Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er din whippet å ha løs?


Lola Pagola
 Share

...  

10 stemmer

  1. 1. Tur i parken

    • Min whippet går løs i parken, og løper ikke bort til noen
      4
    • Min whippet går i bånd i parken/ løs men løper bort til folk og hunder
      6
  2. 2. Tur på fortau

    • Løs
      0
    • Bånd
      10
  3. 3. Tur i skog og fjell

    • Løs
      9
    • Bånd
      1
  4. 4. Min whippet går stort sett

    • løs
      3
    • i bånd
      2
    • like mye begge deler
      5


Recommended Posts

Jeg har kommet frem til at OM jeg skal ha to hunder (noe jeg har begynt å få lyst på) så må jeg utelukke store raser pga. helsen til Casper. Og da er det ikke særlig mange jeg kunne tenke meg egentlig, men whippet er en av dem. Men jeg er egentlig litt usikker på hvordan de er. Jeg har mange spørsmål, men det jeg lurer mest på akkurat nå er hvordan de er å ha løs, så da starter jeg med en tråd om bare dette til å begynne med. Jeg lurer først og fremst på hvilken atferd som ligger i deres natur. Bedlington terrieren er veldig deilig sånn, fordi hun går stort sett maks ti meter foran eller bak meg, og ser ikke på folk hun går forbi engang. Hunder kan hun finne på å løpe bort til, da for å stå på avstand og bjeffe. Får hun ett år eller to på seg er jeg ganske sikker på at hun er en hund som kan gå løs overalt, på fortau, parker, byen, skog osv. Så merker jeg har fått smaken på dette med en hund som driter i mennesker og stort sett hunder og, så lurer på om whippet er slik og?

Er dette hunder man kan regne med å kunne ha løs i f.eks parker med folk og hunder, eller løper de bort til folk? 

Hvis de løper bort til andre hunder/folk, hva gjør de da?

Er det forskjeller på tisper og hannhunder der? Er tispene enklere å ha løs, mtp. radius og interesse for andre?

Er hannhundene ofte "bråkmakere"? 

Hvordan er de å ha løs i naturen, skog, fjell? Stikker de på jakt? 

Hva skjer om de ser f.eks et rådyr? 

Sånn i det store og det hele vil jeg rett og slett vite hvordan det er å gå tur med en whippet...passeringer av folk og hunder, bånd, ikke bånd osv. 

 

 

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne svart, men syns at jeg har for ung hund til at det blir noe godt svar :P . Foreløpig går hun veldig mye løs i skogen hvertfall, men jeg kan ikke/prøver ikke å gå med henne løs på fortau eller i parker hvor det er sannsynlig at vi møter på andre. Hun er fremdeles hoppete av seg, så jeg tar ikke sjansen på at hun løper bort til noen og hopper på dem. Håper såklart at hun skal bli en sidig voksen whippetdame en dag :lol: . Vi trener lite lydighet da, bortsett fra at vi prøver å jobbe med innkalling. 

Edit: Vi har sett rådyr mens hun var løs, men de forsvant veldig raskt i terrenget. Hun løp ikke etter. Men hun har løpt etter sauer.

Endret av Mirai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne svart, men syns at jeg har for ung hund til at det blir noe godt svar :P . Foreløpig går hun veldig mye løs i skogen hvertfall, men jeg kan ikke/prøver ikke å gå med henne løs på fortau eller i parker hvor det er sannsynlig at vi møter på andre. Hun er fremdeles hoppete av seg, så jeg tar ikke sjansen på at hun løper bort til noen og hopper på dem. Håper såklart at hun skal bli en sidig voksen whippetdame en dag :lol: . Vi trener lite lydighet da, bortsett fra at vi prøver å jobbe med innkalling. 

Ja hun er kanskje litt ung enda :D men fint å høre om de unge og altså, selv om såklart erfaringer vedr. voksne er mer relevant. 

Regner med at de fleste hunder er sånn når de er små, Oppe var og slik, hoppet på folk, kastet seg etter syklister og i det hele tatt. Ikke noe å ha løs akkurat :lol: men ser jo hvor mye det har forandret seg, og jeg håper jo egentlig at whippet ikke er så ulik bedlington på det området der. Hakket mindre tøff i trynet hadde vært greit da, men whippeten er vel ikke like glad i sin egen stemme tror jeg. Det er jo ingen tvil om at jeg både elsker min egen dalmatiner og rasen som helhet, men når jeg må fire på ønskene min om stor hund så hadde det i det minste vært kult å ha en rase som gav litt mer f i folk og hunder, mer reservert. For det er jo ikke noe problem å gå tur med to hunder når den ene går løs for det meste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte selv om jeg har en ung jypling :lol: 

Min går nesten alltid løs på tur i skog og mark. Der jeg vet vi kan treffe på folk og hunde/andre dyr så har jeg han i bånd. Mest fordi jeg er redd for at noen skal bli sint hvis hunden min løper bort til dem. 

Min whippet kommer alltid når jeg roper (noen ganger så bruker bare han litt lengre tid :P men aldri så lenge at jeg får vondt i magen :P  ), selv når det er andre hunder rundt oss. Men han løper bort til andre hunder hvis vi møter på dem på tur.

Merker ikke så veldig mye til jaktinstinktet sånn til vanlig. Men da vi var på tur en dag og jeg så en hjort hadde gått like før oss så koblet instinktene inn. Da for han etter lukten, noe som overasket meg noe. Var heldigvis ikke vanskelig å få tak i hunden, og han roet seg fort når vi kom vekk fra lukten.

Alt i alt syntes jeg min whippet er enkel å ha løs, han er veldig opptatt av meg (tidenes rævadilter) og jeg er enn så lenge ikke redd for at han stikker av. Men siden han er 7 mnd så kan mye forandre seg. 

Enklere å ha whippeten løs enn å ha border collien jeg hadde løs :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har jeg stort sett løse, men så treffer vi heldigvis katter svæært sjeldent, og da er de heldigvis i bånd, siden de er langs veier og slikt :P 

Men de blir hva du gjør de til, om de løper å hilser på andre eller ikke. Men de stikker aldri av, og er alltid i nærheten :) Er heller ikke store forskjellen på hannhunder og tisper syns jeg, det går på indvidet, jeg har en tøff tispe, og en myk tispe, og hadde en myk hannhund så :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to whippeter, og de er stort sett alltid løse. Begge er superkjappe til å komme når jeg roper, og kan i teorien være løse de fleste steder. Ingen problemer med f.eks. katter, men de er litt for interessert i sau som vi treffer på ute på tur, så sånne steder er de i bånd, for ikke å ta noen sjanser. Sau her hjemme har de ingen problemer med, så på gården er de alltid løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til at OM jeg skal ha to hunder (noe jeg har begynt å få lyst på) så må jeg utelukke store raser pga. helsen til Casper. Og da er det ikke særlig mange jeg kunne tenke meg egentlig, men whippet er en av dem. Men jeg er egentlig litt usikker på hvordan de er. Jeg har mange spørsmål, men det jeg lurer mest på akkurat nå er hvordan de er å ha løs, så da starter jeg med en tråd om bare dette til å begynne med. Jeg lurer først og fremst på hvilken atferd som ligger i deres natur. Bedlington terrieren er veldig deilig sånn, fordi hun går stort sett maks ti meter foran eller bak meg, og ser ikke på folk hun går forbi engang. Hunder kan hun finne på å løpe bort til, da for å stå på avstand og bjeffe. Får hun ett år eller to på seg er jeg ganske sikker på at hun er en hund som kan gå løs overalt, på fortau, parker, byen, skog osv. Så merker jeg har fått smaken på dette med en hund som driter i mennesker og stort sett hunder og, så lurer på om whippet er slik og?

Er dette hunder man kan regne med å kunne ha løs i f.eks parker med folk og hunder, eller løper de bort til folk? Nå går ikke jeg så ofte i parker, men hadde nok hatt Felix i bånd da. Han bryr seg nada om folk og vil stort sett ikke hilse på andre hunder (han er litt usikker), men det har hendt at han har løpt mot andre løse hunder og kjeftet før han snur og kommer tilbake. 

Hvis de løper bort til andre hunder/folk, hva gjør de da? Han hilser pent på tisper, men kan som sagt kjefte på hannhunder. Folk som vil hilse på kan han snuse på, men er stort sett helt uinteressert. 

Er det forskjeller på tisper og hannhunder der? Er tispene enklere å ha løs, mtp. radius og interesse for andre? Jeg har inntrykk av at tispene er litt lettere enn hannhundene på dette med å gå løs. De virker litt mer fornuftige og rolige. 

Er hannhundene ofte "bråkmakere"? De er stort sett veldig greie, whippsegutta, men det har dukket opp noe ymse gemytt de siste årene. Både med litt mer bråkete hanner og usikkerhet. 

Hvordan er de å ha løs i naturen, skog, fjell? Stikker de på jakt? Veldig varierende virker det som, men dette er en av grunnene til at jeg aldri kommer til å ha whippet igjen. Han er lett å ha løs på den måten at han holder seg i nærheten og stort sett dilter avgårde i sin egen verden, men kommer det katter, vilt eller sau, da har jeg ingenting jeg skulle ha sagt. Han kommer alltid tilbake (og stort sett innen kort tid), men det er ikke noe gøy å stå sånn å vente med nervene i høyspenn. 

Hva skjer om de ser f.eks et rådyr? Løper etter. 

Sånn i det store og det hele vil jeg rett og slett vite hvordan det er å gå tur med en whippet...passeringer av folk og hunder, bånd, ikke bånd osv. 

Whippeter er stort sett veldig enkle og greie sjeler, men akkurat dette med jaktinstinkt er bingo. Blaze er 100 ganger enklere å ha løs. Han kan brytes fra jakt, det kan ikke Felix. 

Det sagt så kjenner jeg til whippser som kan gå løse omtrent overalt og ikke bryr seg nevneverdig om katter (så lenge de sitter i ro i hvert fall) eller vilt, men nå er de en gang avlet for jakt OG for å legge ned byttet selv, og disse instinktene sitter godt hos de fleste av dem. 

De jakter hovedsaklig ved hjelp av synet og trigges av dyr i fart, man hører jo om de som ikke slipper myndene sine med små hunder pga dette. Dette har jeg aldri vært redd for med Felix, men de leker på et ganske heftig vis som ikke alle hunder setter pris på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merker jeg har fått smaken på dette med en hund som driter i mennesker og stort sett hunder og, så lurer på om whippet er slik og?

Tavi var svært sosial som unghund, men som voksen bryr hun seg fint lite om folk og dyr hun ikke kjenner. Er hun sammen med border collien vil hun løpe for å hilse fordi hun gjør alt border collien gjør, men er hun alene har hun ikke interesse av det med mindre folk roper henne til seg. 

Er dette hunder man kan regne med å kunne ha løs i f.eks parker med folk og hunder, eller løper de bort til folk? 

Tror det handler mye om hvordan du trener hunden. Jeg ser ikke på det som noe problem å gjøre det med Tavi, men har møtt fler whippeter som nok ville løpt for å hilse, enn de som ikke ville gjort det. De er ikke oversosiale, men er jo ikke alle whippeter som er like lydige heller :P

Hvis de løper bort til andre hunder/folk, hva gjør de da?

Tavi snuser mest rundt og kan finne på å klø seg som en katt inntil bein :P Men har møtt whippeter som hilser deg oppi ansiktet, så der finnes nok alt i mellom :P

Er det forskjeller på tisper og hannhunder der? Er tispene enklere å ha løs, mtp. radius og interesse for andre?

Har inntrykk av at tispene er mer overlegne, ja.

Er hannhundene ofte "bråkmakere"? 

Nei, de fleste whippeter jeg har møtt går godt overens med andre hunder av begge kjønn. Har møtt yppete unghunder, men ingen jeg vil beskrive som direkte bråkmakere. 

Hvordan er de å ha løs i naturen, skog, fjell? Stikker de på jakt? 

Tavi har aldri stukket på jakt, men jaktinteressen varierer mye etter linjer på whippeten.

Hva skjer om de ser f.eks et rådyr? 

Har sett elg, rein, sau og storfe i marka, ingen interesse for noen av dem, heller ikke når de løper - men igjen - min har spesielt lite jaktinteresse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell fra individ til individ.. Men alle jeg har hatt kunne ha gått løse nesten overalt. Men to av de ville løpt bort til folk og hunder og bare hilst.. Den siste har vært løs på utstilling, uten at jeg oppdaget det, og hun tuslet bare etter meg og sto ved siden av meg mens jeg sto ringside og så på de som stilte.. Inntil noen sa at hunden min var løs :P hun skulle egentlig ligge i et tøybur :P

Ingen av mine whippeter er noen bråkemakere.. De er konfliktskye, men hun ene har litt ressursforsvar der hun varsler kraftig ifra. Men ellers er ignorering beste strategi mener de ;) jeg passet en flokk for ei venninne i sommer og slapp de bare rett inn på stua mi (3 voksne tisper på 3, 8 og 10) inn til mine. Litt knurring ang hvem sengene tilhørte, og så var det over.. Dette gjelder begge kjønn.. Det finnes bråkemakere, men det er avhengig av linjer.. 

Hun ene mi har lite jakt, så hun jager hun katt.. De to andre jeg har/hatt, jaktet gjerne mer, men jeg får styrt de med kommando.. Så jeg er ikke stressa for å slippe de.. Men jeg slipper de selvfølgelig ikke inn til en saueflokk eller der jeg vet at det finnes potensielle bytter :P 

 

i bånd er de helt greie.. De er veldig optimister som unge og vil gjerne hilse på det vi passerer.. Og da er det bare at de retter oppmerksomheten imot vedkommende og logrer veldig :P hun eldste logrer bare litt og så blir hun med meg.. Jeg styrer henne med stemmen bare.. Så hun er såpass enkel at M kan leie henne her i boligfeltet :) 

 

Og jeg har mine løse generelt overalt.. Unntatt der det er en fare de kan løpe bort til folk (som ikke ønsker hilsing) eller det er en fare for dem selv (feks ved vei)..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min whippet ble drept av elg. Det var ganske fælt. Han hadde absolutt ikke sterkere jaktinstinkt enn den gjennomsnittlige whippet, rimelig god innkalling hadde han også. Greia var at han kunne jage etter synet, men siden de fleste dyr stikker inn i skogen raskest mulig om man treffer på dem ble det alltid sånn at han løp en meter eller to, og så fort han ikke så dyret lenger sluttet han ''jakta'' øyeblikkelig (var ikke viltet veldig interessant kunne han brytes med innkalling øyeblikkelig også). Det som utgjorde forskjellen den dagen han døde, var at elg og kalv kom til synet på den ene siden av et hogstfelt, og skulle løpe over heeele feltet til andre siden. Da så han dem så lenge, giret seg så veldig opp at han klarte å dra seg ut av halsbåndet og løpe etter. Uflaks, ja, men jeg har bestemt meg for å aldri ha hund med noe særlig jaktinstinkt igjen likevel (og synes det er superdeilig med BCen som har møtt på rådyr og elg 10-20-30 ganger uten å gjøre mine til å jakte). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sonen bare tuller alt til for meg tør jeg ikke begynne på noen multiquote, for da mister jeg vel bare alt. Men takk for alle svarene deres, og for at dere tok dere tid :) Ble litt klokere på hva man kan forvente nå, og det høres jo ganske lovende ut sånn egentlig. Med oppdragelse og alder så er det vel ikke usansynlig å få en hund som kan gå mye løs iallefall!

@ElisabethHH innmari leit med det som skjedde med hunden din :( Skjønner godt at du ikke ønsker noe med jakt etter den hendelsen. Jeg ønsker ikke noe særlig jakt jeg heller, men jeg kan leve med litt, så lenge det ikke blir som en setter o.l. Har tross alt allerede en hund som løper etter om han ser noe. Han bryter relativt lett, og gir opp fort (jakter mest med synet han og), men det er absolutt til å leve med og er ikke til nevneverdig hinder i skogen, han er lett å lese så viser han tegn til å bli litt ivrig på noe er det bare å ta på han bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette med å gå løs i parker, uten at jeg har erfaring med whippet da, er en læringssak. Tidi som er som kelpier flest, veldig glad i alle mennesker, kan helt fint passere folk på tur uten å hilse. Med mindre de sier "hallo". Det er kodeordet for å hoppe, slikke, danse og hyle :lol: Synd hvis de da egentlig bare snakker på telefonen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg ikke whippet lengre, men kan jo fortelle litt om han jeg hadde.

Er dette hunder man kan regne med å kunne ha løs i f.eks parker med folk og hunder, eller løper de bort til folk? 

Ja og nei. Doffen kunne jeg stole ganske mye på ang hunder, han bare dempet og unngikk som oftest. Ang folk så kom det helt ann på, han hilste gjerne på fremmende, men noen ganger overså han dem helt. Det kom i helt ann på hvor spennende de virket. det største problemet med og han løs på mer offentlige plasser, var at han brydde seg ikke alltid innkalling om det var noe annet han ville, men det kunne jeg sikkert jobbet litt mer med da. 

Hvis de løper bort til andre hunder/folk, hva gjør de da?

Det måtte bare blitt for og hilse på i fullfart , for så løpe sin vei og håpe noen ville prøve og løpe etter han. Iallefall på yngre dager elsket han og løpe med hunder på slep :P 

Er det forskjeller på tisper og hannhunder der? Er tispene enklere å ha løs, mtp. radius og interesse for andre?

Nå har jeg bare hatt hannhund,men tispene virker litt mykere gemyttmessig, søker muligens fortere eier for støtte. Men det er bare slik jeg har oppfattet dem.

Er hannhundene ofte "bråkmakere"? 

 Min var ikke bråkmaker, nå ble han kastrert når han var to år pga krypt. Men han egget aldri opp til noe bråk med andre raser. Sin egen rase derimot...  da kunne han nok være litt mer brutus og voldsom. Har bare sett han sint et par ganger, og det var på andre whippet hanner, ikke i bånd, men når de var løs. 

Hvordan er de å ha løs i naturen, skog, fjell? Stikker de på jakt? 

Ja og nei. Han brukte ikke mye nesen ute, så la ikke på jakt, så fremst han ikke så noe smått han ville løpe etter :P 

Hva skjer om de ser f.eks et rådyr? 

Tviler han ville jagd et rådyr, han var ikke så gira på dyr som var større enn en katt. Men nå traff vi ikke på så mye rådyr egentlig at jeg kan i noe sikkert. 

Sånn i det store og det hele vil jeg rett og slett vite hvordan det er å gå tur med en whippet...passeringer av folk og hunder, bånd, ikke bånd osv. 

Doffen var veldig enkel alene, han bjeffet ikke og lagde aldri noe stort nummer av ting. Det eneste han kunne bråke når han var i bånd, var om han så katter. Da ble han gira da... og hadde han vært løs når vi traff på katt ,var han borte vekk!

Når jeg gikk med han sammen med tispen vi hadde som var whippetmix så ble det oftest mer lyd ved passeringer da Sissi giret han opp.  Men alt i alt veldig enkel på alle områder der.

Det gikk jo stort sett fint og ha han løs i skogen også, han holdt seg stort sett i nærheten. Men som sagt , katte problemet ble vi aldri kvitt da.. det bare vokste på han, han klarte og ryke(!) et par halsbånd slik!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...