Gå til innhold
Hundesonen.no

Snodig uttalelse


Castella
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Greit at det er noens personlige mening, men som en offentlig profil må man regne med reaksjoner på noe slikt. Kupering er veldig omdiskutert og ikke særlig akseptert her til lands i hvert fall. Jeg

Det er jo ingen som sier at hunden ikke skal være velkommen på kurs, folk reagerer på at han sier det dessverre ikke er flere helkuperte dobermaner å se.

Vedkommende kunne hatt dette på sin private profil og ikke på klubbens side syns jeg. Ved at det står på klubbens side/gruppe gis det inntrykk av at klubben er for kupering og det er uheldig.

Posted Images

Det var en mildt sagt uheldig uttalelse, synes jeg, og et meget uvanlig syn. Når jeg har med de franske bulldogene på tur eller treninger hender det jeg får spørsmål om de har kupert hale. Jeg forteller at det er medfødt, og har ofte fått skeptiske blikk i retur. Helt ærlig blir jeg litt glad av det, for det viser at folk bryr seg.

Som boxereier får jeg bare vondt av å se på bilder som dette. Det ville jeg nok fått uansett, men siden hale- og ørekupering var vanlig hos min rase er det så veldig lett å se for seg at noen kunne gjort det med min elskede hund. At de ville klippet av henne den fine halen med den hvite tuppen, og at de ville klippet og tapet de silkemyke ørene. Nå ble det litt overdramatisering fra min side (skylder på søvnløshet), men uten den loven vi har i dag så kan det hende at dette ville skjedd med go-jenta mi som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter vi her å nagger, eller har dere sagt i fra på OHS sine sider?

Ser ikke ut til at det er særlig velkommen med kommentarer på OHSs sider... Vedkommende som har postet bildet er stolt av det - what can you do?

Jeg skjønner godt at folk lar seg provosere av dette, og dess mer provosert blir jeg av at det ikke er noen forståelse å få for dem som spør om den som har lagt ut dette faktisk kunne revurdert det.

Dette handler jo ikke om at hunden ikke er søt eller grei eller whatever. Det handler om at folk reagerer på forherligelse av noe som per definisjon er et lovbrudd i henhold til norsk lov, hvilket jeg synes er en helt legitim ting å reagere på når det legges ut på en offentlig side.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de svarer så godt for seg jeg, ved å avfeie kommentarene..

Enig, han burde ha byttet ut teksten med noe annet, og latt bildene stå. Han kunne fortsatt ha skrevet at han synes det var artig, men være klar på at dette var en import og at dette var ulovlig i Norge. Nei, en hver oppegående hundeeier vet faktisk ikke at det er ulovlig. De aller fleste hos OHS er ferske hundeeiere med sin første valp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det kom ikke opp noe på mobil.

Synes han svarte utrolig dårlig.. Han avfeier jo bare kommentarene og kommer med "alle skal få gå på kurs hos meg". Hva har det med noe å gjøre? Det er jo ikke det man reagerer på, men at han faktisk roser kupering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tydeligvis leser folk forskjellig, innlegget av amstaffeieren er kanskje det eneste reflekterte, velformulerte og gjennomtenkte blant alle følelsesutbruddene.

Heldigvis er det ikke opp til hverken hundeskoler eller følelstyrte kjerringer på facebook å dømme og vurdere lovlige ulovlige hunder i Norge. Ironisk at det sitter en fyr der og utgir seg for å være lederen for "Mot rasediskriminering av hunder" mens han etterlyser og ønsker diskriminering velkommen. Flott at Oslo Hundeskole avd. Asker og Bærum viser at de tar i mot alle. Det er det faktisk langtifra alle klubber og hundeskoler som gjør!

Redigert, slettet sitat uvesentlig og tilfeldig.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er jo ingen som sier at hunden ikke skal være velkommen på kurs, folk reagerer på at han sier det dessverre ikke er flere helkuperte dobermaner å se.

Ganske underlig hvor forskjellig det går an å lese. Jeg leser bare en sjelden flott dobermann jente og som atpåtil har noe rosa greier.. Og at det hele avsluttes med "for ett herlig gemytt" noe som faktisk er svært sjeldent på dobermann. Utrolig å det går an ¨henge seg opp i ordkløyveri, hadde vedkommende vært dyslektikter hadde folk blitt kappa fingra av for å kommentert.

Poenget er at mitt oppi all hundelovgivning vi har i Norge så er denne helt og fullt lovlig. Det er derfor ikke opp til noe borgervern å dømme dens tilstedeværelse på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske underlig hvor forskjellig det går an å lese. Jeg leser bare en sjelden flott dobermann jente og som atpåtil har noe rosa greier.. Og at det hele avsluttes med "for ett herlig gemytt" noe som faktisk er svært sjeldent på dobermann. Utrolig å det går an ¨henge seg opp i ordkløyveri, hadde vedkommende vært dyslektikter hadde folk blitt kappa fingra av for å kommentert.

Poenget er at mitt oppi all hundelovgivning vi har i Norge så er denne helt og fullt lovlig. Det er derfor ikke opp til noe borgervern å dømme dens tilstedeværelse på facebook.

Han endret teksten etter at han fikk kritikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske underlig hvor forskjellig det går an å lese. Jeg leser bare en sjelden flott dobermann jente og som atpåtil har noe rosa greier.. Og at det hele avsluttes med "for ett herlig gemytt" noe som faktisk er svært sjeldent på dobermann. Utrolig å det går an ¨henge seg opp i ordkløyveri, hadde vedkommende vært dyslektikter hadde folk blitt kappa fingra av for å kommentert.

Poenget er at mitt oppi all hundelovgivning vi har i Norge så er denne helt og fullt lovlig. Det er derfor ikke opp til noe borgervern å dømme dens tilstedeværelse på facebook.

Så du tolker innlegget som at det desverre ikke er så mange dobermann (dobermenn?) i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så du tolker innlegget som at det desverre ikke er så mange dobermann (dobermenn?) i Norge?

Flotte dobermenn med herlig gemytt er det ikke mange av lenger og de som finnes er gjerne importert. Så får hver enkelt avgjøre hvor mye de vil vektlegge "rosa pongpongs".. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det JEG ikke fatter med det der er at man skaffer seg dobermann, en bruksrase, og så kan man ikke bruke den til en dritt annet enn trening fordi man bare måtte ha den kupert?? Da er man så "narrowminded" at jeg ville i alle fall ikke gått på kurs hos vedkommende. Da har man skaffa bikkja FORDI den er kupert, ikke fordi den er bra mentalt. Trist - bare trist, gavner ingen. Om man skulle ha inn en hund for at den skulle kunne bidra med noe, så hadde man spurt oppdretter om å blåse i å kupere slik at den gjennom arbeid/starter, kunne bevist at den kunne bidratt med noe. Nå er det bare Shallow Hal som har kjøpt seg penisforlenger fordi det er kult.

....og sånn til info, jeg synes helkupert doberman er lekkert, men en doberman er en bruksrase, intensjonen må jo være å bevise at den kan brukes, det kan ikke vedkommende fordi den er kupert - ergo er den bare til pynt og det er drittrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mitt oppi all hundelovgivning vi har i Norge så er denne helt og fullt lovlig. Det er derfor ikke opp til noe borgervern å dømme dens tilstedeværelse på facebook.

Men like vel får den ikke lov til å delta på noen offisielle aktiviteter i regi av NKK - pga etikk og dyrevernmessige hensyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det JEG ikke fatter med det der er at man skaffer seg dobermann, en bruksrase, og så kan man ikke bruke den til en dritt annet enn trening fordi man bare måtte ha den kupert?? Da er man så "narrowminded" at jeg ville i alle fall ikke gått på kurs hos vedkommende. Da har man skaffa bikkja FORDI den er kupert, ikke fordi den er bra mentalt. Trist - bare trist, gavner ingen. Om man skulle ha inn en hund for at den skulle kunne bidra med noe, så hadde man spurt oppdretter om å blåse i å kupere slik at den gjennom arbeid/starter, kunne bevist at den kunne bidratt med noe. Nå er det bare Shallow Hal som har kjøpt seg penisforlenger fordi det er kult.

....og sånn til info, jeg synes helkupert doberman er lekkert, men en doberman er en bruksrase, intensjonen må jo være å bevise at den kan brukes, det kan ikke vedkommende fordi den er kupert - ergo er den bare til pynt og det er drittrist.

Så eneste måten å bruke en brukshund på er å stille den ut, og/eller konkurere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe om dobbeltmoralen i at det er greit, til tider at det til og med oppmuntres til, å skjære bort noen kroppsdeler (kastrering), mens man går i harnisk over at man formklipper noen hudlapper. Nope, det skal jeg ikke si noe om :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...