Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasehund eller blandingshund?


Sprettballen
 Share

Har du rasehund eller blandingshund?  

112 stemmer

  1. 1. Har du rasehund eller blandingshund?

    • Rasehund
      95
    • Blandingshund
      20
    • Rasehund uten stamtavle
      6


Recommended Posts

Jeg har kun rasehunder med stamtavle. Med mindre noe skulle "komme rekande på ei fjøl" vil jeg anta at jeg bare kjøper det også i fremtiden. Mye pga. stor interesse for avl, gener, utstilling, konkurranser og i det hele tatt. Jeg er ihuga raseentusiast, og det vil neppe forandre seg med det første :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt rasehund, vokst opp med rasehund og kommer alltid til å fortsette å ha rasehund. 

 

Det nærmeste jeg kommer blanding var den hunden mamma overtok da hun var ung, som var mentalt syk og ble vel avlivet etter få måneder. Etter det har mine foreldre alltid kjøpt rasehund med papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna var renraset uten stamtavle, mens Nyx er renraset med papirer. Jeg kommer nok alltid til å primært ha renrasede hunder, jeg vil jo konkurrere og stille ut, men jeg ser heller ikke bort i fra at det kanskje kommer en blandingsmaskot en gang. Det skal dog være en litt "spesiell" situasjon før jeg faktisk tar til meg en blanding, det er ikke noe jeg aktivt kommer til å søke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har to renrasa med stamtavle og en blanding (riktignok en planlagt blanding med stamtavle - Alaska husky). Har hatt renrasa med stamtavle tidligere. Hva jeg kommer til å få i fremtiden kommer nok an på bruksområde. For meg er det ikke det renrasa som er det viktige. Det er forutsigbarheten i egenskaper , kroppsbygning, pels og helse som betyr noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to rasehunder med stamtavle, og slik skal det nok også forbil. Jeg er glad i å stille ut, konkurrere og å vite hva jeg har, sjekke ut linjer, stamtavler, følge med på rasene osv. Kunne ikke hatt blandingshund sånn sett, da den ikke ville passet til mitt bruk og ambisjoner.

Jeg har hatt to blandingshunder tidligere, to fantastiske hunder, men de blir nok de siste blandingene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rasehund med tavle nå, men kan veldig gjerne ha papirløs blanding neste gang (voksen), men hadde aldri kjøpt valp uten stamtavle (måtte isåfall ha vært noe helt spesielt som valp gjennom det "blundehund"prosjektet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hadde vi både Jakt Labradorer og Corgier med stamtavle opp igjennom årene, Oldemoren min hadde ei Buhundtispe som gårshund hjemme, hun hadde også papirer, hun ble tyvparret og da kom Lita til verden, den eneste blandingen familien har hatt før jeg fikk Chicka. Jeg likte veldig godt blandingen Chicka var, skulle ønske det var en rase, da hadde jeg kjøpt den rasen igjen. Nå som jeg skal ha ny hund så vet jeg egentlig ikke hva jeg ender opp med, jeg skal ikke ha valp, så jeg ser mer på kjemien mellom meg og hunden enn papirer, tror ikke jeg kommer til å trene så mye at jeg kunne fått championat og evt være med på landslag, jeg er mer "skogsliter" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huket av to; blandingshund og renraset med stamtavle.

Min første hun var (eller er, jeg har han enda) blandingshund. Det var rett og slett fordi jeg var 11 år og skulle trene agility og fikk ikke lov til å ha en renraset BC som førstegangshund. :sleep: Så da ble det BC-blanding. Angerr absolutt ikke på hunden selvsagt, han er min once-in-a-lifetime-hund rett og slett. Men etter å ha blitt bitt kraftig av basillen så kommer jeg nok ikke til å gå inn for å lete aktivt etter en blandingshund som fremtidige hunder. Ja takk til renraset hunder med stamtavle. Eneste unntaket kan kanskje være Alaska Husky, men her kan man faktisk finne seriøse oppdrettere og stamtavler på nett. Men det vil jo bare tiden vise. Jeg er for glad i å konkurrere, så selv om man kan konkurrere aktiv med en blandings (noe jeg har gjort og gjør enda) blir det absolutt ikke det samme, mine ambisjoner er for høye der gitt. Men det finnes mange flotte, herlige, rare og skjønne blandingshunder der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase uten papirer. Ikke helt sånn etter planen. :P Alle fremtidige blir med papirer, så lenge jeg ønsker å drive aktivt med hund. Skulle det dukke opp en omplasseringshund igjen om/når kriteriene har endret seg, er det ingen umulighet med papirløst igjen. Men ikke valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...