Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassert gammel katt.


Jeanettee
 Share

Recommended Posts

Hei.

Min farfar har gått bort og han hadde en katt på rundt 11-12 år, og nå har jeg klart å endelig få omplassert den til svigermor, men jeg har da noen spørsmål ang det å flytte på en såpass gammel katt. 

Hvor lenge bør katten holdes inne før den evt kan ut igjen?

Klarer man å få en katt som ikke er vant til å bruke kattdo, til å bruke den?

Hvordan få den til å trives best i det nye hjemmet?

Hvordan gjør man det de første dagene, lar man den gå fritt rundt i hele det nye huset eller skal man sperre av områder?

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri flyttet så gammel katt, men så lenge den er i frisk og i orden, så fungerer den jo som andre katter :)
 

Vanligvis så anbefaler man at katten er inne to-tre uker før den får komme ut på nytt hjem, for at den skal bosette seg og forstå at dette er hjemme, og spesielt viktig er det når den i tillegg ikke har familien sin med seg, men skal forholde seg til ny person. Deretter bør svigermor være med katten litt ut, se på hagen/tomten, og forsikre seg om at katten vet hvor den kommer ut og inn.

De fleste katter vil akseptere dokasse, selv om de ikke er vandt til det fra tidligere, så lenge det er den eneste og/eller beste graveplassen de blir tilbydd. Jeg ville nok i tillegg hatt katten på begrenset område, f.eks kun soverom, slik at den har lett tilgang til kassen og får bli kjent med svigermor der, før den må forholde seg til hele huset. Etter en dag eller to kanskje, hun merker når katten er helt trygg, kan den være med henne ut i huset og bli kjent der. Ang trivsel så ville jeg nok fortsatt litt på kattens rutiner; ble den lekt mye med, fikk den sove i sofaen, ligge i fanget på kvelden etc.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger veldig av katten. Er det en stor katt så kan det være problematisk å finne stor nok lukket kasse - jeg har skogkatter selv, og må kjøpe gigantdo når jeg kommer over, for det er oftest ikke i butikksortiment, og hvertfall ikke på vanlige dyrebutikker eller Europris. Av de uten tak får du også dokasser med eller uten skrapekant. Like enkelt kan det rett og slett være å kjøpe en plastbakke med høye kanter.

Jeg anbefaler veldig klumpesand fremfor noe annet. Litt dyrere i innkjøp, men mye mer brukervennlig i forhold til både rensing og lukt. Den holder seg også renere lenger, siden man kun tar ut klumpene, og resten av sanden er ren, i forhold til vanlig grus, der det liksom blir skittent overalt (og lukter høgg)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har funnet nytt hjem til pusen! :)

Jeg har selv flyttet en eldre katt. Hun trivdes ikke etter at vi flyttet, og vi valgte å flytte henne til søstra mi. Det fungerte veldig fint. Synes ChristinB svarer veldig bra her, omtrent akkurat det samme som jeg ville ha skrevet. Det eneste jeg vil føye til er ang kattekassa. Selv om katten er forholdsvis liten, og størrelsesmessig kan bruke vanlig innelukket do, så er det langt fra alle som like det. En del føler seg innestengt, og en del skjønner ikke/liker ikke luka inn i doen. Hvis svigermor egentlig helst vil ha en lukket do, så er det bare å kjøpe det, og så evt fjerne luke eller topp dersom pus ikke vil bruke det. Dog vil jeg si at sjansen nok er litt større for at en kasse-novise aksepterer en åpen løsning ;)

Kan forresten også tipse om at sele og bånd kan være lurt før katten slippes ut alene, særlig hvis den aldri har flyttet før, og man ikke vet hvor knyttet den er til sitt gamle hjemsted. En katts hjem er der den får mat, så for å styrke båndet dens til det nye hjemmet, så kan det lønne seg å skjemme den bort litt de ukene den må være inne.

Klumpesand er foretrukket av både katter og eiere her i gården (den på Felleskjøpet er helt dugandes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :) Jeg tror kanskje vi kjøper sånn vanlig åpen kasse først, de er jo rimelige og. Så får man heller kjøpe en god kattesand. 

Katten har aldri flyttet før så sele, bånd og skjemme bort er notert :)

Håper så inderlig at dette skal gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...