Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hesterase passer meg?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg sier JA til alpakka! Også lurer jeg litt på hvordan tråden om erfaring med frieser gikk til å ble en anbefaling av ponnistr. Og hvorfor anbefale "gamp" når hun helt tydelig er ute etter noe elegant og "tungt". Og hvordan ble det lurt å kjøpe seg araber når man spør etter friser. Logikken hodet mitt brister totalt!

Slår ett slag for shettis jeg, det er jo nesten det du vil ha. Fire bein, pels, og er i equus familien. Slutt å vær så kravstor da! Og i samme slengen kjøper du deg schæfer, åååå du liker ikke utseende på schæferen, men du vil ha arbeidsegenskaper og liker rottis? Nei, da kjøper du deg heller en kelpi tror jeg, åååå liker du ikke størrelsen, men du liker rottis? Jah da er nok dobber noe for deg. Ikke det nei, men det er jo bare å finne riktig individ vet du *himle* Hva med briard? Hollansk gjeterhund? Belger? saarloos? Nei, kjøp en blanding du, da får du alt du vil ha. Griner du fortsatt om rottis? Skjerp deg, du liker ikke det utseende vet du, det er såååå overfladisk og last week.

Hilsen merra fra ett heller dårlig stamtre ...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En gang i tiden jaktet jeg på min første hest - det skulle være en frieser. Var rundt og prøvde en del, men fant ikke helt hva jeg søkte. Jakten stoppet ved en nabogård, som hadde verdens herligste dø

De er vannvittig vakre! Skikkelig konstruktivt

Næ... Har du tittet på welsh cob, da? Like pen inni som utenpå Ikke fullt så flashy som frieser, men stødige flotte bruksdyr til alle grener... For hele familien... (Og så får du en minst like flo

Jeg sier JA til alpakka! Også lurer jeg litt på hvordan tråden om erfaring med frieser gikk til å ble en anbefaling av ponnistr. Og hvorfor anbefale "gamp" når hun helt tydelig er ute etter noe elegant og "tungt". Og hvordan ble det lurt å kjøpe seg araber når man spør etter friser. Logikken hodet mitt brister totalt!

Slår ett slag for shettis jeg, det er jo nesten det du vil ha. Fire bein, pels, og er i equus familien. Slutt å vær så kravstor da! Og i samme slengen kjøper du deg schæfer, åååå du liker ikke utseende på schæferen, men du vil ha arbeidsegenskaper og liker rottis? Nei, da kjøper du deg heller en kelpi tror jeg, åååå liker du ikke størrelsen, men du liker rottis? Jah da er nok dobber noe for deg. Ikke det nei, men det er jo bare å finne riktig individ vet du *himle* Hva med briard? Hollansk gjeterhund? Belger? saarloos? Nei, kjøp en blanding du, da får du alt du vil ha. Griner du fortsatt om rottis? Skjerp deg, du liker ikke det utseende vet du, det er såååå overfladisk og last week.

Hilsen merra fra ett heller dårlig stamtre ...

Nå er vi vel heller i kategorien selskapshund med tanke på at det er snakk om en sånn "spesialrase" :) Og omplasserings/ ferdig trent sådan forstod jeg det som...ikke ett føll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fniser litt av @margrete* Og stemmer for shettis! Ene og alene fordi jeg vil se T plassert på en shettis! :lol: Sett på han rulleskøyter så går det kanskje :D 

 

Kan ikkeno om frieser - annet enn at de er pene. 

:lol: ja, T på en shettis hadde vært et syn.. :lol:

Jeg har dessuten litt for mye hesteerfaring til å tro at shettis er et godt valg :lol: ***** ponnier :lol: :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn seriøst. Hvis du har lyst på Frieserhest så ville jeg funnet noen som i følge anonsen kan se ut til å passe deg og ditt formål. Og så dratt å prøveridd dem. Da vil du kanskje få et inntrykk av om det er en rase og type hest som kan passe deg.

Personlig, uten å ha erfaring med rasen, så har jeg et inntrykk at det er litt mer liv i frieseren enn det ofte er i mange andre kaldblodige hester. Men det er igjen bare inntrykket jeg har.

Arabere liker jeg godt, har møtt og hatt endel kontakt med masse flotte araberhester. De er overaskende hardfør til å være "pinglete". Nydelige hester som er veldig behagelig å ri på tur. Liker godt gemytte til de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med både det og at de er litt for små for gubbens smak, så er jeg redd for at det blir bare en hest jeg kan bruke.. Og det blir litt tungvint..

Gud du er så lite løsningsorientert altså... Du kjøper jo bare to hester da vøtt... :aww:.

Slår ett slag for shettis jeg, det er jo nesten det du vil ha. Fire bein, pels, og er i equus familien. Slutt å vær så kravstor da! Og i samme slengen kjøper du deg schæfer, åååå du liker ikke utseende på schæferen, men du vil ha arbeidsegenskaper og liker rottis? Nei, da kjøper du deg heller en kelpi tror jeg, åååå liker du ikke størrelsen, men du liker rottis? Jah da er nok dobber noe for deg. Ikke det nei, men det er jo bare å finne riktig individ vet du *himle* Hva med briard? Hollansk gjeterhund? Belger? saarloos? Nei, kjøp en blanding du, da får du alt du vil ha. Griner du fortsatt om rottis? Skjerp deg, du liker ikke det utseende vet du, det er såååå overfladisk og last week.

:lol: :lol: :lol:

Når jeg ser frieserbilder (aldri sett noen i virkeligheten) så tenker jeg herregud for en dårlig front! Jeg hadde dødd om jeg fikk en hund med så dårlig front og DE frambeinsbevegelsene... lite effektive altså :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud du er så lite løsningsorientert altså... Du kjøper jo bare to hester da vøtt... :aww:

 

:lol: :lol: :lol:

 

Når jeg ser frieserbilder (aldri sett noen i virkeligheten) så tenker jeg herregud for en dårlig front! Jeg hadde dødd om jeg fikk en hund med så dårlig front og DE frambeinsbevegelsene... lite effektive altså :aww:

Vi må jo ha flere hester, men veldig dumt å ha en som bare en kan bruke.. Eller, gubben eier jo ikke akkurat selvinnsikt i hva han klarer eller ikke bestandig, så han tror jo sikkert det går bra å ri den :aww::lol: men ja.. Det er nok bare jeg som er vanskelig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Høres ut som at en kompis får viljen sin og det blir araber istedenfor :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Araber? Har'n røyka eller?
Om du skal ha en stødig hest som ikke får dånedimpen av bagateller så styr unna araber. Djiiiis..... de er pittesmå, smale som fy, og har en reaksjonsevne som får selv den mest nevrotiske belger til å fremstå som treg. Nei - phøy - araber er bare brukanes til å løpe fort med, da får den ikke tenkt på så mye annet.

Bra valg :D

Næææ......... husjom - de araberne jeg har kjent har vært eksplosive og langt fra trauste og stødige.

 

Så de er litt mer sanset enn det man ser på film? :lol:

Men litt seriøst: hva skal jeg med en araber da? Ekke det slike som gjerne må brukes en del? Jeg skal jo bare leke proff, men egentlig blir det jo mest hverdagsturer og litt jordeløping :lol:

Det er en ponni! Trenger ikke moped vettu :aww::lol:

 

Neida, men altså.. typen min er ca 2 meter lang, han synes det er ekkelt å sitte på en islandshest liksom :P Tungdøl passet rævva hans bra, mente han :lol:

Nei, arabere er ikke mer sanset enn det du ser på film - rett nok så er de nok hypa litt før oppvisning og sånn, men de er jo eksplosive og lettere nevrotiske. Det er jo fullblods i lite format, og alt skjer med lynets hastighet.

 

Synes du får mange rare forslag her altså, på hesteraser som i alle fall ikke jeg kjenner som trauste, robuste og sansa.
Cob ville jeg gått for, de fåes i stor størrelse og er supre til både ridning og kjøring - heite nok til at det er morsomt, sansa nok til at de ikke skremmer livet av seg selv pga. en bærepose eller et søppelstativ, men har fart nok til at du får action om du vil.

Ellers - dersom du bare skal "se proff ut" og ellers kose deg for det meste - prøv å få tak i en pensjonert dressurhest - de gir mye rideglede. De er som regel utrolig greie, kalde i huet, deilige å ri på tur og kan også gi deg glede på ridebanen.

 

Det er min drøm, å en dag ha råd til å gi en gammel velridd dressurhest et pensjonisthjem. Stor nok til å være imponerende, snill nok til å kunne lange ut på jorder uten å miste bakkekontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to arabere, hester som har kunnet beskrives som Ferdinand. Han ene ble ridd av ei lita jente (ca 10 år) som hadde han på fôr med mammaen sin. Yngstemann var det mange som ikke trodde han var hingst, fordi han var så rolig. Normal oppdragelse kaller jeg det, jeg forventer ikke noe annet [emoji14] Rolige og behagelige hester som går i gjennom ild og vann for rytteren sin. Følsomme og kvikke er de ja og speiler rytteren sin, men ikke nervøse eller hysteriske. De finnes nok de også, men kan ikke huske å ha erfaring med slike (har holdt på med araber i mange år og ridd og møtt mange). Jeg er opptatt av ro under rytter, og har ikke hatt noen problemer med å lære de det.

Men som med hund er ikke alle raser for alle, og vi må finne det som passer oss :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk og mening om arabere er også at de skal være fysisk og mentalt stødige og utholdne hester. Kjenner et par hingster som jo var ganske fyrrige, men helt kontrollerbare.

Men så er det vel med avl og bruk hos hester som med hunder, folk avler litt i hytt og pine på populære raser, og man får veike arabere og dovne fjordinger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arabere er greie, men som sagt høre på distansefolket, evt kjøpe av dem. De kan ikke bruke en hest som brenner masse krutt i unøden. 

Vi har hatt masse greie arabere i rideskolen også og mange av jentene her har hatt en liten araber flikkflakk å starte på. 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

skorri_riktig.jpg

589810.gif

 

En stor flott islandshest med lang, deilig man, det er flott det! Masse menn som rir islendinger. Kanskje en grunn for det, siden de tølter :P  ;) hehe.  Supre turhester, hardføre, fint gemytt, morsomme gangarter, kommer i mange ulike farger, og de kan bli ganske store også og mer hest. Trener du de regelmessig blir de spreke og ivrige hester. Veldig allsidige.  Bor selv midt i et islandshest område. Naboen avler på dem og har vel over 20 stk gående rundt her, og islendinger fykende langs veiene her titt og ofte og  andre naboer som også har islendinger gående på jordene . Rir selv islandshest iblant siden venninna mi har to.

 

Selv drømmer jeg om en fjording. Men det er fordi jeg syns de er så fine :)   Jeg liker best kaldblodsgemyttet. er ikke så glad i de heitere, trippende typene. Greit nok på hunder, men ikke hester hehe.

Endret av Djervekvinnen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det er flere steder faktisk diskutert om hvorvidt islandshester er store nok til å bære voksne folk ettersom mange er alt for dårlige trente..

Nå ekke vi noen "fare" siden ingen av oss er tunge i rævva.. Men jeg synes fortsatt det er litt rart å sette en mann på nesten 2 meter oppå en liten hest :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det er flere steder faktisk diskutert om hvorvidt islandshester er store nok til å bære voksne folk ettersom mange er alt for dårlige trente..

 

Nå ekke vi noen "fare" siden ingen av oss er tunge i rævva.. Men jeg synes fortsatt det er litt rart å sette en mann på nesten 2 meter oppå en liten hest :P

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er avelen ganske delt, du har ponni varianten som ikke er så stor, men så har de som avler de større og større, på 150 cm.  Miljøet er litt delt der. Konkurranse ryttere ønsker de store, pga bevegelsene og mer eleganse. (og der er det mange menn)   Veninna mi har en liten tjukk og en stor langbeint. De ser egentlig ikke ut som samme rase :P

 Men klart, det er en smakssak. Noen liker større type hester. For meg føler jeg meg høyt nok oppe uansett hvilken hest jeg sitter på, så en islending er nok. Jeg hadde ikke følt meg like trygg på en 170 cm hest! :-O  langt ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er avelen ganske delt, du har ponni varianten som ikke er så stor, men så har de som avler de større og større, på 150 cm.  Miljøet er litt delt der. Konkurranse ryttere ønsker de store, pga bevegelsene og mer eleganse. (og der er det mange menn)   Veninna mi har en liten tjukk og en stor langbeint. De ser egentlig ikke ut som samme rase [emoji14]

 Men klart, det er en smakssak. Noen liker større type hester. For meg føler jeg meg høyt nok oppe uansett hvilken hest jeg sitter på, så en islending er nok. Jeg hadde ikke følt meg like trygg på en 170 cm hest! :-O  langt ned!

Jeg kjenner godt til rasen altså.. Er 3 stk som går hjemme hos foreldrene mine, og der har vi både en tidligere rideskolehest, tidligere konkurransehest og en hobbyhest..

Jeg synes rasen egentlig er fryktelig oppskrytt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hest, men jeg kjenner ei som driver med langdistanse med sine arabere og jeg har ridd litt på de. Hennes hester virka hvert fall ikke spesielt skvetne. At rampen jeg red tok ut med meg, er jo en annen sak da. Det var vel helst konkurranseinstinktet som slo inn. Ikke hesten sin feil at jeg er grønn på ridning og tok kvelertak rundt nakken på den inntil jeg omsider fikk tvunget løs fingrene som holdt krampaktig tak i manen og endelig fikk stoppa den med tøylene :innocent: Det var hvert fall...ehm...god fart i den *ler*

Jeg har også ridd litt på en islandshest, kul type det også. Det var ikke en sånn stor en, og jeg så nok litt merkelig ut, der beina mine hang nedforbi magen på han. Han syntes det var så kjekt å løpe at han måtte ta noen bukkesprang i starten, noe ingen hadde gitt meg beskjed om, så jeg tok kvelertak på den også *ler*. Den eneste hesten(ponnien) som har greid å hive meg av var en shetlandsponni, en sta liten sak. Det var heldigvis ikke så langt ned til bakken på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 2m høy, men er ikke sånn veldig langt unna heller (180 ca) og ville definitivt valgt isis fremfor araber hvis jeg skulle valgt mellom de to rasene.

Har ridd mye arabere opp gjennom tiden, har hatt en arabermix selv som var kjempe tøff. Men bevegelsene på en araber er ikke alltid like lette å følge når en har litt lengde på beina. Jeg er ikke noen superrytter, men har konkurert noe og sittet på mye rart oppgjennom årene.

Araberne jeg har ridd har vært stødoge og fine, med unntak av to som ikke har hatt helt godt av å bli ridd av småjenter som bare skulle galoppere fra de satte seg på hestene til de hoppet av.

Isisene jeg har ridd, de er det ikke så mange av men jeg har definitivt følt meg mer komfortabel med bevegelsene. Mye lettere å følge bevegelsene skikkelig sammenlignet med araberen som gjerne er slitt kjappere i bevegelsene. Islandshesten har på en måte mer målretta bevegelser.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...