Gå til innhold
Hundesonen.no

Snodig uttalelse


Castella
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

det med gemyttet er lagt inn etterpå..

Dette er bare trist. HUnden er til pynt, eller den sendes til andre land for å stilles eller delta på prøver. stilig.

Hvis den hadde vært til pynt hadde den vel aldri vært på noe kurs?

Her sitter fordommene løst gitt. Er visst bare å sette på mer kaffe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Greit at det er noens personlige mening, men som en offentlig profil må man regne med reaksjoner på noe slikt. Kupering er veldig omdiskutert og ikke særlig akseptert her til lands i hvert fall. Jeg

Det er jo ingen som sier at hunden ikke skal være velkommen på kurs, folk reagerer på at han sier det dessverre ikke er flere helkuperte dobermaner å se.

Vedkommende kunne hatt dette på sin private profil og ikke på klubbens side syns jeg. Ved at det står på klubbens side/gruppe gis det inntrykk av at klubben er for kupering og det er uheldig.

Posted Images

Guest Belgerpia

Hvis den hadde vært til pynt hadde den vel aldri vært på noe kurs?

Her sitter fordommene løst gitt. Er visst bare å sette på mer kaffe. :)

Den tilhører vel strengt tatt en av instruktørene - så den er neppe kursdeltager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eneste måten å bruke en brukshund på er å stille den ut, og/eller konkurere?

Eneste måten å objektivt dokumentere at bikkja har "så godt gemytt" og er en dugelig brukshund er å konkurrere, mentalteste etc ja. Alt annet blir bare eiers ønskedrøm og snakk om at bikkja er såååååååååååååååååååååååååååå bra... :aww:.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eneste måten å objektivt dokumentere at bikkja har "så godt gemytt" og er en dugelig brukshund er å konkurrere, mentalteste etc ja. Alt annet blir bare eiers ønskedrøm og snakk om at bikkja er såååååååååååååååååååååååååååå bra... :aww:.

Men nå var det (sånn jeg forsto det) snakk om å bruke hunden for brukshundens egen fysiske og mentale velferd. En brukshund driter nå vel en lang F i dokumentasjon om den faktisk får en jobb å gjøre. Alt handler ikke om avl, heder og ære på peisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det (sånn jeg forsto det) snakk om å bruke hunden for brukshundens egen fysiske og mentale velferd. En brukshund driter nå vel en lang F i dokumentasjon om den faktisk får en jobb å gjøre. Alt handler ikke om avl, heder og ære på peisen.

Når man tar inn en import, så handler det veldig ofte om avl. Når man så ikke kan bevise at bikkja er dugelig, så har den vel heller ikke så mye i avl å gjøre - og da sitter man igjen med en penisforlenger som ser tøff ut fordi noen har klippet av den vesentlige kroppsdeler. Og om det ikke var så viktig hvordan bikkja så ut - bare det mentale var på plass - så hadde vel duden sørget for at bikkja kom med både hale og ører i behold, selv fra et land der kupering er vanlig.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når man tar inn en import, så handler det veldig ofte om avl. Når man så ikke kan bevise at bikkja er dugelig, så har den vel heller ikke så mye i avl å gjøre - og da sitter man igjen med en penisforlenger som ser tøff ut fordi noen har klippet av den vesentlige kroppsdeler. Og om det ikke var så viktig hvordan bikkja så ut - bare det mentale var på plass - så hadde vel duden sørget for at bikkja kom med både hale og ører i behold, selv fra et land der kupering er vanlig.

Duden, du vet det er en han eller? :)

Det med import skrev jeg om over. Gidder ikke repetere meg selv mer enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det er noens personlige mening, men som en offentlig profil må man regne med reaksjoner på noe slikt. Kupering er veldig omdiskutert og ikke særlig akseptert her til lands i hvert fall. Jeg tolket innlegget med at det var synd at det ikke var flere kuperte dobbiser i landet. Hvis man vil importere slike fordi man liker utseendet, så må man tåle kritikken også. For det er jo ingen tvil om at folk får seg slike pga utseendet.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det er noens personlige mening, men som en offentlig profil må man regne med reaksjoner på noe slikt. Kupering er veldig omdiskutert og ikke særlig akseptert her til lands i hvert fall. Jeg tolket innlegget med at det var synd at det ikke var flere kuperte dobbiser i landet. Hvis man vil importere slike fordi man liker utseendet, så må man tåle kritikken også. For det er jo ingen tvil om at folk får seg slike pga utseendet.

Det er jeg enig i.

Jeg er enig med Joachim at det er flere måter å dokumentere en hunds brukbarhet på enn å på død og liv måtte gjøre det i mer eller mindre organiserte former i Norge - en hund er ikke mer eller mindre brukbar bare fordi den er offisielt testa eller stilt ut til en dommer du lønsja med dagen før - satt på spissen ofc. MEN - jeg er allikevel på lang vei enig om at jeg ikke forstår poenget med å profilere en kupert hund, det er og blir et 100% unødvendig inngrep som ingen hund noen sinne skal trenge å måtte gjennomgå. Det er utelukkene for at folk synes det er et kult utseende, og skaper 100% unødvendig potensiell smerte for hunden. Likeledes som jeg synes synd på engelsk bulldogger hver gang jeg ser et bilde av de, synes jeg synd på kuperte hunder som har så egositiske eiere som har visuelt groteske behov på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe om dobbeltmoralen i at det er greit, til tider at det til og med oppmuntres til, å skjære bort noen kroppsdeler (kastrering), mens man går i harnisk over at man formklipper noen hudlapper. Nope, det skal jeg ikke si noe om :aww:

Det handler vel litt om hvem som sier hva, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe om dobbeltmoralen i at det er greit, til tider at det til og med oppmuntres til, å skjære bort noen kroppsdeler (kastrering), mens man går i harnisk over at man formklipper noen hudlapper. Nope, det skal jeg ikke si noe om :aww:

Jeg er sterkt i mot begge deler, jeg!

Det var ganske slående at det ble argumentert for halekupering fordi det var mye bedre å kirurgisk fjerne den som valp enn at hunden brakk halen. Så disse "preventivt inngrep" argumentene finner man faktisk for kupering også, og de er akkurat like tullete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis leser folk forskjellig, innlegget av amstaffeieren er kanskje det eneste reflekterte, velformulerte og gjennomtenkte blant alle følelsesutbruddene.

Heldigvis er det ikke opp til hverken hundeskoler eller følelstyrte kjerringer på facebook å dømme og vurdere lovlige ulovlige hunder i Norge. Ironisk at det sitter en fyr der og utgir seg for å være lederen for "Mot rasediskriminering av hunder" mens han etterlyser og ønsker diskriminering velkommen. Flott at Oslo Hundeskole avd. Asker og Bærum viser at de tar i mot alle. Det er det faktisk langtifra alle klubber og hundeskoler som gjør!

Redigert, slettet sitat uvesentlig og tilfeldig.

Jeg har en venninne som nesten ikke fikk komme med på kurs der jeg, fordi hun hadde en "farlig" hund(am. akita)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men like vel får den ikke lov til å delta på noen offisielle aktiviteter i regi av NKK - pga etikk og dyrevernmessige hensyn.

So what? Det er ikke alle som er interessert i å tildekke kontoret sitt med sløyfer fra NKK, noen ønsker å ha hund til egen nytte og glede. Som f.eks å gå på fjellet og sove i telt sammen, ha en hund som kan holde følge når man jogger, bære kløv, ha selskap på hytta, lære barna sine ansvaret som følger med hundehold, gå på kurs i ulike grener, som en stødig vakthund i litt "shady" strøk, som kan lære å spore opp gjenstander, folk, sopp, eller man bare bor alene og vil ha en trofast venn å dele livet med. At eieren ønsker å ha en kupert hund som ikke kan delta i offisielle aktiviteter/prøver betyr ikke at eieren er useriøs eller ønsker den kun for utseendet sin skyld. Det er fint å se at folk er kritiske og stiller spørsmål ved ørekupering (som jeg er glad for at er ulovlig i Norge) men mange av svarene på Facebook og her i tråden vitner om veldig unyansert og fordømmende holdning mot en annen hundeeier.

Dette er ikke rettet direkte mot deg @Siri, men som et svar på den generelle oppfatningen av at kupert hund = ubrukelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Det er ikke alle som er interessert i å tildekke kontoret sitt med sløyfer fra NKK, noen ønsker å ha hund til egen nytte og glede. Som f.eks å gå på fjellet og sove i telt sammen, ha en hund som kan holde følge når man jogger, bære kløv, ha selskap på hytta, lære barna sine ansvaret som følger med hundehold, gå på kurs i ulike grener, som en stødig vakthund i litt "shady" strøk, som kan lære å spore opp gjenstander, folk, sopp, eller man bare bor alene og vil ha en trofast venn å dele livet med. At eieren ønsker å ha en kupert hund som ikke kan delta i offisielle aktiviteter/prøver betyr ikke at eieren er useriøs eller ønsker den kun for utseendet sin skyld. Det er fint å se at folk er kritiske og stiller spørsmål ved ørekupering (som jeg er glad for at er ulovlig i Norge) men mange av svarene på Facebook og her i tråden vitner om veldig unyansert og fordømmende holdning mot en annen hundeeier.

Dette er ikke rettet direkte mot deg @Siri, men som et svar på den generelle oppfatningen av at kupert hund = ubrukelig.

At man ikke nødvendigvis er useriøs er jeg enig i, men selvsagt importerer man en kupert hund for utseendets skyld? Det er fullt mulig å få tak i hunder som duger til alt du har ramset opp, som har beholdt alle kroppsdelene sine. Kupering er kun for utseendets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Det er ikke alle som er interessert i å tildekke kontoret sitt med sløyfer fra NKK, noen ønsker å ha hund til egen nytte og glede. Som f.eks å gå på fjellet og sove i telt sammen, ha en hund som kan holde følge når man jogger, bære kløv, ha selskap på hytta, lære barna sine ansvaret som følger med hundehold, gå på kurs i ulike grener, som en stødig vakthund i litt "shady" strøk, som kan lære å spore opp gjenstander, folk, sopp, eller man bare bor alene og vil ha en trofast venn å dele livet med. At eieren ønsker å ha en kupert hund som ikke kan delta i offisielle aktiviteter/prøver betyr ikke at eieren er useriøs eller ønsker den kun for utseendet sin skyld. Det er fint å se at folk er kritiske og stiller spørsmål ved ørekupering (som jeg er glad for at er ulovlig i Norge) men mange av svarene på Facebook og her i tråden vitner om veldig unyansert og fordømmende holdning mot en annen hundeeier.

Dette er ikke rettet direkte mot deg @Siri, men som et svar på den generelle oppfatningen av at kupert hund = ubrukelig.

Som 2ne sier - alle disse aktivitetene får man utmerket til å gjennomføre med en helt vanlig, ukupert doberman også. Og greier ikke en ukupert doberman å holde på med slike aktiviteter, så er det jo noe rav ruskende galt et sted. Jeg holder fortsatt på at å importere en helkupert hund, det være seg doberman eller andre kuperingsraser, har ene og alene med utseende å gjøre. Litt interessant at man kan forsvare et slikt utseendefokus når man selv er så totalt i mot utstillinger og veldig for å fremme bruksegenskapene til bikkjer - som jo MÅLES ved å gjennomføre offisielle bruksprøver...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti en del dobbermenn, både import og avlet her i Norge, og jeg kan ikke si at det var noe slående bedre det som hadde blitt importert.. Jeg ble ikke imponert av noe av det jeg :P

Så man kan ikke si at man automatisk får en bedre hund mentalt ved å importere.. Da lurer man seg selv.. Alt er ikke bedre på andre siden av grensen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har vært borti en del dobbermenn, både import og avlet her i Norge, og jeg kan ikke si at det var noe slående bedre det som hadde blitt importert.. Jeg ble ikke imponert av noe av det jeg :P

Så man kan ikke si at man automatisk får en bedre hund mentalt ved å importere.. Da lurer man seg selv.. Alt er ikke bedre på andre siden av grensen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har da heller aldri sagt man automatisk får no bedre hund ved å importere?

Dobermann som brukshund er da like rammet av selskapshundavl og bortavling av bruksegenskaper som andre brukshundraser. Hva dere roter med nord i landet vet ikke jeg, om du gjør deg dum nå eller bare er fordømmende mot rasen. Mener du at det ikke er kontraster på dobermann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da heller aldri sagt man automatisk får no bedre hund ved å importere?

 

Dobermann som brukshund er da like rammet av selskapshundavl og bortavling av bruksegenskaper som andre brukshundraser. Hva dere roter med nord i landet vet ikke jeg, om du gjør deg dum nå eller bare er fordømmende mot rasen. Mener du at det ikke er kontraster på dobermann?

Jeg har vel ikke sitert og sagt at du har påstått det....?

Nå bor ikke jeg nord i landet, og er nok noe fordomsfull mot rasen, og ja, det er konstraster i rasen. Men vi diskuterte ikke rasen her mer enn at det ble påstått at det virket som det var mer naturlig å få en god dobermann hvis man drog utenlands enn her i Norge..

Men kanskje du skulle ha sjekket ut litt dobermann-miljøet før du uttalte deg noe for sikkert?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De jeg kjenner i miljøet og som er oppriktig interessert og vil trene serøst, de finner hunder som er gode brukshunder. Her i Norge er utvalget ikke så stort, men Sverige har flere. Det er vel kanskje import det, men kupert er de uansett ikke, for de kan ikke brukes av bruksinterreserte.

Og det bekrefter jo bare poenget mitt som tildels har kokt bort i avsporinger. Det er ingen motsetning i å importerte og å være seriøs. Tvertimot så er det vel de færreste som gidder gå gjennom prosessen med å importere om de bare skal ha noe for syns skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det bekrefter jo bare poenget mitt som tildels har kokt bort i avsporinger. Det er ingen motsetning i å importerte og å være seriøs. Tvertimot så er det vel de færreste som gidder gå gjennom prosessen med å importere om de bare skal ha noe for syns skyld. :)

Jeg er enig i at det ikke er noen motsetning å importere og å være seriøs - det tror jeg ikke jeg har sett noen mene her før heller, men greit å ha sagt uansett saken tatt i betraktning.

Men når du skriver "de færreste som gidder gå gjennom prosessen med å importere om de bare skal ha noe for syns skyld" - så lurer jeg litt på hva du mener. Det er jo konkret det folk gjør, siden de trossalt har 3 valg:

1) Kjøpe hund i landet du bor i. Kan kjøpes både med og uten mentalitetsfokus. Du ender opp med en hund uten kuperte ører og hale, og god eller rævva mentalitet alt avhengig av ...

2) Kjøpe hund i et land hvor kupering av ører og hale er godkjent, fordi mentaliteten er så sykt bra i det landet. Be oppdretter om å la være å kupere fordi du ønsker å bruke hunden i avlsarbeidet ditt for å bedre mentalitet eller arbeidskapasitet eller hva man nå vil forbedre - og for å få det in ordnung bør man jo kunne delta på aktiviteter som stambokføres av NKK. Ikke fordi det er så sykt über alles bra forsåvidt, men for å ha papirarbeidet i orden. Du ender opp med en hund uten kuperte ører og hale, og bra mentalitet, som er importert.

3) Kjøpe en hund i et land hvor kupering av ører og hale er godkjent, fordi du vil ha en hund med kuperte ører og hale som ser kul ut. Mentaliteten er bare en bonus. Du ender opp med en doberman med kuperte ører og hale.

Den eneste måten jeg dermed ser at man legitimt ender opp med en doberman med kuperte ører og hale er hvis du kjøper en voksen hund som allerede er kupert, og som viser seg å være akkurat rette ingrediensen til ditt hobbyprosjekt innenfor hundeverdenen. Da kan du importere en kupert hund og ha en fair årsak til det. Men har du en valp, så har du hatt muligheten til å planlegge og si i fra. Ergo er det ingen legitime årsaker til å ha en kupert hund, tvert i mot ville man ha det for det visuelle (OG evt mentalitet, det ene utelukker ikke det andre - det eneste kupering utelukker er en ren samvittighet). Og da - da er det jo nettopp at du gidder å importere utelukkende fordi den er så kul at du får en visuelt "imponerende" hund. Det står ikke så farkerns dårlig til med dobermann-mentaliteten at du ikke kan vente til du finner en valp du kan forhindre kuperinga på i øst-europa om du absolutt skal ha en med mentalitet og arbeidskapasitet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Det er ikke alle som er interessert i å tildekke kontoret sitt med sløyfer fra NKK, noen ønsker å ha hund til egen nytte og glede. Som f.eks å gå på fjellet og sove i telt sammen, ha en hund som kan holde følge når man jogger, bære kløv, ha selskap på hytta, lære barna sine ansvaret som følger med hundehold, gå på kurs i ulike grener, som en stødig vakthund i litt "shady" strøk, som kan lære å spore opp gjenstander, folk, sopp, eller man bare bor alene og vil ha en trofast venn å dele livet med. At eieren ønsker å ha en kupert hund som ikke kan delta i offisielle aktiviteter/prøver betyr ikke at eieren er useriøs eller ønsker den kun for utseendet sin skyld. Det er fint å se at folk er kritiske og stiller spørsmål ved ørekupering (som jeg er glad for at er ulovlig i Norge) men mange av svarene på Facebook og her i tråden vitner om veldig unyansert og fordømmende holdning mot en annen hundeeier.

Dette er ikke rettet direkte mot deg @Siri, men som et svar på den generelle oppfatningen av at kupert hund = ubrukelig.

Kan man ikke ha en ukupert doberman til egen nytte og glede? Egenskapene til hunden dukker vel ikke opp når den får fjernet halen og deler av ørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...