Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet advarer, hunden har blitt til en dukke


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/forbruker/mattilsynet-advarer-hunden-har-blitt-en-dukke-som-skal-vises-frem/a/23537653/

 

 

Kjenne jeg reagerer litt på dette, mener altså NKK at det er pga uregistrerte hunder som kommer fra utlandet  at helsa til mopsen er på trynet, og at norske oppdrettere bare er seriøse? 

Salget av mange av disse rasene har steget jevnt det siste tiåret. Problemet er bare det at rasene som blir mer og mer populære fører med seg en økt etterspørsel. Norske oppdrettere er opptatt av å avle sunne, friske raser. Men siden så mange vil ha akkurat disse hundene, og de gode oppdretterne ikke har nok, faller enkelte for fristelsen om å kjøpe uregistrerte hunder fra utlandet. De har vi ikke noen kontroll over helsestatusen på, sier pressekontakt i NKK, Anne Hofmo Bjølgerud, til VG.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig å vi skulle lempe ansvaret over på andre, da :/ Får håpe at det var en tabbe fra journalisten, og ikke det NKK faktisk sa. Hvis NKK faktisk har sagt det slik, så stemmer jo det dårlig med tidligere uttalelser om og tiltak for flatnesene.

Til selve saken: Som chihuahua-eier, så får jeg mange kommentarer. Minst en gang i uka får jeg servert i stilen "jøss, er det en chihuahua, altså?!?". Hvorpå folk følger opp med enten at hun ikke biter dem i leggen, og/eller ikke gneldrer for den minste ting, og /eller befinner seg såpass langt hjemmefra, på egne bein. Gjengs oppfatning er at chihuahuaer er små hissigpropper uten manerer, og som ikke er i stand til å gå ti meter. Og hvorfor har folk det inntrykket? Jo, fordi alt for mange behandler dem som dukker, som ikke får lære seg å forholde seg til verden fra sin egen høyde, og som ikke blir mosjonerte mer enn å gå til postkassa.

For noen uker siden ble jeg stående i en dyrebutikk og prata med de to ansatte. Jeg fortalte masse om Ayla, og det var ikke måte på hvor storveis det var å høre om en chihuahua som som trener spor (riktignok bare sånn på hobbybasis), som kan bære kløv og som alltid har beina i bakken når vi går tur, som vi forøvrig gjør hver dag, som regel 4+ kilometer (kondisen min, og en standhaftig senebetennelse i den ene leggen, er det som gjør at det ikke blir lenger hver dag). Det var av med hatter. Stående applaus fikk jeg da jeg fortalte at jeg valgte en seriøs oppdretter, som fortalte meg at hun ikke selger valper til "blonde bimboer på 20", hvilket var det som gjorde at jeg var sikker på at dette var oppdretteren for meg.  

Selvfølgelig, det er jo flott å høre at vi gjør noe riktig, og jeg blir jo stolt av at jenta mi er en god ambassadør for rasen, samt at hun oppfører seg pent. Men det er også veldig trist å tenke på hvor dårlig det står til med flertallet, for det skulle da virkelig ikke være nødvendig å få applaus for å behandle bikkja som ei bikkje. Heldigvis har Ayla klart å gi mange et nytt inntrykk av chihuahuaer, som har fått øynene opp for at de kan være flotte hunder, i ordets rette forstand, bare de blir behandlet som det de er.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med menneskelignende utseende skal man ikke kimse av. Boxere med altfor kort snute (som det er noen av) får en slag sjimpanseutseende hode og ser ufattelig søt og snusk ut. Jeg er ikke i tvil om at det er en av årsakene til at noen liker den korte snuten. Hunden ser jo nesten ut som dem. Skulle gjerne lagt ut bildeeksempel, men kan dessverre ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med menneskelignende trekk på hunder og katter har jeg aldri skjønt sjarmen med. Hvis man vil ha noe som ligner en selv, så får man unger. Dyr ER forskjellige fra oss, og det skal synes. Jo likere de blir oss av utseende, jo kortere blir veien til å også tillegge dem våre egenskaper. Ulike utseender minner oss på at egenskapene også er ulike. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at NKK har prøvd å få frem noe om valpefabrikker og smuglerhunder her, for det er et enormt problem for noe av disse rasene. Jeg er veldig engasjert i fransk bulldog, og i løpt av de siste årene har populariteten økt kraftig. Jeg mistenker at grunnen er media. Man skulle tro det var omvendt, siden kortneserasene har fått så mye kritikk, men det er ikke der dette kommer fra.

For 10 år siden var det ganske sjeldent å se en fransk bulldog noe sted (og de hadde like menneskelig utseende da). I dag ser jeg dem overalt. På reklamer for dyrebutikker, NKK, hos veterinæren (reklame, altså, ikke syke hunder!), møbler... En kjapp bytur i Oslo med øynene oppe vil gjøre at man finner minst 5 forskjellige produkter med fransk bulldog på. Sokker, puter, pysj, vesker, pyntefigurer, sparebøsser. Også har man selvfølgelig kjendiser som "reklamerer" for rasen sin, ikke ulikt den store chihuahua-bølgen.

Men da jeg leste dette fra mattilsynet så var det hovedsakelig snakk om menneskeliggjøring som å kle på hunden kjoler og neglelakk og kostymer, min her ble ALT dratt inn i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...