Gå til innhold
Hundesonen.no

Topptur-hund


alexander
 Share

Recommended Posts

hei, jeg er ute etter en Turhund som kan være med på toppturer, går hovedsakelig på vinteren, i bratt lende 30grader+ helning,
stort sett dagsetapper men noen 2-3 dagers turer med overnatting i telt kan det bli.

hadde forestilt meg en korthåret hund og ikke alt for stor. noe lignende Beagle kanskje?
klarer en sånn type hund dette? synspunkter og tips taes imot med stor takk.

Endret av alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg også en rase med lengre bein enn beagel. Den skal greie å løpe etter i løssnø og da blir de små hundene for kortbeinte. 

Kjører du ned på ski? Usikker på om noen hunder greier å holde følge når en god skiløper setter utfor nedover fjellsidene. Skaderisikoen er også noe. 

Evt. får du vente på den :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente 30grader bratt som i vinkling på terrenget, beklager den...
så lenge den tåler rundt -15 så burde dette holde.

Ah skjønner! Uansett, lurt å gå for en hardfør rase som trives i kulden og som vil trives med denne typen aktiviteter.  Beagle er både kortbeint og korthåret. 15minus er kaldt det og, spesielt i vind som joachim skriver. Ville sett nærmere på polarhunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en Alaska husky eller lignende polarhund passer flott til slike turer :) De kan fint overnatte ute også. Det er mange hunder som fint klarer å gå lange toppturer, men det er mer praktisk med en med mer pels pga overnattingene på kald årstid. Også er korthårshunder mer utsatt for insektsangrep og stikk. En litt større hund er også mer fordelaktig, siden de har lengere bein og klarer mer tøft terreng (steinur, hopping osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke kort pels noe problem iht vinter og snø, tvert i mot, så slipper man kladding og pelstull. Det slipper man også med polare raser. De vil derimot slite litt med høy aktivitet i varme. Feks løping og sykling i varme. En korthåret vorsteh feks, vil tåle begge ytterpunkter fint. Det bør også en alaska husky med moderat pels gjøre. En beagle vil tåle dittbruk helt utmerket, men det er jakthunder, og skal jaktes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg også en rase med lengre bein enn beagel. Den skal greie å løpe etter i løssnø og da blir de små hundene for kortbeinte. 

Kjører du ned på ski? Usikker på om noen hunder greier å holde følge når en god skiløper setter utfor nedover fjellsidene. Skaderisikoen er også noe. 

Evt. får du vente på den :) 

kjører ned på ski ja, hadde tenkt å vente på den :) har sett flere i troms som gjør dette og det ser til å gå fint ut så lenge hunden er fjellvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en Alaska husky eller lignende polarhund passer flott til slike turer :) De kan fint overnatte ute også. Det er mange hunder som fint klarer å gå lange toppturer, men det er mer praktisk med en med mer pels pga overnattingene på kald årstid. Også er korthårshunder mer utsatt for insektsangrep og stikk. En litt større hund er også mer fordelaktig, siden de har lengere bein og klarer mer tøft terreng (steinur, hopping osv)

skjønner, høres nokk ut som jeg må etter noe som er litt større ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelige hunder! :)  må studere Shiba litt ja :)

 

Endret av alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tror en Alaska husky eller lignende polarhund passer flott til slike turer :) De kan fint overnatte ute også. Det er mange hunder som fint klarer å gå lange toppturer, men det er mer praktisk med en med mer pels pga overnattingene på kald årstid. Også er korthårshunder mer utsatt for insektsangrep og stikk. En litt større hund er også mer fordelaktig, siden de har lengere bein og klarer mer tøft terreng (steinur, hopping osv)

Ulempen med dem er at du mest sannsynlig vil måtte ha den i bånd. Det finnes unntak, ja. Men de aller fleste AH må gå i bånd der man kan møte på vilt (Dvs de aller fleste steder). Jeg ser for meg at å kjøre ned bratte bakker i full fart med hund i bånd er litt risikabelt.

En annen ting jeg ville vært litt forsiktig med er belastningen på hunden. Nedoverbakker er der man bør bremse ned farten mest for å unngå skader på hunden. De kan løpe så fort de vil oppover og til dels på flatmark uten risiko for skader, men stor fart nedover er veldig belastende for hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man venter på hunden, er jeg usikker på om det er så bra for den å peise nedover i løs og dyp snø. Jeg har jo hatt mine med til fjells og kjørt rooolig nedover med fjellskiene og det har gått bra. Men med carvingski blir det jo en helt annen fart. Bratte nedoverbakker er uansett bratte nedoverbakker. Mye av skader på hund skjer i full fart i nedoverbakker, de skal helst ikke ha større fart enn rolig trav. Så jeg er skeptisk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å planlegge nårtid valpekull blir født, så det må man ta som det kommer. Det er mer krevende med valp om vinteren og mer hensyn som må tas, så det er klart best å få på sommerstid. Men årstid har ingenting å si om hvor tøff den blir. Mer om hvordan du tilvenner den. :)  Jeg har selv hatt 2 vintervalper og 1 høstvalp. Det var krevende med vintervalpene, men mine var da helt "naken" og frøs veldig og det gjorde miljøtrening litt vanskeligere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man venter på hunden, er jeg usikker på om det er så bra for den å peise nedover i løs og dyp snø. Jeg har jo hatt mine med til fjells og kjørt rooolig nedover med fjellskiene og det har gått bra. Men med carvingski blir det jo en helt annen fart. Bratte nedoverbakker er uansett bratte nedoverbakker. Mye av skader på hund skjer i full fart i nedoverbakker, de skal helst ikke ha større fart enn rolig trav. Så jeg er skeptisk. 

ser poenget ditt ja :) har ikke lyst til å utsette en hund for skader. tror jeg må snakke med noen som har hund i samme omgivelser å finne ut hvordan de gjør dette. takk for svar!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en del toppturer på vinterstid (randonee), og jeg ville absolutt gått for en hund som er minimum 55 cm høy, ikke for tungt bygget, glad i å løpe, grei å ha løs og som er komfortabel med en viss radius. Av mine hunder er dalmatineren en tilnærmet perfekt toppturshund, hun er akkurat passe høy, lett i kroppen og får ikke panikk om jeg ligger litt foran henne i nedkjøringene (stopper selvfølgelig å venter på henne, og kjører litt saktere når hun er med enn når jeg ikke har med hund). Minusene er at hun er litt tynt pelset og har litt lett for å få såre poter. Skadeaspektet ved å ha med hund på topptur er absolutt noe å tenke på, både med tanke på belastningsskader når man kjører ned og faren for kutt fra stålkantene. Derav kjekt med en hund som naturlig holder litt avstand.. Personlig ville jeg ha lempet litt på kravet om god pels, og gått for korthåret vorsteh, dalmatiner eller en av setterne. Da må man ha med litt ekstra bagasje til overnattingsturene, men et godt dekken og et foret jervehi bør gjøre susen. (Om ikke det finnes en bedre pelset rase over 55 cm som elsker å løpe fort og garantert kan gå løs? Jeg kommer ikke på noen i farta..)

Edit:
Eventuelt kan man kjøpe en liten hund som lett får plass i sekken på vei ned. Kjenner til en som har gått for den varianten også (om ikke helt frivillig, men det funker!).

Endret av Whoopsis
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

ser poenget ditt ja :) har ikke lyst til å utsette en hund for skader. tror jeg må snakke med noen som har hund i samme omgivelser å finne ut hvordan de gjør dette. takk for svar!

 

Til det med belastningsskader vil jeg tro det viktigste er å ha tålmdogighet mens hunden er valp og la den få vokse seg til og bygge muskler får man gønner på nedover. Det vil si at du med valp må belage deg på ett par rolige sesonger. Eller få deg en omplasseringshund. :)

Gjør du det kan jeg ikke helt se det store skadepotensialet på sånt mykt underlag. Nå driver jeg bare med topptur på sykkel og det er jo svimlende lite tid man bruker nedover i forhold til all tid man bruker på å komme seg opp. Utrolig at man gidder holde på egentlig.. :P  

 

Ellers tror jeg på det som Whoopsis skriver om hund, du vil ha en stor nok hund som klarer seg mest selv, men heller ikke en som er for stor når du må hjelpe til. 

Schäfer er selvfølgelig perfekt. :D:D

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en samboer som er en del på toppturer på vinteren, pga skadefaren så får ikke han ha med seg en eneste hund... Han har stålkanter på skiene og det kan være livsfarlig. Nei man prøver ikke å kjøre på bikkja, men uhell skjer og stålkantene kan skade hunden alvorlig dersom du kommer borti den... 

Angående rase så tror jeg at jeg ville sett mot fuglhundrasene. Vorsteh evt engelsk setter!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må opp en størrelse og se på borzoien :) Jeg bruker mine slik som du ønsker å kunne bruke hund.  Om du velger en fra linjer som ikke blir så kjempestore . De har pels til å tåle mye kulde , er høybeinte og lette , klarer seg fint i snø og tungt terreng. Selv de største hannene blir sjeldent over 50 kilo. Minuset er at de jakter men de har nok ikke samme utferdstrangen som en husky . Om de ikke slår ut på noe så holder de seg nærmere enn en løs fuglehund .

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...