Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporprøver


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Sikkert et dumt spørsmål, men avholdes det noen ganger prøver som bare innebærer spor eller rundering?

Eller er det alltid med en lydighetsdel? 

Virker spennende å drive med bruks, men terskelen er litt høy for å komme i gang når det er både lydighetsøvelser og man må få godkjent karaktertest før man kan starte. 
Tror det er fellesdekken som virker mest skremmende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har SPH i RIK, krevende spor uten lydighet :)

Mener bestemt du må ha BH (ferdselsprøven: lydighet og "hverdagsliv", hvordan hunden din er i hverdagen ute blant folk) for å gå noe som helst i RIK. Litt usikker her. Der har du enkeltdekk om det er litt mindre skummelt?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Margrete ? skal undersøke nærmere om RIK. 

 

Fellesdekk i 3 min virker skummelt på den måten at til sammenligning med vanlige lydighetskonkurranser så er det ikke fellesdekk i 3 min før i klasse 2. Altså har man fått trent seg gradvis opp fra enkeltdekk i 1 min på apellmerke og deretter 2 min fellesdekk i klasse 1. Og samtidig fått gradvis konkurranseerfaring for noen som aldri har konkurrert før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel også ta en MH for å få kjent mentalstatus? Den er jo bare gjennomført/ikke-gjennomført, så testresultatet spiller ingen rolle så lenge hunden har kryss i alle ruter. :)

Ift ferdselsprøven så er det jo da enkeltdekk mens den andre hunden går lydighet. Dekken kan være i ganske lang tid (opptil 10 min, spørs hvor lang tid den andre hundeføreren bruker), og du står på ganske lang avstand med ryggen til.

I bruksen kan du vel forøvrig hoppe over de øvelsene du ikke vil ta, så det er såvidt jeg har skjønt ikke noe i veien for å hoppe over enkeltøvelser (f. eks fellesdekk). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk er da ikke noe å grue seg til, det er både synlig fører og ikke skudd før i B. Kan hunden ligge så kan den ligge, det gjelder bare å lære den at den skal ligge og at den er sikker i øvelsen. Det hender jeg trenr dekk opptil 10-15 minutter på trening, for da virker dekken i konkurransen kortere. De skal på en måte aldri lære seg hvor lenge de skal ligge, de ligger til jeg sier de er ferdige. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill fra dere! Skal undersøke det dere har tipset om. 

Bruksklassene har bare virket så fjernt siden det er en del man må kunne for å komme i gang. Siden man skal trene både spor evt rundering eller feltsøk og så trene lydighet. + funksjonsanalyse. 

 

Har derfor trent mest vanlig lydighet siden det er litt lettere å komme i gang om dere skjønner, siden det er bare noen få øvelser i appellmerket. 

Men poden er bare 9 mnd så vi har ingen hast og dessuten prøver vi jo bare å ha det gøy sånn at hverken han eller jeg skal gå lei av treningen.

Endret av Lailakatrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke funksjonsanalyse vel, men ferdselsprøve :) Den greier dere! Lett som en plett, nesten som en avansert bronsemerkeprøve. Det som kan virke litt skummelt er at man skal pugge programmet selv, langdekken og at det er en lang fot og gruppe. Resten etter det, er småtterier :) Tror folk egentlig lager litt mer drama ut av den der enn det det faktisk er :P Nå får jeg helt sikkert kjeft. 

Slik ser den ut:
Lineføring
Fvf
Sitt og bli fra holdt
Dekk m innkalling
Langdekk (enkeltdekk mens en annen går sitt lydighetsprogram )

Ferdselsdelen er ikke noe å trene på. Bare sørg for at hunden din er vant til bymiljø, sykler og joggere uten å spise dem opp :P 

Dette greier du
go-go-go-smiley-emoticon.gif

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja så klart mente jeg ferdelsprøve ? 

takk fort motivasjon? har lest litt om blodspor og det virker litt spennende og litt enklere å komme i gang med. Egentlig ikke plan om å få frem en ettersøkshund på vilt men vet om collier som er godkjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wilhelmina trener dere mye på egenhånd eller er det gjennom en klubb? Hundeklubben jeg er med i trener ikke blodspor så vidt jeg fant ut. Men tror dachshundklubben har treninger, men ingen planlagte kurs. Ser ut som det er mest aktivitet og kurs på våren og sommeren. Men har trent litt vanlig næringsspor og lagt godbiter veldig tett i mine egene fotspor for at hunden skal konsentrere seg om å søke grundig på bakken. 

Viker som dette var 2 greie metoder å bruke for å komme i gang: https://grytosen.wordpress.com/artikler/blodspor/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener egentlig ikke så mye utenom prøver lengre, men i innlæringen trente jeg bare på egenhånd (vi har ikke noe særlig blodspormiljø i hundeklubben her dessverre). Men det vil nok helt klart være en fordel å kunne gå fremmede spor (som andre har lagt) også :) Jeg lærte inn alle momentene hver for seg (lengde, vinkler, avhopp/opphold, terrengskifter, liggetid osv). Det vil nok også være en kjempefordel å trene sammen med noen som kan være "dommer" i sporet - på vår første prøve var frøkna mi fryyyktelig opptatt av dommer og sporlegger, ettersom det var første gang vi hadde med oss potensielle nye bestevenner i sporet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid med lydighet, felt og spor/rundering. 

Karaktertesten tar ikke mange minuttene å gå gjennom. Har tatt den selv med min hund ( også tok jeg en uoffisiell FA får min egen del etterpå). 

Fellesdekk er en gøy øvelse syns jeg, og selv om det kan være kjedelig for oss å stå der bare, så er det veldig greit å ha en hund som ligger uansett. Bruker dekk i mange situasjoner, og det er godt å vite at han ligger. Veldig gøy å få til også. Tror tiden er værst for oss, ikke for hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid med lydighet, felt og spor/rundering. 

Karaktertesten tar ikke mange minuttene å gå gjennom. Har tatt den selv med min hund ( også tok jeg en uoffisiell FA får min egen del etterpå). 

Fellesdekk er en gøy øvelse syns jeg, og selv om det kan være kjedelig for oss å stå der bare, så er det veldig greit å ha en hund som ligger uansett. Bruker dekk i mange situasjoner, og det er godt å vite at han ligger. Veldig gøy å få til også. Tror tiden er værst for oss, ikke for hundene. 

Alltid i NBF ja, men det finnes andre grener også ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du har SPH i RIK, krevende spor uten lydighet :)

Mener bestemt du må ha BH (ferdselsprøven: lydighet og "hverdagsliv", hvordan hunden din er i hverdagen ute blant folk) for å gå noe som helst i RIK. Litt usikker her. Der har du enkeltdekk om det er litt mindre skummelt?

Hva vil krevende spor si? Presisjonsspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPH 2

Fremmed spor, ca. 1800 skritt, 8 langsider, 7 vinkler, 7 gjenstander, ca. 3 timer gammelt, 2 avledningsspor. Sporet skal være gjennomført innen 45 minutter.

SPH 1(FH 1) går over 1 dag.
SPH 2(IPO FH) går over 2 dager. For den enkelte deltager skal begge fremmede spor ved et arrangement legges på to forskjellige dager, på forskjellige områder og av forskjellige sporleggere.

Sporarbeidet = 7 gjenstander (7x3) = Totalt =

1. dag 79 p

21 p 100 p

2. dag 79 p

21 p 100 p

Totalt
158 poeng

42 poeng 200 poeng

Dersom hunden ikke finner noen gjenstander kan den maks oppnå predikatet «tilstrekkelig». 

Generelle bestemmelser

Dommeren eller den sporansvarlige bestemmer sporets forløp, tilpasset det sporterreng som foreligger. Sporene skal legges forskjellig. Det skal ikke skje at for eksempel de enkelte vinkler og gjenstander ligger på samme sted henholdsvis i lik avstand fra hverandre i hvert spor.
Startpunktet for sporet skal være merket med et sporflagg/skilt, som skal være stukket i jorden til venstre for sporets start.
Etter at sporene er lagt bestemmes startrekkefølgen for deltakerne ved loddtrekking av dommeren. Før legging av sporet viser sporlegger dommeren eller den sporansvarlige gjenstandene, som han skal ha båret på seg i minst 30 minutter.
Sporlegger gjør en kort stopp ved sporstart og fortsetter deretter med normale skritt i den anviste retning. Langsider og vinkler utarbeides likeledes i normal gangart. Den første gjenstand legges etter minst 100 skritt på den første eller andre langside. De andre gjenstandene legges vilkårlig, også 2 på samme langside er mulig. Den 7. gjenstanden legges ved sporets slutt. Langsidene skal tilpasses terrenget. En langside skal legges som en halvsirkel, lagt med minst 3 linelengder (ca. 30 m) i radius. Halvsirkelen begynner og slutter med en rett vinkel. Minst 2 vinkler skal legges som spisse vinkler. De spisse vinklene legges innenfor 30-60 grader. De forskjellige gjenstandene (materialer: lær, tekstiler, tre) kan på alle langsider legges uregelmessig, siste gjenstand legges i enden av sporet. Gjenstandene skal legges på langsidene under gang. Etter at siste gjenstand er lagt fortsetter sporleggeren ennå noen skritt i samme retning.
Gjenstandene skal ha en lengde på ca. 10 cm, en bredde på 2-3 cm, en tykkelse på 0,5-1 cm og må ikke skille seg vesentlig ut i farge fra underlaget. Alle gjenstander skal være påført et nummer som skal stemme med nummeret på sporet. Under sporleggingen skal HF og hund være ute av syne. En halv time før sporstart skal en annen sporlegger legge et forledningsspor som skal krysse to av langsidene med 60 grader eller mer. Forledningssporet skal ikke krysse første eller siste langside, 

eller krysse en langside to ganger. D og ledsagere skal ikke oppholde seg i det området hvor ekvipasjen (hund og fører) har lov å søke. 

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ggggggggg

For å oppnå en utdanningsbetegnelse må det oppnås minimum 70 poeng på hvert av sporene. Bedømmelsen starter ved opptak av sporet. Søkstempoet er ikke et kriterium for bedømmelsen hvis sporet er utarbeidet intensivt, regelmessig og overbevisende, og hvis hunden viser en positiv søksadferd. En kontroll uten å forlate sporet er ikke feil. Passende fratrekk gis ved vimsing, høy nese, naturbehov, kretsing i vinkler, vedvarende oppmuntringer, line- eller verbal hjelp under sporforløpet eller ved gjenstandene, feilaktig opptak eller påvisning av gjenstander eller gal påvisning. Hvis Hundefører forlater sporet med mer enn en linelengde (10m) , blir sporsøket avbrutt. Forlater hunden sporet og blir holdt igjen av Hundefører skal denne anvises om å følge hunden. Blir denne anvisningen ikke fulgt skal Dommer avbryte sporsøket. Er sporets slutt ikke nådd i løpet av 45 minutter etter påsett skal dommer avbryte søket, med mindre hunden befinner seg på siste langside. Da kan søket ikke avbrytes på grunn av overtredelse av tid. Arbeidet fram til avbruddet skal bedømmes. Hvis en hund ved gjenstanden både tar den opp og påviser, er dette feil. Det gis kun poeng for de gjenstandene som finnes i samsvar med Hundefører’s melding ved start.

(forbanner oppdatering)

SPH 1 

Fremmed spor, minst 1200 skritt, 7 langsider, 6 vinkler (ca. 90 grader), 4 gjenstander, minst 3 timer gammelt, 2 avledningsspor. Sporet skal være gjennomført i løpet av 30 min.

Sporarbeidet
4 gjenstander (3x5, 1x6) Totalt

= 79 poeng = 21 poeng = 100 poeng 

g på iPad) 

 

 

 

Sph1 samme som over men gjenstander liggetid og lenge er annerledes:

 

Endret av Margrete
helvetes oppdatering!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...