Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til liten "bruks"hund?


HPC
 Share

Recommended Posts

Lp Nå har ikke jeg vært kelpieeier så lenge så skal ikke si at min er sånn som alle andre sine er, men jeg har akkurat tilbragt høstferien med niesene mine på 12 og 13 og min kelpie på 4,5 mnd. 

Han startet uka med å knocke den eldste på rygg når han traff de i døra - når 14 kg kelpie tar løpefart og forsøker å hoppe opp i armene dine av glede så må du ha beina stabla godt i bakken :P 
Han drar også som et uvær på tur, dette er jo noe vi jobber med og kommer til å bedre seg med tid, men pga impulsiviteten så kaster han seg fram og tilbake for å sjekke ut verden. Ingen av niesene mine hadde klart å holde ham på tur sånn han er nå.

Dette er jo min hund og han er veldig ung, han elsker barn og er utrolig kosete og fin. Men han ordet forsiktig finnes foreløpig ikke i hans vokabular. Det kan godt hende at dette bare er min, men jeg har opplevelsen av at dette er noe som kan gå igjen hos rasen - noe som gjør dem ekstremt sjarmerende og at du konstant ler (og innimellom banner) når du er sammen med dem... 
 

Om du har mulighet så kanskje du kan passe noen av de rasene du er interessert i, dermed få et bedre bilde av hvordan de ville passe inn hos deg. 

Samtidig kan mitt tantebarn på 5 snart 6 år fint holde båndet til min kelpie på 5 1/2 mnd :-)

Men på trening vil nok en barn slite litt med å holde tritt med han. Men velg den rasen DU vil ha. Mine andre tantebarn på 10 år har trent lydighet med min dalmatiner på 40kg. Det går faktisk ganske greit ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du tror at en Kelpie blir for intens og heftig er ikke mudien et "bedre" alternativ, den er nok like intens og heftig, i tillegg til å ikke være så oversosial som en kelpie er. At den er generelt

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på at sønnen din trenger en liten hund, hvis ikke det er du som ønsker deg en sånn, da. Selv ganske små barn, kan håndtere en stor hund i konkurranseringen. Husk, da

Min neste lille brukshund blir en jaktcocker Jeg kjenner til 15-20 individer og de er supergreie

 

Samtidig kan mitt tantebarn på 5 snart 6 år fint holde båndet til min kelpie på 5 1/2 mnd :-)

Men på trening vil nok en barn slite litt med å holde tritt med han. Men velg den rasen DU vil ha. Mine andre tantebarn på 10 år har trent lydighet med min dalmatiner på 40kg. Det går faktisk ganske greit ;-)

Jeg blir så lykkelig av alle som sier at jeg skal velge rasen jeg selv vil ha?.

Har dere som har kelpie forresten noen tips til oppdrettere dere anbefaler? Jeg har fått noen bra tips til jaktcocker og mellompuddel, men vil gjerne høre forslag på kelpie også.

Endret av HPC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glad i hunder med masse pels i ansiktet...

Pumien virker som en morsom hund, men som nevnt ovenfor liker jeg bare ikke hunder med masse ansiktspels. Jeg vet at det indre teller mest, men akkurat på dtt punktet klare jeg ikke å se forbi det.

539742_10151891901236352_1722016191_n.jp

Ansiktspels? Skjønner ikke hva du mener? :o :D 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så lykkelig av alle som sier at jeg skal velge rasen jeg selv vil ha?.

Har dere som har kelpie forresten noen tips til oppdrettere dere anbefaler? Jeg har fått noen bra tips til jaktcocker og mellompuddel, men vil gjerne høre forslag på kelpie også.

mine kommer fra Kennel Aussie Action og Kennel Cefeus :-) Jeg er veldig fornøyd! Kan også se på Vikulas, Qiwron, Busligan i Sverige. Det er veldig mange oppdrettere i sverige, men jeg kjenner ikke til alle. 

 

I Norge har vi Redqliff, Deepeyes, Chocomate og en til som jeg ikke husker navnet på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine kommer fra Kennel Aussie Action og Kennel Cefeus :-) Jeg er veldig fornøyd! Kan også se på Vikulas, Qiwron, Busligan i Sverige. Det er veldig mange oppdrettere i sverige, men jeg kjenner ikke til alle. 

 

I Norge har vi Redqliff, Deepeyes, Chocomate og en til som jeg ikke husker navnet på :-)

Kan du si noe om hva du er fornøyd med/beskrive hundene dine (du kan godt sende meg PM, hvis du ikke vil ta det i plenum)?

og @roxie88, pumien er søt, altså, men jeg liker hunder med kort pels i ansiktet bedre ( og så slipper man mat , sikkel og verre saker i bartene).

Endret av HPC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hva du er fornøyd med/beskrive hundene dine (du kan godt sende meg PM, hvis du ikke vil ta det i plenum)?

og //profile/6150-roxie88/">@roxie88, pumien er søt, altså, men jeg liker hunder med kort pels i ansiktet bedre ( og så slipper man mat , sikkel og verre saker i bartene).

Jeg synes @Shlush kan ta det i plenum - for alle oss andre som også er interessert i å vite mest mulig om kelpie :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hva du er fornøyd med/beskrive hundene dine (du kan godt sende meg PM, hvis du ikke vil ta det i plenum)?

og @roxie88, pumien er søt, altså, men jeg liker hunder med kort pels i ansiktet bedre ( og så slipper man mat , sikkel og verre saker i bartene).

vegas er eldst og fra Aussie Action :-) Han blir 3 år nå i februar. Jeg er veldig fornøyd med han. Han er veldig intens og klar for å jobbe, han er kjapp og tar ting fort og om jeg som eier da er for treg (noe som skjedde en del i Starten) så bare kjører han på. Han har alltid vært veldig impulsiv, og dette har vi jobbet med for å få under kontroll. Et av de største sjokkene mine er selvstendigheten hans, jeg trodde han skulle være litt mer Border Collie og være avhengig av meg og trippe i beina mine. Den gang ei, han har alltid vært veldig selvstendig og dette slet jeg med i starten, mens nå ser jeg mer positivt på det. Det er null problem for han å stå på egne bein og greie å ta selvstendig arbeid :-) og å gå ut fra eier for å søke feks, null problem. Han har god avknapp, lavt stress og er meget miljøsterk. Han er på når det trengs og sover utenom. Han har høy gjenstandsinteresse og er veldig lett å motivere, god kapasitet til å jobbe lenge for belønning. Til nå har han tatt enhver oppgave jeg gir han på strak hånd. :-) Det skal sies at han er en tøff hund og litt å holde kontroll på, spesielt tidligere med lite impulskontroll. Men er utrolig fornøyd med han :-)

Negative sider? Vokt :-) han vokter litt. Men veldig levbart.

Jeg er fornøyd med kennel Aussie Action og skulle egentlig ha nr 3 fra dem også. Men tispen gikk desverre tom så da begynte jeg å se litt på andre parringer rundt om. I samråd med Aussie Action kom jeg frem til Phoenix sitt kull hos cefeus. Foreløpig kan jeg uansett si at valper hos Aussie Action får en veldig veldig god start på livet.

Phoenix er bare 5 1/2 mnd så han har jeg ikke så mye konkret å si om enda :-) Han kommer fra Kennel Cefeus og var mye valgt fordi han er fra samme linjer som Vegas. Men de er alt i alt veldig ulike. Vegas er onkelen til Phoenix. Phoenix er mindre selvstendig og mer førerorientert, han er litt mer forsiktig. Men det har gått opp for meg at Vegas kanskje var tøffere enn de fleste valper og har igrunn sluttet å sammenligne dem for mye ;-) De er to forskjellige individer på godt og vondt er de ulike. Phoenix er interessert i å jobbe med meg, lett å motivere, lavt stress og god avknapp ved behov, mindre vokt enn sin onkel. Jeg tror han kan bli en veldig bra lydighetshund han også :-) Nå for tiden er han litt dramaqueen med spøkelser her og der, men det går seg til etterhvert. 

Jeg har fra før dalmatiner som jeg konk lydighet med. Å gå fra dalmatiner til Kelpie var som å gå fra traktor til ferrari :-) Jeg angrer ikke på at jeg gikk for kelpie. 

Jeg har såvidt trent vegas på agility (jeg fokuserer på bruks og lydighet) og jeg slet med å holde følge :-P anbefaler handlerkurs. Haha 

 

Du får spørre mer konkret spørsmål dersom jeg har glemt noe :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har dere som har kelpie forresten noen tips til oppdrettere dere anbefaler? Jeg har fått noen bra tips til jaktcocker og mellompuddel, men vil gjerne høre forslag på kelpie også.

 

DeepEyes, begge mine kommer derfra men den ene er fra en annen oppdretter men reg. der. :)

Kanskje Busligan og lilla Primtorpet i Sverige, alt etter kombinasjonen. Når jeg hører om helseinfo som holdes tilbake frem til søsken er ferdig avlet på  jeg fort kritisk da  jeg er bortskjemt med en oppdretter som er veldig åpen om både helse og mentalitet.

Det kan selvsagt være andre nye oppdrettere i Sverig som jeg ikke kjenner til da jeg ikke har fulgt så godt med på den fronten den siste tiden.

Oppdretterlisten til svenske kelpieklubben er forøvrig noe misvisende da det er endel som står der som ikke har hatt kull på veldig lenge. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...