Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i "Farmen"


Minutt
 Share

Recommended Posts

Kyr med atferdsproblemer bytter navn til oksekjøtt og havner på middagsbordet.  Det er ganske mange situasjoner i et løsdriftsfjøs som krever at dyra oppfører seg for å ikke være livsfarlig for den som går i fjøset. Det er ikke rom for dyr med atferdsproblemer.  

Min vinkel var vel egentlig rettet mot akkurat farmen-kuene (? aner ikke hvor mange det er der?). De kuene er utplukket og sikkert snille. Min vinkling var at det skal veldig mye til for å gjøre ei snill ku til en ku med atferdsproblemer. Derimot en BC-valp, den trenger en helt annet oppdragelse, den skal formes.

Det er veldig få kuer med direkte atferdsproblemer.. Hvertfall i fjøset jeg har vokst opp med, og det er ikke et lite fjøs med få kuer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva er anderledes med valpen, enn med de andre dyra?  En helt normalt sammenskrudd hund vil aldri ta noen skade av å kose seg på en gård hvor den får oppmerksomhet hvert ledige øyeblikk av mange menn

Bajas og tre av hans kullsøsken ble i helga godkjente gjeterhunder med oppdretter som fører.

Adferdsproblemer skapes først og fremst i genetikken. En oppegående valp/hund, tåler fint å bli lempet hit eller dit. Også etter nakkeskinn.  I steden for å henge seg opp i flisespikkeri, burde nkk he

jeg ser ikke på farmen, og bare sett dette ene klippet. Jeg tror nok at dette er slik muligens mange valper i mange hjem blir oppdratt. Jeg sier ikke det er greit og bære valper i nakkeskinnet, men en normal mental sterk valp tåler jo noe uten at den får adferdsvansker? Det er vel heller gjentatt dårlig miljø over tid som skaper adferdsproblemer. Jeg tror nok en gjeng voksne mennesker skal klare og håndtere en valp greit uten at det har noe og si.. så lenge den får mye av det som er positivt også.  En aktiv valp kan jo være en håndfull for hvem som helst. Så i en slik setting er det jo klart det er ekstra utfordrende. Men det er vel heller mer fare for valpen blir en liten ugangskråke, med litt manglende opplæring. Enn en problemhund. 

Det jeg har uthevet er grunnen til at jeg ikke synes det er greit. Det er fremdeles mye dårlig behandling av hunder rundt omkring i norske hjem, og her får de lov å gjøre lovbrudd i beste sendetid uten å bli tatt for det. For det er jo ikke et alvorlig lovbrudd som folk rundt blir opprørte over, det er mer som å ta med seg en ekstra vinflaske hjem fra Sverige, eller laste ned en film på nett. Noen vil reagere, men mange trekker på skuldrene over det.

Jeg tror ikke valpen kommer til å få varige men av dette. Selv ikke hvis det skjer gjentatte ganger vil valpen ta merkbar skade av det, men er det greit å påføre smerte og frykt så lenge dyret ikke får varige men? Hvis det bare gjør vondt der og da, men ikke en time etter så er det ok? Det synes nemlig ikke jeg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er det normalt at border collie-oppdrettere holder på valper i månedsvis for å trene de opp til å bli "superhunder" de kan selge til prisen av en liten bil? Og om bikkja var så usedvanlig unik og priced, hvorfor velger man å sende den på en "farm" hvor man ikke har noen kontroll på hvilke opplevelser den får, ingen "oppbyggende grunntrening" og potensielt mangelfull sosialisering på andre hunder og bysmiljø?

Er de spørsmålene jeg satt igjen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Er det normalt at border collie-oppdrettere holder på valper i månedsvis for å trene de opp til å bli "superhunder" de kan selge til prisen av en liten bil? Og om bikkja var så usedvanlig unik og priced, hvorfor velger man å sende den på en "farm" hvor man ikke har noen kontroll på hvilke opplevelser den får, ingen "oppbyggende grunntrening" og potensielt mangelfull sosialisering på andre hunder og bysmiljø?

Er de spørsmålene jeg satt igjen med.

Knive sa selv i et intervju i forbindelse med EM eller VM at han beholdt alle valpene i dette kullet, bortsett fra valpen som Serge fikk, eier av hannhunden. Både Bea og Gary er landslagshunder av rang, skjønner godt han ønsker å få en like god hund igjen. De har kanskje et litt spesielt oppdrett, hundene som ikke viser seg brukbare blir solgt, klart holder man ikke på hunder man ikke kan bruke. Utrente/delvis trente unghunder selges ikke for prisen av en liten bil.

Det er få gjeterhunder som noen gang opplever et bymiljø :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, maysofie skrev:

 

Det er få gjeterhunder som noen gang opplever et bymiljø :)

*legge til litt*  De trenger kun å se sau, gård og gjeter. En og annen firjuling og masse andre rare bønder. Stort sett så pakker en bc seg inn i saueverden og driter i resten, være seg hund eller buekorps. Z som var så skuddredd som han var, gjetet selv om det tordnet :o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en gjeterhund på besøk akkurat nå, hun har ikke sett så mye av en hverdag slik vi er vandt med. Men hun er supertrivelig, uredd og en av de mest sosiale hundene jeg har møtt. På tur hjem hadde vi to runder tog, i går tok vi to busser og bytur til Tønsberg pluss fellestrening, første gang for henne alt sammen. Lyn har oppført seg bedre enn mange andre hunder man ser i ute i verden. Hun sover i haug sammen med Keo på offentlig transport, holder seg rolig når vi venter på noe, hilser på de som vil hilse. Eneste 'problemet' vi har opplevd er at hun er virrete i bånd, dermed crashet litt i beina mine til å begynne med og ble tisset på at Keo et par ganger :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas er visst søskenbarn til min Koda.

Men ja, er mye rart innen gjeterhundmiljøet. Kjenner til flere sauebønder som har hundene i noe som likner mest på en kennel ute i låven, og som nesten bare drar fram hundene for gjetinga. Det syntes jeg er trist.

Men så har vi også de som har alle hundene i stua som fullverdige familiehunder, da, og bruker hundene også til andre ting enn gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2015, 16.16.41, tonjek skrev:

Bajas er visst søskenbarn til min Koda.

 

Men ja, er mye rart innen gjeterhundmiljøet. Kjenner til flere sauebønder som har hundene i noe som likner mest på en kennel ute i låven, og som nesten bare drar fram hundene for gjetinga. Det syntes jeg er trist.

Men så har vi også de som har alle hundene i stua som fullverdige familiehunder, da, og bruker hundene også til andre ting enn gjeting.

Også har vi de som faktisk har kennel i låven OG lar hundene ha stort uteareal å løpe på når de ikke sitter der på natta eller når man er bortreist og går lange turer med hundene. Men inne som familiehunder, det er de ikke (selvom de får være inne i puljer hvis de er rene.) og jeg tror faktisk de har et supert liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2015, 16.16.41, tonjek skrev: Bajas er visst søskenbarn til min Koda.

 

Men ja, er mye rart innen gjeterhundmiljøet. Kjenner til flere sauebønder som har hundene i noe som likner mest på en kennel ute i låven, og som nesten bare drar fram hundene for gjetinga. Det syntes jeg er trist.

Men så har vi også de som har alle hundene i stua som fullverdige familiehunder, da, og bruker hundene også til andre ting enn gjeting.

Også har vi de som faktisk har kennel i låven OG lar hundene ha stort uteareal å løpe på når de ikke sitter der på natta eller når man er bortreist og går lange turer med hundene. Men inne som familiehunder, det er de ikke (selvom de får være inne i puljer hvis de er rene.) og jeg tror faktisk de har et supert liv! 

Jada, helt klart [emoji4] Jeg mente ikke at det var enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
12 minutter siden, maysofie skrev:

Bajas og tre av hans kullsøsken ble i helga godkjente gjeterhunder med oppdretter som fører.

Og det til tross for at han måtte bo noen måneder på Farmen med vilt fremmede mennesker og masse dyr.
:sheldon:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justisia skrev:

Og det til tross for at han måtte bo noen måneder på Farmen med vilt fremmede mennesker og masse dyr.
:sheldon:

 

Å bli godkjent gjeterhund er jo en ting, å være en velfungerende hund i et moderne samfunn er en annen ting. Men om bikkja skal leve hele livet på en gård, stiller saken seg i et annet lys enn om den skal bo i et rekkehus med sykler, biler, barn og marka en 30-60 minutters kjøretur unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Å bli godkjent gjeterhund er jo en ting, å være en velfungerende hund i et moderne samfunn er en annen ting. Men om bikkja skal leve hele livet på en gård, stiller saken seg i et annet lys enn om den skal bo i et rekkehus med sykler, biler, barn og marka en 30-60 minutters kjøretur unna :)

De fleste hunder oppvokst på et gårdsbruk takler den omveltingen helt fint altså..

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer på gården enn det som vises på tv...

Sånn til opplysning. 

Det er en tv-produksjon med alt det innebærer av store  kameraer,  biler og andre hjelpemidler. 

Tipper Bajas er bedre miljøtrent enn de fleste jeg . 

Toddy bodde forøvrig i en hundegård langt inn i skogen første leveåret sitt. Det har ikke påvirket han negativt.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mud skrev:

Det er mer på gården enn det som vises på tv...

Sånn til opplysning. 

Det er en tv-produksjon med alt det innebærer av store  kameraer,  biler og andre hjelpemidler. 

Tipper Bajas er bedre miljøtrent enn de fleste jeg . 

Toddy bodde forøvrig i en hundegård langt inn i skogen første leveåret sitt. Det har ikke påvirket han negativt.  

Ymse også, men noen få turer på hundeklubben og fugletrening. Men han bodde langt fra folk og fe og en del ute tipper jeg. Han takler alt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...