Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjef (Leader), Beauceron


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

På 11.11.2015, 17.38.28, Snusmumrikk skrev:

Den av mine som var med på skiturer (løs) i godt tempo fra han var ca 5 mnd gammel har A på både albuer og hofter. Han som ikke var det før han var ca året gammel har C på albuene :hmm: Ikke at jeg tror skiturer fra ung alder hadde hjulpet på albuene hans, men det er ikke fysisk aktivitet som gir leddproblemer heller. Overvekt og inaktivitet er nok værre :)

Jeg har hatt en eldre drittmaskin av en PC de siste ukene så jeg har ikke fulgt så godt med på hva som har kommet her etterpå :P
Men jeg er helt enig. Det er verre å være inaktiv og ha en muskelløs pudding på 1 år som man plutselig skal begynne å mosjonere. Folk som er hysteriske på det tror jeg er de som enten har små/late/eller i "verste fall" mellomstore hunder uten høyt energinivå. Bruksraser har de i hvert fall aldri tatt i ;)

Jeg tenker at muskelmasse og arv er avgjørende for hvordan det går med hoftene. Som en mer avbalansert venninne av meg sier: Lengden på turen er ikke så farlig. Underlaget er det verre med! Skal man gå 4-5 km på tur, så gå minst mulig på asfalt siden det er hardt og vil bli en tøff belastning hvis det skjer for mye. Lyng, mose, sørpe, og skogsti er ingen problem. 

På 12.11.2015, 00.30.34, Kristina skrev:

Det er morsomt å følge med på dere, og Sjef virker jo som en helt herlig type da :wub:

Kjenner meg veldig godt i det du beskriver om hvor langt man kan gå med "god" samvittighet. Jeg har jo også vært at oppfatning om at valper helst skal oppleve og lære ting - ikke tures og mosjoneres alt for mye. Nå har vi likevel endt opp flere ganger med å gå turer med Odin på rundt en time mens han løper bajas i skogen. I min verden er ikke dette så fryktelig langt, men med tanke på at han er 5,5 måneder så blir jeg litt hønemor da, på om det er riktig for leddene eller ikke. Alle har jo en oppfatning om hvordan det skal gjøres, og noen blir jo direkte sinte hvis du nevner ordet valp og tur i samme setning. :huh:

Det jeg merker da, er at uansett hvor mye eller lite mental aktivisering han får en dag, så er det lite som gir så tilfreds og rolig valp som å få løpe av seg all energien på en god skogstur. Hvis vi legger inn litt søk av gjenstander i tillegg, så er han kaputt hele kvelden. :ahappy: Dersom vi derimot bare er på kurs og han ikke får ut loppene i blodet på noen fysisk måte ligger han på hurtiglading og er klar for sprell etter kort tid.

Jeg husker at den første hunden her ble båret i trapper frem til hun var omtrent et år. Alle i rasemiljøet mente det var veldig viktig på den tiden iallefall, ellers fikk den både HD og AA og det som verre var. I det nye rasemiljøet er det stikk motsatt - der hører jeg om folk som tar med valper på en mils joggetur fra de er fem måneder. En mellomting må jo være bra tenker jeg, og foreløpig er det det eneste jeg gjør for å skåne ledd er å løfte han ned fra bilen siden vi har en forholdsvis høy bil, og å ikke la han bli overkjørt, takla og most av andre hunder. 
 

Det merker jeg også! Jeg kan trene og trene på lydighet eller gi mental stimulering. Men han blir lei og rastløs. Nytter ikke med noe korte turer bort i postkassen, og ellers bare ute på gårdsplassen. 
Greit nok, det kommer nok veldig an på individ, størrelse, og generelt aktivitetsbehov, men ingen hunder dør eller blir sterkt plaget av å få bevege på seg. Han er veldig rolig og fin når han får bevege seg og utfolde seg. Blir ekstra rampete hvis det går litt tid mellom de lengre turene hvor han løper løs. Skjer ikke hver dag, men 2-3 ganger i uka har jeg prøvd å få begge to med meg ut på frie turer. 

Jeg har fått kjeft for trapper siden sist. Herregud, må ikke finne på å la ham gå i trappa! Ikke kom å klag når hoftene er helt ødelagte å han må avlives.. Nei, det tenker jeg ikke å gjøre heller. For det er større fare for skade på både meg og han hvis jeg skal bære en 5 mnd gammel valp på 35 kg opp og ned. Han er 63 høy allerede! Vær så god, prøv selv, men jeg lærer ham heller å gå rolig og forsiktig bak meg. Og det går helt fint. De som ikke har en halvmeter lange bein er nok langt mer utsatt for skader enn de større er siden det er mer krevende. Hopping og løping i nedoverbakke og ned skrenter gjør han uansett når han er ute på laaaaange, skumle turer hvor han få gå løs, utforske, og få mye forskjellig underlag å bevege seg på ;)
På det meste har han gått totalt 4,2 km på en dag ifølge en app jeg har på mobilen. Om det skjer 2 ganger på 6 uker er det ikke akkurat noen fare for skader. 
Trappa går han opp og ned rundt 4 ganger til dagen. Han har eget rom i underetasjen så om morgenen er det bare ut døra. Så er det en tur til (ikke skyt! ;) ) rundt 12-13. 
Og så enda en litt utpå ettermiddagen/kvelden. 
Og så et par kjappe lufteturer når det er behov. Så det er veldig lite belastning han får av det totalt sett. Sammenlignet med hvis jeg skulle slengt ham opp på skuldera og tryna nedover med han på armen i hvert fall :P 

For å si det sånn: 
Jeg hadde en Schäfer som var med på ganske mye turer både på asfalt, i skog, og i strankanten siden jeg fikk henne når hun var 9 uker. 
En gang tryna hu skikkelig ned ei trapp og hylte. Fortsatt var hun valp. Når hun var 1 år fikk hun resultat HD status B. Hadde jeg ventet til hun var 18 måneder hadde hun kanskje hatt HD status A siden hoftene fortsatt ikke er helt satt ved 1 års alder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingen hunder blir bortskjemt av å sove sammen med eieren sin, ikke påvirker det selvstendighet eller noe som helst. Det bare styrker båndet mellom deg og hunden. Tenker jeg. Og trenger du så mye plass

Slå kjerringa i hodet med noe ekstra hardt. Valper tar ikke skade verken fysisk eller psykisk av å få god mosjon. Alle mine briarder har opp gjennom årene fått være med på gode, lange turer jevnlig, o

Jeg er nok langt mer redd for ukontrollert valpeherjing med andre valper, der de løper hals over hodet, kræsjer i hverandre og annet - enn lange, gode turer i skogen - gjerne jevnlig også. Og valpen d

Posted Images

4 minutter siden, *Kat84* skrev:

En gang tryna hu skikkelig ned ei trapp og hylte. Fortsatt var hun valp. Når hun var 1 år fikk hun resultat HD status B. Hadde jeg ventet til hun var 18 måneder hadde hun kanskje hatt HD status A siden hoftene fortsatt ikke er helt satt ved 1 års alder ;)
 

Så alle vi med hunder som røntges rett etter fylte ett år med A i alle hjørner hadde fått A+ på hoftene på hundene våre om vi hadde venta da, eller? ;) Jeg trur ikke du skal være så redd for å bruke han og gi han det han trenger. Heller en godt muskulert og glad valp (med B eller C på hoftene) enn en som koder over, ikke eier muskler og som er hengslete også som 3-åring, men med A i alle hjørner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SandyEyeCandy skrev:

Så alle vi med hunder som røntges rett etter fylte ett år med A i alle hjørner hadde fått A+ på hoftene på hundene våre om vi hadde venta da, eller? ;) Jeg trur ikke du skal være så redd for å bruke han og gi han det han trenger. Heller en godt muskulert og glad valp (med B eller C på hoftene) enn en som koder over, ikke eier muskler og som er hengslete også som 3-åring, men med A i alle hjørner. 

Haha, skal se på at man kunne fått A+! ;)

Men det har vist seg at resultater endrer seg fra 12 mnd til 18 mnd. En hund kan ha B ved 1 års alder, men A når den er 18 mnd. Resultatene sies å være mer sikre i den alderen :)

Jeg orker ikke å være redd for hvordan det går med alt hele tiden. Andre får bare være gretne så mye de vil for min del :) Han får det han trenger, og stortrives. Så får andre ha disse stressa, hengslete sakene sine i fred ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Helt enig med SEC her altså - alle de 1-åringene som har A på hoftene sine er jo ferdigutviklet liksom. Og jeg tenker nå som så at 4,5 km burde en hver 5 mnd gammel valp fint greie HVER DAG!! 

Jada, de aller fleste er ferdig utviklet når de er 12 mnd. Beauceron.... De fortsetter å utvikle seg frem til de er 2,5 år. Slutter å vokse i høyden et sted mellom 7 og 9 mnd alder, men de blir kraftigere og tyngre når unghundstiden begynner og blir mer og mer satt i kroppen. Det sies opp til 3 år før de er ferdige i kroppen. Så de kan stoppe helt opp tidlig, eller de kan bli veldig kraftige. 

Og A+ var ikke seriøst ment ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jada, de aller fleste er ferdig utviklet når de er 12 mnd. Beauceron.... De fortsetter å utvikle seg frem til de er 2,5 år. Slutter å vokse i høyden et sted mellom 7 og 9 mnd alder, men de blir kraftigere og tyngre når unghundstiden begynner og blir mer og mer satt i kroppen. Det sies opp til 3 år før de er ferdige i kroppen. Så de kan stoppe helt opp tidlig, eller de kan bli veldig kraftige

Nå er det ikke så stor forskjell på briard og beauceron - og jeg har "en del års" erfaring med briarder, og selv om de fortsetter å utvikle seg til de er både 2 og 3 år, så er det jo ikke dermed sagt at de IKKE er ferdig utviklet på andre punkter. De slutter ikke nødvendigvis å vokse i 7-9 mnd alder - dette er veldig individuelt, men jeg  har vel til gode å møte hunder på denne størrelsen som er ferdigvokst 7 mnd gamle. Min hannhund strakte seg i høyde selv etter at han var 12 mnd f eks, den siste tispa mi vokste også til hun var rundt 10-11 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Nå er det ikke så stor forskjell på briard og beauceron - og jeg har "en del års" erfaring med briarder, og selv om de fortsetter å utvikle seg til de er både 2 og 3 år, så er det jo ikke dermed sagt at de IKKE er ferdig utviklet på andre punkter. De slutter ikke nødvendigvis å vokse i 7-9 mnd alder - dette er veldig individuelt, men jeg  har vel til gode å møte hunder på denne størrelsen som er ferdigvokst 7 mnd gamle. Min hannhund strakte seg i høyde selv etter at han var 12 mnd f eks, den siste tispa mi vokste også til hun var rundt 10-11 mnd. 

Såpass ja! De jeg kjenner sier at de vokser ikke så mye i høyden etter 9 mnd alder. Eller kanskje de bare vokser veldig sent... Nå er han 63 høy ca, så jeg håper han stopper om 7 cm altså! :P Det skal sies at han står ikke så mye i ro når tommerstokken eller andre ting kommer frem. Så hvor nøyaktig jeg har fått det til er en helt annen sak. 

Hadde tenkt å legge ut litt bilder av ham i dag. Men opplasteren ville ikke funke. Så det får vente til en annen dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 minutter siden, Siri skrev: Helt enig med SEC her altså - alle de 1-åringene som har A på hoftene sine er jo ferdigutviklet liksom. Og jeg tenker nå som så at 4,5 km burde en hver 5 mnd gammel valp fint greie HVER DAG!! 

Jada, de aller fleste er ferdig utviklet når de er 12 mnd. Beauceron.... De fortsetter å utvikle seg frem til de er 2,5 år. Slutter å vokse i høyden et sted mellom 7 og 9 mnd alder, men de blir kraftigere og tyngre når unghundstiden begynner og blir mer og mer satt i kroppen. Det sies opp til 3 år før de er ferdige i kroppen. Så de kan stoppe helt opp tidlig, eller de kan bli veldig kraftige. 

Og A+ var ikke seriøst ment ;) 

Ingen mellomstore/store raser er ferdig i kroppen før de er er par år gamle. Noen enda eldre. Det er ikke spesielt for beauceron. Men det betyr ikke at de ikke er ferdige i leddene. Før var alder for røntgen 18 mnd for de store rasene. Dette har nkk gått bort i fra fordi det viser seg at røntgenresultatet blir riktig fra 12 mnd alder selv om de fortsatt utvikler seg :)

Når mine valper er 5-6 mnd gamle, så får de være med på alt av gåturer :) Det er bare i trekk, kløving og andre spesielle aktiviteter jeg fortsatt begrenser dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal sies at det er veldig stor forskjellig på individene hvor løs de er rundt 12-18mnd..  Rottisen jeg har nå, er jo overraskende løs i forhold til andre.. 

Hvor mye dette evt kan påvirke HD aner jeg ikke. Men det kan i teorien påvirke HD hvis dyrlegen ikke er heeeelt stødig i røntginga si, vil jeg tro.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Krutsi skrev:

Hvor mye dette evt kan påvirke HD aner jeg ikke. Men det kan i teorien påvirke HD hvis dyrlegen ikke er heeeelt stødig i røntginga si, vil jeg tro.. 

Det skjønner jeg ikke hvordan du kan mene: Hundene skal ligge på en helt spesifikk måte. Beina dras ut på samme bestemte måte, uansett alder, rase, kjønn. Om hunden ligger skeivt eller bildet er uklart, blir de avvist som avlesningsbare, og eier får beskjed om å ta nye bilder. 

Hvordan mener du at en dyrleges måte å ta bilder i henhold til retningslinjene kan gjøre at en hund får dårligere resultater på HD-avlesninga enn den egentlig skal? Om hoftene popper fra hverandre når beina dras ut, så sitter de jo simpelthen ikke ordentlig på plass, da. 

Og hvorfor alt dette pratet om HD-redsel på Sjef? Er båserån svært utsatt for det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Det skjønner jeg ikke hvordan du kan mene: Hundene skal ligge på en helt spesifikk måte. Beina dras ut på samme bestemte måte, uansett alder, rase, kjønn. Om hunden ligger skeivt eller bildet er uklart, blir de avvist som avlesningsbare, og eier får beskjed om å ta nye bilder. 

Hvordan mener du at en dyrleges måte å ta bilder i henhold til retningslinjene kan gjøre at en hund får dårligere resultater på HD-avlesninga enn den egentlig skal? Om hoftene popper fra hverandre når beina dras ut, så sitter de jo simpelthen ikke ordentlig på plass, da. 

Og hvorfor alt dette pratet om HD-redsel på Sjef? Er båserån svært utsatt for det? 

Jeg går utfra det jeg har blitt forklart, og da skal det mye til før bildene blir sendt i retur.. Så bildene kan ha blitt tatt skjeve, og likevel blitt lest av, fordi de ikke er skjeve nok til å bli returnert.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg går utfra det jeg har blitt forklart, og da skal det mye til før bildene blir sendt i retur.. Så bildene kan ha blitt tatt skjeve, og likevel blitt lest av, fordi de ikke er skjeve nok til å bli returnert.. 

Men poenget mitt er at sjøl et skeivt bilde ikke kan gjøre at hofter som sitter sånn de skal framstår som noe helt annet.

Nok OT, tilbake til Sjef! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2015, 09.59.24, Kristiin skrev:

Er ikke denne tråden veldig kuttet nå? :lol: Burde ikke HD-diskusjonen få bli sitt eget emne? 

Haha, akkurat nå kjenner jeg at det er helt OK at jeg merksnodig nok ikke får varsler ;)
Men tror jeg har fiksa det nå :)

Lille Sjef er ikke så liten lenger. Ser ikke SÅ mye ut som en liten valp heller. Har fått litt mer voksent preg enn han hadde for snart 7 uker siden :)
Men av en eller annen grunn får jeg ikke lastet opp bilder... Forbaska dritt altså... Tror det har noe med den elendige PC'en jeg har nå.. =/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Endelig går det an å legge ut bilder igjen! Så her kommer en hel haug av bilder av Sjef fra de siste ukene :teehe:

Her er fra Hundedag i lokalene til en dyrebutikk/hundesalong :)
Han tok det helt med ro, selv om det var masse folk og mye lyd! Vi måtte stå i båser og folk kunne komme bort og snakke og hilse på hundene. 
Veldig koselig med godt lag i båsene rundt den dagen :) 

2015-11-14 12.28.37.jpg

2015-11-14 12.39.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Og nå begynner jeg å se at det er ikke så mye typisk valp over utseendet lengre! Ikke så mye som det var tidligere i hvert fall :)
Så langt har han utviklet seg veldig bra, men jeg er en smule bekymret for høyden. Sist jeg målte kom jeg frem til at han er ca 63 høy. Og da var han bare litt over 5 mnd gammel. Så satser på at veksten i høyden bremser litt nå og at han ikke blir større enn 70 som er rasestandard :P 
Vekta er ikke så nøye. Liker de kraftige og skikkelig maskuline jeg, så han må gjerne ende opp på 50 kg om et par år ;)

 

2015-11-22 15.13.18.jpg

2015-11-27 14.58.43.jpg

2015-11-27 14.58.51.jpg

2015-11-27 15.09.31.jpg

2015-11-27 15.09.40.jpg

2015-11-27 15.12.31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
4 minutter siden, Kristina skrev:

Så flott han er. Blir bare finere og finere han :wub:

Takk!! 

Jeg er så fornøyd! Det var jo bare flaks at akkurat han ble tilgjengelig likevel. 
Jeg hadde jo gitt opp hele valpejakta når en annen oppdretter i Frankrike sendte meg melding med link til nettside og en mailadresse. De hadde bestemt seg for å selge ham dagen før jeg sendte mail. Og så fikk jeg plutselig verdens fineste :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, *Kat84* skrev:

Takk!! 

Jeg er så fornøyd! Det var jo bare flaks at akkurat han ble tilgjengelig likevel. 
Jeg hadde jo gitt opp hele valpejakta når en annen oppdretter i Frankrike sendte meg melding med link til nettside og en mailadresse. De hadde bestemt seg for å selge ham dagen før jeg sendte mail. Og så fikk jeg plutselig verdens fineste :wub:

Er det store forskjeller på de franske og de skandinaviske beauceronene eller? Siden du valgte import mener jeg. Sånn i tilfelle jeg skal ha en engang.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
38 minutter siden, Kristina skrev:

Er det store forskjeller på de franske og de skandinaviske beauceronene eller? Siden du valgte import mener jeg. Sånn i tilfelle jeg skal ha en engang.. :innocent:

Det er mye "utstillingslinjer" i Norden. 
Og så er det noen som fokuserer 100% på bruksaktiviteter. Man finner egentlig det man vil ha, men jeg føler at gemytt er litt variabelt. Særlig en oppdretter her i Norge er en jeg absolutt ikke kan anbefale. 
Og det er veldig få kull. 

Jeg stod egentlig på liste for et kull her i Norge først. Men tispa var tom. Så begynte jeg å lete i Frankrike. Måtte gjennom 5 kull og gi opp før jeg fant rett kjønn med rett farge uten utstillingsfeil, men det gikk jo bra til slutt :) 
Jeg tenker også at når det er en såpass ukjent rase så er man sikker på å få en oppdretter som vet hvordan de skal være når man reiser til Frankrike. 
Og at man slipper å løpe ut og inn for å lære å tisse ute, slipper lang tid med kløe i tenna osv så er det jov erdt det bare det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *Kat84* skrev:

Det er mye "utstillingslinjer" i Norden. 
Og så er det noen som fokuserer 100% på bruksaktiviteter. Man finner egentlig det man vil ha, men jeg føler at gemytt er litt variabelt. Særlig en oppdretter her i Norge er en jeg absolutt ikke kan anbefale. 
Og det er veldig få kull. 

Jeg stod egentlig på liste for et kull her i Norge først. Men tispa var tom. Så begynte jeg å lete i Frankrike. Måtte gjennom 5 kull og gi opp før jeg fant rett kjønn med rett farge uten utstillingsfeil, men det gikk jo bra til slutt :) 
Jeg tenker også at når det er en såpass ukjent rase så er man sikker på å få en oppdretter som vet hvordan de skal være når man reiser til Frankrike. 
Og at man slipper å løpe ut og inn for å lære å tisse ute, slipper lang tid med kløe i tenna osv så er det jov erdt det bare det :P 

Ja. Kan du fransk eller fant du noen som (gadd) kommunisere på engelsk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, Kristina skrev:

Ja. Kan du fransk eller fant du noen som (gadd) kommunisere på engelsk? :)

Flere kan engelsk, men jeg brukte Google translate når jeg avtalte. Og de snakket greit engelsk så det gikk helt fint :)

En annen ting om forskjellige oppdrettere : ørene varierer veldig,  og enkelte linjer har ikke så gode tegninger som jeg vil ha. 

Skal være perfekt sånn som jeg mener perfekt er :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ute i skogen i dag :)
Nytt sted som Sjef ikke har vært før, men som Aragon vet at det er mye barn rundt (de gangene vi har vært der før i hvert fall, ikke nå midt i skoletid). 

Masse trekking og snusing i starten, men sånn er det med nye, ukjente steder :)

Traff på en gammel uvenn der også. Nemlig en sint og sur svane som svømmer i rekordfart mot alle som går forbi og freser :|
Aragon eier ikke selvinnsikt så han tror han er 30 kg i stedet for 3 kg. Så han gikk etter og bjeffa og tøffa seg igjen. 
Sjef satte opp et noe rart uttrykk og rygga pent bort fra dette sinte dyret ute på vannet. 

Men pene å se på er de i hvert fall, fresing eller ikke :)

Synes Sjef ser litt voksen og tøffere ut nå i forhold til hva han gjorde for 8 uker siden. Begynner å bli stor nå! :)

 

2015-12-07 12.42.32.jpg

2015-12-07 12.43.07.jpg

2015-12-07 12.43.33.jpg

2015-12-07 12.44.19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

SKRYTEALARM!!!! 

 

I går gjorde Sjef seg virkelig fortjent å få skryt. Hvis man ser bort fra den sovesofa-hendelsen, som jeg synes han har gjort opp for til gangs! 

Ut å kveldstur i går. Har gått kanskje 10 minutter, og treffer på en mann med en svær blanding. Så ut som leonberger/schäfer blanding. Denne var tydeligvis ikke så veldig glad i andre hunder, for plutselig bykser den frem og bjeffer og knurrer som besatt og var tydelig ute etter å sette Sjef på plass. 
Jeg holder avstand, og Sjef bytter plutselig side og setter seg og holder kontakt med meg. Så da ble det kontakttrening! Han var rolig og overså den andre hunden. Den andre hunden måtte eieren slepe med seg videre mens den fortsatt knurret og bjeffet. 

Så gikk vi videre da. Etter kanskje 3 minutter til var det en krøllete sak av ukjent opphav som plutselig flyr i mot oss. Den stod heldigvis i bånd, for eieren var ikke å se. 
Denne nærmest henger i båndet og flekker tenner og er det jeg vil kalle rabiat. Sjef stopper opp og ser på ham, og bytter side og går videre. Leer ikke på øret en gang :)

Han imponerer meg stadig! Er så rolig og avbalansert at jeg kan nesten ikke tro det! Trygg og stabil, og holder fokus på meg når det trengs :D

Når jeg er ferdig med å felle av det jeg holder på å strikke skal jeg ta ham med på parkeringsplassen utenfor butikken og trene kontakt igjen :)
Nå som reglene i LP er bestemt å ikke endres før om ett år så kan jeg begynne å trene på de helt grunnleggende tingene. Som for eksempel å holde kontakten med mye støy rundt, på plass som kommando for utgangsposisjon, og få BLI godt inn :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vært ute på tur i møkkaværet i dag :)
Lite folk ute selv i de vanlige turløypene her på slike dager, så da fikk de gå uten bånd :)

Fikk øvd mye på innkalling, og den sitter godt. Bortsett fra når han fant ut at han skulle han bånd på igjen og gå mot bilen. Da tok han ut i motsatt retning og stoppet opp og så etter om jeg fulgte med :huh: 

Ellers har han lært seg å gi labb. Det blir litt slitsomt i lengden å ha et beist av en hund som skal slå og dunke for å få viljen sin, så tenkte å lære ham å gjøre det på kommando i stedet. Jeg tenkte at det vil bli det samme som når folk avlærer hundene å bjeffe ved å få dem til å gjøre det på kommando. Det gjenstår å se om det har den effekten.... 

Forskjellige LP momenter begynner å fungere bra. På plass er nesten 100% i boks :D Vil ha ham nærmere og beinere i forhold til hvordan jeg står, men det kommer med tiden! Har sånn smått begynt å introdusere lineføring. Det er foreløpig den eneste hele øvelsen jeg har begynt på. Resten er bare grunnleggende som inngår i hvilken som helst type lydighet, enten det er konkurranse, valpekurs, eller hverdags. 

 

 

2015-12-22 12.12.15.jpg

2015-12-22 12.18.43.jpg

2015-12-22 12.26.46.jpg

2015-12-22 12.27.22.jpg

2015-12-22 12.27.24.jpg

2015-12-22 12.27.40.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...