Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med flere hunder - hvordan skjønner de hvem dere mener?


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Går det seg bare til etter hvert?

Molly (17 mnd) sliter med å skjønne når det er Dennis (14 uker) som får korreks og ikke hun... Enda jeg kan stå med ryggen til henne og overhodet ikke se på henne eller i hennes retning i det hele tatt. Hun ser på meg og demper, akkurat som om hun ikke skjønner hvorfor (logisk nok, siden hun ikke får korreks....)

Får litt vondt av henne, mulig uten grunn? Jeg vil jo ikke at Dennis skal forbinde navnet sitt med noe negativt enda, så å si navnet til den det gjelder før korreks/innkalling/beskjed osv vet jeg ikke om jeg vil begynne med enda...

Går det seg bare til etter hvert? (Si ja!!! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bare skjønner det... Vet ikke hvordan. Men det har gått seg til. Dessuten snakker jeg litt ulikt til dem - mer lys og høyfrekvent stemme til den lille og mørkere til den store :P Men det går seg gjerne til vil jeg tro altså. Opplever i alle fall at mine skjønner utrolig godt hvem av dem jeg snakker til. Jeg bruker også navnene deres mye FØR jeg gir de en kommando f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver nok bare å dempe situasjonen:)

Våre hunder gjør akkurat det samme, men når vi korrigerer den ene, reagerer den andre. Det er ikke uvanlig og hundene tar heller ikke noe skade av det. Bare overse den andre hunden, så skjønner hun det til slutt :ahappy: Nå er jo de også ganske ung, så dette er noe de lærer seg etterhvert. Så lenge du ikke snur deg mot den hunden som ikke får korreks og synes synd på hun/han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nøye med å trene inn navn+hva jeg vil de skal gjøre, f.eks "Mali, sitt. Kelly, kom". Eller "Kelly gå ut, Mali gå inn". Hvis de forstår hvem som er hvem så forstår de også veldig fort hvem som får kjeft :P

Sånn gjør jeg også - veldig praksisk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare veldig følsomme. Jeg hadde en som var veldig følsom før i tiden, og hun kunne være i et helt annet rom og komme slukøret inn dersom jeg var litt morsk i stemmen med den andre.

Men jeg har også en i dag som er forferdelig dårlig til språk. Jeg hadde aldri tenkt over at hunder kunne være sterke eller svake på dette området før jeg fikk en som ikke så ut til å skjønne at mine håndsignaler eller lyder hadde mening før hunden var over 4 mnd gammel. Jeg ser ikke at hun har disse problemene sammen med andre hunder, men hun kan sikkert være dårlig på nyanser der også. Hun er 2 år nå, og alt går mye bedre nå. Hun trengte bare mer tid på å lære seg de forskjellige tingene, spesielt det å lese oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker navnene deres. Er det negativt, for å få dem til å stoppe med noe, så bruker jeg en forkortelse av navnet deres. Når det er ros og positivt eller at jeg bare skal rope dem rolig til meg, så bruker jeg hele navnet i positivt stemmeleie. De har ikke noe problem med å forstå hvem det er retta mot. Men jeg syns det er greit å bruke navn for å skille, så jeg kan snakke til en enkelt på avstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...