Gå til innhold
Hundesonen.no

Et kull, flere problemstillinger...


Credence
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Det kom et kull med pointere til verden den 02.09.15, dvs 2 uker gamle i morgen.

De kom til verden på keiserlig vis pga morkakeløsning, og svinnende veer hos mor.

Har flere problemer som jeg kunne tenkt litt hjelp ved om dere har idéer..

1) Mora har veldig lite melk, noen tips om økning av dette? Har prøvd med oxytocin(kan gi sprøyter pga helsefaglig bakgrunn i samråd med vet), kraft på kylling og lever, havrevelling med fløte og eggeplommer, samt la valpene henge i pattene til tispa. Svært lite effekt av dette.

2) Valpene vil ikke ta flaskene, dette var ingen problemer tidligere - helt til tennene startet å klø.. Nå vil de nesten bare tygge på smukkene. Vi har prøvd flere forskjellige melketyper, men havnet tilbake til ProVit sin erstatning basert på geitemelk. Royal Canin sin levrer seg raskt, og valpene virker som ikke liker smaken. Esbilac sin var tvers igjennom helt elendig. Vi må tilleggsfore med flaskene pga mora som sagt har for lite å gi til valpene. Idéer om å få de til å ta flaskene på en fornuftig måte?

3) Vi har minste tispa som sliter både med å ta flaska og blir raskt sliten, tar det for lang tid siden vi får mat i henne, så er vi desverre nødt å tvangsfore med sprøyte med pipette. Har forsøkt med 1-2 ml saltvann under huden ( også blandet med glucose når hun er for svak). Har noen erfaring med små svake valper? Men hun har krefter nok til å spasere rundt i kassen. Vetrinær mente at det ikke var per nå indikasjon på sondeforing.

4) Tispa lar valpene die, men det stopper liksom der. Vi må hjelpe valpene med blant annet dobesøk. Tips der og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er 2 uker? At de ikke vil ha flaske, er oftest et tegn på at de fåt ok med melk av mor. Det du kan gjøre, om du synes de er små og skrantne, er å la de få velling fra skål. Det går fint når de er to uker. Du kan lage en velling av oppmalt tørrfôr og geitmelk. Det faller gjerne i smak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er 2 uker? At de ikke vil ha flaske, er oftest et tegn på at de fåt ok med melk av mor. Det du kan gjøre, om du synes de er små og skrantne, er å la de få velling fra skål. Det går fint når de er to uker. Du kan lage en velling av oppmalt tørrfôr og geitmelk. Det faller gjerne i smak.

Vi har laget velling, og gitt det i skje til noen av valpene for å teste om det falt i smak. Men siden vi ikke har fått noen klarhet fra dyresykehuset i Tromsø, eller lokal vet - om vi kunne starte med dette pga at de er bare 2 uker så har vi ikke turt å gi de mer.. Hvilken mengde kan vi egentlig gi av dette til hver valp? eller er det til de er mette? og hvor tynn bør den være? Melk/ tørrfor ratio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget velling, og gitt det i skje til noen av valpene for å teste om det falt i smak. Men siden vi ikke har fått noen klarhet fra dyresykehuset i Tromsø, eller lokal vet - om vi kunne starte med dette pga at de er bare 2 uker så har vi ikke turt å gi de mer.. Hvilken mengde kan vi egentlig gi av dette til hver valp? eller er det til de er mette? og hvor tynn bør den være? Melk/ tørrfor ratio?

Jeg hadde et kull for mange år siden, hvor valpene tydelig fikk for lite næring ift vekst. De var mange, og mor hadde moderat melkeproduksjon. Disse fikk slik velling fra 2 ukers alder. Jeg gav dem fra skål, og de fikk spise det de orket. Det var ikke så mye til å begynne med. Fra tre ukers alder måtte jeg begrense, som hos valper flest. Mener jeg gav dem 2-3 måltider velling daglig når de var 2 uker. Det er nok bare å regulere opp, om behovet er større.

Red: jeg blandet finmalt tørrfôr og geitemelkspulver, og tilsatt lunket vann så det ble en halvtykk suppe. Omtrent som saus...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan jeg også teste på den valpen som rett og slett ikke vil ha noe.. :) Skal se om de har slike svamper på legekontoret :D

Jeg har sett flere bruke make up-svamper, sånne fra Lindex eller Vita eller whatever.

Det er ikke uvanlig at tisper får en tøff start på morsrollen etter keisersnitt, fordi fødselen frigir mye av hormonene som "forteller" dem hva de skal gjøre som mor - inkludert vasking og do-stell. Noen trenger lang tid på å komme i gang.

Eldstetispa mi var veldig forvirret da hun våknet etter keisersnittet, så jeg masserte valpemager og vasket rumper for henne til å begynne med framfor å mase på henne. Men jeg satt i eller tett inntil valpekassa, så hun kunne se på, og hun er en nysgjerrig hund, så hun måtte liksom sjekke hva jeg holdt på med. Hver gang hun snuste eller slikket litt på en valp, roste jeg rolig, og etter hvert begynte hun å vaske bak mens jeg masserte mager, og etter hvert gjorde hun alt selv. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg kan tenke meg under to uker.

Jeg leste tips om å smøre ting som smaker godt på valpemagene for å lokke tispa til å vaske - for eksempel en god olivenolje, honning, væske fra oppbløtt tørrfôr, fløte, osv. Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Det jeg husker, er at jo mer jeg stresset og kavet og maste og forsøkte å få til ting, jo mer uinteressert ble tispa, og hun valgte heller å gå ut av rommet enn å deale med mitt hysteri. Så jeg tenker det er viktig å finne en middelvei mellom å gi tispa rikelig sjanse til å finne ut av ting selv, uten at det går ut over valpene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Er valpene urolige?

2. Legger valpene på seg?

RC valpemelk har jeg brukt mye, har aldri opplevd at det klumper seg, jeg har blandet i kokende vann, og så fylt på med litt kaldt vann etter blanding for å få rett temperatur.

Om valpene ikke er urolige, og legger på seg så ville jeg ikke stresset noe mer. Om en uke kan du gi fast føde og da er problemet løst.

For øvrig så ville jeg avskrevet videre avl på tispen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia:

1) valpene er rolige, foruten om hu minste..

2) de øker i vekt.

Tispa skal ikke avles videre på nei..

Kangerlussuaq: kun snakket med veterinær på telefon siden vi bor langt unna, men skal snakke med distriksvetrinæren i Troms for veiledning.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belgerpia:

1) valpene er rolige, foruten om hu minste..

2) de øker i vekt.

Tispa skal ikke avles videre på nei..

Kangerlussuaq: kun snakket med veterinær på telefon siden vi bor langt unna, men skal snakke med distriksvetrinæren i Troms for veiledning.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Men da er det jo ikke noe å stresse med!!

Om valpene er lugne og tilfredse, dvs. de ikke åmer rundt og skriker så er de fornøyd - da får de nok mat og godt stell, du merker godt om valper ikke har det bra.

Om det er ro i valpekassa så har mamma NOK melk, og barna får det de skal. Len deg tilbake og pust med mange. Tisper behøver ikke å svære jur for å ha nok melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kangerlussuaq: kun snakket med veterinær på telefon siden vi bor langt unna, men skal snakke med distriksvetrinæren i Troms for veiledning.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Bra, i så fall ville jeg også prøvd ringe "den andre veterinæren" i Tromsø også for en "second opinion". Jeg har selv vært på akutt-telefonen med den ene veterinæren i Tromsø og jeg fikk direkte helsefarlige tips fra noen som var så sliten at de lett havnet innunder kategorien "så sliten og trøtt at de oppfører seg som noen med promille". Ikke bra. Jeg ble senere ringt opp og spurt om det var jeg som skulle komme inn med en syk hund fra Harstad, ikke akkurat velorganiserte greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med valpene, og valpemor?

Hei. Vi mistet 2 av 6 valper desverre. De 4 som er igjen er blitt 5 uker gammel og er energiske! De har fått fri tilgang i 2.etg der vi har stue og valperom, og driver oss til tider til vanvidd! :w00t:

Det største problemet vi har nå er å få de over på tørrfôr da tispa har fått Galastop for å ta vekk melkeproduksonen pga skal på antibiotika/penicillinkur for å få bukt med problemene sine.. har multiressistente e-colibakterier og multiressistente gule stafylokokker.

 

Vi har måtte laget hjemmelaget morsmelkerstatning uten kalk og fosfor (ca-lactat+ca-fosfat) da vi ikke får tak i dette. Royal Canin morsmelk drikker de ikke, men vi får ProVit geitemelk på tirsdag(pga desverre lang postgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...