Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket atferd


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Vi har som mange vet, en engelsk mastiff på 19mnd.

Phoebe kom til oss som 10uker gammel valp,og vi miljøtrente,og sosialiserte fra dag 1.  Hun fikk hilse på alt og alle, og vi nøt en kjempetrivelig valp. Hun gikk ut&inn som hun ville på tunet her,og vi brukte kun bånd på tur langs veien og i sentrum.

MEN..Vi innser at vi har gjort en feil, og vi sliter med det,nå.

Etter første løpetiden endret hun atferd. Hun fikk matforsvar fra en annen verden,(ikke ovenfor oss to i huset her)og en utagering fra en annen verden startet,når vi møter hunder/folk.

Hun har lagt sheltien i bakken, brøla & truffet en pomeranian, glefsa etter flere andre hunder,i matsituasjoner. De trenger bare å SE på henne fra avstand før hun bråker.

På tur utagerer hun når vi treffer hunder,spesielt. Hun endrer holdning totalt, setter opp ørene og en "macho" attitude. Og bjeffer og bykser mot de. 

Hun tok kaka her forleden,da vi var nesten hjemme etter en 8km sykkeltur. Vi møtte en eldre dame med gåstaver,som hadde en dame ifølge meg seg.

Jeg ba Phoebe legge seg ned,hun lå og var generelt veldig flink. Helt til disse to eldre damene kom nært nok og rakk og si at vi hadde en fin gjeng..Hun bjeffa og byksa til mot de,og dro både meg og sykkelen over ende. De hadde ikke engang hund med seg.

(Det skal sies at hun har knurra mot en person tidligere. Opptil flere ganger på en og samme person,men aldri noen andre)

Akkurat da ble jeg så fortvila at tårene bare trilla, vi gikk hjem og jeg kjente at jeg var lei. Lei hele bikkja,og styret.

Vi vet vel at ganske mye av grunnen til dette er oss. Hun fikk jo hilse på alt&alle som liten. 

Vi har gått valpekurs,bronsemerke og trener lp avogtil. (Gitt opp litt det og,pga nye hunder på trening = null kontakt)

Dette hadde ikke vært det største problemet om det hadde vært snakk om en hund på 30kg. Men hun er nesten 80kg nå, og jeg sliter max. 

Finnes det noen gode råd,så tar jeg imot med åpne armer,for nå er jeg ganske fortvila, og frustrert. 

En ting er at hun utagerer å vil hilse,men folk blir jo redde :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi leser tydeligvis ikke samme tråd. Jeg har reagert på et par av dine innlegg i tråden her, syns de er lite konstruktive og på grensen til å være ufine. Hadde hun ikke tatt dette på alvor hadde hun h

Her var det mange kjerring kommentarer, tipper TS aldri prøver å bruke forumet igjen til å løse problemer. Det er MANGE som har samme problemer som henne, bare at disse har under halve størrelsen hund

Hvorfor spør du her inne når vi ikke har peiling?

Er du sikker på at det er utagering? For meg høres det nesten ut som at hun utfordrer litt for å sjekke om det er noen som er med på leken..

Legg på lydighet, be henne om å kutte ut, sett på Grime og helstrup rett bak ørene, og så går du bare.. Be henne om å gå fint på plass når du møter noen, og krev at hun skal være med deg :)

Og så må du evt la henne få brukt seg skikkelig utenom :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er utrivelig for dere, men er ikke dette noe man til en viss grad må regne med når man har mastiff? At de kan ha en del vokt og forsvar i seg er jo ikke helt unaturlig tenker jeg, eller tar jeg helt feil? Sier ikke at det dermed skal tillates eller tolereres, men at det handler om mer enn at hun fikk hilse på alt og alle som valp. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er utrivelig for dere, men er ikke dette noe man til en viss grad må regne med når man har mastiff? At de kan ha en del vokt og forsvar i seg er jo ikke helt unaturlig tenker jeg, eller tar jeg helt feil? Sier ikke at det dermed skal tillates eller tolereres, men at det handler om mer enn at hun fikk hilse på alt og alle som valp. 

Nei. Dette er ikke noe man må regne med når man har mastiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vel mot det @Krutsi tenker.. at hun utfordrer litt,og skal tøffe seg for å se hvem som gidder.. Men samtidig så har vi tilfeller hvor hun er skikkelig bitchy mot hunder hun får leke med, som noen ganger er greit,og andre ganger så brøler hun.

Hun får jo brukt seg, vi går alt ifra 3-8km annenhver dag,avogtil sykler vi disse turene og da er jo tempoet deretter.Vi trenger litt lp i dann&vann,og hva mer kan jeg gjøre for å "slite" henne ut? Når hun etter 8km på sykkeltur, IKKE lar seg stoppe..så tror jeg ikke det trengs noe mer fysisk,liksom :/

Grime har vi,men den smetter hun utav på 123.. lite kult å stå igjen med leiebåndet og grima mens hun freser avgårde og leker tulling. Så den funka ikke :/ Ikke er det bare enkelt å finne noe som passer heller.

@Line Jeg er selvfølgelig ikke dum,så at hun får valpen å bølle med,er uaktuelt. Det er ikke akkurat som at vi LAR hun få lov å bråke med noen. Men du har noen med hund,som kanskje aldri skulle hatt det.. De med flexibånd bl.a og uttalelsen "Den er bare snill!" 

Det er litt vokt i mastiffen,men det er ikke nødvendigvis noe man må "regne med",når man har mastiff. Det kommer jo helt an på individene. Hun forsvarer ikke oss, eller noe annet. Kun maten sin. Men jeg syns faktisk ikke det er greit,heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, 3-8 km annenhver dag? Er det å få brukt seg?

Det tenkte jeg også.. Hun er en Unghund med mye energi..

Jeg tipper frøkna er skikkelig understimulert, og koker over.. Når de er det, da blir de hardhendte imot andre hunder, finner på kødd osv..

For at jeg skal slite ut hundene mine, kan jeg ikke gå turer.. Da blir vi jo gående hele dagen da.. Så da bruker vi hodet.. Vi finner oss bløte myrer de kan løpe skikkelig bananas i.. Vi finner oss bratte bakker som jeg kaster ball i..

En sliten hund finner ikke på slikt kødd.. Jeg har vært borti flere slike hunder som du beskriver, og problemene blir raskt borte når de får begynt å brukt seg skikkelig..

At hun er bitchy innimellom, må du regne med.. Du har ei tispe.. Men det er "bare" å sette grenser på det også..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at grenser, samt tilstrekkelig stimuli og mosjon høres ut som noe jeg ville prioritert å ta tak i først. :)

Kan det være at løpetiden nærmer seg? Meggefaktoren til Lykke ovenfor andre hunder øker helt klart når hun nærmer seg løp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: innen du føler at du har kontroll på dette og hunden din ikke leke "brøleape" IKKE ha den sammen med hunder som sheltie, pomme eller andre valper som er endel mindre. De hundene veier det samme som en halv fot til hundene din! Det skal ingenting til før ett uhell skjer, selv om hunden din ikke mener gjøre noe vondt og bare er "tverr" med sine 80 kg.

Ellers er jeg enig med flere over, det høres ut som en litt understimulert og hund som tester grenser og trenger en del mer generalisering av lydighet. 

Når det kommer til grimen, så har du enten ekstra lang strup så den ikke strammer og er på både grimen og strupen, eller gå med dobbelt bånd feks en hanefot der ene delen er kortere enn den andre og fester den korte delen i grimen (altså den blir dratt i først, ryker den så går det i strupen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på mengden aktivitet, 3-8 km annenhver dag er jo ingenting, er tur 3-4 dager i uka det. Her går vi 8 km hver dag, og det er for min del :P Skal hundene få ut energi må de få brukt seg hardere fysisk og bruke hodene sine. Da sykler vi og trener lydighet og de får løpe løs i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at grenser, samt tilstrekkelig stimuli og mosjon høres ut som noe jeg ville prioritert å ta tak i først. :)

Det var det som slo meg først også. 
Du MÅ ta kontrollen over henne, hun skal ikke få lov til å bestemme en eneste ting selv, ikke skal hun få lov til å være ute alene slik at hun får utviklet noe som helst av sine voktertendenser, ikke skal skal hun få hilse på andre hunder - ingen, uansett størrelse tenker jeg, og hun MÅ få mer aktivisering, spesielt fysisk. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime, gjerne kombinert med munnkurv, er såpass avskrekkende på en mastiff at få vil la hundene sine slippe bort ti henne, så det kan være et alternativ. Ellers må hun som de andre påpeker få brukt seg mer - hun får mindre aktivisering enn mine voksne dvergschnauzere, så da er det ikke rart det koker i kålen på en aktiv unghund. Siden hun tidvis er atal under lek også så ville jeg ikke latt henne leke med andre på en stund, da det skal bare et lite uhell til så har hun skadet en annen rett og slett på grunn av størrelsen sin. Naziregime til hun har lært å oppføre seg.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert! 

Hun er langt ifra understimulert! Mellom 3-8km annen hver dag,på TUR ja. Innimellom der så har vi både lptrening, sykkeltur, og frislipp/bading i skogen. Så nei, hun er langt fra understimulert.

Når hunden på NESTEN 80kg, har sprunget nesten ei mil,på sykkeltur! Og alikevel oppfører seg idiot, med tunga hengende på bakken! Så er hun ikke understimulert.

Få her inne har vel kjennskap til den engelske mastiffen, personlig.

Så å si at hun trenger ei mil hver dag på tur ++ Glem det! Jeg kjenner rasen godt,og kjenner jeg blir en smule frustrert faktisk av de vanlige standard svarene i alle trådene om utagerende hund.

 

Trixie sine grimer passer henne ikke desverre, de har vi prøvd. Vi har en type,men den festes ikke i halsbånd? Med mindre vi har brukt den feil hele tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om råd og så blir du forbanna når du får de? En mastiff er en hund og ikke en enhjørning, ting som funker på andre raser funker nok på disse også.. om man bare prøver. 

Jeg brukte halti-grime på min hund en liten periode og der festa man det i halsbåndet på denne måten: http://www.petpoint.dk/images/h0992_halti_grime_til_hunde-1.jpg Det funka veldig fint for meg. Min har kommet seg laus og lekt med livet på veiene i Budapest et par ganger, så her kjørte vi alltid strup i tillegg til andre halsbånd/seler. 

Endret av MaritaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke understimulering - en mil hver dag for en stor mastiff er ikke det samme som en mil hver dag for en husky.... Individforskjeller er det jo, men jeg hadde aldri fått med meg dogoen på sånt no, daglig.... I tillegg får jo hunden en del annen trening, både fysisk og psykisk.

Jeg tenker dette er typiske unghundnykker - been there, done that. Bullmastiffen, som andre større raser, utvikler seg saktere enn mindre hunder og er tenåringer frem til i alle fall 3-årsalderen.

Grime er et fantastisk verktøy for de som veier mindre enn hunden sin (deriblant meg....). Om ikke annet gir det mer selvtillit for fører :) Grime skal kunne festes i halsbånd - grimen har jo uansett et feste, og da kan man som nevnt over her bruke hanefot eller bare et kort "mellombånd" fra grimen til halsbåndet, slik at du fremdeles har hunden i bånd om hunden skulle klare å få av seg grima. Det kan være en utfordring å finne grime som passer, men det er nok mulig. Ellers kan haltisele eller bare en sele med mulighet for å feste selen foran på brystpartiet til hunden være veldig effektivt.

Håper du holder ut, TS, og at du får tips du kan bruke. Ellers kan det være en god investering å ta kontakt med atferdsekspert/hundetrener som kjenner til mastiffer. De har nok en del triks å dele.... Lykke til! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert! 

Hun er langt ifra understimulert! Mellom 3-8km annen hver dag,på TUR ja. Innimellom der så har vi både lptrening, sykkeltur, og frislipp/bading i skogen. Så nei, hun er langt fra understimulert.

Når hunden på NESTEN 80kg, har sprunget nesten ei mil,på sykkeltur! Og alikevel oppfører seg idiot, med tunga hengende på bakken! Så er hun ikke understimulert.

Få her inne har vel kjennskap til den engelske mastiffen, personlig.

Så å si at hun trenger ei mil hver dag på tur ++ Glem det! Jeg kjenner rasen godt,og kjenner jeg blir en smule frustrert faktisk av de vanlige standard svarene i alle trådene om utagerende hund.

 

Trixie sine grimer passer henne ikke desverre, de har vi prøvd. Vi har en type,men den festes ikke i halsbånd? Med mindre vi har brukt den feil hele tiden da?

Dette er jeg faktisk enig i. Selv om fysisk mosjon for bikkjedyra er min kjepphest, så er ikke mastiffen en rase som hverken trenger eller tåler (leddene går til h..) store mengder. 8 km sykletur bør være bra, og spørs om potene blir fillete (på slike raser blir det ikke akkurat avlet på potekvalitet) om hun får såpass løpetur hver dag.

Jeg vil råde dere til å kjøpe en grime som passer, bruke den i kombinasjon med halsbånd (gjerne hanefot som JeanetteH beskriver) Og så kjører dere naziregime med nulltoleranse for absolutt alt tilløp til bråk og tøys! Bare så mye som å se stygt på folk eller fe, er uaktuelt. Er dere konsekvente nok, burde bikkja skjønne tegninga :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene malamute oppfører seg tidvis som du beskriver. Mine får mye aktivitet, så for oss er det ikke understimulering. Det er usikkerhet det bunner i her. Det er jeg imidlertid usikker på om det er hos dere, men det er vanskelig å si om man ikke ser situasjonen.

Når det gjelder matforsvar så må du rett og slett ta forhåndsregler. Ikke la hundene spise sammen, ikke gi de griseører ol. sammen eller la sånt ligge framme. Pass på at hun ikke har noe å forsvare. Skikkelig matforsvar er utrolig vanskelig å jobbe med, og det kan være ganske så skummelt. Om det ikke er ovenfor dere så er jo det bra, men ikke tillat sånn oppførsel. Mine får ikke bråke, men har man hunder med sterke instinkter og ressursforsvar, så må man rett og slett ta forhåndsregler.

På tur ville jeg gjort som de andre sier her. Få kontroll! Grime (det finnes vel noen som passer? Spør andre mastiffolk), såklart med kobling til halsbåndet (halvstrup), solid utstyr som IKKE ryker, lydighet og høye krav. Hadde en periode gått alene med henne for å få rutiner og kontroll inn.

Men som de andre sier, 3-8 km annenhver dag er ikke noe særlig fysisk for en hund. Kjøp skikkelig utstyr og begynn å la henne trekke og kløve. La henne jobbe skikkelig. Enkelte økter med tung trekk, og enkelte økter med langkjøring og lettere trekk. Mine hadde vært uhåndterlige med såpass lite tur og mosjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mil er ikke hva noen her har nevnt, men TS sier 3-8 km annenhver dag. Det vil si at annenhver dag får den ikke fysisk stimuli, og det er det vi reagerer på. Man trenger ikke gå en mil hver dag, men den må få brukt seg fysisk hver dag. LP osv er supert, men det veier ikke opp for alt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du her inne når vi ikke har peiling?

Jeg sier ikke at dere ikke har peiling? Hvor står det? Det er de samme svarene uansett rase liksom. En EM er ikke bygd for å gå flere mil i uka,desverre. Derfor blir jeg litt frustrert!  Ja,vi går mellom 3-8km annenhver dag, MEN så sykler vi, leker, trener, løper fritt på jorde, alle de andre dagene. Så understimulert er hun ikke.Av rasen, I hele Norge, er nok hun en av de som henger med på mest aktivitet,altså. 

Du spør om råd og så blir du forbanna når du får de? En mastiff er en hund og ikke en enhjørning, ting som funker på andre raser funker nok på disse også.. om man bare prøver. 

Jeg brukte halti-grime på min hund en liten periode og der festa man det i halsbåndet på denne måten: http://www.petpoint.dk/images/h0992_halti_grime_til_hunde-1.jpg Det funka veldig fint for meg. Min har kommet seg laus og lekt med livet på veiene i Budapest et par ganger, så her kjørte vi alltid strup i tillegg til andre halsbånd/seler. 

Jeg blir ikke forbanna! Jeg blir frustrert, fordi man får samme rådene enten man har pomeranian,eller hest liksom. Understimulert,er vel et av de vanligste svarene ved teit oppførsel. Men det vet jeg 110% sikkert at hun ikke er!

Jeg tenker ikke understimulering - en mil hver dag for en stor mastiff er ikke det samme som en mil hver dag for en husky.... Individforskjeller er det jo, men jeg hadde aldri fått med meg dogoen på sånt no, daglig.... I tillegg får jo hunden en del annen trening, både fysisk og psykisk.

Jeg tenker dette er typiske unghundnykker - been there, done that. Bullmastiffen, som andre større raser, utvikler seg saktere enn mindre hunder og er tenåringer frem til i alle fall 3-årsalderen.

Grime er et fantastisk verktøy for de som veier mindre enn hunden sin (deriblant meg....). Om ikke annet gir det mer selvtillit for fører :) Grime skal kunne festes i halsbånd - grimen har jo uansett et feste, og da kan man som nevnt over her bruke hanefot eller bare et kort "mellombånd" fra grimen til halsbåndet, slik at du fremdeles har hunden i bånd om hunden skulle klare å få av seg grima. Det kan være en utfordring å finne grime som passer, men det er nok mulig. Ellers kan haltisele eller bare en sele med mulighet for å feste selen foran på brystpartiet til hunden være veldig effektivt.

Håper du holder ut, TS, og at du får tips du kan bruke. Ellers kan det være en god investering å ta kontakt med atferdsekspert/hundetrener som kjenner til mastiffer. De har nok en del triks å dele.... Lykke til! 

Takk! Du fikk det ut på en annen måte, men nettopp det jeg mente! Å gå ei mil hver dag,kan jeg glemme.

Men jeg skal definitivt ta med meg grime-rådene,og se hva jeg finner :) 

Dette er jeg faktisk enig i. Selv om fysisk mosjon for bikkjedyra er min kjepphest, så er ikke mastiffen en rase som hverken trenger eller tåler (leddene går til h..) store mengder. 8 km sykletur bør være bra, og spørs om potene blir fillete (på slike raser blir det ikke akkurat avlet på potekvalitet) om hun får såpass løpetur hver dag.

Jeg vil råde dere til å kjøpe en grime som passer, bruke den i kombinasjon med halsbånd (gjerne hanefot som JeanetteH beskriver) Og så kjører dere naziregime med nulltoleranse for absolutt alt tilløp til bråk og tøys! Bare så mye som å se stygt på folk eller fe, er uaktuelt. Er dere konsekvente nok, burde bikkja skjønne tegninga :)

Amen!

Jeg har gått en del alene med henne. Igår kom det en kar på sykkel imøte,da var det ikke antydning til tull. Jeg er også ganske nazi på at hun skal gå BAK meg,og ikke i front. Rett og slett ford hun får teit holdning når hun går foran meg. Litt sånn "Jeg bestemmer og passer på". Og DET er ikke aktuelt.

En mil er ikke hva noen her har nevnt, men TS sier 3-8 km annenhver dag. Det vil si at annenhver dag får den ikke fysisk stimuli, og det er det vi reagerer på. Man trenger ikke gå en mil hver dag, men den må få brukt seg fysisk hver dag. LP osv er supert, men det veier ikke opp for alt.

Jeg har forklart greia sikkert 3 ganger nå. Om du fortsatt sitter fast,så legg tråden død,da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...