Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags søksarbeid da? Og hvor?


simira
 Share

Recommended Posts

Litt usikker på hva som er høne og egg, men siden vi har gitt oss litt med rally så er jeg litt umotivert og uten retning i treninga. For å finne på noe ganske nytt som er greit å aktivisere Odin med inne på dårlige dager tenkte jeg å ta et kurs i noen form for søk. Spor er uaktuelt, jeg tenker mer på type smeller eller nosework. Spiller det noen rolle hva? Hva er enklest å gjøre hjemme på stua? Hva er enklest å lære?

Og ikke minst, hvor finner jeg et kurs som ikke er fullt? Canis somlet med å svare så noseworkkurset neste helg gikk fullt mens jeg ventet på svar. De fleste smellerkursene rundt om er fulle, det samme med aktiviseringssøk-kurs. Noen som vet om søksarbeidskurs i Oslo-området med det første? (strekningen Lillestrøm-Drammen er helt greit for et dagskurs eller et par ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg på smellerkurs! Fantastisk morsom hundesport! Den største forskjellen på smeller og nosework er i førsteomgang luktene som blir brukt. I smeller søker hunden etter ID-lukt (menneske lukt), man presenterer en "smeller" med den akutelle ID-lukten hunden skal søke etter før hvert søk. ID-lukten varierer fra søk til søk. I nosework søker hunden etter et faste luktoljer (eks. bjørkeduft) som hunden har lært seg (?).

I smeller starter man uten forstyrrelser i søka, men avanserer etterhvert til å søke med negativ ID-lukt som forstyrrelser i høyere klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...