Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv


Nils-Kristian Brubakk
 Share

Recommended Posts

Har nettopp bestemt etter mye om og men at vi skal skaffe oss Islandsk fårehund.
Og i den forbindelse vil jeg bruke litt kløv på henne med tid og stunder.

Hva tenker dere om kløv på mellomstore hunder, det skal vel gå greit så lenge det ikke blir for tungt
og hunden godt trent? 
Når begynte dere med kløv, hva bærer den for dere på tur?
Vil gjerne ha gode tips også om type kløv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så lenge kløven passer til hunden og vekta er tilpassa hundens størrelse og fysiske form, så er det ingen ting i veien for å bruke kløv på såpass små hunder. De bærer bare litt mindre enn de større hundene :)

Jeg begynner når de er rundt halvannet år gamle med forsiktig vekt (får bære lette ting som klær og sånt) og legger på full vekt fra to års alder. På tur bærer de sin egen mat pluss en del av mitt utstyr/min mat. Oftest begrenses hvor mye de bærer mer av volum enn vekt på kortere turer, men de får bærerundt 1/3 av kroppsvekta si som maks. Oftest bare 1/4. Det kommer litt an på terreng, hvor godt trent hunden er og hvor lang turen er.

Jeg har prøvd en god del kløver, men den eneste jeg er skikkelig fornøyd med er seleverkstedet sin. De har en modell for mindre hunder også :) Ganske dyre, men de holder en evighet, har god plass i kløvveskene og sitter godt og stabilt på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å si atter en god kløv har en hevereim, så man kan få løfta kløvveskene ut fra albuene til hunden. Så slipper man gnagsår og slike ting :) Er mange gode kløver der ute, men ikke alt passer din hund like godt som min feks, så man må nesten bare ta med hunden og prøve litt forskjellig :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Har en finsk lapphund som bærer endel kløv, aldri vært noe problem. Han gikk med lettkløv fra han var ganske ung, og begynte å gradvis ha vekt i fra han var ca 2. Bærer fint kløv på både lengre og kortere fjellturer :)

Det viktigste er at kløven passer akkurat din hund, det er like viktig det som god ryggsekk til deg selv :) Og det er viktig å prøve, for passformen kan jo være ulik. Også er det lurt å tenke over hvilke funksjoner man vil ha. Jeg ønsket meg to bukremmer, hevemulighet (at man kan få veskene opp og ut fra hunden), skinn på innsiden og god kvalitet, vi sto mellom laika original og seleverkstedet, men da vi plutselig kom over en laika original i en butikk vi stoppet tilfeldig  ved, så da ble det den. Vi har hatt vår i over 3 år, og den er endel brukt, og er superfornøyd. God å brukte, stødig, behagelig for hunden, og god kvalitet. Litt tilvenning på å pakke og stabilisere den, men det syns jeg er helt uproblematisk nå og. Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg nok fortsatt tatt den eller seleverkstedet sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å kjøpe kløv til dere har bikkja og hun har vokst seg til. :) Jeg bruker Ruffwear Approach Pack på min yngste tispe. Det er en ganske dårlig kløv, men fordi den brukes utelukkende for styrketrening og sitter helt ok på henne, så er det ikke noe problem. Hadde jeg hatt større hund som faktisk kunne gjort litt nytte mtp det å bære ting, hadde jeg valgt en annen type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er Ruffwear dårlig? Sitter den dårlig på eller er det fordi veskene er så små? Jeg skal kjøpe kløv til min mellompuddel når han er ferdig utvokst, og begynne å trene han fra neste høst da er han 1.5år og vi kan begynne forsiktig tilvenning uten vekt bare volum. Har tittet på Ruffwear og synes den ser så flott ut, så derfor jeg lurer på hvorfor du synes den er dårlig?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trixie, den er ikke en "brukskløv", det er sportskløv, for å prøve å beskrive hva jeg mener. :) Den ligger helt greit på knertisen, ellers hadde jeg selvsagt aldri brukt den, men den sklir lett til sida om hun drar og jeg opplever at jeg må rette den opp jevnlig på alle turer. Det er også helt avgjørende at veskene fylles med nøyaktig samme innhold, ellers blir den spesielt skeiv. Jeg har faktisk forminska veskene på min, for jeg synes de hang så langt ned at de nesten gikk under albuene.

På små raser som våre er den helt grei, men om jeg skulle hatt til en større hund som kunne gjort mer nytte som kløvhund, ville jeg som sagt aldri i verden kjøpt samme type kløv i større størrelse. 

Så vidt jeg veit selges ikke Approach Pack lenger, bare Palisades Pack, og den går bare ned til str S, som nok blir for stort for en mellompuddel, den er i alle fall aldri stor for en shiba. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor er Ruffwear dårlig? Sitter den dårlig på eller er det fordi veskene er så små? Jeg skal kjøpe kløv til min mellompuddel når han er ferdig utvokst, og begynne å trene han fra neste høst da er han 1.5år og vi kan begynne forsiktig tilvenning uten vekt bare volum. Har tittet på Ruffwear og synes den ser så flott ut, så derfor jeg lurer på hvorfor du synes den er dårlig?

Mest fordi den legger vekta for langt bak på hundens rygg. Litt fordi den er ustabil og litt fordi den har små kløvvesker (den har heller ikke mulighet til å spenne veskene ut fra hundens kropp, men siden veskene ikke er store nok til å rekke ned over hundens albuer er det ikke krise :) ). Nå har jeg ikke prøvd slitestyrken på ruffwearkløvene, men om den er som det mest annet fra ruffwear, så er det ikke spesielt bra. Men om man bare skal bruke den på små rusleturer med noen småting oppi, så er den selvfølgelig helt grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trixie, den er ikke en "brukskløv", det er sportskløv, for å prøve å beskrive hva jeg mener. :) Den ligger helt greit på knertisen, ellers hadde jeg selvsagt aldri brukt den, men den sklir lett til sida om hun drar og jeg opplever at jeg må rette den opp jevnlig på alle turer. Det er også helt avgjørende at veskene fylles med nøyaktig samme innhold, ellers blir den spesielt skeiv. Jeg har faktisk forminska veskene på min, for jeg synes de hang så langt ned at de nesten gikk under albuene.

På små raser som våre er den helt grei, men om jeg skulle hatt til en større hund som kunne gjort mer nytte som kløvhund, ville jeg som sagt aldri i verden kjøpt samme type kløv i større størrelse. 

Så vidt jeg veit selges ikke Approach Pack lenger, bare Palisades Pack, og den går bare ned til str S, som nok blir for stort for en mellompuddel, den er i alle fall aldri stor for en shiba. 

Approach selges ennå ser jeg, bare i en nyere modell :) 

Men enig med deg ang ruffwear :) bortsett fra atter jeg syns ikke den blir så fort skjev, men ikke koble båndet til kløven om du skal ha hunden i bånd når den kløver, man gjør som med alle andre kløver, har en trekksele under, så er man kvitt hele problemet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Approach selges ennå ser jeg, bare i en nyere modell :) 

Men enig med deg ang ruffwear :) bortsett fra atter jeg syns ikke den blir så fort skjev, men ikke koble båndet til kløven om du skal ha hunden i bånd når den kløver, man gjør som med alle andre kløver, har en trekksele under, så er man kvitt hele problemet :) 

Er ikke nettopp "den nyere modellen" Palisades pack, da?

Jeg kan ikke bruke sele under, synes jeg, kløven er jo festa til ei diger sele allerede. Det blir mye stropper og tvangstrøye for ei dame som aller helst er naken. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nettopp "den nyere modellen" Palisades pack, da?

Jeg kan ikke bruke sele under, synes jeg, kløven er jo festa til ei diger sele allerede. Det blir mye stropper og tvangstrøye for ei dame som aller helst er naken. :P

 

http://alphadog.no/ruffwear-approach-pack-klov.html her er den :) 

fant ikke mye bra bilder fra da Anastasia har brukt trekkselen under sin kløv, men her har begge whippsene under sine kløver hvertfall, og jeg kan ikke huske å ha opplevd å syntes det blir mye stropper men :P 

 

IMG_6397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffwear sitter bra på mine hunder. Den blir heller ikke fortere skreiv hos meg sammenlignet med de "skikkelige" turkløvene. Alle blir skeive.

Men den tåler ikke hardere turer. Terreng og stein sliter og lager hull i kløven. Den tåler veldig lite. Veskene er også veldig små.

Akt i alt er det er grei kløv om man skal bare bruke den til å trene på tur og bare ha en sportskløv. Skal man kløve litt skikkelig på lengre turer og ha i tyngre vekt, vil jeg anbefale å se på de mer solide kløvene som er ment for hardere bruk. Togo og Laika er jeg veldig fornøyd med. Togo får man ihvertfall til mindre hunder. Bare å ta kontakt med seleverkstedet.

Ang trekksele under kløven må man passe på. Det kan fort bli gnagsår om det ligger og gnager. Bruker ikke det lengre på mine hunder. De trekker ofte litt i kløven, men de får ikke trekke galskap når vi kløver. Stort sett kløver vi såpass tungt at de ikke har behov for det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

 

 

 

 

Ruffwear sitter bra på mine hunder. Den blir heller ikke fortere skreiv hos meg sammenlignet med de "skikkelige" turkløvene. Alle blir skeive.

Men den tåler ikke hardere turer. Terreng og stein sliter og lager hull i kløven. Den tåler veldig lite. Veskene er også veldig små.

Akt i alt er det er grei kløv om man skal bare bruke den til å trene på tur og bare ha en sportskløv. Skal man kløve litt skikkelig på lengre turer og ha i tyngre vekt, vil jeg anbefale å se på de mer solide kløvene som er ment for hardere bruk. Togo og Laika er jeg veldig fornøyd med. Togo får man ihvertfall til mindre hunder. Bare å ta kontakt med seleverkstedet.

 

Ang trekksele under kløven må man passe på. Det kan fort bli gnagsår om det ligger og gnager. Bruker ikke det lengre på mine hunder. De trekker ofte litt i kløven, men de får ikke trekke galskap når vi kløver. Stort sett kløver vi såpass tungt at de ikke har behov for det heller.

Og hvis det er vanskelig med hunder som ikke kan gå pent i bånd og kløv, så er det ofte enklere å lære dem å gå bak/fot enn å holde båndet slakt. Å lære hva de skal gjøre (gå rett bak eller ved siden av deg) er ofte enklere å lære enn hva de ikke skal gjøre (stramme båndet). Det hender mine får dra i kløven på rette fine veier, og da putter jeg noen ganger sele under til han som drar hardest, men som oftest må de gå ved siden av/bak meg, for å gå i terreng med tung sekk og hund som trekker hardt er ikke lett og som å be om skader (på mennesket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...