Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hesterase passer meg?


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En gang i tiden jaktet jeg på min første hest - det skulle være en frieser. Var rundt og prøvde en del, men fant ikke helt hva jeg søkte. Jakten stoppet ved en nabogård, som hadde verdens herligste dø

De er vannvittig vakre! Skikkelig konstruktivt

Næ... Har du tittet på welsh cob, da? Like pen inni som utenpå Ikke fullt så flashy som frieser, men stødige flotte bruksdyr til alle grener... For hele familien... (Og så får du en minst like flo

Islendinger (store ) er kule så lenge du klarer å holde gangartene fra hverandre og vet du vil trives med den typen ridning.

Døl / Tinker / Frieser er jo "kjørehester" . Hadde gått for de tunge eller en gul om du vil kjøre og gjøre litt av hvert , Islender om du vil ri gangarter rett frem og valgt en ridehest type om du vil ri :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for en dølagamp, jeg! Skreller du av den verste mana, så ser de ikke så forbanna tunge ut alle heller. De fleste jeg har vært borti, har vært veldig ok allroundere - tålmodige som få, men har samtidig et glimt i øyet.

Gampen vi hadde jobba som en helt i skogen, gikk MB i dressur og sprang, var terapihest og sørget for at hårfargen til bestefar forble grå :P Ikke sjuk en dag, trur han dævva nå nylig, nærmere 300 år gammel.

Vil du ikke ha døl, så kjøper du deg en avdanka dressurhest. Bakdelen er vel i grunn bare beina, som ikke akkurat er lagd av granitt.

 

(Jeg har litt avsmak for cob, gulinger og islendinger, forbanna houdinier hele gjengen :P)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg drar opp denne igjen, jeg. Jeg vet at hester aller helst skal ha selskap av andre hester, men kan en flokk med sauer også fungere greit, eller er det tilnærmet dyreplageri å kun ha en hest? Vil føye til at hesten kommer til å være på utegang med et trekkfritt, halmfylt leskur på vinterstid og på store beiter resten av året. Jeg har så innmari lyst på hest og vi har faktisk plass også, men er vel igrunn bare jeg som kommer til å bruke hesten (derfor blir det liksom litt bortkasta med to...) bortsett fra kanskje samboern en eller to uker i sauesankinga... Shettis som selskapshest går vel kanskje fint? *tenke høyt*

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar opp denne igjen, jeg. Jeg vet at hester aller helst skal ha selskap av andre hester, men kan en flokk med sauer også fungere greit, eller er det tilnærmet dyreplageri å kun ha en hest? Vil føye til at hesten kommer til å være på utegang med et trekkfritt, halmfylt leskur på vinterstid og på store beiter resten av året. Jeg har så innmari lyst på hest og vi har faktisk plass også, men er vel igrunn bare jeg som kommer til å bruke hesten (derfor blir det liksom litt bortkasta med to...) bortsett fra kanskje samboern en eller to uker i sauesankinga... Shettis som selskapshest går vel kanskje fint? *tenke høyt*

 

 

Ja, det går ann å ha en hest med sau uten problemer. Men alme jeg kjenner som har prøvd å ha hest alene eller sammen med sau eller kyr har endt opp med en til etterhvert.

Jeg tror både du og en eventuell hest kommer til å trives bedre med en selskapsponni. Spesielt om du kjøper en hest som fra før er vandt til å ha selskap :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Papillon skrev:

Jeg drar opp denne igjen, jeg. Jeg vet at hester aller helst skal ha selskap av andre hester, men kan en flokk med sauer også fungere greit, eller er det tilnærmet dyreplageri å kun ha en hest? Vil føye til at hesten kommer til å være på utegang med et trekkfritt, halmfylt leskur på vinterstid og på store beiter resten av året. Jeg har så innmari lyst på hest og vi har faktisk plass også, men er vel igrunn bare jeg som kommer til å bruke hesten (derfor blir det liksom litt bortkasta med to...) bortsett fra kanskje samboern en eller to uker i sauesankinga... Shettis som selskapshest går vel kanskje fint? *tenke høyt*

 

 

Jeg mener at hester absolutt skal ha selskap av annen hest/ponni. En liten shettis eller welsh er fin-fint selskap, billige i drift er de også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg også tenker. En Shettis er vel ikke stort dyrere i drift enn en sau.. :P Jeg ser noen annonser der folk skriver 10 avsnitt om hvor dyrebar øyenstenen deres er og at de jammen er ekstremt kresne på hvem som skal overta sukkerklompen og prisen er jo gjerne deretter. Mens andre skriver mer slik: "Hobbyhest for salg. 5 år. Grei og stødig hest, tar seg godt frem i terrenget", og har en vesentlig lavere pris, selv om de i mine øyne ser ganske like ut. Jeg blir automatisk skikkelig skeptisk til den første og tenker at jeg faktisk har lyst til å kjøpe hesten uten å få eier'n med på kjøpet :P 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...