Gå til innhold
Hundesonen.no

om natten


pixiegirl

Recommended Posts

Nå var vi så heldig at vi fikk valpen om sommeren, og da var vi veldig mye ute med han og tissinga ble også gjort ute. Om natten sov han i bur, og da begynte han å pipe hvis han måtte på do. Hvis valpen er 4 mnd så er det ikke noe galt i å måtte være påpasselig å springe ut med han. Valper utvikler seg forskjellig, og noen blir fortere stuerene enn andre. Bare fortsett å spring ut, det går seg nok til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vår første hund om sommeren, og det var en fordel. Vi kunne jo være ute hele tiden, nesten. Heldigvis har stormen roet seg litt her oppe, så nå går det faktisk an å gå en liten tur rundt veien med valpen, ikke bare ha henne ute på parkeringsplassen for å tisse.

Hun har blitt mye flinkere når det gjelder tissinga--tror hun faktisk holder seg litt, ikke bare setter seg ned med en gang hun kjenner at hun kanskje kan tisse en liten skvett! :icon_redface:

Problemet er om natta. Har hatt henne i bur på eget rom (sånn at jeg hører henne hvis hun piper eller skraper på burdøra), men problemet er at hun helt siden jeg fikk henne har tisset og bæsjet i det stille for SÅ å begynne å pipe. Og hun har ikke hatt spesielle tidspunkter heller, så det har vært umulig å forutse. Jeg har også prøvd å la henne være løs på rommet, men det fungerte enda dårligere.

Den eldste hunden vår hadde vi i bur på natta når han var valp, og han hadde ingen problemer, selv om han virret godt på dagen de gangene vi var inne. Lurer nesten på om jeg har fortrengt noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Aro var valp hadde jeg han ute på do en gang per natt fra 8 til 10 uker. Planen var å gjøre det samme med Shaylee men etter to netter der hun bare satt å tittet merkelig på meg gav jeg opp. Ingen har hatt uhell om natten.

Så det kan kanskje vær en ide å prøve å ta hunden ut en gang midt på natten, selv om hun er 4 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kanskje det er det jeg må gjøre!

Hun fikk mat ganske sent, men vi gikk ganske nylig ned til 2 måltider om dagen, og da er det siste måltidet klokken 6. Etter det er hun ute å bæsjer, også passer jeg på at hun bæsjer enda en gang før hun legger seg om kvelden. Likevel gjør hun det på natten også. Skjønner ikke dette, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg skal ha valp igjen ja.... :rolleyes:

Bor i blokk, i 4. etasje...ikke bare å springe ut akkurat.. :D Hva skal jeg liksom gjøre dersom valpen tisser inne? Når jeg har kledd på meg,og vi først har kommet oss ned har den sannsynligvis glemt at den engang har vært på do... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vi så heldig at vi fikk valpen om sommeren, og da var vi veldig mye ute med han og tissinga ble også gjort ute. Om natten sov han i bur, og da begynte han å pipe hvis han måtte på do. Hvis valpen er 4 mnd så er det ikke noe galt i å måtte være påpasselig å springe ut med han. Valper utvikler seg forskjellig, og noen blir fortere stuerene enn andre. Bare fortsett å spring ut, det går seg nok til etterhvert.

Hører dere piping og skraping når dere sover?

Hva gjør vi som sover tungt (og som ikke engang våkner av vekkeklokka c066.gif ) med valper på natten egentlig?

Ikke alle som våkner av piping.. Og da er jo valpen bare nødet til å gjøre ifra seg inne da... ? :) Vil dette forsinke husrenhets-treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører dere piping og skraping når dere sover?

Hva gjør vi som sover tungt (og som ikke engang våkner av vekkeklokka c066.gif ) med valper på natten egentlig?

Ikke alle som våkner av piping.. Og da er jo valpen bare nødet til å gjøre ifra seg inne da... ? :) Vil dette forsinke husrenhets-treningen?

Jeg sover vanligvis tungt, men siden jeg er alene med valpen så er hun mitt hele og fulle ansvar. Da er det som å ha en baby, tror jeg. Husker jeg spurte moren min om noe lignende for 13 år siden og jeg sov meg igjennom lillesøsters skriking i naborommet natt etter natt. Da sa hun at det var noe annet når man har baby--man er på en måte innstilt på at det skal komme lyd fra den kanten. :D

Det er selvfølgelig forskjellig fra folk til folk, men jeg sover meg vanligvis igjennom det værste tordenvær, men jeg våkner omtrent av at valpen skifter sovestilling, og da er det to rom (med åpne dører) imellom oss.

Bare synd hun ikke sier i fra, da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kanskje det er det jeg må gjøre!

Hun fikk mat ganske sent, men vi gikk ganske nylig ned til 2 måltider om dagen, og da er det siste måltidet klokken 6. Etter det er hun ute å bæsjer, også passer jeg på at hun bæsjer enda en gang før hun legger seg om kvelden. Likevel gjør hun det på natten også. Skjønner ikke dette, jeg... :)

Hva slags mat får hun egentlig? Høres ut som om hun bæsjer unormalt ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører dere piping og skraping når dere sover?

Hva gjør vi som sover tungt (og som ikke engang våkner av vekkeklokka c066.gif ) med valper på natten egentlig?

Ikke alle som våkner av piping.. Og da er jo valpen bare nødet til å gjøre ifra seg inne da... ? :) Vil dette forsinke husrenhets-treningen?

Jeg hører piping fra buret, men det er så vidt jeg vokner av vekkeklokka om morgenen. Jeg tror det er slik som pixiegirl sier, at man rett og slett er innstilt på å våkne av den lyden, eller noe slikt?

Hvis du ikke hører valpen når den piper og må på do i buret så vil du mest sansynlig ikke høre at den må på do om natten når den er løs heller, så da vil det jo forsinke renslighetstreninga uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mat får hun egentlig? Høres ut som om hun bæsjer unormalt ofte?

Super-fôr! Hehe, nei, hun gikk på Eukanuba valpefôr, men hun likte det ikke så godt, også hadde jeg hørt så mye bra om vom&hundemat at jeg prøvde det. Nå er avføringsmengden halvert! Det var faktisk en av grunnene til at jeg byttet, men hun bæsjer nesten like ofte, det kommer bare i mindre (og ikke fult så illeluktene) posjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super-fôr! Hehe, nei, hun gikk på Eukanuba valpefôr, men hun likte det ikke så godt, også hadde jeg hørt så mye bra om vom&hundemat at jeg prøvde det. Nå er avføringsmengden halvert! Det var faktisk en av grunnene til at jeg byttet, men hun bæsjer nesten like ofte, det kommer bare i mindre (og ikke fult så illeluktene) posjoner.

Ok, hehe. :) Noen som vet om det er normalt å bæsje så ofte?

Hvor mange ganger bæsjer hun i løpet av en dag egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... Hun bæsjer etter første måltid, så etter andre/siste måltid, så enda en gang på kvelden, og en gang i løpet av natten. Det kan jo variere litt, men det er aldri mindre enn 4 ganger. Tror 5 er ganske normalt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... Hun bæsjer etter første måltid, så etter andre/siste måltid, så enda en gang på kvelden, og en gang i løpet av natten. Det kan jo variere litt, men det er aldri mindre enn 4 ganger. Tror 5 er ganske normalt for henne.

Jeg synes det høres mye ut, men det er mulig jeg tar feil. Min hund bæsjer ca 2 ganger om dagen, men mulig hun gjorde det noe oftere da hun var valp. (Alzheimers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres mye ut, men det er mulig jeg tar feil. Min hund bæsjer ca 2 ganger om dagen, men mulig hun gjorde det noe oftere da hun var valp. (Alzheimers)

Jeg synes også det er mye. :) Men nå er dette første valpen på 7 år, så jeg husker ikke om boxeren vår var sånn. Hadde vært fint om noen kunne fortelle meg om det er vanlig for en valp! Jeg skjønner ikke at hun etter siste måltid skal ha såpass mye i seg at hun må bæsje 3 ganger før frokosten dagen etter. Hun bæsjer jo mye mindre midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er mye. :) Men nå er dette første valpen på 7 år, så jeg husker ikke om boxeren vår var sånn. Hadde vært fint om noen kunne fortelle meg om det er vanlig for en valp! Jeg skjønner ikke at hun etter siste måltid skal ha såpass mye i seg at hun må bæsje 3 ganger før frokosten dagen etter. Hun bæsjer jo mye mindre midt på dagen.

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig for valper, men Shaylee som snart er 6 mnd bæsjer ca 2 ganger til dagen... Hun får ProPlan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg nok til skal du se, valper er så forskjellige.

Min forrige valp var stuerein og tørr om natta etter fem døgn. Har en valp her på 4 mnd, som har brukt adskillig lengre tid, og jeg har måttet "tvinge" henne i do-rytme for ho begynte å gjøre stort sånn ved fem-tiden på natta. Gjorde ifra seg i buret og så satte hylekonserten igang, etterpå..hehehe...ble vel ubehagelig å sove i sin egen...ja...

Det jeg gjorde var at jeg flyttet siste måltiden til 6-tiden på ettermidagen/kveld, og ga litt mindre mat (får desto mer til frokost da) og var ute med henne en god stund ved tolv ett tiden til ho gjorde skikkelig fra seg..to netter og så var det snudd.

Syns jo kanskje valpen din gjør litt ofte stort fra seg. Hadde en hund som gikk på Pro plan og tror ho dreit oftere enn ho tissa så det har ofte med foret å gjøre. Mine to voksne hunder gjør ifra seg stort en gang for dag og valpen to ganger.

Men igjen hunder er så forskjellige. Tålmodighet er vel nøkkelen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikkje vurdert og skifte fòr? vet om noen som skiftet over til Eukanuba og da gjode hunden fra seg mye mer enn vanlig!! men vanligvis sier jo folk at hunder gjør ikke fra seg der de sover så kanskje det er noe galt? ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Har nettopp bytta fra Eukanuba til vom&hundemat, og avføringsmengden ble halvert. Problemet er at hun fremdeles bæsjer nesten like ofte, det er bare i mindre porsjoner. ;)

Lizzi: Fransk Bulldog er en rase som lett kan bli plaget av allergi, så det tør jeg ikke! Hun får nok sove i sin egen seng. :P

Wenche: Ja, jeg håper det går over av seg selv. En ting er at hun bæsjer mange ganger, for det regner jeg med blir bedre når hun blir eldre (krysser fingrene), men jeg tror egentlig det er en uvane fra hennes side.

Jeg har gjort et forsøk, og tror dette er en uvane, rett og slett. Det har ingenting med om hun klarer å holde seg å gjøre. Hun kan, hun gjør det bare ikke. Uansett hvor tidlig eller sent på kvelden jeg lufter henne, så skjer det samme. Og dette skjer på morgenen. Hun er utrolig flink til å vite hvor mye klokka er, for a si det sånn. :P

I alle fall, jeg fant ut at da fikk jeg bare stå opp litt tidligere da. Et kvarter kunne fixe problemet. Og joda, jeg kom 15 min før jeg bruker, og da lå hun og sov. Ikke noe uhell! Dagen etter skulle jeg prøve å stå opp til samme tid, men da hadde hun allerede justert sin egen klokke, for hun ventet på meg når jeg kom, og hadde både tisset og bæsjet. Prøvde enda tidligere, det gikk også bra første dagen, men ikke på dag nr. 2.

Resultat: Jeg fant ut at dette skjer på morgenen + jeg må nå stå opp en halv time tidligere, ellers blir jeg bare vekket av piping. :rolleyes: Det var det forsøket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...