Huden var under behandling. Vi hadde det under kontroll. Overse huden!!
Men det klarte han selvsagt ikke, så han begynte å ta skrapeprøver av huden, og prøver av ørene (hun fikk alltid stygge ører også, når huden var dårlig). Dette uten tillatelse fra meg, men han var så kjapp og omtrent løp ut av rommet etter at han hadde tatt prøvene at jeg fikk ikke sagt noe før han kom tilbake med svar jeg allerede visste. 
Så jeg sa nok engang, huden blir behandlet hos en annen veterinær, vi er ikke her pga huden. 

Så etter mye om og men, så fikk han omsider fingen ut av ræva og sjekka søkket i muskelen. Hans løsning på det var å stikke en nål inn i ryggen hennes, for så ta nye prøver, for å sjekke om det var en betennelse/infeksjon i gropen. 
Dette var det selvsagt ikke, så han konkluderte med (uten å gjøre noe mer enn å kjenne over det) at hun hadde en avrevet muskel og vi måtte operere snarest. :huh:

Når han var ferdig med denne konklusjonen, og jeg hadde pent takket nei til operasjon, så begynte han på huden igjen. 
Allergi blablabla, må behandle blablabla, potene hennes så så forjævlig stygge ut (det var en av de få tingene som så veldig fint ut på henne, huden på potene var helt fine). Så begynte han å prakke på meg masse produkter, og gikk over til allergifôr etterpå. Og kalte meg regelrett dyremishandler for at jeg ikke ville kjøpe allergifôret de selger til Minion. 
Fordi han ville jo bare Minion sitt beste, og det ville jo ikke jeg hvis jeg gjorde som han sa. 
Jeg tror han repeterte at han bare ville Minion sitt beste ørten ganger på den veterinærtimen (og at jeg ikke ville det siden jeg ikke var enig med han).
Han satt også opp en oppfølgningstime uten å spørre meg først, og ga meg lappen med timen og anså seg ferdig med oss. 
Da var jeg så matt og lei av å krangle med denne mannen, at jeg tok i mot timelappen og ringte å avbestilte timen så snart vi var ute av døra. :P

Så kom jeg hjem, fikk tenkt litt gjennom ting, og sendte en mildt sagt forbanna mail hvor jeg kalte veterinæren inkompetent, uten kunnskap på rasen han uttalte seg å sterkt om, og kun ute etter å utnytte pasientene sine for å tjene mest mulig penger. :icon_redface:Ehm, ja, jeg var SUR! Men det stemte til en viss grad også, i vårt tilfelle ihvertfall.
Så veterinæren ringte meg, og vi ble enige om at jeg kun skulle betale for det som ble gjort i forbindelse med søkket i ryggen på timen vår. Han ble enig med seg selv om at vi måtte være enige om å være uenige. Og han avsluttet med "han ville jo bare det som var best for hunden min". :pinch:

Du får nok ikke pengene igjen, ettersom han undersøkte det dere var der for, men jeg hadde uansett sendt en klagemail på oppførselen hans. Han burde få vite at sånt er IKKE akseptabelt.

Kom over denne her om dagen!
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/tjenester/veterinær#

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelsepersonell/anmodning_om_vurdering_av_mulig_pliktbrudd.975

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått penger tilbake, men har fått behandling uten å betale for medisiner/veterinærbesøk fordi det var veterinæren sin feil. Hesten min ble kastrert og holdt på å blø ihjel etter kastreringen (eller, han var i fin form, men hadde ikke stalleier sett etter han da han gjorde det så kunne det gått galt), og han måtte stå inne i to uker og få antibiotikainjeksjoner satt av veterinær hver dag. Jeg fikk bare regning på selve kastreringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input. Jeg er jo klar over at jeg betalte for behandling som normalt, og også at man gjerne ikke finner noe med en gang,  men lurte om det var noen som hadde fått penger igjen pga oppførsel til veterinæren.

Jeg har planer om å sende mattilsynet en melding slik at han får en advarsel. For hvis han behandlet Mana på den måten, som egentlig ikke gjorde noen ting bortsett fra å være litt urolig fordi en fremmed mann kommer og stikker henne her og der, så vet jeg ikke hvordan han er mot andre dyr som kommer innom som enten er engstelige eller fryktaggressive eller what not. Det var kvalmt og ekkelt å oppleve og jeg unner ingen andre å oppleve noe sånt.

Vi var hos ny veterinær idag som synes hans oppførsel er unødvendig, og som også synes epikrisen hans var litt ute på jordet i forhold til utredning. Hun mener vi burde fått noen form for kompensansjon for hele opplevelsen.

Synd at slike folk får holde på med dyr når de ikke viser at de bryr seg om pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hans egen fremtreden var årsaken han var redd for å bli bitt?

Hva så om han skulle mene at det var grunnen? Totalt uakseptabel oppførsel. Sånn går det faktisk ikke an å holde på, og han burde få konsekvenser for det, hvertfall at det rapporteres inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om han skulle mene at det var grunnen? Totalt uakseptabel oppførsel. Sånn går det faktisk ikke an å holde på, og han burde få konsekvenser for det, hvertfall at det rapporteres inn.

Han skulle mene? Nå falt jeg av hvis det var direkte rettet mot mitt innlegg.

Jeg mente at hvis han har for vane å fysisk irettesette skeptiske/redde hunder, så er det virkelig ikke rart om han har blitt bitt tidligere og var urolig for å bli bitt av Mana av den årsaken. Topper idiotien ved handlingene litt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å sende mattilsynet en melding slik at han får en advarsel.

Sorry altså, men man får ikke noen advarsel fra Mattilsynet pga en enkelthendelse som dette.

Det skal ganske mye til for å få en reaksjon fra Mattilsynet, og i saker som denne, hvor dere sannsynligvis står ord mot ord, så har ikke Mattilsynet noe grunnlag for verken det ene eller det andre.

Det du sannsynligvis kommer lengst med er å sende en mail til klinikken.

At du ikke fikk noe definitivt svar på hva som var galt har sannsynligvis lite med oppførselen til veterinæren å gjøre, og hvis man skal slippe å betale fordi veterinæren ikke kunne gi en diagnose, så blir det veldig mange ubetalte timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at dette er samme veterinæren som skremte Santo helt vanvittig for noen år siden. Han bør virkelig ikke ha noe som helst kontakt med dyr, større tulling av en veterinær skal man lete lenge etter. Om dere som holder til i Oslo-området vil vite hvilken veterinær dere ikke bør bruke, så send gjerne PM. Håper egentlig alle slutter å dra til dem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 10/27/2015, 12:55:10, maysofie skrev:

Mulig hans egen fremtreden var årsaken han var redd for å bli bitt?

Han virka litt redd for å bli bitt selv om Mana ikke gjore noe som tilsa at hun kunne gjøre noe sånt. Jeg holdt henne jo og hadde kontroll selv om hun rykket til. Men herregud da, ikke alle hunder er vant til å bli stukket i magen av en sprøyte. Nei vi holder oss til Volvat fra og med nå av :) Mye hyggeligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage til diverse instanser har kanskje ingen hensikt der og da, men hvis flere har dårlige opplevelser så kan det etterhvert samle seg en fin liten klage-bunke, og DA har det kanskje en hensikt like vel. 

Høres ut som en stusselig type, merkelig at slike blir veterinærer, når det ikke virker som de liker dyr engang. Det er selvsagt helt greit å være redd for å bli bitt, men da er det jo bare å sette på en munnkurv, og ikke lage så mye styr ut av det! Opplevde at en veterinær tok på munnkurv på min engang, første og hittil siste gang det har skjedd. JEG visste jo at han aldri ville bitt, eller blitt sur engang, men det kan ikke veterinæren vite. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lola Pagola skrev:

Å klage til diverse instanser har kanskje ingen hensikt der og da, men hvis flere har dårlige opplevelser så kan det etterhvert samle seg en fin liten klage-bunke, og DA har det kanskje en hensikt like vel. 

Høres ut som en stusselig type, merkelig at slike blir veterinærer, når det ikke virker som de liker dyr engang. Det er selvsagt helt greit å være redd for å bli bitt, men da er det jo bare å sette på en munnkurv, og ikke lage så mye styr ut av det! Opplevde at en veterinær tok på munnkurv på min engang, første og hittil siste gang det har skjedd. JEG visste jo at han aldri ville bitt, eller blitt sur engang, men det kan ikke veterinæren vite. 

 

Enig i det siste der (resten og forsåvidt), vi kan ikke forvente at veterinærer skal kjenne våre hunder like godt som vi gjør selv. De må tenke egen sikkerhet. Ayla fikk munnkurv hos vet'n da hun skulle ha vaksine i fjor, fordi jeg bare noen dager i forveien hadde vært veldig uheldig med en sprøyte jeg hadde satt i nakken hennes (allergi-immunisering). Lille loppa, liksom, med munnkurv :P Syntes i grunn det var mest komisk, jeg...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt klage til alle som kan klages til! Nei det er ikke sannsynlig at noe skjer pga en klage, men hvis alle som blir dårlig behandlet har den tankegangen, så er det jo ikke rart det finnes ufyselige veterinærer! Hadde alle som ble dårlig behandlet sendt inn klage, så kan jeg tenke meg det hadde hopet seg opp en liten bunke av klager. Når to stk her inne på sonen har opplevd denne veterinæren som ufyselig med dyr, hvor dan har da andre opplevd han? Om alle sendte en klage hver gang han var ufyselig, ville det da hjulpet? Det hjelper i alle fall ingen og ikke sende klage fordi man tror det ikke har noe å si. Jeg ville blitt rasende om noen fysisk korrigerte hunden min, det gjør jeg aldri selv og vil ikke la noen andre gjøre det heller!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...