Gå til innhold
Hundesonen.no

Virtuelt halsbånd


FrkBella
 Share

Recommended Posts

Er det mulig?

Illustert Vitenskap reklamerer for virtuelt halsbånd:
Nå trenger du ikke lenger ha hunden i bånd. Med det avanserte halsbåndet Connected Collar kan du la den løpe fritt uten fare for at den stikker av. Halsbåndet kommuniserer med smarttelefonen, og der velger bare hvor langt virtuelt bånd hunden skal ha. Så snart hunden overskrider den valgte avstanden, sender halsbåndet ut en hyletone som fra en hundefløyte og etterligner bevegelsen ved et rykk i båndet. Halsbåndet kan også brukes til å trene hunden eller få den til å slutte å gjø.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mulig. Derimot er det ikke særlig smart med signaler som utløses automatisk på en viss avstand. Da har man null kontroll på hva hunden forbinder med signalet. 

På de nyere gps-halsbåndene til hund har man feks mulighet til å gi lyd og vibrasjonssignal, manuelt da. Mens andre typer gir mulighet til å ringe opp hunden og snakke til den i halsbåndet. 

Men så er det jo heller ikke slik at en hund nødvendigvis bryr seg om signalene fra halsbåndet, da. Mange vil ikke bry seg i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg har en hund uten hørsel så syns jeg ideen var god. Om det bare etterligner små napp i båndet liksom.

Folk har en "lei" tendens til å tro at vibrasjonshalsbånd er strøm, og jeg gidd ikke ta den diskusjonen. Så det hadde vært ok med noe som gjor at jeg kunne "kontakte" hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg har en hund uten hørsel så syns jeg ideen var god. Om det bare etterligner små napp i båndet liksom.

Folk har en "lei" tendens til å tro at vibrasjonshalsbånd er strøm, og jeg gidd ikke ta den diskusjonen. Så det hadde vært ok med noe som gjor at jeg kunne "kontakte" hunden løs.

Jeg ser forskjell på strøm og vibrasjon, men automatiske dressurhalsbånd er ulovlig i Norge, uansett om det gir støt, vibrerer, spruter sitron eller vaniljesaus. Om man har kontroll på effekten er det uansett noe helt annet, da blir det ikke særlig annerledes enn all fysisk korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ser forskjell på strøm og vibrasjon, men automatiske dressurhalsbånd er ulovlig i Norge, uansett om det gir støt, vibrerer, spruter sitron eller vaniljesaus. Om man har kontroll på effekten er det uansett noe helt annet, da blir det ikke særlig annerledes enn all fysisk korreksjon.

Ja er det nå det, ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forskjell på strøm og vibrasjon, men automatiske dressurhalsbånd er ulovlig i Norge, uansett om det gir støt, vibrerer, spruter sitron eller vaniljesaus. Om man har kontroll på effekten er det uansett noe helt annet, da blir det ikke særlig annerledes enn all fysisk korreksjon.

Hvis jeg ikke husker helt feil er det ulovlig med automatiske dressurhalsbånd uten tilsyn. Altså du kan bruke automatisk sitronhalsbånd hvis du er hjemme, men du kan ikke sette det på og dra fra hunden

Red:

"Andre ting som vurderes som i strid med denne bestemmelsen er:

å bruke utstyr på en måte som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd. Fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut, vibrasjon og liknende må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede tidsperioder.å forlate hunden med automatiske innretninger som påfører ubehag, for eksempel antibjeffehalsbånd som gir fra seg lyd, sitronsprut etc."

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/trening_av_hund__hva_er_lov.16447

Sent fra min SGP521 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil er det ulovlig med automatiske dressurhalsbånd uten tilsyn. Altså du kan bruke automatisk sitronhalsbånd hvis du er hjemme, men du kan ikke sette det på og dra fra hunden

 

 

Red:

"Andre ting som vurderes som i strid med denne bestemmelsen er:

 

å bruke utstyr på en måte som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd. Fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut, vibrasjon og liknende må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede tidsperioder.å forlate hunden med automatiske innretninger som påfører ubehag, for eksempel antibjeffehalsbånd som gir fra seg lyd, sitronsprut etc."

 

 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/trening_av_hund__hva_er_lov.16447

 

 

 

Sent fra min SGP521 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

Ja, riktig. Nå tror jeg ikke dette halsbåndet er voldsomt skadelig, like lite som at jeg tror det er noe vidundermiddel. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn for å lese om det nå, og jeg ser helt klart en bruk for de andre tingene! For tunghørte (altså hunder med dårlig hørsel på ordentlig, ikke hunder med selektiv hørsel) vil man kunne rope dem inn med den høytaler greia. GPS er jo fint det, lys på natten, en morsom oversikt over aktivitet, og masse annet rart.

Men som artikkelen i første post viser så er det garantert mange som ville brukt det som et alternativ til trening hvis det er mulig. Ut i fra hva jeg leser så virker det som at den er laget for å være en ekstra sikkerhet og et hjelpemiddel for å trene hund med oversikt over hundens aktivitet og hele pakka. Synd vi mennesker klarer å vri absolutt alt om til å bli noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå måtte jeg jo inn og lese! Er jo som fitbit til bikkja :D

Dette er et halsbånd jeg skal gå til anskaffelse av. Ikke pga virituelt rykk, men pga de andre egenskapene det har.
Jeg r en søkker for duppeditter :P

Ha ha :D nei nei dere må jo ha g-paws ! er fitbit/strava/tinder og "alt-i-ett" til hunden.  Jeg smelta helt av reklamen.. Blir hund igjen her nå.. :P

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et halsbånd jeg skal gå til anskaffelse av. Ikke pga virituelt rykk, men pga de andre egenskapene det har.
Jeg r en søkker for duppeditter :P

Haha, måtte inn å lese jeg og. Det hørtes jo faktisk litt spennende ut! Den aktivitetsmålingen hadde jo vært supert å hatt når hunden er alene hjemme, istedenfor kamera osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...