Gå til innhold
Hundesonen.no

vanlig med øye-gugg?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ok nå begynner det å bli mange tråder fra meg, beklager dette. 

Men, tre ganger nå så har det kommet puss på øyet til valpen. Det renner ikke noe, men av og til så får han øye-gugge som havner innpå øyet. Broren sliter med rennende øyne, men det er mye, mye verre en valpen min sitt øye. Det renner ikke, men som sagt, av og til kommer det vanlig gugge slik som vi mennesker får også. 

Men "problemet" er, det kommer innpå øyet. Jeg må få han til å blunke et par ganger slik at det kommer ut på siden, slik at jeg får fjernet det. Er dette normalt? Bør jeg få det sjekket? Broren har blitt sjekket og det bare er slik han er, faren er også slik og flere kullsøsken og helsøsken. Min har så å si ingen veske i øyet, det renner ikke. 
Det kommer midt på øyeeplet, men han bryr seg ikke stort, tar ikke labben mot øyet eller noe, bryr seg ikke. 
Hadde en hund før som fikk det ganske ofte, men vi fikk ikke røre øyet så det måtte gå over av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er ganske store rase- og individforskjeller på dette, men alle boxerne mine har hatt sånn. De franske bulldogene jeg passer har det også. Vi mennesker får søvn i øyet også, og jeg ser det i sammenheng med at hunden har sovet. Jeg fjerner alltid sånt fra mine hunder, jeg klarer ikke å la vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, må prøve å fjerne det så fort jeg ser det. For hvis ikke så havner det midt på øyet. Lest litt på nett, dersom gugget havner under øyelokket så kan han få infeksjon. 

Synes det er så rart at det havner midt på øyet :P sikkert fordi han herjer så mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje raseforskjeller, men øyegugge er ikke normalt på mine raser (vet ikke helt hva du legger i gugge da). Litt "øyebuser" om morgene kan de ha, disse er harde. Men øyegugge har de kun hatt 2 ganger, og da var det mild øyebetennelse (holdt å skylle med saltvann til det var borte). Om mild øyebetennelse ikke forsvinner eller blir bedre i løpet av 3-4 dager bør veterinær kontaktes.

Hvilken farge har guggen? Er det farge på den (hvit, grå, grønn, gul) så er det sannsynlig betennelse.

Om det er helt blankt slim kan det være at hunden bare har noe på øyet, f.eks et hår eller noe. Mine får det av og til. Det tar jeg som regel bare ut med fingrene (med mindre det ligger midt på øyet eller kun nedi øyelokket, da spyler jeg det ut). Aldri hørt om at de kan få betennelse om dette havner nedi øyelokket, det syns jeg høres veldig rart ut? Mine bryr seg heller ikke om at de har hår, eller andre ting midt på øyet :P

 

Er øynene sjekket hos veterinær, f.eks tåreproduksjon og slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt sjekket ja, og han kan "gråte" tårer, dette klarer faren også. Viste ikke at hunder kan "gråte" tårer :P Men når de kjører bil så syter de og da kan det renne tårer, det er rett og slett tårer som om at de griner. Faren er helt lik og veterinæren sa at det er ikke betennelse eller noe galt, det var rett og slett tårer etter at han kjørte bil. Nå liker han å kjøre bil og "griner" ikke lengre. 
Det er som oftest grå aktig, men det renner ikke fra øyet, ikke vått rundt øyet eller noe. Han får bare en gang i blant slike klumper med slim innpå øyeeplet. Også har han litt gugg i øyekroken en gang i blant om morgningen. Tror det er gugget som har havnet på øyet i stedet for i øyekroken, fordi han har gnudd seg med potene eller noe. 

Broren er ofte våt rundt øynene, fikk infeksjon en gang men det gikk over av seg selv, og var ganske mild og trengte ikke behandling. Forskjellen er at her renner det ikke på lik måte, aldri vått rundt øynene, men så har han fått gugge midt på øyet 2-3 ganger nå. Aldri sett at en hund får det midt på øyet før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal ikke være sånn" på noen raser/type hunder, annet enn litt sånn rusk i øyekroken som mennesker jo også får, dette skal gjerne være hardt som nevnt. Men mild øyebetennelse er jo ikke uvanlig å kunne få, da anbefales det gjerne å skylle med sterilt saltvann (anbefaler engangsflasker/-ampuller), så ser man det da an etpar dager samtidig med skylling om det ikke er veldig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...