Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ brukshund til schäfer?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Største forsjellen: Kelpien er ikke avlet for fult bitt, ekstrem gjenstandsinteresse, forsvar o.l. som gjerne er primusen til de typiske tjenestehundene som sch, malle, rottis o.l. Nettopp pga det er ikke ett mål i seg selv med nettopp dette. Det er raser du må gi mer av deg selv. Lek, gripelyst, samarbeid ligger høyt i fokus hos de fleste oppdrettere, men som jeg sier til de fleste: det er ingen malle, det er ingen sch og heller ingne rottis. Du får en arbeidshund med høy arbeidsmoral og lyst til å jobbe med deg, men du får ikke en ipo hund som er ren avlet for akkurat dette med å gripe, fult bitt, holde og være hjernevasket på å gripe en ting og ligge gnage på den i noen timer. (Det ligger endel generasjoner bak mallen og sch på akkurat dette, så du kan ikke forvente at andre arbeidshunder har det egentlig.)

Akkurat de egenskapene som trengs i IPO er ikke noe jeg nødvendigvis er ute etter. Så lenge vi snakker om en lettmotivert arbeidshund. Så lenge jeg ikke må jobbe masse for å få den i lek, noe jeg ikke regner med da dette uansett er noe man fortsetter å bygge på fra de er små med den naturlige interessen for lek de har når de er valper. Når jeg nå allerede har en super arbeidshund som gir mye gratis, så har jeg ikke lyst å fire så veldig mye på det ved neste. 

Tro om det er noen airdale terriere som gjør det bra i bruks og evt lp? Vet jo de har blitt/blir brukt som politihunder i noen land, men er kanskje mest utstilling i Skandinavia. Men der er det jo pelsstell, da. 

Uff nei, airedale kunne jeg aldri tenke meg. Ikke riesenschnauzer heller. Vil ikke ha terrier eller pelsstellhund.

 

RED:

Hvordan er mudi forresten?

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Mååååååååå jeg virkelig gjøre noe for å få leverpostei?" Ikke typen jeg ville dratt med meg inn på en ipo...bane(?) Ikke fordi det ikke er gøy, men det er en skummel person der i michelinmannkos

er desverre litt dårlig med helsetester og mh på wk...  Du "kjenner til" mine to ak? :-)   

Vel, nå er ikke utstillingslinjet schäfer aktuelt heller. HGen er mer en selskapshund enn en brukshund. De jeg kjenner til har ikke i nærheten av den driven som min schäfer har. Jeg har schäfer etter

Posted Images

Om en ser på listen på de som gjør det bra i bruks ( NBF ), er det noen raser som skiller seg ut. Schæfer og border collie er det vel mest av, så har en kelpie, malle, en risen bla. 

Har du evt tenkt på border collie?

jeg har også schæfer fra brukslinjer, og konkurrerer i NBF. Er veldig fornøyd med min hund, og kommer nok til å kjøpe schæfer igjen også. Når kroppen sier stopp til så stor rase, må jeg nok se om jeg finner noe mindre. Vet heller ikke hva jeg evt skulle ha landet på, men forhåpentligvis har jeg enda mange år å tenke på. 

Nei, border collie vil jeg ikke ha. Jeg ønsker ikke et så utpreget gjeterinstinkt. Jeg er ikke interessert i gjeting what so ever, så jeg ser ikke poenget i å gå for en så utpreget gjeter når det er plenty av andre raser som passer like bra, men som ikke har like mye gjeterinstinkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, border collie vil jeg ikke ha. Jeg ønsker ikke et så utpreget gjeterinstinkt. Jeg er ikke interessert i gjeting what so ever, så jeg ser ikke poenget i å gå for en så utpreget gjeter når det er plenty av andre raser som passer like bra, men som ikke har like mye gjeterinstinkt. 

hva med working kelpie? 

Har sett to og jeg likte det jeg så. Er en rase på lista mi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har veldig bra dobermenn, men vet også om en som har mista to av de pga hjerte.. :hmm:  Men uten at jeg vet så mye om det så er det vel kanskje mindre sykdom på dobermann enn på schæfer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med working kelpie? 

Har sett to og jeg likte det jeg så. Er en rase på lista mi

Working kelpie er avlet primært for gjeting. Personlig er jeg dypt fasinert av working kelpie - for gjeteregenskapene!  Personlig ville jeg vært langt mer usikker på en WK for lydighet etc enn AK. Sikkert ikke umulig men bare mindre sannsynlig enn hvis man tar utgangspunkt i AK. 

Kelpier er lette å motivere, og har masse iboende lek. Jeg har en kelpie med ekstra gir og en kelpie uten ekstra giret, men begge leker som bare det. Der tror jeg du får akkurat hva du vil ha altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de egenskapene som trengs i IPO er ikke noe jeg nødvendigvis er ute etter. Så lenge vi snakker om en lettmotivert arbeidshund. Så lenge jeg ikke må jobbe masse for å få den i lek, noe jeg ikke regner med da dette uansett er noe man fortsetter å bygge på fra de er små med den naturlige interessen for lek de har når de er valper. Når jeg nå allerede har en super arbeidshund som gir mye gratis, så har jeg ikke lyst å fire så veldig mye på det ved neste. 

 

Om du kjøper fra foreldre/linjer som viser gode egenskaper så pleier ikke motivasjonen være ett problem. Men det å bare tuppe en kong i kjeften og gå din vei som man gjerne kan gjøre med en sch/malle får du nok ikke. Du må nok engasjere deg litt mer i belønningen enn som så :) (jeg gikk fra sch til kelpie, og det er en av de tingen jeg liker. Hunden vil leke/jobbe med meg, og ikke bare kongen/ballen som er "my precious" og man gjerne må bruke tid for å lære hunden å dele :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper fra foreldre/linjer som viser gode egenskaper så pleier ikke motivasjonen være ett problem. Men det å bare tuppe en kong i kjeften og gå din vei som man gjerne kan gjøre med en sch/malle får du nok ikke. Du må nok engasjere deg litt mer i belønningen enn som så :) (jeg gikk fra sch til kelpie, og det er en av de tingen jeg liker. Hunden vil leke/jobbe med meg, og ikke bare kongen/ballen som er "my precious" og man gjerne må bruke tid for å lære hunden å dele :P )

Akkurat det med deling har Nemi aldri vært så dårlig på. Men joda. Noen ganger er det nok å bare sette en ball i munnen på henne og hun har tidenes belønning. Som regel leker jeg jo skikkelig med henne, ikke sånn latmannsbelønning. Kelpien er jo noen hakk lettere enn schäferen også da, så det blir vel litt mindre tungt å holde i gang en god drakamp med en kelpie enn med dyret jeg har nå. Hvor store pleier tispene å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de egenskapene som trengs i IPO er ikke noe jeg nødvendigvis er ute etter. Så lenge vi snakker om en lettmotivert arbeidshund. Så lenge jeg ikke må jobbe masse for å få den i lek, noe jeg ikke regner med da dette uansett er noe man fortsetter å bygge på fra de er små med den naturlige interessen for lek de har når de er valper. Når jeg nå allerede har en super arbeidshund som gir mye gratis, så har jeg ikke lyst å fire så veldig mye på det ved neste. 

Uff nei, airedale kunne jeg aldri tenke meg. Ikke riesenschnauzer heller. Vil ikke ha terrier eller pelsstellhund.

 

RED:

Hvordan er mudi forresten?

En mudi fyller en del av kriteriene dine. Men da må man være nøye med å velge ut i fra foreldre som har de egenskapene du ønsker (feks ha gått en MH), og og kommer fra en oppdr. som legger stor vekt på sosialisering  ;)
Rasen er jo en del mindre enn de andre du lurer på, men man kan fint få tak i både tisper og hanner opp mot 47-50cm om det er viktig.   Rasen har mye galskap, mye hopp/sprett, de bygger fort stress om man ikke er obs på det, de har ofte mye kamplyst, men man må jo jobbe med det også så man får en viss kontroll på galskapen. Men det er litt forskjell på linjer på hvor mye jobb som ligger i dem, som på alle raser.

Endret av Pingo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mudi fyller en del av kriteriene dine. Men da må man være nøye med å velge ut i fra foreldre som har de egenskapene du ønsker (feks ha gått en MH), og og kommer fra en oppdr. som legger stor vekt på sosialisering  ;)
Rasen er jo en del mindre enn de andre du lurer på, men man kan fint få tak i både tisper og hanner opp mot 47-50cm om det er viktig.   Rasen har mye galskap, mye hopp/sprett, de bygger fort stress om man ikke er obs på det, de har ofte mye kamplyst, men man må jo jobbe med det også så man får en viss kontroll på galskapen. Men det er litt forskjell på linjer på hvor mye jobb som ligger i dem, som på alle raser.

Størrelse er ikke et stort problem, men noe veldig mye mindre enn 50 vil jeg helst ikke ha. Jeg er så høy selv at det blir så langt ned om det blir så mye mindre. Nemi er i perfekt belønningshøyde, trenger bare å ta ned hånda hun er vel 56-57ish, haha. Jeg kan godt bøye meg litt altså, men ja.

Men stress er jo en ting. Jeg har jo whippet fra før, da kan jo gjerne stress bli en utfordring ift. jaktlek osv? Schäferen takler det greit, må minne henne på å være forsiktig innimellom, for hun blir litt revet med, men hun driver ikke med overslagshandlinger selv om hun blir litt heit i toppen av jageleken.

Litt galskap er greit, så lenge det går greit å håndtere med lydighet. Da også at hunden er dertil førbar og motivert til å jobbe for meg. Jeg gir gjerne av meg selv, men jeg blir sliten om jeg må løpe rundt og være superhappy-pipestemme for å få gira nok hund til å gidde. Det må jeg med frøken whips, men det er greit, for hun er litt sånn atpåhund som jeg trener når jeg får lyst. Denne brukshunden skal liksom dekke mitt treningsbehov for en lettlært arbeidshund som elsker å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt kjernen for min del. Jeg har tatt RIK-grunnkurs og Nemi har biteglede og intensitet så det holder(bare lek fra hennes side, såklart), men samtidig, pga. hennes alder og også sykdom har jeg ikke helt fått meg til å begynne med IPO, selv om jeg synes det virker utrolig kjekt og spennende. Jeg kan derfor ikke si med sikkerhet om jeg kommer til å trene IPO med neste. IPO er jo også en sport som tar mye tid og da blir det ikke så masse tid til andre ting, hvert fall ikke med min timeplan. Det er uansett ikke noe tap for min del å ikke ha en hund som egner seg til IPO. Jeg fikk dog høre av noen at om jeg ikke skal trene IPO, så kan jeg bare droppe malle/hollender, fordi de omtrent MÅ ha et slikt arbeid for å trives. Jeg trener jo i hovedsak lydighet, men jeg gjør jo andre ting også. Jeg er i tillegg også veldig glad i å gå tur, så å ha en hund som går overens, greit overens hvert fall, med det meste er ganske viktig for meg. Som kan gå løs på tur hvor man treffer folk og hunder uten at jeg trenger å være redd for at bikkja finner ting den skal fikse selv. 

Jeg har fått veldig sansen for spesialsøk og også ID-spor. Nemi er flink i ID-spor, men jeg går ikke så mye det med henne fordi hun ligger paddeflat på marka og drar som et uvær fordi hun skal finne den leka. Det blir ikke så kult å gå lenger når man etter endt økt har verkende armer og stive fingre, selv om hunden går et aldri så bra spor *ler*

Det var jo en labrador med i ipo vm nå nettopp og den fikk vell 96 poeng i gruppe c om jeg ikke husker helt feil. Så det går jo med andre raser også, men da er man jo enda mer avhengig av litt flaks når man velger individ og antagelig en hel del mer arbeid nedlagt. 

https://www.youtube.com/watch?t=1&v=VqaLoo6PklU  

At slike hunder må trene ipo er jeg helt uenig i. De elsker det som regel, ja, men de elsker som regel alt. :) Bare de får leve et aktivt liv med litt hjernetrim så er det helt topp.

Forøvrig noe jeg ikke tenkte på i sted, det finnes jo mange som avler såkalte sportshunder. Altså de som avler på bruksmaller, men med fokus på søk, lydighet, ag osv. Disse er ofte like arbeidsomme, kjappe og utrøttelige, men litt mindre skarpe og alvorlige så det kan jo være en retning å se i. Ang å ha de løs så er det jo mange som er greie der og de som ikke er det har jeg inntrykk av at stort sett blir ok å ha løs uansett med litt trening. De må bare lære å ikke jage syklister osv og en god innkalling til å stoppe dem om de tenker å "jage" vekk noen som kommer inn på deres område. Litt kontroll rett og slett. Og det er jo ikke nødvendigvis så veldig annerledes med en schæfer heller. Selv om de kanskje ikke er like alvorlige alltid så er det vell mange der som gjerne kjefter litt på folk de møter i skogen e.l. som man må lære å kontrollere seg.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en labrador med i ipo vm nå nettopp og den fikk vell 96 poeng i gruppe c om jeg ikke husker helt feil. Så det går jo med andre raser også, men da er man jo enda mer avhengig av litt flaks når man velger individ og antagelig en hel del mer arbeid nedlagt. 

https://www.youtube.com/watch?t=1&v=VqaLoo6PklU  

Under VM så kom den aldri så langt som til gr.C. Den ble disket allerede etter noen minutter i gr.B, som var den første gruppen den skulle starte, så da fikk den aldri prøvd hverken A eller C...  Jeg hadde gledet meg til å se den, for den videoen på YouTube har så dårlig kvalitet, at det er umulig å se hvordan bl.a. bittene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under VM så kom den aldri så langt som til gr.C. Den ble disket allerede etter noen minutter i gr.B, som var den første gruppen den skulle starte, så da fikk den aldri prøvd hverken A eller C...  Jeg hadde gledet meg til å se den, for den videoen på YouTube har så dårlig kvalitet, at det er umulig å se hvordan bl.a. bittene er.

Ah, jeg trodde det var VM den videoen og poengsummen var fra. Hvilken konkurranse var det da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med deling har Nemi aldri vært så dårlig på. Men joda. Noen ganger er det nok å bare sette en ball i munnen på henne og hun har tidenes belønning. Som regel leker jeg jo skikkelig med henne, ikke sånn latmannsbelønning. Kelpien er jo noen hakk lettere enn schäferen også da, så det blir vel litt mindre tungt å holde i gang en god drakamp med en kelpie enn med dyret jeg har nå. Hvor store pleier tispene å være?

Jeg har to store tisper (0.5-1 cm over maks målet) og de ligger på rundt 15-17 kg. I stor form 15-16 (den eldste har fått ett kg aldertillegg på sine 11.5 år).

Den minste jeg har eid var 0.5 cm under minimumsmålet og veier 11 kg.

+/- selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar frem igjen dobermann, jeg. ? Som allerede nevnt er de mentalt veldig forskjellig fra en schæfer. En dober er mer selvstendig, og vil belønne seg selv om ikke eier gjør det. Lek inne i førersonen fra liten av, vil gjøre ting veldig mye enklere lenger ned ad veien. Det er mye mindre allergi på dobermann, men en høy andel av kreft og hjerteproblemer. En god oppdretter tester, men det er desverre ingen garantier. Det gjelder jo ikke bare dobermann, men alt. Det er hvertfall en fantastisk rase som krever b.l.a en eier med humor og klare linjer i sitt hundehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir nye schäfer, så heller jeg nok mest mot kelpien tror jeg.

Drar frem igjen dobermann, jeg. ? Som allerede nevnt er de mentalt veldig forskjellig fra en schæfer. En dober er mer selvstendig, og vil belønne seg selv om ikke eier gjør det. Lek inne i førersonen fra liten av, vil gjøre ting veldig mye enklere lenger ned ad veien. Det er mye mindre allergi på dobermann, men en høy andel av kreft og hjerteproblemer. En god oppdretter tester, men det er desverre ingen garantier. Det gjelder jo ikke bare dobermann, men alt. Det er hvertfall en fantastisk rase som krever b.l.a en eier med humor og klare linjer i sitt hundehold. 

Men ift. dobermann, hvordan er de på lyd? Jeg har hørt de er ekstreme på piping? At noen individer piper uten at de vet det omtrent. Jeg er allergisk mot piping :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på aussie? Ja, jeg vet, det er mye grums på rasen, men ser du f.eks over til Sverige kan du finne en god brukshund der. F.eks hos Topdog. En god aussie er en god brukshund som kan brukes til alle hundesporter og redning. Vet det er noen som bruker dem til IPO også, men vet ikke hvordan de gjør det der. Gjeterinstinktet er ikke så fremtredende som hos f.eks bc. Bare en tanke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på aussie? Ja, jeg vet, det er mye grums på rasen, men ser du f.eks over til Sverige kan du finne en god brukshund der. F.eks hos Topdog. En god aussie er en god brukshund som kan brukes til alle hundesporter og redning. Vet det er noen som bruker dem til IPO også, men vet ikke hvordan de gjør det der. Gjeterinstinktet er ikke så fremtredende som hos f.eks bc. Bare en tanke! 

Har ikke egentlig vurdert aussie. Kjenner bare en. Ei venninne som har. Den er grei den, ganske mye vokt i den da og litt gretten av seg mot andre hunder i tillegg til en del ressursforsvar. 

Eneste med aussien er at jeg synes de har litt mye pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig vurdert aussie. Kjenner bare en. Ei venninne som har. Den er grei den, ganske mye vokt i den da og litt gretten av seg mot andre hunder i tillegg til en del ressursforsvar. 

Eneste med aussien er at jeg synes de har litt mye pels.

Bruksvarianten har ofte mye mindre og kortere pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig vurdert aussie. Kjenner bare en. Ei venninne som har. Den er grei den, ganske mye vokt i den da og litt gretten av seg mot andre hunder i tillegg til en del ressursforsvar. 

Eneste med aussien er at jeg synes de har litt mye pels.

Ja, de kan ha en del vokt og skarphet i seg, så det er viktig å finne en som har god balanse i nervene sine. Det varierer også hvor mye de har av det, så verdt å sjekke litt rundt. En god aussie skal, som jeg vil tro en god schæfer også skal, være godt balansert mentalt.

Angående pels så har de fra mer bruks -og gjeterlinjer mindre pels enn utstillingsvarianten. Tispene har også mindre pels enn hannene. 

Sånn som denne tispen f.eks:

t3.jpg

Eller denne:

75270_10152314914930527_2097934033_n.jpg

Her f.eks ser man forskjell på utstillingsvarianten og bruksvarianten og på tispe og hanhund:

5963_10152705527160527_1854198864_n.jpg?

Den brune tispen fremme til høyre er forresten datteren til vår Coyote :wub: Bildene over her er fra Topdog Kennel.

Her er et eksempel på en hanhund fra gjeterlinjer og hans pelslengde:

DSC_0156-web.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så ille mye pels på bruksen nei. Aussie er liksom ikke en av de rasene som har gitt meg et sånn "en sånn kunne jeg tenkt meg"-inntrykk egentlig, sånn som flere av de andre som jeg har ramsa opp. De er jo pene, for all del, men de er litt som spanieler og retrievere. De tiltaler meg ikke helt. Og skal jeg hanskes med vokt og skarphet, så kan jeg like så godt gå for schäfer igjen, hehe. På schäfer har jeg litt mer for meg hva jeg bør velge og hva jeg bør styre unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir nye schäfer, så heller jeg nok mest mot kelpien tror jeg.

Men ift. dobermann, hvordan er de på lyd? Jeg har hørt de er ekstreme på piping? At noen individer piper uten at de vet det omtrent. Jeg er allergisk mot piping :P

Jeg er så allergisk mot piping og umotivert hylebjeffing at jeg automatisk skygger unna alt som heter  bruks schæferhund klubber....*ler høyt* - Jeg har hatt EN dobermann som var slik, og han var syk. Måtte avlives som 2 åring, og så nervesvak at jeg ikke kunne hoste før dyret kvapp og nærmest tisset på seg. Er dyret godt sammensatt i hodet, alle skruene på riktig plass, er det IKKE en pipehund! Akkurat som på schæfer - virker de, så virker de godt. Jeg har lyd i mine, de kan sukke når de føler seg glemt, jeg er glad jeg ikke har høreapparat når vi sitter i bilen og kommer på den kjente skogsveien - da bjeffes det i tonefalskt, de gir gjerne ut noen små gledeshyl når de er glad - men igjen er jo dette ikke spesiellt for dobermann. ;-)

Jeg har referanser fra husverter, hvor det og påpekes hvor stille hundene mine er. Det samme kan sjefen min si, da jeg har dem med på jobb titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så ille mye pels på bruksen nei. Aussie er liksom ikke en av de rasene som har gitt meg et sånn "en sånn kunne jeg tenkt meg"-inntrykk egentlig, sånn som flere av de andre som jeg har ramsa opp. De er jo pene, for all del, men de er litt som spanieler og retrievere. De tiltaler meg ikke helt. Og skal jeg hanskes med vokt og skarphet, så kan jeg like så godt gå for schäfer igjen, hehe. På schäfer har jeg litt mer for meg hva jeg bør velge og hva jeg bør styre unna. 

Nei, det er jo ikke alle raser som faller i smak :) Angående vokt og skarphet så tror jeg ikke aussien har det på samme nivå som schæferen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...