Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell meg om din tyske, belgiske eller hollandske gjeterhund!


marlenbli
 Share

Recommended Posts

Jeg eeeeeelsker tråden «fortell meg om kelpien din», selv om jeg ikke skal ha kelpie, så er innleggene så gode, lange og forklarende at jeg koser meg ordentlig med å lese i den tråden. Så jeg tenkte jeg skulle herme litt med de rasene som ligger mitt hjerte nærmest! :)

 

Jeg vil gjerne høre om din schäfer, belgiske (både malle, terv, grønnis og lakke) eller hollandske gjeterhund, enten den/de du har nå eller har hatt tidligere. 

 

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Hva er planen med hunden din fremover?

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

Og hunder? 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Noen helseproblemer?

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Har hunden din mye drifter? 

Er det mye alvor i hunden din?

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langhåret schäferhannhund på 3,5 år. :) Vi skulle egentlig ha normalhåret tispe, men av ulike grunner ble det plutselig langhåret hannhund. Det vi ønsket var en frisk familiehund (vår forrige schäfer slet med allergi, hudproblemer, mageproblemer mm), og det har vi også fått. Per dags dato frisk som en fisk, HD/AD-fri, rygg UA, tåler alt av mat, ikke noe kløe/hudproblemer/mageproblemer osv.

Vår forrige tispe var (har jeg skjønt i ettertid), ekstremt grei. Veldig myk og forsiktig, og fant aldri på noe tull annet enn å spise rådyrbæsj. Og plutselig fikk vi bøllefrøet fra ******* i huset. Ekstremt energisk, oppmerksomhetssøkende, tøff og tidvis klin gærn. Hadde jeg fått ham nå hadde det ikke vært noe problem, men overgangen fra tidenes snilleste schäfertispe til gærn valp var ganske stor, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Fikk endel gode råd og en hel del veldig dårlige råd, og gjorde ganske mye feil, men det gikk jo bra til slutt. :)

Vi kom oss gjennom kjønnsmodning og han har etter hvert landet. Han er fremdeles superbarsnlig til tider, men har blitt en veldig rolig og grei hund. Rolig og avslappet inne, full fart ute. :) Elsker tur, elsker å være ute, elsker vann (og gjørme), elsker å være med steder, elsker å kjøre bil og tar det meste på strak labb.

En normal dag: vi sover lenge (jeg er syk og sover mye), og han kan fint sove i 12 timer - maser aldri. Deretter morgentur, frokost, en formiddagstur, litt trening, ettermiddagstur/kveldstur og selvfølgelig tisseturer innimellom. Han er ekstremt tilpasningsdyktig, og har jeg en dårlig dag så maser han ikke og krever ikke noe, da bare ligger han og sover og kulern. Tidligere har vi trent mye på formiddagene, men jeg er ikke i form for tiden, så det har blitt litt nedprioritert, men han fungerer fint likevel.

Hjemme er han veldig sosial med folk - elsker besøk og er litt vel ivrig når det gjelder hilsing. :P Besøk blir fort "plaget" mens de er her, spesielt om de inviterer til lek, da er han veldig ivrig på å tigge oppmerksomhet og lek. Oppfører de seg nøytralt så gir han seg når hilsing er over. På fremmede steder er han "nøytral" til folk, han kan godt hilse, men med mindre det er noen ha kjenner bryr han seg ikke noe særlig. Hvis du først får engasjert ham i lek eller noe sånt, da er det en annen sak, da blir man fort "bestevenner".

Jeg kan ha han med over alt, og han oppfører seg som regel veldig bra. Han har null problemer med håndtering av andre (veterinær, dommer, handler osv), og jeg føler meg trygg på at han ikke finner på noe uventet i sånne settinger. Utstilling og tett passering av andre hunder er null problem, selv om eieren synes det er noe herk. :P

Med andre hunder så er tisper 100% greit, nøytrale hannhunder er greit, men bråker de, så bråker nok han tilbake. Størrelse spiller ingen rolle, han fungerer fint med både kleinspitzer og hunder på sin størrelse. Det han ikke liker er BC-er (av begge kjønn), da han feiltolker stirringa deres og den ekle kroppsholdninga de har. Oppfører de seg som en "normal" hund, så er det greit.

Det vi sliter med er snusing, han er en stor snuser og jeg har gjort endel feil der, som ikke skal gjentas med hund nr to. Snusing er det beste han vet i hele verden, og ekstremt selvforsterkende. Med andre ord er han veldig glad i å gå spor, og det er der han briljerer.

Ift drifter så kjøpte vi en familiehund, ikke en konkurransehund, og det kjenner jeg jo på når vi trener. Jeg ønsker meg mer motor, bedre konsentrasjon, mer førbarhet osv. Han har masse jakt, mye nysgjerrighet, middels mot, er veldig impulsiv, lite førbar og dårlig konsentrasjon. Summen av det blir at han fort finner på ting han ikke skal, og er lite førerorientert. Nysgjerrighet og mot er fint, men både på treningsbanen og ellers kunne jeg tenkt meg litt mindre av det, for han er veldig "utadrettet". Dette er noe som i stor grad ligger i linjene hans, så det er ikke noen enkle hunder å trene. Dette var jo ikke noe vi tenkte på da vi kjøpte hund, da var det helse og gemytt som var viktig, og der har vi jo også fått det vi ville ha. Min neste hund skal være en konkurransehund, og da blir det selvfølgelig fokus på nettopp disse egenskapene.

Alvor har han, det har han tatt fram ved to anledninger, men han har aldri tatt det fram uten at det har vært "indisert", så sånn sett virker det ganske balansert.

Det vi har slitt mest med er banalt nok innkalling. :P Den lille egenrådige dritten har ikke vært noe lett jobbe med, og vi er ennå ikke i mål, men det kommer seg.

Hva jeg liker aller best? Jo, jeg elsker jo den lille dotten høyere enn alt. Han er mitt "gull", min følgeskamerat, den som holder meg oppe når jeg har dårlige dager, den som holder meg med selskap hver dag, den som er med på lange kjøreturer og den som ligger rygg i rygg med meg hver natt. <3 Vi har super hverdagskjemi, om enn ikke super treningskjemi, og jeg kunne aldri byttet ham bort, selv om han ikke oppfyller alle mine nåværende ønsker.

11403483_10155770868635165_3632947695942

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har schäfer etter brukslinjer. Jeg valgte rasen fordi jeg alltid har hatt et god øye for schäfer. Vi hadde en schäfer da jeg var liten og etter det har jeg vært helt solgt. Da jeg flytta hjemmefra kom valpen i hus, og det har jeg ikke angret på! Jeg ville ha brukslinjet fordi jeg ville ha en konkurransehund og en allroundhund. Dessuten så synes jeg bruksen er penere enn utstillingsvarianten (no offence til de som har utstillingsvarianten). Jeg har absolutt fått den hunden jeg ønsket meg!

Vi trener mot konkurranse i lydighet i hovedsak. I tillegg har vi trent litt agility, driver på med litt smeller, ID-spor og rally-LP. Hun er flink i alt, så det er igrunnen bare jeg som setter begrensninger. Jeg synes det er kjekt å trene hund, men jeg trives også veldig godt på tur. Så vi trener lydighet fast noen ganger i uka, ellers er vi ute i skogen og koser oss. Min krever både fysisk og mental trening. Hvis jeg skal slite henne skikkelig ut, så hadde jeg gått noen timerstur med innlagt LP-trening og spor/søk. Hun er atletisk og rask, elsker å løpe. 

Planen med hunden er å få ut fingern og starte i klasse 1 lydighet. Det er flere grunner til at min 3 år gamle hund ikke har startet enda. I første omgang så hadde vi ikke noe miljø å skryte av ift. LP det første året hennes. Da hun runda ett år begynte vi på et konkurranselydighetskurs og året etter gikk vi klikkertrenerutdannelsen med fokus på grunnferdigheter, så det er først i år at vi virkelig har fått trent konkurranserettet. Dyret har et godt grunnarbeid, så det kommer nok til å gå fort når vi bare kommer i gang. Jeg er som sagt også veldig glad i tur, så vi er ikke typen som trener LP flere ganger om dagen. Nemi synes alt vi gjør er gøy, samme om det heter spor, tur eller LP. 

I hverdagen har hun blitt en behagelig hund. Etter hun passerte halvannet-to år har hun roet seg og blitt voksen. Roet seg i den forstand at hun gir mye når hun blir bedt om det, men ellers er ganske rolig. Inne er hun rolig og ligger på lading, ute er hun aktiv/rolig alt etter aktivitet.På trening gir hun alt, være seg spor, LP, rally eller hva det skal være. Hun er en drøm å trene og jobber omtrent gratis.

Nemi er noe reservert ovenfor mennesker i den forstand at hun tillater kontakt, men er ikke spesielt glad i det. Ovenfor fremmede mennesker foretrekker hun å gå i fred. Hun kan stikke innom å få en kjapp klapp om de lokker på henne, men hun er ikke noe kosehund ovenfor fremmede mennesker. Hun viser ikke noe tegn på frykt/aggresjon, hun vil bare heller gjøre sin egen greie. Kommer derimot folk på besøk til oss, er hun en helt annen hund. Da skal hun ha krav på hele oppmerksomheten og skal sitte på fanget eller klemme seg ned i sofaen mellom folk.

Ovenfor andre hunder er hun grei, hun er ikke videre interessert i kontakt og sier i fra til ufordragelige unge hannhunder når hun synes de er teite. Hun er veldig kresen på hva slags hunder hun vil leke med, og det er ytterst sjeldent hun inviterer noen til lek. Hun blir gjerne med på en god jaktlek, men noe mer vil hun ikke. Med mindre det er mynder. Hun elsker mynder, uansett type. Mynder er toppen *ler*

I miljø er hun ganske trygg vil jeg si, virker veldig lite påvirket og kan stort sett være med over alt. Hun er litt styr å ha med på besøk, fordi hun freser rundt og skal undersøke alt, sitte i sofaen og sitte på fanget til folk. Det blir litt styr når nevnte hund er nesten 30 kg.

I forhold til helsa så sliter hun med allergi, men dette har vi fått rimelig grei kontroll på. Utover det så holder hun seg frisk. Har fine hofter og albuer osv. Har røket et par tenner i kampens hete, men litt svinn må man da regne med?

Mentalt sett er hun en litt blyg og forsiktig hund. Hun vil ikke ha bråk, men er ikke direkte redd heller. Har hun mulighet så trekker hun seg vekk og hun har et utrolig bra språk, så hun oppsøker ikke potensielle bråkehunder. Jeg vet ikke om forsiktig er riktig ord å bruke heller, hun har generelt et veldig "jeg bryr meg ikke" syn på verden. Hos henne er mor alt. Hun er ikke tøffest i klassen, men kan ta i et tak om hun føler det nødvendig. Det skal dog en del til før hun drar det fram.

Jeg vil si Nemi har veldig balanserte drifter. Hun er ikke noe kranglehund, har ikke det største motet og heller ikke mye skarphet. Noe som gjør henne veldig behagelig i hverdagen. I og med at hun er litt avventende ovenfor folk og hunder, så er det flott at det ikke ligger så mye skarphet og mye mot, men at hun heller velger å være litt "feig". Da blir det heller ikke noe konflikter. Blir hun dog presset nok, så smeller hun kraftig fra seg hun også, men det er sjeldent det er nødvendig. Ellers har hun høy jaktdrift og byttedrift, noe som kommer godt med i trening når det kommer til belønning.

I valp og unghundtiden jobbet vi en del med usikkerhet ovenfor mennesker og utagering på folk og hunder. Schäferen er jo en vokterhund, og når man da har en hund med en mentalt litt forsiktig pakke, så er stemmen et godt verktøy. Jeg merket jo fort at dette ikke var noe som satt særlig dypt. Hun var avventende og fant ut at det var best å kjefte for tidlig enn for sent. Hun var ikke direkte redd, men bråkete avventende. Med trening og det at hun ble voksen, så forsvant det problemet. Hun er nå en mye mer trygg og stabil hund og ser ikke poenget med å bråke for tull. Jeg merket at dette kom litt sånn over natta fra 2-2,5 årsalderen.

Det jeg liker aller best med Nemi er at hun er så snill og god. Hun har omvendt mange som er redd for schäfere med å rett og slett være sitt rolige og "jeg bryr meg ikke"-vesen. Hun hilser høflig på folk og hunder og finner på sine ting. Hun er veldig obs på meg, nesten som hun hele tiden har et halvt øre i min retning. Så fort jeg sier noe, så er hun der, klar til å adlyde med en gang. Hjemme er hun kosegris og veldig rolig. Hun bjeffer lite, vokter ikke leiligheten unødvendig og oppfører seg generelt veldig pent. Det eneste jeg skulle ønske, var at hun gikk litt penere i bånd, men det kan jeg jo ikke skylde på bikkja *ler*

En ting jeg må legge til da, er jo at hun er en superfantastisk storesøster. For 4 mnd. siden fikk hun en firbent lillesøster, og hun har vært en engel med henne fra dag en. 

11150517_10206522808891502_5610356296648

11164779_10206522809171509_1703838044534

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeeeelsker tråden «fortell meg om kelpien din», selv om jeg ikke skal ha kelpie, så er innleggene så gode, lange og forklarende at jeg koser meg ordentlig med å lese i den tråden. Så jeg tenkte jeg skulle herme litt med de rasene som ligger mitt hjerte nærmest! :)

 

Jeg vil gjerne høre om din schäfer, belgiske (både malle, terv, grønnis og lakke) eller hollandske gjeterhund, enten den/de du har nå eller har hatt tidligere. 

 

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Hva er planen med hunden din fremover?

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

Og hunder? 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Noen helseproblemer?

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Har hunden din mye drifter? 

Er det mye alvor i hunden din?

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 

 

Varga, malinois, veldig utypisk, kom hit da hun var 2,5 år. Antar at mye av det er pga den dårlige starten hun fikk på livet. Jeg har måttet jobbe hardt for det lille vi har gjort, men har i det minste lært mye. Hun har vært "pensjonist" siden hun var 4-5 år da jeg begynte å se meg om etter ny hund å ikke orket så mye mer med henne og trening.:P Nå er hun passert 6. Livet til Varga består stort sett av tur, vi sykler, løper, bader, går på ski, går fritt, kløver og div og hun koser seg med det. Trekk på sykkel og ski er nok favoritten. Hovedturen er på ca 2 timer for dagen, men det er nesten like mye for min del som for hennes.

Driftene ligger nok der, men hun er som sagt mye påvirket av tidligere opplevelser. Usikkerheten hennes gjør at hun stenger seg litt inne og bruker mye krefter på å dempe omgivelsene (selv om det ikke vises så godt på henne, hun går ikke rundt å ser på alt eller ser nervøs ut). Vi har hatt masse problemer og bra blir hun nok aldri, men har blitt mye bedre. Mange av problemene har nok igjen skyldtes hennes dårlige start på livet, i tillegg er hun fra linjer som har mye alvor og er veldig triggerhappy og litt sadistiske og det blandet med usikkerhet, mangel på sosialisering og miljøtrening som liten osv er en dårlig kombo.

Kan forsåvidt ha med hunden over alt, men velger å ikke ta henne med over alt for min egen del da det kan bli litt mye å følge med på iom at hun ikke er overbegeistret for barn og enkelte andre. Veldig søt til de hun kjenner og til folk som det ikke er noe spesielt med, ikke nødvendigvis så trivelig ellers. Vlgte malle for å få en konkurransehund, men fikk ikke helt det jeg var ute etter :P  Ingen helseproblemer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeeeelsker tråden «fortell meg om kelpien din», selv om jeg ikke skal ha kelpie, så er innleggene så gode, lange og forklarende at jeg koser meg ordentlig med å lese i den tråden. Så jeg tenkte jeg skulle herme litt med de rasene som ligger mitt hjerte nærmest! :)

 

Jeg vil gjerne høre om din schäfer, belgiske (både malle, terv, grønnis og lakke) eller hollandske gjeterhund, enten den/de du har nå eller har hatt tidligere. 

 

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Hva er planen med hunden din fremover?

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

Og hunder? 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Noen helseproblemer?

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Har hunden din mye drifter? 

Er det mye alvor i hunden din?

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 

 

Vims, hollandsk gjeterhund korthår på snart et år. Foreløpig veldig veldig fornøyd med hunden bortsett fra en ting som jeg håper går seg til, usikkerhet på fremmede. Hun kan være med over alt og er helt stødig med alt nytt, men hun liker ikke at fremmede tar kontakt. De kan stå ved henne, løpe forbi, snakke med meg og what ever så lenge de ikke prøve å klappe henne. Dette har blitt mye bedre og jeg har håp om at hun blir ganske så bra til slutt. Tror forøvrig mye av dette problemet er et resultat av at det er veldig ugunstig å hente hund som er 4 mnd gammel (pga importreglene), men fordelen er jo at hun burde komme over det igjen også iom at jeg tror ikke det er bare genetisk. Folk blir raskt ok når hun bare får vært med dem litt og da tar hun gjerne imot kos og slikt.

Arbeidsom til tusen, gir alt og litt til, kjapp, lærer raskt, veldig god allround (biting, spor, lydighet, søk..) så mye fokus og konsentrasjon, naturlig opptatt av meg og ikke andre ting og hennes største ønske i verden er å få jobbe. Tur er kjedelig. Men det aller beste er egentlig at jeg får alt dette og i tillegg får en hund som skrur av med en gang vi er ferdig, som slapper av når det ikke skjer noe og som tar dager uten aktivitet med total ro (noe som ikke er en selvfølge med rasen). Ødelegger ikke noe hjemme, ligger fritt i huset. Hun er med på alt, alt er gøy, fin i miljø(bryr seg ikke om noe, ikke vaktsom ute). Planene våre er ipo, redning, lydighet og bruks og kanskje noe sprintløp eller noe for "gøy". Hun kan være litt dum til andre hunder, ikke aggressiv eller bråkete, men blir det jaktlek så blir det litt for mye jakt og litt for lite lek, heldigvis kan man bare stappe en ball i munnen på henne så får hun ikke overfalt de hun jager. Det er litt forskjell på hvem hun leker med også, men hun tar korreksjoner fint så hunder som sier fra til henne er hun kjempehyggelig til, de som ikke sier ifra er hun mindre hyggelig til. Håper hun kommer til å vokse av seg noe av dette også, men ellers er det ikke noe jeg har så mye fokus på å gjøre noe med.

Normal dag, vanligvis 2 timer +- på hovedtur og en liten luftetur morgen og kveld. (5-10 min). 2 timer tur er ikke noe jeg må, det er like mye for min del og fordi jeg synes de fortjener å få den tiden ut av huset. Nå har vi ikke kommet helt igang med fast trening enda så det er det litt så som så med. Noen små spor her og der, litt lydighet, litt søk. Kan være en dag i uka, 3 dager i uka eller ikke noe på en mnd. Kan være i tillegg til tur eller bare trening.

Valgte rasen av samme årsak som jeg valgte malinois. Jeg skal ha en hund å trene og konkurrere med. Jeg elsker energien, farten, arbeidsviljen, alsidigheten, intensiteten, førerorientertheten og væremåten. Kunne spart meg for utfordringene som finnes på rasen, men synes fordelene veier opp for ulempene, dessuten, får man en bra hund uten disse ulempene så har man virkelig en topp hund. Det blir nok flere av denne typen, enten hollender eller malle, de går under det samme i min bok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er?
Jeg har schæfere, begge fra showlinjer. Den ene har litt mer krutt og fart i seg enn den andre.

 

Hvorfor valgte du den rasen du har?
Skal vi nå se, det var over ett glass med vin for ca 20 år siden :P Siden så jeg meg vist aldri tilbake, ett ørlite blikk mot BC, men den epoken gikk fort over.

 

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?
Tur, min halvannen time + trening. Treningstiden kommer an på hva jeg holder på med egentlig. Hannhunden er bare med som en kjempestor bråkete maskot han:

 

Hva er planen med hunden din fremover?
IPO1 og SL1, ingen med hannhunden.

 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?
Hjemme er de stille og rolige, men skygger om jeg beveger meg. Ute er en helt annen historie, da er de ikke stille og rolige lenger.

 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?
Snille, men uinteresserte. Nix kan bli veldig gjetete rundt små barn.

 

Og hunder? 
Asti er snill mot det aller meste, men høy og mørk hannhund om andre hunder er høye og mørke mot han. Nix er uinteressert i andre hunder som ikke er hennes faste "venner"

 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?
Ja og Ja

 

Noen helseproblemer?
Nix frisk og rask, hadde litt hormondritt som ung, men vokst det av seg nå. Asti har en ryggvirvel for mye, og slitasje i ett kne, ellers frisk og rask

 

Hvordan er mentaliteten på din hund? 
Begge to er strengt tatt stødige, men begge to har raske reaksjoner på ting. Avreagerer raskt. Nix har litt mer dramatiske reaksjoner, mens Asti ofte er mer laidback.

 

Har hunden din mye drifter? 
Asti, not so much. Glad i damene og maten sin han, og synes trening er gøy inntil konsentrasjonen hans svikter etter 10 sekunder.  Nix er nok en light-versjon med litt småbrister av en hund fra brukslinjer.

 

Er det mye alvor i hunden din?
Asti; Ja, han tuller ingen med og han mener det når han først kommer dit. Det er en grunn til at han ikke får leke med figurant. Han mener alvor og det klarer jeg ikke håndtere. Slik jeg leser han så er det lite mot i han også, og det er en litt teit kombinasjon.
Nix: Her må jeg nok grave dypt for å finne noe som kan minne om alvor.

 

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?
Asti: Stress, stress, stress og atter stress.
Nix; Nei, hun har vært en veldig enkelt hund for meg. Sliter litt med at hun jakter og gjeter på kjente hunder, men det er ikke noe jeg gidder å jobbe så veldig mye med.

 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din?
Asti: bare glede meg over at vi har kommet dit vi har ;)
Nix: Trene med henne gir meg enormt mye glede. Hun er lett å jobbe med, prøver å løse problemer så godt hun kan og lukker seg ikke inne, hun er den første hunden jeg har skikkelig god kjemi med.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tervhann på 1 år. Det ble terv mye på grunn av min barndomshund, som var verdens roligste, snilleste terv. Den var nok en smule pysete, men utrolig tålmodig og med godt språk. Jeg har i etterkant skjønt at den hunden ikke var helt rasetypisk og at det er hakket mer sprut i de fleste andre terver, men jeg digger dem likevel. Jeg ønsket meg en hund å trene agility (og annen hundesport jeg finner det for godt å prøve) med, en som er førerorientert, en som er kosete og fjollete. Alt det har belgeren. Dessuten er den passe stor og utseendet tiltaler meg. Vi valgte ikke en fra de heftigste brukslinjene, fordi vi er førstegangseiere av valp og vi brant oss litt på en omplassering før vi fikk den vi har nå.

 

En normal dag består av en morgentur (15-40 min avhengig av vær, tid og lyst) og ca. 1,5 time tur på ettermiddagen/kvelden. Tisseturer kommer i tillegg ved behov. Vi småtrener gjerne også litt på kvelden før/etter tur, men det er ikke hver dag. For tida trener vi agility fast 1 kveld i uka og nosework 1 kveld, og så varierer det hvor ofte vi trener med andre ellers. Kommer nok ikke til å fortsette med nosework etter dette kurset, så da er det mer sannsynlig at vi drar på fellestrening i LP enten med klubben eller med treningskamerater.

 

Planen framover er å starte konkurranse i LP og ta bronsjemerket. Vi har ikke jobba kjempesystematisk fram til nå, så vi får se når det blir. Jeg har det ikke travelt - han kan godt få bli litt mer voksen før vi starter. Får se :)

Vi skal også fortsette å trene agility til våren, men banene blir vinterstengt i løpet av måneden.

 

I hverdagen er hunden en trivelig, behagelig hund. Han har alltid vært rolig og behagelig inne. Han maser naturlig nok en del rundt tida vi pleier å gå ut på kveldstur, men da må han jo skikkelig på do også, så jeg plages ikke av det. Han er en ganske myk hund, så han tar beskjeder ganske fort. Dessverre pådro han seg gulvredsel da han var 5 måneder, noe vi har jobbet ganske mye med. Jeg skriver pådro, ettersom han ikke hadde problemer med gulvet fram til da og ingen søsken eller slektninger vi vet om har det. Tror derfor at det ikke er arvelig. Men han skled skikkelig i forbindelse med at katta dasket til ham og dro antakelig på seg en skikkelig strekk. Derfor stresser han og blir ganske flat når han blir med inn i nye hus, og sklir også fordi han setter klørne i gulvet. Men tar vi ham i bånd så han ikke har noe valg så blir han med, og han venner seg til nye steder etter hvert. Vi får se om han kommer over det noen gang eller ikke,  uansett er det ikke noe som tar stor plass i hverdagen.

 

Han er en sosial fyr, han liker folk godt. Han er litt skeptisk til fremmede som lokker på ham på avstand, men han er veldig elskelig mot alle andre. Elsker kos og lener seg tungt mot alle som klapper ham. Han legger spesielt sin elsk på alle som har gitt ham godbit minimum én gang - da er han en veldig lydig hund og prøver alle triks han kan.

 

Mot hunder er han stort sett veldig grei. Han kunne ha forbedret introduksjonen sin, han kan være litt overstrømmende i starten. Han vil helst bort til alle hunder han ser og lager styr hvis han må passere i bånd uten å få lov å hilse, men det er noe vi regner med å få plukket av ham. Han leker godt med hunder som leker på samme måte, men den måten er litt voldsom. Han innretter seg godt den andre hunden hvis han får korreks, men kan være plagsom mot de som ikke sier ifra tydelig. Blir usikker og svarer på tiltale hvis det er bøffe hannhunder som skal bølle med ham, men da holder vi ham bare unna hanner som oppfører seg sånn. Ikke problem med hannhunder på generelt grunnlag.

 

God helse. Litt tidlig å sette to streker under hvordan han er mentalt. Tror jeg likevel kan slå fast at han er sosial og lærevillig, om enn litt dårlig på noen underlag. Om det er alvor i ham? Tja, jo, ja, hva ligger i spørsmålet? Han har drifter som en helt vanlig terv :P Det er ingen malle, men han har god arbeids- og lekelyst. Det er full fart utenfor døra. Han har blitt med på det meste jeg har bedt ham om, bortsett fra når hormonene har tatt overhånd for konsentrasjonen ;)

 

Hva vi har slitt med tror jeg at jeg har oppsummert ganske greit. Gulv og litt ståk i møtesituasjoner med bånd på. Han har kjedet seg litt hjemme alene og tygd på litt inventar, men det ble løst greit ved å rydde og avgrense området han har tilgang til.

 

Hva jeg liker best? At han er så innmari søt, god, kosete og fjollete :D Jeg liker at han finner på sprell ute, og er så rolig inne. Jeg liker også at han liker å trene sammen med meg. Han er prøvekluten min - jeg har allerede lært veldig mye og begynner å bli mer trygg på meg selv som hundeeier. Ikke minst har jeg lært mye av ham om hvilke metoder som fungerer og ikke (på ham), og hvem jeg burde høre på når det kommer til oppdragelsestips.

 

Edit: og her er et bilde av Markobolla (som strengt tatt ikke er så innmari bollete lenger, men han er alltid bollen min):

 

Marko.thumb.jpg.2a583604e9be40cf80758c27

Endret av rosinbolle
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er?
Schäferhund av brukslinjer, halvt tysk (mor importert fra tyskland, far født i Norge). Er som Schäferhunder flest, og akkurat det jeg ville ha sånn sett!

 

Hvorfor valgte du den rasen du har?
Mer eller mindre oppvokst med Schäferhund (husker ikke så mye fra tiden før). Ble solgt etter den 3. vi hadde (husker mest av den), og etterhvert som jeg selv vokste og lærte mer om hund, var det bruksvarianten som tiltalte meg mest. Vi hadde 3 utstillingsvarianter og 1 bruksvariant (han oplevde jeg dessverre bare noen mnd), og jeg personlig syns bruksvarianten også er mye finere (no offense til noen). I tillegg har de mer det jeg vil ha rett og slett.

 

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Veldig variert egentlig. Men minst 1 tur, variabel tidsbruk. Har hundegård som de står titt og ofte i også. Også flere småøkter i løpet av dagen, hvor mange er også variabel og lengden på dem. Mest LP-rettet og triksrettet for tiden. En dag kan turen være i byen, en dag i skogen en annen dag på en åpen slette. Variasjon beskriver vel hverdagen vår best!

 

Hva er planen med hunden din fremover?

Lydighet! Konkurranse. Vi skal også prøve oss på agility, og hvor mye vi konkurrere og satser på det får vi nå se. Ønsker å prøve ut bruks mer også. 

 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Vel hun er jo enda i unghund-fasen, men jeg syns hun er ganske grei å ha med å gjøre. Kan ha litt problemer med å finne roen noen ganger, men den kommer til slutt. Slapper fint av, og skal vi gjøre noe spretter hun opp og er ready uansett hva. Enda litt miljøberørt når vi er ute andre steder enn hjemme og på vanlig treningsplasser (som hundeklubben), men det tror jeg vil komme seg etterhvert med alderen og jo mer erfaring og opplevelser hun får - hun er enda ung.

 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

Mennesker hun kjenner er stas! Men så fort hun har fått sin dose med minimum-oppmerksomhet går dte greit og hun kan finne roen igjen, det er deilig at hun ikke har det konstante maset der. Fremmede mennesker er hun enda litt usikker på; bjeffer, spretter litt unna og busten kan noen gang reise seg litt - men absolutt nysgjerrig på dem! Går bort å snuser på hånden, men så fort de skal prøve å klappe henne hopper hun unna. Men jeg opplever henne overhodet ikke som truende eller aggressiv - rett og slett skeptisk unghund som må erfare livet litt mer :P Noen mennesker som hun først blir kjent med, så går det en liten stund kan det være hun ikke "kjenner" dem igjen med en gang og faller litt tilbake, men til gjengjeld tar det kortere tid å bli trygg på dem. Det må liksom skje i hennes tempo og premisser, men jeg ser ikke på noe av dette som noe stort problem (så lenge jeg ikke lar det utvikle seg til et problem, men det har jeg jo ingen planer om da), og vil komme etterhvert som hun vokser også.

 

Og hunder?

Hunder hund kjenner er også kjempekult. Elsker å leke! Små fremmede hunder kan hun være litt for brå mot, så her har vi litt å jobbe med. Men hun mener liksom ikke å være slem eller noe, bare unghund som vil leke. Alt som er større enn henne er skummelt :P Men går greit som regel bare hun får den tiden hun trenger til å bli trygg. Godt språk har hun også, og føler hun ikke er noe problem mot andre hunder ihvertfall!

 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Så langt har hun ikke reagert noe dårlig på steder jeg har dratt henne med. Buss og tog har vi tatt lite av så det kan jeg ikke uttale meg noe stort om, men vil tippe det ikke er noe problem slik jeg kjenner henne. Kan være litt fjern for å høre på meg, men kommer seg vel det også etterhvert. Generelt vil jeg si hun er trygg på nye miljøer ja.

 

Noen helseproblemer?
Ikke som jeg vet om enda. Hun er jo ung, og skal HD/AD røngtes nå snart, så da blir det en liten sjekk også men jeg har ikke merket noe :)

 

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Egentlig helt forventet. Hun er litt pyse, men avreagerer veldig fint syns jeg. Så lenge man ikke lar det utvikle seg til et problem, tviler jeg på det vil bli noe problem, for å si det slik. Treningsmessig klager jeg ikke!

 

Har hunden din mye drifter? 

Absolutt, og det liker jeg! Veldig god kamp- jakt- og lekelyst. Elsker å jobbe og er med på alt mulig, alt ut i fra tur og vanlig trening. Men heldigvis har hun også en veldig fin naturlig av-knapp!

 

Er det mye alvor i hunden din?

Hvis jeg drar frem favorittleka er det dødsens alvor på å få den fortest mulig! :lol:

 

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Litt stress i forskjellige situasjoner. Litt for brå mot valper/mindre hunder. Og skeptisk til fremmed og enkelte hunder. Men det er noe jeg tror vil hjelpe mye hvis vi jobber hele tiden med det, og når hun faktisk blir voksen. Bjeffing i hundegård, spesielt når det kommer noen, da hører hun ikke helt, men det jobbes jo med. Vi kan også slite med å åg litt pent i bånd men det er jo ikke akkurat hennes feil :P 

 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din?
At vi klaffer så sinnsykt bra! Både hverdag og trening. Hun er akkurat det jeg ønsker meg ift. til konkurransehund; jobber bra og er nest best hund i verden (for sorry, ingen slår gamlingen min altså ♥). Forventet ikke en dans på roser, men hun er sånn sett akkurat det jeg forventet, mer eller mindre. Hun er tvers igjennom bare snill, og har definitivt fått kjæresten min som var skeptisk til rasen, til å bli mindre skeptisk :lol: Har også møtt på andre som har sagt det samme som han. Hun er litt careface og ikke super sosial kanskje, men hey, der er jo vi like så det gjør meg absolutt ingen ting sånn sett! Hun bjeffer også lite på tur og slikt når vi møter på andre, og er generelt en veldig enkel hund å ha med å gjøre! Som matcher meg personlighetsmessig, treningsmessig og hverdagsmessig. Også er hun utrolig vakker da :sleep: For ikke å snakke om rar, herlig og sprudlende!

 

DSC06107.jpg

DSC06839.jpg

DSC07328.jpg

DSC07370.jpg

DSC07362.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

Eg har to groenendaeler, en på 3,5 år og en på 4,5 mnd. Begge er aktive, morsomme hunder, og i grunnen typisk belger slik eg liker de. 

 

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Ville ha en hund som egnet seg godt til trening, med minst mulig helseproblemer. 

 

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Varierer veldig. Men stort sett 1,5-2 timer på tur, og noe trening utenom. Andre dager kan det bli halvtime tur, og fellestrening resten. 

 

Hva er planen med hunden din fremover?

Eldstemann trenes i LP, og har opprykk til Elite. Vi har også begynt å kikke litt på å ta ferdselsprøven, og etterhvert kanskje SL. Valpen trenes i grunnferdigheter, og får stort sett bare være valp. Tenker det blir LP og evnt SL på han også.

 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Den voksne sover stort sett inne, valpen er mye mer aktiv. Ute er det full rulle som gjelder. 

 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker? Og hunder?

Eldste elsker mennesker, alle er en ny potensiell bestevenn. Hunder er han stort sett litt mer selektiv mot. Vil gjerne være sjef, men har ikke helt baller nok til det :P Valpen er ikke så glad i mennesker, og foretrekker egentlig hunder.  

 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Eldste, nei. Han er litt svak på miljø. Valpen, foreløbig ja. Han er mye stødigere enn eldstemann.

 

Noen helseproblemer?

Eldste har plakk på ett øye, ellers frisk. Valpen er for ung til å sjekkes enda. Ingen problemer så langt. 

 

Hvordan er mentaliteten på din hund?

Eldste er ikke spesielt tøff, men heller ikke veik. Avreagerer helt fint. Hadde han vert litt bedre på miljø hadde han vert perfekt. 

Valpen kjenner eg ikke godt nok til å svare for enda. 

 

Har hunden din mye drifter?

Eldste har mye jakt, er ellers en typisk langhårsbelger. Valpen er for ung til å vise hva som bor i han enda. Jakt/gjeting er det en del av i han. 

 

Er det mye alvor i hunden din?

Eldste ser helst at eg fikser ting for han, så nei. Gjenstår å se med valpen.

 

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Utagering mot andre hunder, en del manglende fokus i trening, ellers stort sett bare ting som vi har trent for lite på. Begge de to første en under kontroll nå. Ingen utfordringer med valpen så langt, bare valpevimsing. 

 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din?
At de er aktive, finner på mye sprell, og ikke minst, at begge to er kosehunder. Hadde de fått lov hadde de tilbrakt hver time av dagen i armkroken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På tide gamlefar i huset blir profilert for delvis nye øyne her inne. Fin tråd!

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er?

Tervuerenhann på 10år blitt. Han er av god gammel årgang, type stor og grov. Verdens snilleste kosebamse. Har opplevd mye gjennom sitt liv, fra først å være min trofaste følgesvenn, læremester, og kompis, til å måtte dele hus med annen hund, valper, barn og mann. Ace har vært med hele veien og er alltid like god.

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Tilfeldigheter. Jeg skulle ha hund etter vgs og ønsket meg en allsidig hund, uten konkrete mål om trening.

 

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Ace er med på kjøtt og flesk. Han trenes ikke aktivt i agility lengre, men jobber mer enn gjerne med både lydighet og spor. Han er i GOD form for å være stor hund, og klarer fint holde følge med de unge lovende i både skogen og på fjellet.

 

Hva er planen med hunden din fremover?

Han skal få leve livet som pensjonist og valpeoppdrager.

 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Når været tillater det, koser han seg mye ute i hagen. Ellers ligger han i sengen sin inne, og tigger mat når vi står på kjøkkenet.

 

 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

Alltid vært vaktsom mot menn. Kan gi et boff i fra seg, men liker oppmerksomhet og kos fra alle.

 

Og hunder? 

Veldig grei med andre hunder. God med valper, holder seg unna bråk.

 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Jepp, aldri vært noe problem.

 

Noen helseproblemer?

Fikk cyster i prostata det året han ble 5, og ble kastrert kort tid etter vi fant det ut, for å forhindre kreft. Frisk som en fisk, uten om det.

 

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Gjennomført både FA og MH. Han er stabil og god i hodet. Skuddfast, miljøsterk og sosial.

 

Har hunden din mye drifter? 

Høyt jaktinstinkt.

 

Er det mye alvor i hunden din?

Nei, han finnes ikke skarp. Bare mye lyd.

 

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Separasjonsangst på sine yngre dager. Gikk seg til med trening og han ble ganske bra etter kastrering.

 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 

Han vil alltid være den første, og muligens den beste hunden jeg noen gang har/får. Det er noe spesielt med den første... Alt han har måttet være med på, etter hvert som livet mitt forandret seg, og hvor fint han har taklet overgangene.... Jeg som trodde han aldri skulle være "barnevennlig", nå elsker han barn og har stor respekt for mine gutter.

ace1.jpg

ace2.jpg

ace4.jpg

Endret av Stine Pernille
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

Schäfer hannhund, fra brukslinjer, på snart to år. Sosial og omgjengelig, trygg i miljø og veldig mye krutt!

Hvorfor valgte du den rasen du har?

Ønsket en hund som kan brukes til det meste innen hundesport, og som er førbar men samtidig har alvor og selvstendighet.

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

Varierende, alt fra helt rolige dager, til mye trening. Trener allsidig, - fysisk trening i skog og mark, lydighet, spor, felt og forsvar.

Hva er planen med hunden din fremover?

Først og fremst IPO, men er åpen for andre bruksgrener også.

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

Han er en svært aktiv hund, men sosial og trygg. 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

I treningsammenheng betyr ikke folk noe for han, da er han bare opptatt av hva vi holder på med. Ellers er han sosial og vennlig med alle. 

Og hunder?

Overser andre hunder, og kan være løs uansett hva som er rundt.

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Han er med på alt, og er 100% trygg på miljø og nye ting.

Noen helseproblemer?

Han er HD/AD fri, ingen andre helseproblemer.

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

Veldig stødig mentalt, sterk psyke og er noe hard, men fortsatt førbar.

Har hunden din mye drifter? 

Ja, mye drifter og lite stress. Utrolig arbeidsvillig og går aldri lei.

Er det mye alvor i hunden din?

Ja, han kan fint trekke frem alvor om det trengs, men vokter ikke i det daglige. Har aldri sett han nøle på noe, og er veldig selvsikker tross ung alder.

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

Æresmedlem i trekkhundklubben, og er total håpløs til å gå i bånd. 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 
At han ikke er en gjeter. Han har lite eller ingen jaktinteresse på katter, sau, fugl osv, men er allikevel lett å få til å jobbe i jakt i trening, så han er lett å belønne.



image.jpg5_zpsffkckefx.jpg

image.jpg1_zpsvonztwwa.jpg

image.jpg1_zpsezlxs156.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HHH har jobbet veldig godt med han :P Han hadde nok neppe vært like søt om han ikke var i ett riktig hjem. Ja, beundrer HHH litt for at hun har to (3?) digre hannhunder som oppfører seg så fint med hverandre, og den stålkontrollen hun har på det meste. Smisk? Næh, bare slik det er :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HHH har jobbet veldig godt med han :P Han hadde nok neppe vært like søt om han ikke var i ett riktig hjem. Ja, beundrer HHH litt for at hun har to (3?) digre hannhunder som oppfører seg så fint med hverandre, og den stålkontrollen hun har på det meste. Smisk? Næh, bare slik det er :)

Du er da snill også da Margrete! Takker og bukker for pene ord ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HHH hvilket kull er han fra evt. hvem er foreldrene? Har fulgt med på Martes Foina ganske lenge, de er på vurderingslista mi over oppdrettere om det blir ny schäfer :)

Han er fra I-kullet, og heter Ivo. Moren er Diva av Martes Foina og far er Macho vom Ottilienstein. Jeg var spesielt interessert å få valp fra den tispa, og har ikke angret ? Han har masse energi og gå-på-vilje, og elsker å jobbe og har supert samarbeid. Selv med ballen i kjeften, er han tilbake og spør hva vi kan gjøre mer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er fra I-kullet, og heter Ivo. Moren er Diva av Martes Foina og far er Macho vom Ottilienstein. Jeg var spesielt interessert å få valp fra den tispa, og har ikke angret ? Han har masse energi og gå-på-vilje, og elsker å jobbe og har supert samarbeid. Selv med ballen i kjeften, er han tilbake og spør hva vi kan gjøre mer. 

Det var dere som gikk ferdselsprøven hos oss i Indre, var det ikke det? :) Flott hund som har beina på jorda. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er?

Jeg har pr idag to belgiske fårehunder som er mine og ei som bor hos meg, men som er min bestevenninne sin.

NORDJV-14 N UCH Izgara's Frost ( Int Ch C.I.B Luavjan's Big Sand Kahuna x Izgara's Cina )

Han er nå litt over 2 år og en vidunderlig hund. Han er tålmodig og går overens med det meste. Han er rolig hjemme og har mye arbeid ute. 

Imbriani's Akira ( TJH (ptrh) Thunderwolf's Braveheart x N UCH Izgara's Daphne )

Hun er nå 2 mnder og er ei stødig jente med MYE egne meninger og viser stor lyst til å samarbeide og jobbe med meg. Hun har kun vært her en uke, men er rolig inne og en liten turbo ute.

Izgara's Cina ( S UCH TJH Korad Bazzakull's Lambourghini x Fakaiser's Kifa )

Hun er 5 1/2 år og er den eneste som ikke er min. 

Hun er ei jente med mye arbeid og en utrolig lyst til å please fører. Hun er stødig og bryr seg lite om det meste. 

Som de andre er hun rolig inne og full pupp ute.

Hvorfor valgte du denne rasen?

Jeg valgte belgisk fårehund da jeg ville ha en brukshund og jeg falt veldig for Tervueren  fremfor de andre variantene da fargene tiltaler meg.

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktivitet?

Nå er vi litt inne i valpeperioden og jeg har ikke bil lengre så det er kortere lufteturer med de største, mye frilek i skogen utenfor her og LP trening på plenen med de største. 

Eller pleier vi å gå 1-2 t turer, trene rundering og LP 

Hva er planen med hunden din fremover?

For Frost og Cina er det å fortsette treningen i LP,  samt sikte på LP1 tittelen på begge. 

Håper å få startet i rundering med Frost i løpet av neste år. 

Lille jenta blir det LP trening når den tiden kommer samt bruks. 

Frost vil fortsette gjetertreningen og Akira skal få prøve seg. 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

De er rolige hjemme og med på det meste ute. 

De elsker å jobbe og trene.

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker og hunder?

Frost vil gjerne hilse på alt og alle og her jobber vi med litt selvkontroll. Han har tidlig fått hilse på det meste som idag gir frustrasjon når han ikke får lov. Han er litt usikker på mannfolk da det stort sett er damer rundt oss hele tiden, men dette pleier å gå over ette noen minutter. 

Cina er en gi-f- terv pleier jeg å si. Hun bryr seg ikke om andre hunder eller mennesker så sant de ikke har godbiter. Da er hun din beste venn. Hun har et veldig klart språk, men leker gjerne med andre hunder etter en stund hvis hun føler for det. Som regel gidder hun ikke.

Akira er veldig ung enda, men er veldig nysgjerrig på alt. Hun er litt tilbakeholden på hunder som er brå. Hun vil gjerne løpe etter alle mennesker så her må det holdes litt igjen.

Kan du ha med hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

Frost er med over alt og har alltid vært det. Han bryr seg egentlig lite om hvor vi er, men er det mye stress kan han pese litt ekstra, men roer seg fort. 

Cina bryr seg ikke om hvor hun er. Kort og godt.

Akira har ikke vært så mange steder enda så det gjenstår og se.

Noen helseproblemer?

Frost og Cina er HD/AD fri og ingen andre helseproblemer. 

Akira er for liten enda. 

Hvordan er mentaliteten på din hund?

Frost gikk MH med 5 på skudd. Dette var ikke overraskende da jeg gjorde en kolossal feil når han var 3/4 mnder ved å utsette han for skuddtrening på ukjent sted. Det ligger nok noe lydkjenslighet på linjene, men først og fremst er mye av dette min feil. Han kan reagere på noen lyder, men rister det fort av seg. Ingen problemer med hverken trening, konk eller ellers. 

Cina gikk MH med 2 på skudd og viser ingen reaksjon på noe i hverdagen. Stødig dame. 

Akira er foreløpig en stødig jente som ikke reagerer på lyder.

Har hunden din mye drifter?

Frost og Cina har en del jakt, men er kun Frost foreløpig som gjeter sau og har mye drifter der. 

Er det mye alvor i hunden din?

Både Frost og Cina kan ta det frem hvis de ønsker, men føler Frost er mer tøff på avstand. 

Har dere noen spesielle ting som dere har slitt med?

Med Frost trener vi på å gå pent i bånd. Han var veldig flink før vi dro på sauesank og fant friheten og selvtilliten sin..hihi. Ellers kan jeg ikke si jeg sliter med noe særlig. 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din?

Jeg elsker arbeidet som er i dem. At de gir så mye av seg selv på trening og at de er rolige og fine hjemme. 

CB962317-311C-44A7-96BD-BCCD075F3A59_zps

B1D2F61F-2925-409D-8C67-CD2CE2D22EFF_zps

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 

 

Jeg har en Schæferhund som heter Kustmarkens Åpra på stamtavlen og til daglig Aska. Hun er 3 år, en stor grå tispe av brukslinjer. Fantastisk hund som jeg føler er en "once in a lifetime-schæfer". 

 

Hvorfor valgte du den rasen du har?

 

Jeg har rett og slett alltid ønsket meg Schæfer, helt siden jeg var liten. Mye pga morfar som var hundefører i politiet og hadde flere Schæferhunder. 

 

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?

 

Dagene er ganske forskjellige her, men hun har roet seg ganske mye ned det siste året og tåler nå å brukes litt mindre av og til. I hverdagen nå i det siste så får hun bare en mini-tissetur om morgenen, så er hun alene hjemme løs i huset på dagen, og så finner vi på en et eller annet på ettermiddag/kvelden. Mer i helgene så klart. 

 

Først og fremst trener jeg henne for å bli redningshund i NRH. Vi trener både sommer og vinter, har bare trent en sesong vinter og tok C-godkjenning på hovedkurs i 2015, så har vi trent to sesonger sommer/ettersøkning og har allerede rukket å bli B-godkjent. Hun får mye skryt av både instruktører og diverse. Fikk også mye skryt av en dommer da vi prøvde oss i LP1 og fikk en 1 premie, så nå har vi opprykk til LP2. 

 

Hva er planen med hunden din fremover?

 

Målet er B-godkjenning lavine i vinter og A-godkjenning sommeren 2016, så vi må bare henge i og trene. Har også veldig lyst å godkjenne henne for katastrofesøk, håper å kanskje kunne ta B-godkjening til våren. 

 

Så får vi se om jeg prøver å starte LP klasse 2 hvis det blir tid :-) 

 

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?

 

Hun er rolig, veldig avbalansert og nervefast balansert hund som er glad i folk. Hun bjeffer aldri med unntak av litt vokting hjemme. Hun bjeffer aldri ute eller i bilen. Hun søker selvstendig og er en racer på lange overvær. Flink å gå spor er hun også. 

 

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?

 

Hun er glad i folk, men da hun ble voksen lærte hun seg å roe litt ned og ikke prøve å hilse på alle hun ser ;-) Så nå overser hun ofte fremmede, men hun blir kjent med folk veldig raskt og da blir hun overlykkelig for å treffe deg igjen neste gang :)

 

Og hunder? 

Går veldig fint med veldig mange hunder!! Slipper henne ikke med små hunder med mindre det er noen vi kjenner, da hun kan jage litt. Blir litt voldsom. Og er forsiktig med å slippe med tisper også, kan bitche litt hvis noen svarer henne, men er i utgangspunktet grei. Hun elsker å leke med likesinnede og er veldig flink med valper!

 

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?

 

Ja, overalt!! Veldig deilig. Har nok fått mye igjen for god sosialisering. Hele 1 1/2 året av sitt liv var hun bare byhund, faktisk. Trente litt LP med henne alene, men aldri på hundeklubben, noe vi jo burde gjort, men hadde ikke noe treningsmiljø da jeg bodde i stavanger uten bil. Men hun var med meg overalt fra hun var 8 uker gammel, på skolen hver dag, i byen, på kunstutstillinger, på jobb... 

Hun er helt fantastisk grei å ha med på fly, på båt, på tog, på buss.. Helt rolig, legger seg ned under setet og der ligger hun til vi er fremme. Flere ganger har jeg hatt henne med på fullt fly (inn i kabinen med tjenestetegn) og folk merker ikke at det er en 40 kg schæfer med på flyet før hun reiser seg når vi skal av. Det er helt utrolig. 

Hun har også tatt både småfly, helikopter og snøscooter med knusende ro. 

 

Noen helseproblemer?

 

HD A AD A. Hun slet litt med noen ørebetennelser, og fikk også våteksem ved et tilfelle, men det var da vi bodde i et hus med muggsopp. Tok allergiblodprøve som viste innendørsallergener, så flyttet vi ut av dette huset og hun sliter ikke lengre med det nå heldigvis. 

 

Hvordan er mentaliteten på din hund? 

 

Veldig stødig hund. 

 

Har hunden din mye drifter? 

 

Mye jakt, litt vel mye kanskje, hun er svært interessert i å jage både rein og sau. Har strømmet henne på rein en gang, må gjentas. Har ikke strømmet henne på sau enda, det skal jeg gjøre ved første anledning. Ikke noe særlig kamp i henne. Vi belønner med ball som hun elsker å tygge på og jakte på. 

 

Er det mye alvor i hunden din?

 

Nei, tror ikke det :P

 

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?

 

Hun var litt fjern en stund da vi trente nær andre hunder, men det var nok mest min feil. Kom seg med trening, men jeg har hørt at trening hjelper ;-) 

 

Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 

Åh jeg elsker henne... Hun lærer innmari fort. Hun elsker å trene. Jeg føler hun har gitt meg utrolig mye gratis, hun tar ting utrolig fort og vi har kunnet gå rett videre på neste steg. Jeg liker at hun ikke er for opptatt av meg, hun vil heller finne figuranten. Jeg elsker at hun er så rolig og avbalansert og har så lite stress, og alikevel er motivert nok til å alltid gjøre jobben. Og så er hun veldig snill <3

 

12002204_10153506207385831_3415603376228

11261661_10153506207495831_379662896461011865053_10153427294920831_4161192629754

11221493_10153408968570831_6333639687674

11866410_10153408964435831_6844771893163

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en liten beskrivelse av hvilken hund du har og hvordan den er? 
Jeg har en grå schæfertsipe som blir 3 år i desember. Hun er en veldig trivelig hund synes jeg. 

Hvorfor valgte du den rasen du har?
Jeg har vokst opp med flatter, men fikk lyst på schæfer etter å ha passet en en stund. Jeg begynte å trene med bruksgruppen i schæferhundklubben her for å møte litt flere schæfere, og bestemte meg for at det var det jeg ville ha. Det har jeg ikke angret på.

Hvordan ser en normal dag ut, mtp trening/aktiviteter?
I hverdagen luftes hun før jobb, også trener vi eller går tur/løper etter jobb. I helgene blir det mer av det samme.

Hva er planen med hunden din fremover?
Vi trener bruks og skal starte i kl B spor neste helg, så da får vi se hvordan det går. Vi trener også med NRH.

Hvordan er hunden din i hverdagen? Både hjemme og ute?
Inne følger hun med på det som skjer, men er rolig. Hun er vant til at det bare er meg og henne så jeg merker hun er mer aktiv og forventningsfull når vi har besøk eller er i hus der det skjer litt mer. Ute er hun også rolig, om det bare er meg og henne på tur går hun og snuser, bærer litt pinner og er sjeldent mer enn 10 meter unna. På tur med andre hunder vil hun gjerne at de skal løpe etter henne noen timer.

Hvordan er hunden din ovenfor mennesker?
Ute er hun ikke så interessert i folk. Hun kan hilse, men er ikke så interessert om de ikke har mat eller ball. Inne blir hun veldig glad for besøk, og liker å ligge i sofaen med oss.

Og hunder? 
Hun er grei med andre hunder. De hun kjenner kan hun leke med i timesvis. På trening har vi tullet en del med at hun er en hippie, veldig world peace og glad og litt naiv. Men hun kan være voldsom med fremmede småhunder og valper, så de får hun ikke hilse på. 

Drømmescenarioet hennes:

11950319_10156022043790338_1854733588712

Kan du ha med deg hunden din over alt? Er den trygg i nye miljøer?
Ja, nå er vi for det meste på tur og trening, men har ikke vært noe problem i bil, båt, byen osv. Hun er veldig grei å ha med seg på hytteturer o.l., finner lett roen og bråker ikke.

Noen helseproblemer?
Nei, fingers crossed.

Hvordan er mentaliteten på din hund? 
Jeg vil si den er bra. Hun er stødig, og tar ikke av for alt mulig. Da vi gikk MH i sverige ifjor sa dommeren at jeg måtte si ifra om jeg skulle selge henne, for han driver med førerhunder (det er forøvrig oppdretteren til Aska over :)) og møtte sjeldent schäfere som egnet seg sa han. Så hun er nok ikke den fødte patruljehund, men hun er arbeidsvillig og fin.

Har hunden din mye drifter? 
Litt. Hun har nok til å være konkurransehund i NBF/lydighet.

Er det mye alvor i hunden din?
Ikke som jeg ser noe til i hverdagen.

Har dere hatt noen spesielle ting som dere har slitt med?
Hun var litt vel opptatt av andre hunder en stund. Spesielt siden de vi trener med er de hundene hun liker aller best, så det tok en stund før hun synes jeg var mer interessant enn de. 
Når hun var yngre pep hun også ganske mye. Det har blitt mye bedre, men det kommer frem når hun er utålmodig og maser om noe.


Hva er det du liker aller best med gjeteren din? 
Hun er den søteste jeg kjenner :D

11896487_10156022040265338_4555794499291

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sophie Jeg kjenner godt til en som må være kullbror til din, og han er også en sosial og stødig hund. Han er litt førermyk, men veldig samarbeidsvillig og går super lydighet og sporer kjempebra. Morsomt å høre om flere fra det kullet ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sophie Jeg kjenner godt til en som må være kullbror til din, og han er også en sosial og stødig hund. Han er litt førermyk, men veldig samarbeidsvillig og går super lydighet og sporer kjempebra. Morsomt å høre om flere fra det kullet ?

Å så artig, jeg vet kanskje hvem du mener, men har bare sett et bilde av den. Er den mørk og en mann i Norge som eier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...