Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket atferd


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Jeg sier ikke at dere ikke har peiling? Hvor står det? Det er de samme svarene uansett rase liksom. En EM er ikke bygd for å gå flere mil i uka,desverre. Derfor blir jeg litt frustrert!  Ja,vi går mellom 3-8km annenhver dag, MEN så sykler vi, leker, trener, løper fritt på jorde, alle de andre dagene. Så understimulert er hun ikke.Av rasen, I hele Norge, er nok hun en av de som henger med på mest aktivitet,altså. 

Når du avfeier svarene så sier du at vi ikke har peiling. Men mye av det kunne vært unngått om du faktisk kom med infoen med en gang, og ikke stykkevis og delt :)  Men bare ta det med ro, jeg skal ikke komme med flere uønskede innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi leser tydeligvis ikke samme tråd. Jeg har reagert på et par av dine innlegg i tråden her, syns de er lite konstruktive og på grensen til å være ufine. Hadde hun ikke tatt dette på alvor hadde hun h

Her var det mange kjerring kommentarer, tipper TS aldri prøver å bruke forumet igjen til å løse problemer. Det er MANGE som har samme problemer som henne, bare at disse har under halve størrelsen hund

Hvorfor spør du her inne når vi ikke har peiling?

Er det sjekket at hun ikke har noen form for hormonforstyrrelser?

Tror heller ikke at hun er understimulert, hun får mye mer mosjon og mental trening enn noen av de EM jeg kjenner.

I mitt hode går det heller ikke ann å ødelegge en hund mentalt ved å la den hilse på alt og alle som valp om den er normalt skurdd sammen, ihvertfall så lenge det er positive opplevelser og den tar initiativ til det selv.

Når hadde hun sin første løpetid og når begynte problemene?

Har vært borti en tispe som mellom første og andre løpetid var helt tullete (mildt sagt). Hun ble mye bedre etter andre løpetid og veterinær forklarte det med at noen trenger en ny topp med hormoner før kroppen klarer å stabilisere seg. Det var en veterinær med tillegsutdannelse innen etologi som hadde hunden til evaluering. 

Jeg tror jeg hadde gjort som de andre sier og funnet en grime som passer. Det er slitsomt å gå tur med en stor hund som ikke har planer om å oppføre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rød grime for stor hund, fra GentleLeader. Kjøpt på Zoo1.

Hvis det er ringfeste under kan du feste leiebåndet i et passende halsbånd (langt hel- eller halvstrup er vell det enkleste) og grima samtidig. Men om du ønsker å bruke grime uten å bekymring for at hun kommer seg løs vil jeg anbefale en Halti-grime, de er litt annerledes utformet og gir godt feste til halsbånd, kan vell også fint bytte mellom halsbånd og grime uten å ta noe av :)
image_2198_2466.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjekket at hun ikke har noen form for hormonforstyrrelser?

Tror heller ikke at hun er understimulert, hun får mye mer mosjon og mental trening enn noen av de EM jeg kjenner.

I mitt hode går det heller ikke ann å ødelegge en hund mentalt ved å la den hilse på alt og alle som valp om den er normalt skurdd sammen, ihvertfall så lenge det er positive opplevelser og den tar initiativ til det selv.

Når hadde hun sin første løpetid og når begynte problemene?

Har vært borti en tispe som mellom første og andre løpetid var helt tullete (mildt sagt). Hun ble mye bedre etter andre løpetid og veterinær forklarte det med at noen trenger en ny topp med hormoner før kroppen klarer å stabilisere seg. Det var en veterinær med tillegsutdannelse innen etologi som hadde hunden til evaluering. 

Jeg tror jeg hadde gjort som de andre sier og funnet en grime som passer. Det er slitsomt å gå tur med en stor hund som ikke har planer om å oppføre seg :)

Har ikke sjekket det,nei. Men vi skal til vetrinær å røntge på tirsdag så da kan jeg forhøre meg litt der.

Hun hadde første løpetid rett før hun fylte året, men den var ikke ordentlig. Hun har hatt ei ordentlig løpetid etter det. Men problemene med andre hunder starta vel midt i mellom der. Hun finnes ikke aggressiv da. Når hun utagerer. Det er bare drittunge-oppførsel fordi hun SKAL hilse. Får hun hilse,så inviterer hun til lek. Men jeg orker ikke den oppførselen med 80kg hund :/

Har fått avtalt med ei venninne nå. Så skal trene passering senere idag. 

Hvis det er ringfeste under kan du feste leiebåndet i et passende halsbånd (langt hel- eller halvstrup er vell det enkleste) og grima samtidig. Men om du ønsker å bruke grime uten å bekymring for at hun kommer seg løs vil jeg anbefale en Halti-grime, de er litt annerledes utformet og gir godt feste til halsbånd, kan vell også fint bytte mellom halsbånd og grime uten å ta noe av :)
image_2198_2466.jpg

Den grimen på bildet der,ser jo veldig okei ut. Men hvor får man tak i den type til så stor hund? 

Er ringfeste på den vi har,så har festet leiebåndet i grimen,og i halsbåndet. Mtp om hun skulle komme seg ut av grimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du avfeier svarene så sier du at vi ikke har peiling. Men mye av det kunne vært unngått om du faktisk kom med infoen med en gang, og ikke stykkevis og delt :)  Men bare ta det med ro, jeg skal ikke komme med flere uønskede innspill.

Det er klart man blir frustrert (og jeg hadde også blitt forbanna) om det første man blir svart med i en slik tråd er at hunden er understimulert og dessuten har en atferd man bør regne med mtp hvilken rase man har valgt. Er det fruktbare innspill synes du?

Jeg vet ikke hva alle andre gjør, men jeg må være tidenes lateste hundeier som definitivt ikke gir mine hunder mer tur og aktivitet enn TS. Likevel har de ikke utviklet slik uønsket atferd. Det må søren meg være rein flaks!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får informert om 3-8 km tur annenhver dag så må man nesten ta utgangspunkt i det når man svarer, ingen av oss er tankelesere. Og det er bullshitt at en mastiff ikke kan gå ei mil om dagen, så ødelagte er de da vitterlig ikke.

Men la henne bruke hodet sitt, la henne få oppgaver på tur, kløv, kjettingtrekk etc. Mest sannsynlig er det drital ungdomsoppførsel, som veldig mange hunder har, bare med henne virker det veldig voldsomt siden hun er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket det,nei. Men vi skal til vetrinær å røntge på tirsdag så da kan jeg forhøre meg litt der.

Hun hadde første løpetid rett før hun fylte året, men den var ikke ordentlig. Hun har hatt ei ordentlig løpetid etter det. Men problemene med andre hunder starta vel midt i mellom der. Hun finnes ikke aggressiv da. Når hun utagerer. Det er bare drittunge-oppførsel fordi hun SKAL hilse. Får hun hilse,så inviterer hun til lek. Men jeg orker ikke den oppførselen med 80kg hund :/

Har fått avtalt med ei venninne nå. Så skal trene passering senere idag. 

Den grimen på bildet der,ser jo veldig okei ut. Men hvor får man tak i den type til så stor hund? 

Er ringfeste på den vi har,så har festet leiebåndet i grimen,og i halsbåndet. Mtp om hun skulle komme seg ut av grimen.

Hun høres helt ut som min 10 mnd gamle drittunge. Midt i sin første løpetid og oppfører seg som hun aldri har sett andre hunder på tur og vil hilse på alt og alle. Min er heldigvis "bare" 50 kg, så litt lettere å holde igjen.

Håper det går seg til for dere :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man blir frustrert (og jeg hadde også blitt forbanna) om det første man blir svart med i en slik tråd er at hunden er understimulert og dessuten har en atferd man bør regne med mtp hvilken rase man har valgt. Er det fruktbare innspill synes du?

Innspillene som kom var et resultat av infoen som ble presentert. Denne infoen ble endret etterhvert, og det kom frem at hunden fikk brukt seg mer enn det som ble presentert i de første innleggene. Så ja, det var helt klart innspill som sto i tråd med det som ble presentert, og som Stine så er ikke jeg heller tankeleser, og min antagelse er at de andre her heller ikke er det. Ang atferden så poengterte vel den som skrev om det at hun var usikker om det var noe som lå til rasen eller ei. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter å provosere eller vet du ikke bedre? :icon_confused: 

Huffda, det var da voldsomt? Vet bedre om hva?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at eiere av noen raser "skylder" på at den rasen ikke trenger så og så mye mosjon, uten at jeg sier at ts er en av dem.

Red: Jeg har vært der selv jeg, altså med rase som ikke trenger mosjon ;)

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, det var da voldsomt? Vet bedre om hva?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at eiere av noen raser "skylder" på at den rasen ikke trenger så og så mye mosjon, uten at jeg sier at ts er en av dem.

Red: Jeg har vært der selv jeg, altså med rase som ikke trenger mosjon ;)

Som i opplevd å måtte dra en ung frisk molosser med på tur, bokstavelig talt. Eller en som snur i døren fordi det regner. Eller labber en meter bak i begynnelsen av turen og sprinter hjem på tilbakeveien. Da vil jeg vitterlig si at det er hunden som ikke gidder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i opplevd å måtte dra en ung frisk molosser med på tur, bokstavelig talt. Eller en som snur i døren fordi det regner. Eller labber en meter bak i begynnelsen av turen og sprinter hjem på tilbakeveien. Da vil jeg vitterlig si at det er hunden som ikke gidder. 

Og det er tilfelle hos alle molosser? Det er da ikke kun molossere som kan oppføre seg sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke understimulert Linn :) Jeg ville ikke latt henne bære kløv eller trekke kjetting enda, kroppen er ikke utviklet nok - men det vet du sikkert :) Hun er en frekk unghund, og det er meget mulig at hun blir bedre med alderen. Jeg kan høre med de jeg kjenner med EM om de vet hvor en får kjøpt passende grime. Jeg ville brukt helstrup i tillegg, slik at du har fullstendig kontroll. Slik tulleatferd er selvforsterkende, så jo mer hun får holde på, jo verre blir det. Prøv å vær tidlig ute med "korrigeringen", altså før hun eskalerer - se etter den lille endringen i kroppsholdning, det stive eller fokuserte blikket og den stive nakken. Jeg har jo lignende problemer med Arthur (utagering på tur) og ser enorm forskjell ihht hvor tidlig jeg får stoppet ham. Jeg tar ham enten i sitt vendt vekk fra passerende hund og krever kontakt ellers går vi bare forbi hvor jeg krever at han går bak meg. Han har blitt mye bedre - men vi har fremdeles en vei å gå. Fortsett å tren lydighet, det er gull verdt! 

Jeg vet hvor dritt det er å ha en hund som tuller seg og som man ikke har kontroll på, man får virkelig lyst å gi opp! Prøv å husk på hvor fantastisk hun også er (det er hun virkelig!) og stå på - du gjør en kjempejobb!! :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 19 mnd? Altså halvannet år og er ikke utviklet nok til å bære en kløv eller dra en liten kjetting etter seg? Nå prater jeg ikke om å fylle den kløven full ei heller en 20 kg tung kjetting. Men å ha på seg en tom kløv eller ha noe hengendes etter seg så hunden føler den gjør en jobb er absolutt ikke skadelig på noe som helst måte :) Gjør så hun føler hun gjør noe nyttig, så bruker hun energien sin på noe positivt istede for å være drital, jeg sier ikke at det fungerer, men er verdt å prøve :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig sier, er at du har en hund som på død og liv skal bort og hilse på alt og alle, men bare er snill? Det er den ene utfordringen. Den andre utfordringen er at hun hjemme kan finne på å fly på de små hundene for å forsvare maten sin. Da er hun ikke snill. Har jeg forstått rett?

Hva gjør du i forkant når dere møter andre, for å unngå at hun har utfall/trekker mot?

Hva gjør du hjemme for å unngå at hun angriper de små?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 19 mnd? Altså halvannet år og er ikke utviklet nok til å bære en kløv eller dra en liten kjetting etter seg? Nå prater jeg ikke om å fylle den kløven full ei heller en 20 kg tung kjetting. Men å ha på seg en tom kløv eller ha noe hengendes etter seg så hunden føler den gjør en jobb er absolutt ikke skadelig på noe som helst måte :) Gjør så hun føler hun gjør noe nyttig, så bruker hun energien sin på noe positivt istede for å være drital, jeg sier ikke at det fungerer, men er verdt å prøve :)

Hunden er ute og løper eller går ganske mange kilometer i uken. Det er mer enn nok fysisk aktivitet for en rase som skal øke sin fødselsvekt 100 ganger i løpet av sitt første leveår. Og den er ikke ferdig å vokse før to-treårsalder. Så nei, jeg ville ikke anbefalt kjetting og kløv på en 19 måneder gammel EM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ute og løper eller går ganske mange kilometer i uken. Det er mer enn nok fysisk aktivitet for en rase som skal øke sin fødselsvekt 100 ganger i løpet av sitt første leveår. Og den er ikke ferdig å vokse før to-treårsalder. Så nei, jeg ville ikke anbefalt kjetting og kløv på en 19 måneder gammel EM. 

Sykle er greit, men å gå med en tom kløv er ikke greit, skjønner... Å gå med en tom kløv eller lett kjetting er ikke mosjon, det er for veldig mange hunder hjernetrim.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller eier ikke gidder? ;)

 

Kan nok være det og, i flere tilfelle ;) 

Men er man eier av en staff og en mastiff, så blir det fort tydelig hvem som ikke gidder.... :D 

Gjelder ikke alle mastiffer, men en del. Og om det regner er det vel staffen som gjemmer seg i senga, mens dogoen er klar for en (liten) tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sitert alle via tlf,desverre.

Men til @Alvira Tusen takk! Jeg føler overhodet ikke at hun er understimulert,selv. Hun er en trivelig hund sålenge ting går på hennes premisser..det er DET jeg vil ha vekk :) 

Ja,jeg sier at hun er grei med de fleste hunder under lek. Hun leker fint med 99% av alle hunder hun får hilse på. Ingen tegn til aggressivitet. MEN passeringer er håpløst fordi hun da bråker,bøller og bykser mot møtende hunder.

Jeg pleier å ta tak i halsbåndet og bare gå.Evt stopper jeg,og tvinger henne til å sitte mens jeg holder i halsbåndet. For hun bykser til om jeg holder i leiebånd eller halsbånd.Og for å unngå at hun faktisk FÅR bykset bort er jeg nødt til å holde i halsbåndet ved passeringer. Jeg har faktis ikke sjangs ved å holde kun i et kobbel.

Ved mat har vi gitt henne mat i fred. Og da er hun grei. Jeg kan fint gå å klappe henne (Men da går halen mellom bena og holdningene endrer seg) jeg kan ta fra henne skåla,og sette den ned igjen Hun sitter da med kontakt til jeg sier det er greit at hun spiser igjen.(Nei,jeg gjør ikke det hver dag)

Men å HELE tiden, hver dag i 10år +++ MÅ legge til rette og passe på at INGEN av hundene kommer i nærheten av mat/godbiter frister lite. 

(Ja,hun har tendensen til å flekke tenner til andre hunder også om jeg har godbiter, og nei det er ikke noe jeg gjør bevisst hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...