Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket atferd


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi leser tydeligvis ikke samme tråd. Jeg har reagert på et par av dine innlegg i tråden her, syns de er lite konstruktive og på grensen til å være ufine. Hadde hun ikke tatt dette på alvor hadde hun h

Her var det mange kjerring kommentarer, tipper TS aldri prøver å bruke forumet igjen til å løse problemer. Det er MANGE som har samme problemer som henne, bare at disse har under halve størrelsen hund

Hvorfor spør du her inne når vi ikke har peiling?

Jo, ang. matforsvaret. Har du mulighet til å dele av hundene med en grind når de spiser. Type en binge mastiffen kan være i. Så ser hun de andre, men erfarer at de ikke stuper oppi skåla hennes, samtidig som hun ikke kan nå dem. Til dette bruk kan kompostgrinder være tilstrekkelig, det blir jo uansett under oppsyn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du med meg eller? 

Hun utagerer ja,men overhodet ikke noe aggressive tendenser.

Og hun har til dd IKKE kommet seg bort til noen hun ikke skal bort til. Du må roe deg 10 hakk ned, dette er overhodet ikke en aggressiv hund!

Hun har unghundnykker som alle andre unghunder,og om jeg tar det seriøst eller ikke så,kan du vel **** ikke vite det av hva jeg skriver? Herrefred!

Og nei,jeg er ikke negativ! Vi har trent passeringer idag,og fikk en god opplevelse. Det med grimestr er faktisk bare sånn det er. Hun kommer seg utav alt! Så beklager til dere som har hunder,og faktisk LETT finner noe som passer!

Nå får du gi deg... Når hun utagerer mot to damer som gjør at du mister balansen og henger etter, tror du at de oppfatter det som unghundnykker???

 Jo, du er negativ og tafatt. Om du ikke takler at andre har andre meninger enn deg selv så ikke skriv innlegg... 

Endret av Potemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ang. matforsvaret. Har du mulighet til å dele av hundene med en grind når de spiser. Type en binge mastiffen kan være i. Så ser hun de andre, men erfarer at de ikke stuper oppi skåla hennes, samtidig som hun ikke kan nå dem. Til dette bruk kan kompostgrinder være tilstrekkelig, det blir jo uansett under oppsyn.

Ja, det har vi muligheten til. Ikke dumt forslag. Det skal testes imorgen :) Tusen takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere engelske mastiffer, dogo canario, rottweilere, bullmastiffer og en boerboel (samt leppete raser som nuffe og leonberger) som alle har passende Halti-grime, så det skal være greit å få tak i passende :)

Ifht ressursforsvar, er hun slik til vannskålen(e), leker, ovenfor dere osv? Går alle hundene løse i hele huset hjemme? Har de tyggebein, leker eller matskåler med litt igjen i fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dy gi deg... Når hun utagerer mot to damer som gjør at du mister balansen og henger etter, tror du at de oppfatter det som unghundnykker???

 Jo, du er negativ og tafatt. Om du ikke takler at andre har andre meninger enn deg selv så ikke skriv innlegg... 

Å kalle noen tafatt er vel å gå litt over streken?

Hun utagerer fordi hun vil HILSE på de! Ikke fordi hun vil spise de! Å dra den så langt som å si at vi ikke kan ha flere hunder pga ei som utagerer på tur,så er det jaggu mange her inne som ikke skulle hatt mer enn 1.

Hunden det er snakk om er verdens snilleste med alt og alle! Ikke ET aggressivt bein i den hunden! Men hun BØLLER i bånd når hun ikke får hilse,og mtp str hennes så blir folk redde! Derfor jeg spør om TIPS.. fordi jeg vil trene det bort! 

Hva det har med valp å gjøre, veit jaggu ikke jeg altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg... Når hun utagerer mot to damer som gjør at du mister balansen og henger etter, tror du at de oppfatter det som unghundnykker???

 Jo, du er negativ og tafatt. Om du ikke takler at andre har andre meninger enn deg selv så ikke skriv innlegg... 

Vet du, ts ber om råd, det er lite konstruktivt å komme med slike sleivspark!

Vel er hennes utagerende hund stor, men problematikken i seg selv er over middels vanlig...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest, men ser at halti-grime blir nevnt ofte. Har du prøvd halti-sele (eller samme greia fra andre merker)? Altså med ring foran på brystet. De er ikke enkle å komme ut av, og festes i tillegg også til halsbånd, pluss at du kan ha bånd festet i både halsbånd og sele samtidig for maks styring.

Er forøvrig litt sjokkert over at det foreslås helstrup til en tung hund som kaster seg frem i halsbåndet. Her må vel halvstrup være mye bedre isåfall.

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere engelske mastiffer, dogo canario, rottweilere, bullmastiffer og en boerboel (samt leppete raser som nuffe og leonberger) som alle har passende Halti-grime, så det skal være greit å få tak i passende :)

Ifht ressursforsvar, er hun slik til vannskålen(e), leker, ovenfor dere osv? Går alle hundene løse i hele huset hjemme? Har de tyggebein, leker eller matskåler med litt igjen i fremme?

Ja,har sett på linken jeg fant tidligere,og har funnet en annen jeg skal prøve. Så skal bestille den :) 

Vannskålen er ikke noe problem. Alle går fint sammen inne,og på tur. De er gode venner,leker og koser seg. 

Ingen forsvar mot oss,hverken for mat eller leker. Og ingen forsvar på leker heller.

Matskålene fjernes etter fóring, og tyggeben har vi også fjernet.

Kun mat i skåla si hun forsvarer for de andre hundene. Også ukjente hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, ts ber om råd, det er lite konstruktivt å komme med slike sleivspark!

Vel er hennes utagerende hund stor, men problematikken i seg selv er over middels vanlig...

ja, det er veldig vanlig, men jeg blir oppgitt over holdningen og hvordan TS tar imot råd. Jeg har vært på begge sider, jobbet med hunder som utagerer og vært redd for hunder som utagerer mot megog hunden min . Når du har en EM som utagerer mot mennesker og hunder så er noe man må ta på alvor og ikke bortforklare og bli irritert på råd man får 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest, men ser at halti-grime blir nevnt ofte. Har du prøvd halti-sele (eller samme greia fra andre merker)? Altså med ring foran på brystet. De er ikke enkle å komme ut av, og festes i tillegg også til halsbånd, pluss at du kan ha bånd festet i både halsbånd og sele samtidig for maks styring.

Er forøvrig litt sjokkert over at det foreslås helstrup til en tung hund som kaster seg frem i halsbåndet. Her må vel halvstrup være mye bedre isåfall.

Nei, for bruker man helstrup riktig på slike hunder, så får de ikke til å kaste seg fremover i båndet.. Man vil da ha full kontroll over hodet på hunden.. Har man kontroll på hodet, så får ikke rumpa gjort så mye galt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest, men ser at halti-grime blir nevnt ofte. Har du prøvd halti-sele (eller samme greia fra andre merker)? Altså med ring foran på brystet. De er ikke enkle å komme ut av, og festes i tillegg også til halsbånd.

Er forøvrig litt sjokkert over at det foreslås helstrup til en tung hund som kaster seg frem i halsbåndet. Her må vel halvstrup være mye bedre isåfall.

Vi hadde en haltisele,men hun vokste utav den. Og jeg er,for å være helt ærlig, ikke sikker på hvor jeg kan få tak i samme typen,bare større? Har leita mest etter grime,men det kunne kanskje vært en idè å prøve begge deler :)  Helstrup har hun, halvstrup også. Men hun påvirkes ikke noe mer av strup eller ikke strup :P Hun er stor,og tåler nok mer enn hva jeg klarer å ta i for å si det stygt :P 

Men når du skriver at hun strammer seg opp og går mot andre hunder med en macho holdning, så er det antageligvis en del av de som har svart her som ikke syns det virker forenelig med adferden til en hund som bare er happy go lucky og vil hilse...

Altså.. Den er grei, det forstår jeg. Det jeg mener er jo at hun brysker seg.. tøffer seg på en måte. Hun er fullstendig klar over str sin,og hennes måte å invitere til lek på ER jo å tøffe seg litt,for så å hive seg ned i lekestilling.  Det er bare sånn hun er. Hun finnes ikke aggressiv. 

Jeg har snakket endel med eiere av kullsøsken idag og dette med matforsvar er det visstnok flere som har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en haltisele,men hun vokste utav den. Og jeg er,for å være helt ærlig, ikke sikker på hvor jeg kan få tak i samme typen,bare større? Har leita mest etter grime,men det kunne kanskje vært en idè å prøve begge deler :) 

Sjekka ebay? Har og sett flere har en type sele som ser enda "tightere" og mer solid ut (og finere) enn trixie sine, men husker bare ikke hva de heter... så ut som de satt bedre og, som helt vanlige seler egentlig.

 Helstrup har hun, halvstrup også. Men hun påvirkes ikke noe mer av strup eller ikke strup :P Hun er stor,og tåler nok mer enn hva jeg klarer å ta i for å si det stygt :P 

 

Ja slik er det jo som regel, at hunden gir f i om det er helstrup eller annet halsbånd, men men bra for strupe og nakke er det ikke uansett, så da får ikke ønsket effekt, bare potensielle skader. 

Synes 33kg er sterkt nok, lurer virkelig på hvordan det er å holde igjen en hund som din... :P så da kan jeg jo skjønne det  ikke er noe særlig med slik oppførsel, håper du får orden på det, har ingen tips dessverre. Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ressursforsvaret bare handler om at hun ikke liker andre hunder i matskålen sin, er det da et problem i seg selv, annet enn at du opplever at hun har endret atferd også her(?)?

Jeg tenker for min del var det ganske enkelt første gang Keo trakk på leppa for at en annen hund var i matskålen hans, jeg satt maten slik at han ikke følte for å måtte passe på den, altså en hund i stua, en på kjøkkenet. Nå har han ikke noe form for forsvar annet enn om han ser en annen hund sone seg inn på skåla på nært hold, kan spise godbit av samme hånd som annen hund, deler tyggebein gladlig (til og med slapp det i hodet på besøkshunden), felles godbitsøk osv. Men matskåla vil han gjerne ha for seg selv, og det tenker iallefall jeg er greit. Jeg ønsket heller ikke at det utviklet seg videre, så satte en stopper for at det var mulig med en gang.

Jeg likte forslaget til Pringlen, så kan man heller gradvis flytte innhegning eller matfordelingen nærmere om man føler for at hundene må fôres tett, så lenge man fjerner de andre hundene når de er ferdige slik at de ikke oppsøker henne eller gir henne grunn til å passe på skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg foreslår at når det gjelder mstforsvaret så er det noe som du bør trene på med kun tilførsel av goder. Altså hun får spise på eget rom, plass, hva enn. I en periode nå så går du forbi henne når hun spiser og da slenger du en skikkelig godbit til henne, som kylling, lever, kjøttkake etc. Dette gjør du en gang pr måltid. Når dere har gjort det et par uker, så øker du til to ganger pr måltid en ukes tid. Deretter så setter du deg på en stol med matkoppen inntil eller mellom føttene dine. Du slenger fortsatt ned en godis mens hun spiser.

Ta aldri bort matkoppen før den er tom og hun har gått vekk i fra den. Hun er redd for at noen skal ta maten hennes. Ved å løfte den opp og sette den ned igjen forsterker du hennes frykt og forsvaret vil eskalere. Når hun har en positiv forventning til at dere er i lokalet når hun spiser, så kan dere begynne med kompostgrinder og andre hunder i samme rom. Men først må det skapes en ramme av ro og trygghet rundt måltider.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det finnes grimer til boxere, de er litt anderledes formet for å sitte på kortnesa hunder. Se om du finner noe sånt. Ellers kan jeg bare støtte de som sier lydighet, lydighet, lydighet og atter lydighet.  Jeg festet forresten halsbånd og grime sammen uten sånn forlenger. Har ikke trengt grimer på en stund så får ikke vist. 

Gråtass sier mye fint om matforsvar, jeg har også en som mener en ting og to om andre hunder i nærheten av maten, kun andre hunder, der er han hjernevaska på to ting: han mister aldri maten sin og at når vi er nærheten så er det kun for å gi ekstra godis i skåla, eller passe på at han ikke mister maten sin. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå utagerer ikke Damir, men han er stor og sterk og vil veeeeldig gjerne hilse på folk og fe. Ettersom at han veier ti kilo mer enn meg må jeg kunne kontrollere han og passe på at han ikke får kommet seg bort til 6åringen som er på vei hjem fra skolen og det klarer jeg ved å få han til å sitte. Jeg trekker meg litt til siden, ber han sitte, flytter halsbåndet oppover (for bedre kontroll hvis om atte han plutselig vil fremover) og roser underveis.   Og korrigerer hvis han prøver å reise seg. Han blir stadig flinkere til å fokusere på meg og frem til jeg føler vi kan passere en sykkel i full fart med full fokus på meg og ikke syklen så må han bare sitte. Enklel løsning, men jeg ønsker ikke å miste kontrollen, spesielt ikke når han er så stor og sterk. Hvis han vil gå dit så har han ikke noe problem med å flytte meg liksom...  

Hvis du bor i nærheten møter jeg deg gjerne for å være "figurant". (Bor mellom Horten og Tønsberg) Ikke det at jeg er noen trener, men så du kan trene hunden uten å tenke at du er dum og teit som ikke har kontroll, med noen som ikke er redd bikkja. 

Antitrekk sele med feste foran har du VGW sin. Den passer nok, er fryktelig stor i størrelsene. Og det nye designet på Hurtta har også feste på brystet på Yselen.  

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse selene virket gode og solide. De har feste på brystet, og på ryggen. Det på ryggen er laget i en martingal-form slik at det strammer selen litt når båndet strammes. Jeg er sikker på at de skaffer stor nok størrelse, kjempehyggelige og hjelpsomme folk.

http://usadogshop.com/Dog-Harnesses_c43.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et følsomt tema, helt klart. Så det er lett å gå i forsvarsmodus hvis man føler at folk feiltolker eller sier ting som kan virke som "kjeft".  Man utsetter seg selv for en sårbar situasjon når man legger ut om problemene sine, men det er flott at du gjør det TS. Håper du får noen tips som du kan prøve. Du vet selv best om din hund får nok mosjon eller hvordan gemyttet er, men noen ganger kan man også tolke ting feil også. Jeg ville tatt kontakt med noen erfarne folk for å få mer veiledning. At de får sett hunden i virkeligheten og tolket oppførselen. Unghunder kan være litt vanskelige å forstå seg på. Uansett er det veldig viktig å være tydelig og sette klare grenser i denne perioden. Spesielt på en slik type hund. De tåler jo litt også, så du skal ikke være redd for å sette litt i, og si ifra. (vet ikke om hvordan du er med hunden da).

Min tispe ble mer utagerende etter hvert som hun ble eldre, dette er forventninger/stress som eskalerer, og noe usikkerhet som sitter i, som resulterer i utagering. (mot hunder) Men hun er ikke aggressiv. (men kan jo se forskjellig ut fra avstand :P)  Her vet jeg at jeg kunne ha trent mye mer, deltatt på mye mer hundetreff for å la henne bli mer vant. Og de turene som det skjer på, går vi bare raskt forbi.

Min første hund var også utagerende mot både hunder og mennesker. Jeg var totalt avhengig av grimen. Da følte jeg at jeg hadde kontroll, og ble litt tryggere. Men moro var det uansett ikke, men levde med det.

Håper du finner en løsning på dette. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at hun har "vært borti" andre hunder når hun reagerer på maten, så hvis du puster med magen og klarer å se situasjonen du beskriver utenfra, så er det kanskje ikke så rart at "vi" lurer på om det er trygt for en valp å være rundt - frem til dere får gode rutiner på ressursforsvaret?
Du skriver også tidligere at hun "syns folk er skumle". Kanskje det er noe annet som har våknet inni henne annet enn hilseforventninger? 

Vi har denne selen (Halti) til Fant og han får null drakraft. Den har ring både på ryggen og i brystet og når du holder igjen i brystet så får hunden ekstremt lite kraft. Kanskje du føler deg tryggere med en sånn type sele enn med grime? Enklere å holde igjen hunden hvertfall, selv om hodet ikke kan holdes fast. Den skal som du ser også festes i halsbåndet sånn at HVIS noe skjærer seg så er aldri hunden løs. 

40-274_3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse selene virket gode og solide. De har feste på brystet, og på ryggen. Det på ryggen er laget i en martingal-form slik at det strammer selen litt når båndet strammes. Jeg er sikker på at de skaffer stor nok størrelse, kjempehyggelige og hjelpsomme folk.

http://usadogshop.com/Dog-Harnesses_c43.htm

Du skriver jo selv at hun har "vært borti" andre hunder når hun reagerer på maten, så hvis du puster med magen og klarer å se situasjonen du beskriver utenfra, så er det kanskje ikke så rart at "vi" lurer på om det er trygt for en valp å være rundt - frem til dere får gode rutiner på ressursforsvaret?
Du skriver også tidligere at hun "syns folk er skumle". Kanskje det er noe annet som har våknet inni henne annet enn hilseforventninger? 

Vi har denne selen (Halti) til Fant og han får null drakraft. Den har ring både på ryggen og i brystet og når du holder igjen i brystet så får hunden ekstremt lite kraft. Kanskje du føler deg tryggere med en sånn type sele enn med grime? Enklere å holde igjen hunden hvertfall, selv om hodet ikke kan holdes fast. Den skal som du ser også festes i halsbåndet sånn at HVIS noe skjærer seg så er aldri hunden løs. 

40-274_3

Det er omtrent den selen jeg linket til ser ut, med unntak av at den har stramming på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var Boerboel tispa vi hadde, hun hoppet til og brølte på andre hunder og av og til folk om jeg ikke var oppmerksom.  For henne handlet det om en del usikkerhet rundt "lederskapet" og med at hun hadde mye vokt, at hun ville ha kontrollen. Hun stolte ikke på at jeg kunne ta de riktige avgjørelsene og at jeg hadde kontroll over situasjonen. Dette jobbet vi mye med, at jeg måtte bli hardere, strengere og mer selvsikker. Det er ikke bare bare og gå med en hund på 50 kg forbi andre folk og hunder og late som de ikke er der, hun dro og jeg blokkerte og fortsatte forbi,akkurat som jeg verken så hennes reaksjon eller folkene. Jeg måtte rett og slett prøve og stenge ute resten av verden  på tur.. og  late som det bare var oss to. Jeg stoppet henne om hun bykset frem, og så fortsatte vi turen som ingenting hadde skjedd. Det ble mye mye bedre på tur, og hun slappet etterhvert mer av når  hun til slutt innså at jeg hadde faktisk kontrollen på hunder og folk vi møtte på tur. Nå var jo dette en godt voksen tispe som hadde vært kennelhund mesteparten av livet.  Hun var vandt med og være sin egen sjef i hundegården og varsle på folk og fe da.. 

Jeg tror det handler en del om det samme her med din, kontroll og usikkerhet? Hun er ung og utforsker sine og dine grenser. Hun syntes nok det er spennende med folk og hunder dere møter på tur.Muligens om du har sosialsert henne veldig og latt henne tidligere hilse mye i møte situasjoner kan det være noe av det henger igjen,at det skaper en eller annen forventning til dem dere møter på tur. Og igjen skapt en frustrasjon når dere nå bare går forbi og med at hun er eldre ,og mye annet spiller inn  som vokt, hormoner osv blir bare hele stemmingen forandret til noe mer negativt. Hun muligens er forvirret om sin egen rolle oppi i det hele. Om hvilken stilling hun må da ta til forbipasserende folk og hunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at hun har "vært borti" andre hunder når hun reagerer på maten, så hvis du puster med magen og klarer å se situasjonen du beskriver utenfra, så er det kanskje ikke så rart at "vi" lurer på om det er trygt for en valp å være rundt - frem til dere får gode rutiner på ressursforsvaret?
Du skriver også tidligere at hun "syns folk er skumle". Kanskje det er noe annet som har våknet inni henne annet enn hilseforventninger? 

Vi har denne selen (Halti) til Fant og han får null drakraft. Den har ring både på ryggen og i brystet og når du holder igjen i brystet så får hunden ekstremt lite kraft. Kanskje du føler deg tryggere med en sånn type sele enn med grime? Enklere å holde igjen hunden hvertfall, selv om hodet ikke kan holdes fast. Den skal som du ser også festes i halsbåndet sånn at HVIS noe skjærer seg så er aldri hunden løs. 

40-274_3

Problemet jeg hadde når jeg brukte den selen der var at når han dro imot så ga de strammestroppene etter og det var ringen som kom mot meg, ikke hunden. Og da snakker vi en "liten" hund på bare 30kg. Så den ble fort bytta ut til fordel for grima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på at du virker veldig i forsvar, og når du bruker en del utropstegn, så virker det som du roper og har høyt volum på det du skriver, slik at det du virker sint. Det er slik JEG leser det, og slik jeg bruker utropstegn (om jeg vil ha mer fart og trøkk i setningen).

 

Ellers har Gråtass et kjempebra tips, å fjerne matskålen fra henne, uansett hvor sjelden det er, er å bekrefte det hun er redd for og fi henne en enda større grunn til å forsvare maten sin :)

 

Jeg har sånn sele med ring foran til Isak, og den virker kjempefint i begynnelsen, og så legger han seg bare mer og mer på. Men det er jo verdt et forsøk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Får prøve meg på å bli sonis igjen var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅). Og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix".   
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...