Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgentur


Catva
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke hage så jeg går en runde rundt kvartalet hver morgen. Det tar ti minutter. Da får de tissa og bæsja.

Jeg ville fortsatt gått denne turen om jeg hadde hage, men da ville jeg bare sluppet de ut på kvelden hvis jeg ikke ville ut en runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok ann etterhvert, når den er blitt mer voksen, men enn 10 minutter i kvartalet gjør nok susen enda bedre, så vet du at den får gjort fra seg, så kan den jo evt være i hagen etterpå til dere må gå. 

Da min hund var ung trengte hun en lengre tur der hun fikk ut litt krutt for å klare å være alene hjemme hele dagen, men nå holder det med en kort tissetur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da flaten min var unghund, gikk jeg en time hver morgen for at hun skulle holde seg i ro til jeg kom hjem. Nå når hun er tre år går vi ca 15 - 20 min, og det funker helt fint. Det viktigste er at de får gått ordentlig på do før de skal være hjemme alene noen timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde dagjobb gikk jeg en liten runde på ca 20 min rundt nabolaget. 

Hundene sover tross alt hele natten og burde få litt stimuli før de skal "kjede seg" en hel arbeidsdag. I tillegg bør de få mulighet til å både tisse og bæsje før man forlater de for en hel arbeidsdag. 

Endret av mokken
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder som er trøttere enn meg om morgenen.  Pulien går ikke frivillig ut døra en gang.  

Her praktiseres tvangslufting på jordet før jobb. 

Jeg har aldri noensinne gått mer enn doturer med hundene om morgenen  ( bortsett fra i sjeldne tilfeller ), og den ene destruktive hunden jeg har hatt er like forbanna destruktiv uansett hva vi gjør før jobb. 

Hunder er vanedyr.  Er de vant til å sove natt + dagtid så gjør de det etter min erfaring.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper ham ut døra så han får tissa, og inn igjen. Men nå jobber jeg riktignok ikke, og skal jeg noe på morran er han enten med, eller så er han alene i maks et par timer før jeg er tilbake. Skulle jeg vært borte i 8-9 timer, hadde det selvfølgelig vært noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder hos meg får bare ut å tisse kjapt på morgenen. Hadde jeg hatt hage så hadde de sikkert bare blitt sluppet ut mens jeg ordner meg. Men vi er mye ut resten av dagen og jeg har brukt å starte så tidlig på jobb at det bokstavelig talt er midt på natten når jeg står opp og dermed er det heller ikke så fryktelig sent på dagen når jeg kommer hjem og går langtur med dem rett etter jobb. Jeg er trøtt om morgenen og kommer nok alltid til å ha bare en kjapp lufting da, men skulle arbeidstid endre seg så jeg starter senere og kommer hjem senere så kommer jeg nok heller til å kompensere med en lengre kveldslufting i tillegg til turen etter jobb, de dagene vi ikke er ute på trening om kvelden. Med unghunder derimot bruker jeg litt mer tid på morgenen når jeg skal bort 8-9 timer for å gjøre det litt lettere for de som raskere kjeder seg osv. Vil jo gi best mulig assosiasjon med å være hjemme alene fra starten av.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en runde rundt blokken(e), det tar alt fra 10 til 20 min, kommer litt ann på tempoet. Med gamlehunden så gikk vi minimum 20 min på morgentur. Han brukte lang tid på å gjøre fra seg, så da var det bare å rusle. Det viktigste er uansett at hunden min får strekt litt på beina, fått frisk luft og får gått ordentlig på do. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må true (med kjærlig stemme og masse kos) mine opp om morran, så vi går bare ut og tisser og løper inn igjen. Det er kun unntaksvis at jeg går noe lengre, for eksempel dersom hun ene som er mer opptatt av å lukte på blomstene enn å få gått på do, ikke har bæsja dagen før. Stort sett gjør hun det ikke da heller, hun vil inn og sove igjen. :P 

Da jeg hadde hage slapp jeg dem bare ut der, så fikk de styre som de ville. Ikke at de bæsja der heller, kan jo ikke skitne til hagen sin. Mine liker å være hjemme og slappe av i løpet av dagen, så de har intet behov for å bruke noe energi før de skal være hjemme aleine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må hente Khal ca 3 ganger fra senga om morningen, så vi går kjapt ut og inn igjen. Vanligvis tisser og bæsjer han på faste plasser, så det går fort for seg, og han gleder seg til å løpe opp i senga igjen, og der blir han til vi kommer hjem fra jobb.

Han vil helst bare sove, og kunne droppet hele turen om morningen om det hadde vært opp til han :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja (Golden retriever 5 mnd) får frokosten sin i hagen, og lufter seg der mens vi steller oss om morgenen. Når jeg er klar går jeg en bitteliten tur utenfor tomta, så hun kan tisse og bæsje der. Dvs 15-25 min frisk luft før hun er alene hele dagen. Praktiserte det samme med Linux (kooiker). Hun er vant til det, og løper rett på plassen sin for å legge seg når hun kommer inn. Jeg personlig syns det er veldig greit at hun ivertfall har muligheten til å bæsje og tisse utenfor tomta, jeg tar opp etter henne uansett hvor hun gjør det, men syns det er hyggelig at hagen er mest mulig bæsjefri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får en kjapp tur ut i hagen før de får frokost. Nå er de ikke alene hjemme noe særlig (mannen har hjemmekontor og jeg er for tiden arbeidsledig) så de får ofte den daglige turen på formiddagen. Men vi gjorde forsåvidt det samme da vi begge jobbet. Om vi hadde hatt lange dager begge to hadde vi kanskje ruslet en liten tur med dem før vi dro på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kooiker er vandt til en fast runde på 5-10 min på morgenen. Da "vet" han hvor lang tid han har på å gjøre det han må. Han har som regel faste plasser å gjøre fra seg på. Det fungerer veldig greit for oss. 

Hunder er noen små vanedyr, så man kan ofte forme de selv om man vil gå 1 time eller 5 min på morgenen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer, men prøver å gjøre det raskt. Vil unngå at valpen blir som Aro var før- holde seg for å få gå lengre tur :P men begge skal gjøre fra seg er hovedregelen! Hvis ikke har jeg dårlig samvittighet og ser for meg hunder som ligger hjemme og holder seg for harde livet :P når rutiner er på plass så blir det mer god tur på morgenen, men vil ikke gjøre dem avhengig av det heller. Må opp halv 6 hvis jeg skal gå 45 min liksom. Det er tidlig for et B menneske som lever et A menneske liv :P

Endret av LinL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen slipper jeg de bare ut utenfor huset. Jeg bor på landet, rett ved en elv, så da rusles de rundt i sivkanten, de snuser og sjekker ut hvilke lukter det er i luften, og de strekker litt på beina. Blir ute til de har tisset og bæsjet, som regel 5-10 minutter. Jeg har aldri gått noe særlig morgentur med mine, jeg holder tempoet rolig og "nede", og de er vant til at det er dagsrytmen frem til jeg kommer hjem fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...