Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan du gjøre for flyktningene?


Gjest
 Share

Recommended Posts

I forhold til andre land har Norge med unntak av Island kanskje den strengeste europeiske tolkningen av hvem som kan tillates å bosette seg her.

For å sitere meg selv: Tysklands forbundskansler Angela Merkel sier i dette intervjuet at omfanget av krisen har medført at hele EUs mottaksapparat for flyktninger har kollapset, at asylpolitikken i Europa ikke fungerer og at hele systemet må reformeres. Samtidig er hun bekymret for en ytterligere oppblomstring av nynazisme og fremmedhat.

Så vidt jeg har forstått er justisminister Anunsen idag i Bryssel for å diskutere med andre lands ministre for om mulig bli enige om en felles flyktningpolitikk inklusiv et nytt rammeverk og fordeling.

For flyktningene ville neppe Europa vært det naturlige førstevalget. I flg en kronikk i VG idag ville ulike nabostater til Syria vært det naturlige førstevalget p g a sosiale likheter, felles språk og kultur men både emiratene, Quatar og Saudi- Arabia har stengt grensene for syrerne.

Så mitt spørsmål er hvor bør disse flyktningene dra siden det av åpenbare grunner ikke er mulig for dem å returnere til Syria de nærmest 10 - 30 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg personlig bruker aller helst ikke uttrykket flyktning, da jeg synes det er dehumaniserende på norsk. Jeg liker derimot engelske refugee mye bedre, "en som søke beskyttelse". Her har jeg skrevet fl

Dette er ikke økonomiske flyktninger, det er krigsflyktninger. Det er variabelt hvor god økonomi de har. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det er et spørsmål man stiller seg en gang, Syria va

Ok, for ikke å dvele for mye med noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre : vi har regler for lønn i Norge. Polakker får ikke polske lønninger. Den jevne polakk er ikke jordbærplukkere, jeg

Ikke mulig å gi forsvarlig omsorg.

Samtidig som tusenvis av flyktninger beveger seg gjennom Europa forteller Vergeforeningen om kaotiske forhold rundt enslige mindreårige asylsøkere i Norge.

Vergene har til daglig ansvar for å representere de enslige mindreårige under asylsøkerfasen, samt å sikre at rettighetene deres blir fulgt opp.

Akkurat dette lurte jeg faktisk på om jeg kanskje skal sjekke opp om jeg får hjulpet til med. Jeg skal jo ut i en ny runde med arbeidsutprøving, så alt ettersom hva for slags kvalifikasjoner man må ha for en sånn type jobb, så kan det jo hende at de blir glad for litt gratis arbeidskraft, selv om det bare er 30 % i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig å gi forsvarlig omsorg.

Samtidig som tusenvis av flyktninger beveger seg gjennom Europa forteller Vergeforeningen om kaotiske forhold rundt enslige mindreårige asylsøkere i Norge.

Vergene har til daglig ansvar for å representere de enslige mindreårige under asylsøkerfasen, samt å sikre at rettighetene deres blir fulgt opp.

Akkurat dette lurte jeg faktisk på om jeg kanskje skal sjekke opp om jeg får hjulpet til med. Jeg skal jo ut i en ny runde med arbeidsutprøving, så alt ettersom hva for slags kvalifikasjoner man må ha for en sånn type jobb, så kan det jo hende at de blir glad for litt gratis arbeidskraft, selv om det bare er 30 % i første omgang?

Her er det kjempestor etterspørsel etter verger for mindreårige enslige flyktninger. Så kudos om du orker og har overskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kjempestor etterspørsel etter verger for mindreårige enslige flyktninger. Så kudos om du orker og har overskudd!

Ja, det var det da. Hvor mye må man orke og ha overskudd til? Det er liksom en grunn til at jeg ikke er i full jobb, så hvor realistisk er det at jeg kan jobbe med noe sånt?

Det er noe jeg må sjekke ut når jeg skal inn i ny utredning, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det da. Hvor mye må man orke og ha overskudd til? Det er liksom en grunn til at jeg ikke er i full jobb, så hvor realistisk er det at jeg kan jobbe med noe sånt?

Det er noe jeg må sjekke ut når jeg skal inn i ny utredning, tenker jeg :)

Naboen her er verge for 2 mindreårige enslige flyktninger, jeg fikk intrykk av at det er veldig varierende hvor mye det kreves, naboen var mest verge på papiret, men mulig dette er ungdom som har fått opphold da, og ikke asylsøkere lenger. Så kan være forskjell på det og. Krysser fingrene for deg uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

 

 

Jeg er oppriktig redd for at det kommer til å smelle en Breivik volume 2 ett eller annet sted i Europa, om man ikke tør å ta "den" diskusjonen - og tør å være åpen. Noe av det verste man gjør med ekstremisme er jo å "smøre over" realitetene, og "nekte folk å si sin mening"... Men det er bare min mening da. Håper jeg ikke er i nærheten når det evt smeller,

@Marie - det er det som er problemet... Hvis man ikke viser til noen bærekraftige planer og overdriver ting i media - så blir det Breivik volume 2 som ulmer i gresset. Jeg tror særlig mediene har skyld i der, siden de fyrer så sykt opp under ting, feks her i Norge hvor de profilerer alt av idiotiske ideer som ellers burde vært forbigått i stillhet. Det er feks bare svada av miljøpartiet de grønne å foreslå asylmottak på svalbard (???!!!!) men allikevel får det spalteplass. Det er utelukkende bare med på å fyre opp "mini Breiviks" rundt om i Europa.

And so.... it begins. Med noe så tragisk som en helt, vanlig, streit 20årig-svensk gutt som det tydeligvis klikka helt for. Politiet i Sverige sier det er "visse likheter med Breivik".

"Gjerningsmannen bak skoleangrepet i Trollhättan pratet med lyshudede elever, mens han gikk etter og angrep mørkhudede, opplyser politiet."

"Han skal også ha engasjert seg i en kampanje for å få en folkeavstemning om Sveriges mottak av flyktninger."

http://www.nrk.no/verden/svensk-politi_-rasisme-var-motivet-1.12617613

Og når dette kan eksplodere så sykt hos en ung, nogenlunde normal gutt, så frykter jeg at dette ikke er siste gang. Mediene i Sverige gjør seg selv så ufattelig mange bjørnetjenester. Når 2 svensker  - en mor og en sønn - uskyldig ble knivhogget ihjel på en IKEA tidligere i år? Så kom hverken statsministeren eller noen, og det var ingen parader eller døgnoppdateringer. Den skyldige var en asylsøker som hadde fått avslag på asylsøknaden, og han fant ut han skulle drepe noen tilfeldige mennesker for å ta hevn.
Når to svensker med bakgrunn fra innvandrerfamilier blir knivhogget ihjel på en skole, så kommer statsministeren, det paraderes i gatene mot rasisme og folk okker og a'er seg over hvor utrolig forferdelig verden er.

To helt like situasjoner, allikevel så ufattelig ulik dekning. Når klikker det for nestemann i Sverige? Dette kan man faktisk HINDRE, om man faktisk lever ut dette man snakker så varmt om; å tolerere hverandres meninger, å snakke åpent om ALT, å møtes om meninger og ha respektfull uenighet. Hvor forbarka vanskelig kan det være å inkludere folk i samfunnet bare fordi de har en annen mening? 3 unge menneskeliv ser ikke ut til å gjøre noe bedring... :( Dritt alså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det da. Hvor mye må man orke og ha overskudd til? Det er liksom en grunn til at jeg ikke er i full jobb, så hvor realistisk er det at jeg kan jobbe med noe sånt?

 

Det er noe jeg må sjekke ut når jeg skal inn i ny utredning, tenker jeg :)

Å være verge handler vel mest om å sikre den mindreårige asylsøkerens rettigheter. Den daglige omsorgen er det barnevernet som har ansvar for, alle under atten får oppnevnt en kontaktperson som skal fungere i foreldres sted. Disse kontaktpersonene er ansatt i kommunen, gjerne sosionomer eller lignende utdanning. Som lærer for mindreårige flyktninger har jeg mye kontakt med disse kontaktpersonene, rapporterer for eksempel fravær fra skolen for alle som er under barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...