Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til liten "bruks"hund?


HPC
 Share

Recommended Posts

@Poter: jeg vil gjerne få oppdretter-tips på PM:)

@Belgerpia og @2ne: hvordan er pudlene med andre hunder? I og med at jeg har hannhund, er det også mest aktuelt som hund nummer to, så hvordan er hannhundene med andre hunder? Er hundeagressjon/samkjønnsagressjon utbredt på rasen?

Endret av HPC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du tror at en Kelpie blir for intens og heftig er ikke mudien et "bedre" alternativ, den er nok like intens og heftig, i tillegg til å ikke være så oversosial som en kelpie er. At den er generelt

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på at sønnen din trenger en liten hund, hvis ikke det er du som ønsker deg en sånn, da. Selv ganske små barn, kan håndtere en stor hund i konkurranseringen. Husk, da

Min neste lille brukshund blir en jaktcocker Jeg kjenner til 15-20 individer og de er supergreie

Guest Belgerpia

@Poter: jeg vil gjerne få oppdretter-tips på PM:)

@Belgerpia og @2ne: hvordan er pudlene med andre hunder? I og med at jeg har hannhund, er det også mest aktuelt som hund nummer to, så hvordan er hannhundene med andre hunder? Er hundeagressjon/samkjønnsagressjon utbredt på rasen?

Opplever de som svært omgjengelig.  Har enda ikke møtt brølaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kollegaer av meg har hver sin jaktcocker, og det hender at jeg står og vurderer hvordan jeg skal få kidnappet de med meg uten å bli oppdaget :wub: Det som imponerer meg mest med disse to er at de har en fantastisk avknapp til tross for sitt høye energinivå.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis puddel er et alternativ, så tenker jeg at du burde finne en rekke fine bilder av pudler med litt rufsete sportsklipp å vise til mannen. Jeg prøver selv å legge fra meg disse fordommene, men de sitter i fra barndommen. Ikke bare hadde en venninne av med et par små-nappete pudler i utstillingsklipp, men jeg ser for meg den blålilla saken i Disneys Oliver og gjengen så snart noen sier puddel. Det er vanskelig å komme bort fra dersom man ikke har egenerfaring med en "vanlig" puddel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis puddel er et alternativ, så tenker jeg at du burde finne en rekke fine bilder av pudler med litt rufsete sportsklipp å vise til mannen. Jeg prøver selv å legge fra meg disse fordommene, men de sitter i fra barndommen. Ikke bare hadde en venninne av med et par små-nappete pudler i utstillingsklipp, men jeg ser for meg den blålilla saken i Disneys Oliver og gjengen så snart noen sier puddel. Det er vanskelig å komme bort fra dersom man ikke har egenerfaring med en "vanlig" puddel.

Veldig god idé! Det skal jeg gjøre! Puddelen til Belgerpia høres veldig kul ut, så det er absolutt et alternativ jeg skal utforske videre! 

Tror egentlig jaktcocker utgår. Jeg har en venninne med jaktspringer - hunden er fantastisk, men hun har utfordringer med snusing og sånn, som virker ekstra slitsomt på den typen jakthund. Med mindre andre kan fortelle at cockeren ikke er sånn, så tror jeg det står mellom mellompuddel og kelpie. Jeg skal undersøke kelpieoppdrettere litt nærmere og spørre om hvordan de ser for seg kelpie og barn når det gjelder tur og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig jaktcocker utgår. Jeg har en venninne med jaktspringer - hunden er fantastisk, men hun har utfordringer med snusing og sånn, som virker ekstra slitsomt på den typen jakthund.

Mitt inntrykk av spaniels generelt er at de liker å jobbe med nesa. Selv cavalieren min kan finne på at hun heller vil gå spor midt i en rallytrening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever de som svært omgjengelig.  Har enda ikke møtt brølaper.

De finnes. Men sikkert ikke noe mer enn hos andre raser.

Selv kikker jeg på bl.a border terrier for en senere anledning, som jakt og familiehund. Hendig størrelse å ha med i bobilen på tur og :D

De er utrolig kule. Vi har to i klubben (samme eier), som går ganske høyt i lp (3+E?). Men jeg har inntrykk av at de krever en del jobb og tålmodighet for å komme dit. De har intensiteten, men også mye jakt og egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes. Men sikkert ikke noe mer enn hos andre raser.

Klart de finnes, men i forhold til andre raser jeg er vant med, er det færre brøleaper blant pudlene enn det er i andre raser. Det har overrasket meg flere ganger hvor lett det er med møljeslipp med puddel, det er nesten aldri bråk. 

Og jeg har faktisk inntrykk av at tispene har lettere for å være purker enn hannene har for å være atale :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de finnes, men i forhold til andre raser jeg er vant med, er det færre brøleaper blant pudlene enn det er i andre raser. Det har overrasket meg flere ganger hvor lett det er med møljeslipp med puddel, det er nesten aldri bråk. 

Og jeg har faktisk inntrykk av at tispene har lettere for å være purker enn hannene har for å være atale :P 

Ikke si sånt da, jeg vurderer jo faktisk tispe neste gang (og puddel står på lista, om jeg - som alle andre - greier å overtale gubben). Men jeg tenkte på akkurat det her litt om dagen. Har ikke hannene en tendens til hyperseksualitet, eller er det bare de få hannene jeg har møtt?

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si sånt da, jeg vurderer jo faktisk tispe neste gang (og puddel står på lista, om jeg - som alle andre - greier å overtale gubben). Men jeg tenkte på akkurat det her litt om dagen. Har ikke hannene en tendens til hyperseksualitet, eller er det bare de få hannene jeg har møtt?

:lol: Jeg syns jo mine tisper er greie med andre hunder. Ali kan ha litt ressursforsvar, men hun trenger bare å bli påminnet at hun ikke bestemmer noe, så går det greit det og :) 

Jeg er helt enig med de som sier at pudler er undervurderte! Trener med en mellompuddel som er et arbeidsjern uten like. Utrolig intensitet og fart, og jobber og jobber. Attpåtil en veldig hyggelig hund i hverdagen!

Jasså? Hvem, hva og hvordan? :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[emoji38] Jeg syns jo mine tisper er greie med andre hunder. Ali kan ha litt ressursforsvar, men hun trenger bare å bli påminnet at hun ikke bestemmer noe, så går det greit det og [emoji4] Jasså? Hvem, hva og hvordan? [emoji38]  

Han er fra G-Diggers! Går i klasse 2 lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr jo av sheltier i agilityen, i alle klassene (og landslag) og det må jo være en grunn til det :P Jeg har derimot ikke sett så mange sheltier som har hevet seg i lydighet (correct me if i'm wrong). 

Jeg ville gitt pyreneisk gjeterhund, poil long en tanke. :) De har fart, intensitet og liker å jobbe. Evt. har du jo face rase og, men de er hakket større. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal vurdere jakt cocker så kan man vell vurdere kelpie også. Mindre, ja, men ikke noe treigere eller roligere. Ihvertfall ikke de jeg har møtt. Det er jo en rase som liker å bruke nesen, men med den arbeidsmoralen de har så burde det ikke være noe problem å finne en måte å motivere de til å gjøre det du vil og å holde fokus på deg istedet for å snuse rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr jo av sheltier i agilityen, i alle klassene (og landslag) og det må jo være en grunn til det :P Jeg har derimot ikke sett så mange sheltier som har hevet seg i lydighet (correct me if i'm wrong). 

Jeg ville gitt pyreneisk gjeterhund, poil long en tanke. :) De har fart, intensitet og liker å jobbe. Evt. har du jo face rase og, men de er hakket større. :) 

(Problemer med siteringen.)

Jeg liker pyreneisk gjeterhund, men ville kun hatt face rase. Har imidlertid inntrykk av at det kan være vanskelig å helt vite hva man får? Litt som med mudien. Er dette en misoppfatning?

Endret av HPC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal vurdere jakt cocker så kan man vell vurdere kelpie også. Mindre, ja, men ikke noe treigere eller roligere. Ihvertfall ikke de jeg har møtt. Det er jo en rase som liker å bruke nesen, men med den arbeidsmoralen de har så burde det ikke være noe problem å finne en måte å motivere de til å gjøre det du vil og å holde fokus på deg istedet for å snuse rundt.

Og da er det jo kelpie jeg vil ha, så bedre å faktisk gå for det, særlig med tanke på at jeg ikke er interessert i jakt, ikke engang bare jakttrening. Sikkert bedre for hunden å bo hos noen som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle inleggene her, men bet meg merke i det du skrev om at Collien var for stor og uhåndterbar for 10 åringen din. Jeg har en Hvit gjeterhundtispe på 63 cm i manken og 34 kg, datteren min gikk agilitykurs med henne når hun var 8 år :) Hun er nå 10 år og de har vært på 3 offiselle stevner sammen og skal på dobbeltstevne neste helg. 

Hun trener henne på inngjerdet område og jeg har alltid vært med dem til nå. Det går veldig bra :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har ikke lest alle inleggene her, men bet meg merke i det du skrev om at Collien var for stor og uhåndterbar for 10 åringen din. Jeg har en Hvit gjeterhundtispe på 63 cm i manken og 34 kg, datteren min gikk agilitykurs med henne når hun var 8 år :) Hun er nå 10 år og de har vært på 3 offiselle stevner sammen og skal på dobbeltstevne neste helg. 

Hun trener henne på inngjerdet område og jeg har alltid vært med dem til nå. Det går veldig bra :) 

Det tror jeg går mye på indivi. Har selv hatt en flatcouted retriever som sønnen kunne gå tur med fra han var 5,5 år og hunden oppførte seg fint hver gang men har aldri anbefalt det til folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle inleggene her, men bet meg merke i det du skrev om at Collien var for stor og uhåndterbar for 10 åringen din. Jeg har en Hvit gjeterhundtispe på 63 cm i manken og 34 kg, datteren min gikk agilitykurs med henne når hun var 8 år :) Hun er nå 10 år og de har vært på 3 offiselle stevner sammen og skal på dobbeltstevne neste helg. 

Hun trener henne på inngjerdet område og jeg har alltid vært med dem til nå. Det går veldig bra :)

Hovedproblemet er egentlig at hannhunden min elsker andre hunder og vil veldig gjerne hilse, så der hvor vi kan møte på andre med hund tør jeg ikke la ungene gå/trene ham alene i tilfelle han ikke hører på dem og løper bort for å hilse. Er han i bånd da, har de ikke noen sjanse til å holde ham igjen.

Å trene f.eks. AG i hall kan muligens gå (med meg til stede, selvsagt) - tror vi skal prøve det til vinteren?.

Endret av HPC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De kan komme i litt forskjellige former og fasonger. Noen blir små, andre større. Men du får jo en indikator av foreldre og slekt.

@garp har ei nett lita frøken. Og vil kanskje fortelle litt mer, siden hun er mer dreven på rasen enn meg. :)

Edit: de er ganske forskjellige i fasongen men ganske lik i topplokket (tror jeg).

Endret av Kristiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har fordommer mot puddel, særlig de små pudlene, og særlig menn har fordommer. De fleste ombestemmer seg allikevel når de faktisk møter pudler, fordi de er ikke så små, sære og jålete som de tror. 

Jepp :) Samboeren min haaaater pudler, og jeg pleier å sende han bilder av storpuddel sølv eller hvit i utstillingsklipp om jeg skal plage han litt. Han har vært så påstålig på at ingenting kan få han til å endre mening, han skulle aldri ta på en pudde en gang, så teite var de... Men så traff vi en dvergpuddel på ene friområdet i Oslo her i sommer. Og hvem var det ikke som i løp av den lille timen plutselig måtte innrømme at jo "de var fryktelig sjarmerende i væremåten sin, virket som kule og morsomme hunder...og pelsen var ikke så verst å ta på heller..." :lol:

Storpuddel i sølv eller hvit er fremdeles litt utenfor komfortsonen, men småpudler i sort er helt innafor nå :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært kelpieeier så lenge så skal ikke si at min er sånn som alle andre sine er, men jeg har akkurat tilbragt høstferien med niesene mine på 12 og 13 og min kelpie på 4,5 mnd. 

Han startet uka med å knocke den eldste på rygg når han traff de i døra - når 14 kg kelpie tar løpefart og forsøker å hoppe opp i armene dine av glede så må du ha beina stabla godt i bakken :P 
Han drar også som et uvær på tur, dette er jo noe vi jobber med og kommer til å bedre seg med tid, men pga impulsiviteten så kaster han seg fram og tilbake for å sjekke ut verden. Ingen av niesene mine hadde klart å holde ham på tur sånn han er nå.

Dette er jo min hund og han er veldig ung, han elsker barn og er utrolig kosete og fin. Men han ordet forsiktig finnes foreløpig ikke i hans vokabular. Det kan godt hende at dette bare er min, men jeg har opplevelsen av at dette er noe som kan gå igjen hos rasen - noe som gjør dem ekstremt sjarmerende og at du konstant ler (og innimellom banner) når du er sammen med dem... 
 

Om du har mulighet så kanskje du kan passe noen av de rasene du er interessert i, dermed få et bedre bilde av hvordan de ville passe inn hos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er det du beskriver jeg har hatt i bakhodet når jeg har vært litt i tvil om kelpie er det beste valget for familien (jeg er ganske sikker at det er det beste valget for meg - jeg smiler bare ved tanken på en kelpie som tar sats og hopper på meg?). Å se om jeg kan få passet noen hunder av rasene jeg vurderer, var et godt forslag. I første omgang skal jeg i alle fall forsøke å la ungene få treffe mellompudler og kelpier, så får de også se hvordan de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...