Gå til innhold
Hundesonen.no

stresset valp, eller bare raptus?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Stress eller bare hyper? 

Har en valp som er raptus til tider, er dette normalt eller tegn på at han er stresset? I dag har det vært ganske rolig, vi har vært hjemme hele dagen. Ikke noe herjing, har sovet det han skal, koset litt, lekt litt, rolige turer, ja normal dag.

Men, han er raptus! Han løper rundt og rundt, frem og tilbake på stuen, ut til gangen inn til kjøkkenet så inn på soverommet og spøler på gulvet for å snu helt om og løper inn på stuen i full fart. Han holder på å erter katten som er like raptus, han hopper opp og ned fra sofaen og erter, "kom å ta meg" ser det ut som at han roper. 
Holdt på kanskje 5 minutter og la seg nettopp ned nå mens jeg skriver her. 

En gang i blant blir han villmann, eller raptus, hva du nå vil kalle det. 
Er dette egentlig vanlig? Han har ingen andre tegn til stress, kan humpe til på katten (17 uker gammel, valpen er det), men det skjer kun når han er raptus og har løpt villmann i hele leiligheten i et par minutter. Forstår ikke hvordan han kan bli stresset, av å ha hatt en så rolig dag... Katten stresser han ikke opp, det er han som stresser opp katten. 
Skal jeg bare la han løpe ifra seg? For han får ro, er han sliten så sovner han på flekken. Sover oppå katten eller ved siden av katten, på gulvet og i armkroken min, så han har ikke problemer med å finne roen. Han og katten kan fint ligge å leke rolig eller ligge å vaske hverandre, så det er ikke noe problemer mellom de. 

Har hatt valper før og de var raptus et par minutter om dagen. Er rolige og avslappende hunder nå i voksen alder. Men tenkte aldri over det.. er det farlig å la valpen være raptus? Bør jeg stoppe det? Er det stress? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til; Jeg behøver ikke å roe han ned med makt, trenger ikke å tvangkose han for å få han til å roe seg ned. En slik villmann-periode kan vare 5-10 minutter, også roer han seg selv. Enten så finner han tyggebeinet sitt, eller så sovner han. 

Og det har ikke noe sammenheng med turer heller. Har vi trent mye triks og fiks, gått lange turer og møtt mange folk og hunder så sovner han, blir ikke raptus av det. Han sovner bare og da vet jeg at han er sliten. 

I dag har som sagt vært rolig. Han sov i over en time, så klippet jeg litt klør (gikk helt fint), også lå han på gulvet og tygget på et bein også BAM! så ble han raptus i 5 minutter ca, og nå leker han og katten med et hårstrikk uten bråk og løping frem og tilbake. 

Vet at noen hunder blir raptus av å bli overstimulert, av stress og fordi de er sliten og "overtrøtt". Den teorien passer ikke inn her, det som er så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt :) Kanskje han fikk raptus fordi det var en for rolig dag for han? Merker at min valp blir rastløs på kvelden om vi ikke har gått langturen en dag. 

Jeg lar ikke mi få lov til å løpe raptus inne jeg da, vil ikke at hun skal spinne rundt sånn. Det er vel heller en smakssak da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Min var også slik når han var valp. 
Kan av og til få slike anfall, men det er heller skjelden. 
Det har nok mye med energi å gjøre. Etter hvert som han ble mer og mer aktiv jo eldre han ble dess færre slike raptuser fikk han. 
Hvis det er en blanding som er større enn en miniatyr så ikke tillat det er mitt tips. Bruk det heller som en anledning til å øve på ro. :) Jeg hadde nok vært strengere på det om det ikke var en liten rase ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt normal valp :)  Har erfart at raptuser ofte kommer sent på kvelden, da valpen gjerne er litt overtrøtt.  For noen fungerer det veldig fint å få noe å tygge på, da tygging er dempende. Ellers er det en fin anledning til å sette seg ned med valpen på fanget å kose med den eller massere lett. Rolige, sirkulerende bevegelser i brystet oppleves ofte som beroligende. For min ene valp fungerte det stort sett best med en 5-10 min snusetur i nabolaget (i bånd).

I noen sammenhenger kan det selvsagt bety at valpen er under- eller overstimulert. 

Endret av mokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok bra at det er normalt. Synes det er gøy å se på jeg. Han har det jo morsomt, han og katten løper etter hverandre, hopper over og under hverandre. Flyver neste inni veggen begge to :P Kaster leker høyt i været og hopper etter for å fange den. Morsomt å se på. Akkurat nå sitter begge to oppi en balje på badet og kaster en q-tips høyt i været og koser seg sammen. De er så søte! Han er litt raptus nå, løper plutselig en runde i stuen også inn på badet og rett oppi baljen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som får meg til å le så jeg griner mer enn hunder med raptus :D Og det høres jo bare supersøtt ut at valpen og katten leker sånn sammen! :D

Kan sitte å se på de to leke i timesvis. Vil ikke blande meg inn og ødelegge, for de har det så gøy sammen. Det er så søtt når han tar bamsen (som er dobbel så stor som han) og løper raptus rundt med den hengende på slep. Skjønner ikke helt hvorfor, men han skal absolutt bære på den bamsen mens han er raptus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg tisser på meg. Han hadde en raptus moment delux nå nettopp!! 
Han rullet hodekråke, jaget halen sin, sprang rett inni døren med hodet først og løp rundt frem og tilbake som en galing. Har vært hjemme alene i 2 timer, katten sover som oftest når jeg drar. Så tror det har vært kjedelig til han, får nå er han helt hyper! Gikk en tur i sta, skal gå lengre tur senere. 
Skulle ha fått det på film, var så raptus at han rullet hodekråke, det har jeg aldri sett før. Tror han snublet litt i føttene sine. 
Så raptus har jeg ikke sett han før. Nå ligger han rolig på gulvet med beinet sitt. Fra 100 til 50 på sekunder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ikke å la valpen holde på sånn inne, men han får raptus hver dag ja...da slipper vi han løs ut så får han heller ha et raptus utendørs...da kan han løpe som en tulling, ha drakamp med rabarbraen, hinderløype under, mellom og over hagemøbler etc. Vår er 5 mnd gammel. Er vel en smakssak om man vil la de holde på sånn inne. Hvis været eller andre ting hindrer at vi kan slippe han løs ut når han får raptus, så gjemmer jeg godbiter som han kan spore opp rundt i huset eller gir han en strupe eller noe å gnage på, da roer han seg ned og blir veldig konsentrert...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i blokk, så har ikke veranda eller hage. Så lenge han ikke bjeffer så gjør det meg ingenting :) Har en katt som er spillopp inne også, så er ikke så streng når det kommer til løping og raptus inne. 

Han har fått seg hele to aktivitetsleker i dag. En labyrint og en ball, ballen elsker han, holdt på i godt over en time før det ble tomt for godbiter :D Kastet ballen på gulvet da han begynte å bli raptus da jeg kom hjem. Katten sover alltid når jeg går ut døren, så det blir litt kjedelig til Mio da. Så han blir raptus i 5-10 min i det jeg kommer hjem. Nå ble han ikke det, for ballen fikk all oppmerksomhet 

Endret av miomio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Valpen din høres ut som min da han var på den alderen. Egentlig er jeg i mot herjing innendørs, men vi hentet ham bare et par dager før jul, det var kaldt og mørkt ute, så vi lot ham holde på inne. Det gikk gradvis over av seg selv, så vi trengte ikke å jobbe med å få det bort. Nå hender det at begge hundene får løperaptuser på plenen, og det er så herlig å se hvordan de bare bråstopper, for så å pile rundt og "leke mynder". Det går sinnsykt fort og noen ganger kræsjer de. Å kjære vene, så herlige de er, jeg håper aldri de slutter med raptuser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han blir større så skal vi ha raptus perioder ute. For nå så skjer det jo helt utav det blå, og om jeg vil så kan han jo bli giret opp hele tiden. Skal jo ikke så mye til å få en valp til å bli hyper og leken. Når han blir større og generelt roligere så kommer jeg til å leke ute i noen timer om dagen. Altså dra ute på en slette og ha med ball og gire han opp med lek, få han til å løpe fra seg det meste av energien. Men nå så er det jo meningsløst, for han er jo raptus 24/7 og er endeløs med energi. Han er jo ganske ung, og får slike raptus stunder et par ganger om dagen, fordi han har så mye energi. Gikk en tur på over ei mil en gang, og fortsatt så var han ikke sliten!! Det er jo masse papillon i han, og de blir jo aldri sliten :P 

Hadde en liten raptus periode nå. Fikk bein for første gang i dag. Han har fått småe tyggebein, men i dag fikk han en litt større. Og den falt i smak! Var så glad at han kastet den opp i luften og hoppet etter den. Stakkars katten fikk beinet i hodet et par ganger, før han gjemte seg bak sofaen :P Han er så glad, raptus delux akkurat nå, fordi han er så overlykkelig over å ha fått et bein! Sitter her å ser på han, gjør meg så glad å se hvor lykkelig han blir over et enkelt bein :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han blir større så skal vi ha raptus perioder ute. For nå så skjer det jo helt utav det blå, og om jeg vil så kan han jo bli giret opp hele tiden. Skal jo ikke så mye til å få en valp til å bli hyper og leken. Når han blir større og generelt roligere så kommer jeg til å leke ute i noen timer om dagen. Altså dra ute på en slette og ha med ball og gire han opp med lek, få han til å løpe fra seg det meste av energien. Men nå så er det jo meningsløst, for han er jo raptus 24/7 og er endeløs med energi. Han er jo ganske ung, og får slike raptus stunder et par ganger om dagen, fordi han har så mye energi. Gikk en tur på over ei mil en gang, og fortsatt så var han ikke sliten!! Det er jo masse papillon i han, og de blir jo aldri sliten :P 

Hadde en liten raptus periode nå. Fikk bein for første gang i dag. Han har fått småe tyggebein, men i dag fikk han en litt større. Og den falt i smak! Var så glad at han kastet den opp i luften og hoppet etter den. Stakkars katten fikk beinet i hodet et par ganger, før han gjemte seg bak sofaen :P Han er så glad, raptus delux akkurat nå, fordi han er så overlykkelig over å ha fått et bein! Sitter her å ser på han, gjør meg så glad å se hvor lykkelig han blir over et enkelt bein :D 

Ikke for å være negativ altså, men hvor gammel er valpen? Syns en mil på tur for å slite ut en valp blir litt for drøyt. Små valper trenger ikke lang tur for å bli slitne, tvert i mot kan de bli mer hyper av det fordi de blir overstimulert.

Prøv heller å la valpen bruke hodet og løse enkle oppgaver. Tren triks og litt lydighet, så ska du se at du får en mye mer sliten og avbalansert valp :)

Og så er ballkasting heller ikke den beste aktiviteten for å slite ut en hund.. Finnes mye lesestoff om det. Større sannsynlighet for å få en stressa bikkje enn en sliten en dersom dere kommer til å bruke ballkasting ofte.

 

Men jeg skal ikke bare komme med negative ting altså! Hunden din høres jo helt herlig ut :)

Legg gjerne ut noen bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei han har ikke gått en mil så klart. Det var en mil til sammen hele turen, og jeg løftet han hele vegen hjem igjen. Hadde med en hundeveske, og han ble løftet et lite stykke dit også. 

Han leker ikke med ballkasting nå, dette er noe vi har brukt på våre hunder før, og har funket. Ene hunden vår ble stresset av ballkasting, så da ble ikke det gjort. Nå er det kun turer, og lek med nabohunden og div ting hjemme. Som hode-leker. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...