Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyktninger vs migranter, og medienes dekning av saken.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Etter at bildet av 3åringen som druknet har bulldosert over verdens medier de siste dagene, har jeg bitt meg merke i følgende. Historien til familien var slik jeg leste den først:

Far, mor og 2 barn flyktet fra ISIS i Syria, og var på tur til tanten deres i Canada for et liv i fred.

Tragisk, og trist.

Så kom svenske nyhetsmedier ut med at familien var på tur til Sverige, ikke Canada. Okei - kanskje det bare var feilsitering om Canada? Eller?

Senere kommer det fram at familien har bodd 3 år i Tyrkia? Og egentlig var på tur til Tyskland?

Altså, jeg lurer litt på hvor medienes kildekritiske sans er? Vi burde jo i det minste få en sann historie om både flyktningers flukt fra Daesh(ISIS)' terror, så vel som migrantenes ønske om et bedre liv i europa som asylsøkere eller vanlige migranter? Jeg får helt ærlig en enorm skepsis til alle storyene som er i avisene nå om dagen, for det virker som det skapes tårevåte historier for å utnytte triste skjebner til avisenes gevinst (jo flere klikk og mer reklameinntekter får nettavisene, det er faktisk den brutale sannheten, og den stakkars døde lille gutten har blitt utnyttet MAX for dette de siste dagene...).

Ellers kommer det jo også fram nå hvordan det er et stort svartebørsmarked for syriske pass i tyrkia, fordi man enklere får innpass som FLYKTNING og ikke migrant - om man er fra syria. Tenk noe så forjævlig kynisk!!!! Jeg kjenner jeg blir så eitranes forbanna på de som utnytter den gode viljen til Europa, for vi vil jo hjelpe de stakkars folka i Syria og omegn som lider under Daesh-terroristene! De som faktisk flykter fra å bli myrdet fordi de er kristne, fordi de tilhører feil folkeslag ihht den islamske stats-terror-organisasjonen? Hvorfor dekkes ikke dette mer i avisene, spør jeg meg. Der hvor det er muligheter er det ALLTID kynikere som utnytter en tragisk situasjon. Likt som små barn kidnappes i asia for å selges inn i sexmarkedet, finnes det de som også utnytter en flyktningesituasjon. Hvor mye penger tjener ikke de som kjøper inn en gummibåt og sender disse folka ut på havet for x antall kroner per pers? Hvor er de kritiske overskriftene mot dette, hvordan kan vi donere penger slik at man får stoppet de? Tror jeg må ha en medie-pause, for jeg kjenner blodtrykket ikke har godt av å lese dekningen i skandinavia. Den er ikke helt rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er historien om faren til gutten som druknet.

Jeg har også lest et sted at faren hadde livredningsvester, men hans familie haddet det ikke, men jeg finner ikke igjen den artikkelen

Og det er jo rart at mannen returnerte til Syria for å begrave sønnene og kona, alle i vakre kister. Hvis det var så ille i Syria så hadde det da ikke vært mulig å organisere en begravelse der, men det bekrefter på et vis at han var menneskesmugler, for hvorfor ellers dra tilbake til stedet han flykter fra...

 

 

 

Endret av ildergreier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...