Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har tidlig-kastrert valp her?


Stanova
 Share

Recommended Posts

Det er MEGET uvanlig å gjøre det i Norge før hunden er 1 år, og hundene skal etter norsk lov ha en gyldig helsemessig årsak. Så jeg ville søkt ut av Norge for informasjon. USA feks. 

 

Jeg googlet neutering young dogs og fikk opp feks dette:

 

In general, dogs neutered before they go into puberty grow a bit bigger than those neutered after puberty because testosterone is involved in bone growth; sometimes that growth is preferable and sometimes it’s not. Most dogs are sexually mature by the age of five or six months (the blink of an eye).
Read more at http://dogtime.com/dog-health/general/45-neutering-your-male#kZrbSgEqfRE692i0.99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullbroren til ene min blei kastrert i 8-9 mnds alder (eller var det enda tidligere, mon tro?) fordi han var krypt. Merkelig nok. Han er i dag veldig stor og mangler maskuline trekk, og har feks ikke grodd manke som andre voksne shibahanner har. 

Atferdsmessig er han helt super (med unntak av litt sosial usikkerhet som muligens kommer av manglende testo som "støtte"), og går overens med "alle", med unntak av visse hunder (mest tisper) som ikke skjønner hva han er. Det er ikke hans feil, riktignok. Dette trekket er ganske unikt for shibaer, hvor spesielt  hannhundene kan være ganske vanskelige med andre av samme kjønn. Akkurat det samme kunne jeg skrevet om en annen shiba jeg kjenner som også blei kastrert før han fylte 1 år. Men så tidlig som 12 uker har jeg aldri vært borte i. 

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...