Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjef (Leader), Beauceron


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingen hunder blir bortskjemt av å sove sammen med eieren sin, ikke påvirker det selvstendighet eller noe som helst. Det bare styrker båndet mellom deg og hunden. Tenker jeg. Og trenger du så mye plass

Slå kjerringa i hodet med noe ekstra hardt. Valper tar ikke skade verken fysisk eller psykisk av å få god mosjon. Alle mine briarder har opp gjennom årene fått være med på gode, lange turer jevnlig, o

Jeg er nok langt mer redd for ukontrollert valpeherjing med andre valper, der de løper hals over hodet, kræsjer i hverandre og annet - enn lange, gode turer i skogen - gjerne jevnlig også. Og valpen d

Posted Images

11 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Jeg har jo selv sett rasen og tenkt: hmm er det en blanding? (for liker jo godt black/tan hunder), men så er det tærne som avslører rasen :)  Har sett rasen kun 2 ganger, så det er ikke ofte man kommer over dem.

Det er ikke så veldig mange av dem :) Vil tro det er litt i overkant av 100 nålevende individer i Norge. Kanskje 150. Her i distriktet er det kun 3 stykker. Snart bare 2 siden venninna mi flytter til Østlandet. 
Skjønner jo at folk tar feil. De kan jo ikke vite når det er tilnærmet helt ukjent utenfor Frankrike og andre land rundt der. Men når man først vet hva en Beauceron er, så ser man det med en gang :P 

Jeg la plutselig merke til en på bilde på veggen til en butikk jeg kjørte forbi. Bråbremste og ropte ut "Seeee! Se på veggen der!! :D " 

Jeg var den eneste som ikke syntes det var merkelig i det hele tatt :aww: 
Har prøvd lenge å finne bildet av det bygget nå, men butikken er lagt ned, så finner ikke igjen. Må huske på å kjøre innom plassen når jeg skal forbi neste gang i tilfellet bildet er der fortsatt :P 

 

1 time siden, Shlush skrev:

Jeg har alltid vært fasinert av rasen, men har desverre kun møtt usikre skvettne individer ? samtidig tåler jeg ikke uryddige øret ??

Ja, det finnes dessverre noen av de. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke. Men det er derfor der er uhyre viktig å sjekke opp grundig før man kjøper valp. Lese MH til foreldrene, treffe hundene, snakke med folk som er godt kjent i miljøet, osv. 

Hvis du er på samme utstilling som meg en gang så si i fra, så skal du få hilse på Sjef :) Han er den rake motsetningen av redd og usikker. 
Han har nemlig glemt å lese rasestandarden og er i overkant glad i folk. Reservert er han bare når det passer han selv :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, *Kat84* skrev:

Det er ikke så veldig mange av dem :) Vil tro det er litt i overkant av 100 nålevende individer i Norge. Kanskje 150. Her i distriktet er det kun 3 stykker. Snart bare 2 siden venninna mi flytter til Østlandet. 
Skjønner jo at folk tar feil. De kan jo ikke vite når det er tilnærmet helt ukjent utenfor Frankrike og andre land rundt der. Men når man først vet hva en Beauceron er, så ser man det med en gang :P 

Jeg la plutselig merke til en på bilde på veggen til en butikk jeg kjørte forbi. Bråbremste og ropte ut "Seeee! Se på veggen der!! :D " 

Jeg var den eneste som ikke syntes det var merkelig i det hele tatt :aww: 
Har prøvd lenge å finne bildet av det bygget nå, men butikken er lagt ned, så finner ikke igjen. Må huske på å kjøre innom plassen når jeg skal forbi neste gang i tilfellet bildet er der fortsatt :P 

 

Ja, det finnes dessverre noen av de. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke. Men det er derfor der er uhyre viktig å sjekke opp grundig før man kjøper valp. Lese MH til foreldrene, treffe hundene, snakke med folk som er godt kjent i miljøet, osv. 

Hvis du er på samme utstilling som meg en gang så si i fra, så skal du få hilse på Sjef :) Han er den rake motsetningen av redd og usikker. 
Han har nemlig glemt å lese rasestandarden og er i overkant glad i folk. Reservert er han bare når det passer han selv :aww: 

Jeg er sjeldent på utstilling egentlig ? men vil gjerne hilse på ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det tett på 3 timer tur. Et par minus, vindstilt, og sol var rett og slett deilig å gå i :D 

Mye løping uten bånd på Sjef, og han kom som et skudd på innkalling hver gang. Og ikke var han langt unna meg heller. 

Samtlige turgåere vi møtte på syntes han var utrolig flott, og likte det lille av personligheten de så hos ham så godt at de skulle begynne å lese seg opp på rasen. 
Veldig gøy med slike tilbakemeldinger på "lillegutten" :D  

Og selvfølgelig har jeg tatt mange bilder ;) 

20161128_114107_014.jpgnestennormal.jpg

Det er litt vanskelig for ham å se normal ut. Spesielt når han løper :P Men moro er det! :D 

20161128_115135.jpg20161128_115145.jpg20161128_110637.jpg

20161128_120748.jpg

20161128_110435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det var frost, tåke, og enkelte steder var det glatt i marka i dag. Endte opp med å ligge strak ut på rygg et par steder hvor det var mest fjell og lite stein. Heldige meg som har en "liten" beauceron til å komme bort og overfalle meg og prøve å ligge oppå meg der jeg ligger akkurat da :aww: Ikke mye hjelp i ham der gitt! :P 

Ellers så var han rimelig OK når vi traff på joggere med løs tispe. Jeg ble skikkelig irritert på denne joggende gjengen. De kommer bak meg, og plutselig roper de ut "Unna vei, her er det tispe i løypa!" Og da var de kanskje 20 meter bak meg. Der står jeg og balanserer på to steiner, og prøver å få Sjef til å sette seg ned et annet sted enn midt i et gjørmehull. Og hva gjør de? Jo, de gir beskjed om at jeg må holde ham igjen, fordi nå kommer de! 
Jeg spurte om de ikke kunne stoppet opp litt slik at jeg fikk kommet meg til et sted hvor det var bedre plass til oss fem og to hunder, men nei, de kunne jo ikke stoppe. De jogget jo! :blink: Og ja, de svarte i forbifarten, fordi de jogget jo som sagt... :rolleyes: 

Sjef stod pent i ro heldigvis. Til tross for at det var en løs tispe som kom forbi. Men da fikk han prøvd ut uling :aww: 

Så da har jeg fått testet ut hvor flink han er blitt på å la andre hunder passere. Det hjelper å være streng på at han må sitte i ro og bare se på de andre gå forbi :) Nå begynner jeg også å gå videre akkurat i det andre hunder passerer og holder oppmerksomheten hans på meg. 

Så nå går også det på fram :D  

20161206_100153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har lekt fjellgeit igjen i dag ;)  

Det ble rundt 2 timers tur i dag. Herlig å gå tur i skikkelig mark. Det var vått, uryddig terreng, og bare såvidt man kunne skimte stien. Helt perfekt faktisk :D 

Sjef fikk løpe løs hele veien, og ligger ved siden av meg og sover nå. Jeg kunne også tenkt meg å sove, men det får heller vente til i kveld :teehe: 

 

20161216_095937.jpg

20161216_103809.jpg

20161216_104042.jpg

20161216_105737.jpg

20161216_111124 (1).jpg

20161216_114058.jpg

20161216_125216.jpg

20161216_125439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest *Kat84*

I dag var det endelig en dag med opphold og sol, og det måtte så klart nytes :)  

Ellers så merkes det at han nå er kommet til en ny hormonell periode. 
En dag vi gikk i skogen forsvant plutselig Sjef og kom ikke på innkalling. Når jeg fant ham stod han og slikket på et tre og gnikket hodet inn mot det. Og selvfølgelig var tissefanten godt synlig :aww: 

Og utover det har han begynt å leke støvsuger i veikanten igjen, og lukter, andre hunder, og egentlig det meste som kan lukte littegrann interessant er langt mer spennende enn meg av og til. Han fikserer til og med utenfor døra her hvor han er eneste hunden som faktisk har tisset på lang tid :teehe: 

Så nå er vi tilbake dit at alle turer er en veldig lang treningsøkt. Og frem til jeg ser at han har roet seg ned i forhold til starten av turen holder jeg litt avstand til veikantene de stedene det er mulig bare for å unngå at han koker over av alt det som er blitt så spennende. 

Ellers har jeg satt meg litt nye mål. Her og nå er han ikke helt der at han fokuserer nok for å debutere i LP. Fortsatt litt fluehjerne og litt valpevims som kommer frem når han skal fokusere på den slags. Og de nye øvelsene har vi ikke fått øvd skikkelig inn heller, så da utsetter vi starten der. 
Jeg har derimot sett at han har et supert fokus og stor arbeidslyst når han får litt enkle sporøvelser, og han tar det veldig lett. Enten han søker etter godbiter, gjenstander, eller mennesker så jobber han fokusert og jeg ser en helt annen iver og glede i ham enn ved øvesene i LP. 
Så jeg håper veldig på å få deltatt på brukskurset på Sølen i sommer :)  

 

Under her kommer litt bilder fra turen vår i dag :) Han måtte så klart utforske hele området, også trebrygga. Han plasket uti og skulle til å legge på svøm også, men i dag ble han stoppet. 2 grader når vi gikk hjemmefra og saltvann var ikke jeg enig i at var gode forhold for å bade :P 

 

20170104_131113.jpg20170104_131425.jpg20170104_131511.jpg20170104_131514.jpg20170104_131710.jpg20170104_131726.jpg20170104_132002.jpg20170104_132014.jpg20170104_132748_001.jpg

20170104_131420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
38 minutter siden, enna skrev:

Grøss...bade i 2 grader...de er rare de dyra... :brr:

Ja det kan du si! 
Men han har tråkka hull i is i vannkanten også han for å vasse ute. Da var det ferskvann i det minste men ikke mer lovlig fra min side av den grunn :lol:  
De er bare litt sånn... eeeh... spesiell. 

Jeg ville jo ha en som tåler skikkelig kulde og høy varme. Så det jeg har lært er at jeg burde vært forsiktig med hva jeg ba om :aww: 

37 minutter siden, Stine skrev:

Selv til å være hormontroll så er han vakker altså :wub:

Ja, hormonene er midlertidige heldigvis. 

Og ja, han blir bare mer og mer vakker han her :wub:  Det er ikke noe tvil om hvem som er pappaen hans for å si det sånn! Eller bestefar :) 
Og jeg har sett på bilder av dem mange ganger i det siste, og blir stadig overrasket over hvor lik han begynner å bli både i hvor kraftig han er, og høyde :) 

Bilder av pappaen (Gunner)

Bilder av bestefar (Djack)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Det finnes ikke vakrere rase :heart: 

I dag har vi hatt over en time i utmarka bak Steinsfjellet og masta der :) 


20170105_143709.jpg20170105_150814.jpg

 

Og pinner er forresten utrolig kjedelig. Det må da virkelig være hele greina! :aww: 
Ja, det er den som rekker nesten helt ned til høyre hjørnet på bildet :lol: 

 

20170105_140712.jpg20170105_140207.jpg20170105_140219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*

Sjef simpelthen elsker snø! 

Det finnes ikke noe bedre enn masse snø faktisk. Eller bare litt. Han tar det han får han. :aww: 
Når han ser snø begynner han å grave med en gang, og må selvfølgelig smake på det. Så etter litt rolig utforsking får han skikkelig anfall og løper som en tulling med hysterisk blikk for så å kaste seg ned i bakken og rulle rundt. Er det en bitteliten snøflekk bør alle andre flytte seg, for den er det han som eier faktisk, og han er ikke redd for å si i fra! :lol: 

Han fikk leke med bestekompisen sin i går. En engelsk bulldogg ved navn Pomba :) Han ar litt respektløs og klatret og maste til tross for mange advarsler, så til slutt måtte Sjef legge ham i bakken og bli sur. Og etterpå lekte de like fint igjen. :P 

IMG_20170113_141452_297.jpg20170113_125358.jpg

 

Må jo kose med snøen. Ekte kjærlighet her. :aww: 

20170113_125147.jpg

 

Gå tur i dag blir definitivt ikke lett. Men det er i det minste ikke så mye at jeg ender opp med nesa først i en snøfonn. Slik som da vi skulle til Lillestrøm i november. :lol:  :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*

I dag har Sjef fått løpe en god stund. Rundt 45 minutter med litt snusing, og mye fart! 

Som vanlig klarer han ikke å la være å bade når han ser vann heller. Så det har jeg gitt opp å prøve å stoppe ha fra å gjøre :teehe: Så lenge han ikke fryser så er det greit for meg. Og så lenge det ikke er i saltvann. 

Vi traff på noen ender og en svane også. Han stod bare der og kikket på dem, og kom med en gang jeg kalte ham inn igjen. Det var ingen tegn til at han hadde interesse av å jage dem eller noe, men så var jeg også rask med å si nei også når han kikket den veien. 

20170123_142234.jpg

20170123_142215.jpg

 

Der luktet det godt! 

20170123_142339.jpg

 

Jeg gidder ikke å prøve å late som at de er normale lengre en gang... :aww: 

20170123_142631_012_01.jpg

20170123_143329.jpg

20170123_143346.jpg

20170123_143354.jpg

 

Og sånn ville han tydeligvis sett ut som kupert! :P 

20170123_144030_021_01.jpg

20170123_144030_040_01.jpg

20170123_144030_041_01.jpg

 

Og til sist en liten filmsnutt for de som gidder å se på det ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. januar 2017 at 4:45 PM, *Kat84* skrev:

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Det finnes ikke vakrere rase :heart: 

I dag har vi hatt over en time i utmarka bak Steinsfjellet og masta der :)

Hihi, du dro til steinsfjellet samme dag som jeg dro fra steinsfjellet :D 
Mamma å de bor helt nederst i bakken av steinsfjellet frem til 1 februar :P Så har tilbragt mye tid der oppe med hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
13 minutter siden, Wachita skrev:

Hihi, du dro til steinsfjellet samme dag som jeg dro fra steinsfjellet :D 
Mamma å de bor helt nederst i bakken av steinsfjellet frem til 1 februar :P Så har tilbragt mye tid der oppe med hundene!

Det er så mye fine plasser å gå der! I hele Djupadalen! Jeg har planlagt en litt lengre tur rundt der nå, men husker ikke hva de forskjellige stedene heter :P Men skal mot demningen som er på ene siden av Krokavatnet, så videre til en høyde hvor det går en lite brukt sti videre til Steinsfjellet. Og så ned mot Djupadalen igjen. Godt mulig jeg tar turen mot Lusatjønn i samme slengen :)  

Det beste er jo at det er få som går andre steder enn på hovedstiene, så både tobeint og firbeint kan være i fri dressur. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Det er så mye fine plasser å gå der! I hele Djupadalen! Jeg har planlagt en litt lengre tur rundt der nå, men husker ikke hva de forskjellige stedene heter :P Men skal mot demningen som er på ene siden av Krokavatnet, så videre til en høyde hvor det går en lite brukt sti videre til Steinsfjellet. Og så ned mot Djupadalen igjen. Godt mulig jeg tar turen mot Lusatjønn i samme slengen :)  

Det beste er jo at det er få som går andre steder enn på hovedstiene, så både tobeint og firbeint kan være i fri dressur. :lol: 

Ja, er helt fantastisk der oppe! Kan jo gå uendelig med steder omtrent! Super optimalt om man vil bo sentralt men fortsatt med mye steder å gå tur med hund! Våre elsker å komme til mamma :P Der er hage, inngjerdet altan så om sommeren er de ute så mye de vil. Og de får masse tur i skog og mark som er rett utenfor døren omtrent :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Wachita skrev:

Ja, er helt fantastisk der oppe! Kan jo gå uendelig med steder omtrent! Super optimalt om man vil bo sentralt men fortsatt med mye steder å gå tur med hund! Våre elsker å komme til mamma :P Der er hage, inngjerdet altan så om sommeren er de ute så mye de vil. Og de får masse tur i skog og mark som er rett utenfor døren omtrent :D 

Ja Steinsfjellet hadde vært perfekt bosted sånn sett :D  
Men det blir feil kommune nå når ungene endelig har en skole de trives på og har funnet plassen sin. Så jeg får "nøye meg" med den lille Norheimskogen nesten utenfor døra. Men det er fint der også. Ville bare hatt litt flere muligheter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Ja Steinsfjellet hadde vært perfekt bosted sånn sett :D  
Men det blir feil kommune nå når ungene endelig har en skole de trives på og har funnet plassen sin. Så jeg får "nøye meg" med den lille Norheimskogen nesten utenfor døra. Men det er fint der også. Ville bare hatt litt flere muligheter :P 

Hehe, ja, ser den! 
Har gått litt i den skogen, da mamma sin svigerfamilie bor rett ved skogen og de har hatt rottweiler jeg pleide å gå tur med :P Men ikke helt det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...