Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Buhund!


MarieR

Recommended Posts

Noen ord for å beskrive denne rasen: arbeidsvillig, glad døgnet rindt, allround hund, kosen, leken, skjelden, snakkeglad, matglad, kontaktsøkende og MYE mer!

Buhund er en Av 9 norske raser. Etter grå elghund er den utvilsomt den mest populære av disse, men det er ikke så mange av dem. Det er liksom ikke den rasen du ser mest av ute på byyn en dag. Buhunden er også den eldste av de norske rasene, og tegninger og skrifter viser at rasen var her fra før vikingenes tid. Buhunden fikk navnet sit fra arbeidsoppgavene sine på gården og på heia. Den var gjeter, vakt og gårdshund og bodde ute eller i fjøset nesten hele året rundt. Vakthunden i den gjør at viss du spør en gammel bonde eller liknende vil han si at buhunden er ei gnelderbikje som ikke gjør annent enn og stå på tunet og bjeffe. dette der delvis sant men KUN i den forstand at den står og kjeder seg. Da kan den lettt bjeffe.

Buhunden har To fargvarianter, blakk-fra det helt lyse til mer leverbrune, og svart. Ingen av fargene skal ha mye hvitt men smal halsring, bryststripe og hvitt på potene er tillatt.

Buhunden er en middels stor, kvadratisk typisk spisshund, med spiss snute og ringet hale. Hannhunder er fra 45-49 cm og Tisper noe mindre.

rasens hjemmeside: www.buhund.no

det var alt jeg kom på i farten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

NKKUs sommerleir er en leir for alle ungdommer som er meldt inn i Norsk Kennel Klub Ungdom (NKKU). Vi samles fem dager med hundene, og lærer både teori om forskjellige ting og praktisk trening av hund. Og ikke minst så er det sosialt! Gleder meg, jeg også - har ikke vært med før. Blir spennende og se hvordan bøllefrøet mitt har lyst til å oppføre seg da...

Se mer info på www.nkk.no

Hva er den leieren for no???  

Jeg vet ikke kanskje det er litt dumt og ikke vite det?? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...