Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan du gjøre for flyktningene?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Flyktningkrisen er noe som engasjerer, og også har blitt nevnt her inne flere steder. Legger derfor ut denne linken, da jeg håper folks engasjement ikke bare begrenser seg til ord, men faktisk til noe som konkret hjelper. Det virker som om ganske mange av mottakssenterene for klær osv. begynner å bli ganske fulle, og at det kanskje er penger til veldedige organisasjoner som det er størst behov for nå. Blant annet røde kors og redd barn går det ann å støtte med noen kroner. :)

http://www.noas.no/hva-kan-du-gjore-for-flyktningene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg personlig bruker aller helst ikke uttrykket flyktning, da jeg synes det er dehumaniserende på norsk. Jeg liker derimot engelske refugee mye bedre, "en som søke beskyttelse". Her har jeg skrevet fl

Dette er ikke økonomiske flyktninger, det er krigsflyktninger. Det er variabelt hvor god økonomi de har. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det er et spørsmål man stiller seg en gang, Syria va

Ok, for ikke å dvele for mye med noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre : vi har regler for lønn i Norge. Polakker får ikke polske lønninger. Den jevne polakk er ikke jordbærplukkere, jeg

Og, når valget kommer, presse politikerene til å GJØRE noe med den islamske stat! Å stoppe lidelsene der de stammer fra: krig og undertrykkelse av ISIS. Daglig blir barn som den lille druknede gutten torturert av den islamske stat, små jenter holdes som sexslaver og kristne familier blir slaktet ned. Det er uholdbart, nå må verdenssamfunnet reagere og ta tilbake hverdagen til disse stakkars flyktningene. EU, Norge, de rike landene i midtøsten og Amerika burde alle gå inn med et siste støt og sende ISIS til samme grav som nazismen og maoismen. Da først av stopper vi lidelsene for godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel være at den mest effektive hjelpen man kan gi er penger. Jeg tror all denne innsamlingen og strikkingen og alt som skjer er veldig godt ment, men tenk på de som skal organisere, sortere, distribuere og ikke minst lagre alt dette. Penger er ofte det greieste og mest målrettede.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel være at den mest effektive hjelpen man kan gi er penger. Jeg tror all denne innsamlingen og strikkingen og alt som skjer er veldig godt ment, men tenk på de som skal organisere, sortere, distribuere og ikke minst lagre alt dette. Penger er ofte det greieste og mest målrettede.

Nettopp.

Jeg gir penger.

Jeg har gitt til flere av de organisasjonene som jobber direkte med krisen.

Ære være de som samler inn klær etc , men for meg så føles det tryggere å gi penger til noen som vet bedre enn meg hvordan de bør brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette, jeg er helt skremt over alt hatet som florerer på nettet! Følger en gruppe på Facebook som heter Operasjon Askeladden, de legger ut bilder fra hemmelige grupper hvor folk sitter og spyr ut voldelige, rasistiske og generelt skremmende meldinger.. :/

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel være at den mest effektive hjelpen man kan gi er penger. Jeg tror all denne innsamlingen og strikkingen og alt som skjer er veldig godt ment, men tenk på de som skal organisere, sortere, distribuere og ikke minst lagre alt dette. Penger er ofte det greieste og mest målrettede.

Nettopp.

Jeg gir penger.

Jeg har gitt til flere av de organisasjonene som jobber direkte med krisen.

Ære være de som samler inn klær etc , men for meg så føles det tryggere å gi penger til noen som vet bedre enn meg hvordan de bør brukes.

Vet ikke helt hva dere kommenterer på, men det var jo nøyaktig det jeg skrev i startinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette, jeg er helt skremt over alt hatet som florerer på nettet! Følger en gruppe på Facebook som heter Operasjon Askeladden, de legger ut bilder fra hemmelige grupper hvor folk sitter og spyr ut voldelige, rasistiske og generelt skremmende meldinger.. :/

Ja, det synes jeg er skremmende..... :| Ikke gå inn på Kvinneguiden i hvert fall, der er det mange som spyr ut dritt i hytt og pinevær.... :(:P Jeg jobber med flykninger hver dag i jobben min, så jeg ser jo ting fra den siden også. Men likevel blir jeg hudfletta hver gang jeg prøver å forklare på en fin og saklig måte hva disse folka går gjennom....

Overaskende mange som mener at man bare skal la dem drukne, hjelpe dem i hjemlandet(som er herjet av krig) osv, osv.... :| Utrolig hva folk klarer å lire av seg på nettet.... :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg er skremmende.... :| Ikke gå inn på Kvinneguiden i hvert fall, der er det mange som spyr ut dritt i hytt og pinevær.... :(:P Jeg jobber med flykninger hver dag i jobben min, så jeg ser jo ting fra den siden også. Men likevel blir jeg hudfletta hver gang jeg prøver å forklare på en fin og saklig måte hva disse folka går gjennom....

Overaskende mange som mener at man bare skal la dem drukne, hjelpe dem i hjemlandet(som er herjet av krig) osv, osv.... :| Utrolig hva folk klarer å lire av seg på nettet.... :no:

Ja, den der "hjelpe de der de er" er fin synes jeg. Veldig lett å hjelpe folk i ett land som ikke lenger har noen infrastruktur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den der "hjelpe de der de er" er fin synes jeg. Veldig lett å hjelpe folk i ett land som ikke lenger har noen infrastruktur....

Eller at de som sier det, de får det til å høres ut som at "å hjelpe der de er" er det samme som å hjelpe dem i andre land. Ha ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt penger til UIA sitt prosjekt på Lesbos, og til norsk folkehjelp. Når en gir 100,- til norsk folkehjelp, gir Norgesgruppen det samme.

De gjør de også om man støtter Leger uten grenser. Synes det er et fint tiltak av Norgesgruppen - jeg både håper og tror at det kan påvirke folk til å gi.

Selv har jeg gitt penger til to organisasjoner som på ulik måte hjelper flyktningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å gi penger er det også veldig god hjelp i å bruke tid på flyktningene. Enten som frivillig i Redd barna eller Norsk folkehjelp eller som verge for enslige mindreårige flyktninger - tenk å komme alene til Norge som mindreårig.. De enslige barna trenger også fosterhjem. Flyktningguide fra Røde kors er et kjempefint program hvor du blir matchet med en flyktning som deler dine interesser.

Det finnes også en rekke private initiativ, info om alt dette og mere til finnes på facebook gruppen "Refugees welcome to Norway", de fleste fylker har også egne undergrupper av denne. For min del gjør det godt for sjelen å lese om hjertevarmen og omsorgen som finnes i Norge via disse Facebookgruppene når de fleste andre kommentarfelt flommer over av hat.

Med tanke på det oppkommene valget er det også viktig å stemme på et parti som tar flyktningenes sak på alvor og ønsker å bosette flyktninger i din kommune. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å hjelpe de der de er er jo en kort og simpel måte å si det jeg sa i åpningsinnlegget... Så jeg synes man bør være litt større enn som så, og ikke dømme alle som sier det for samme "forbrytelse". Det er nå en gang slik at det føles relativt håpløst når vi har eldre i norge som ikke ser dagslys (lever livet som en hund som står i bur 24/7) og flere som ikke har hus og hjem - også skal man plutselig ta inn flere tusen i økonomier som allerede er sykt røde. Dette gjelder nok for alle land i Europa. Ser ufattelig mange stakkars eldre her nede i Hellas, som ikke får sykehjemsplasser engang - ikke medisiner.. Ingen ting. Lever mer uverdige liv enn det flyktningene som kommer til Norge vil få i Norge. Det er trist, på et vis, for det er alltid noen som har det verre. Og hva med de stakkars barna i Syria som er fanger for de islamske stats ledere - som brukes som små sexdukker for perverse menn dag ut og dag inn... Hvordan skal vi hjelpe de? :(

Det er vel også derfor man vil hjelpe der de er - for det er det beste for alle - hvis vi bare kunne knuse forbanna Islamske Stat... Men det er jo en sykt kompleks situasjon, som krever at man begynner å arbeide NÅ :/ Type, jeg leste at Assad er det nærmeste EU har til samarbeidspartner mot IS? Sykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig veldig for å hjelpe der de er, i den forstand at man hjelper å rydde opp, bygge nytt, skape trygghet osv. Men først må den akutte krisen være over.

At verdenssamfunnet bare omtrent (føles hvertfall sånn) bare sitter og ser passivt på IS, de som herjer i nigeria, de gruppene som herjer i somalia osv. er bare helt tragisk....

Jeg møter flyktninger i jobben min, de som har fått oppholdstillatelse, også mindreårige som har kommet alene. Og de små bitene av historiene ders som jeg får fortalt er så hjerteskjærende at jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å la være å begynne å gråte. (Må det, det er ikke særlig proffesjonelt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg fikk tårer i øynene når jeg leste at de ble mottatt med mat og applaus når de krysset grensen til Østerrike. Fantastisk!

Det er veldig lett å si man skal hjelpe de der de er. Men krisen er akutt. NÅ!

Hittil har vi ( spesielt USA ) bare gjort det verre og strengt tatt vært med på å skape krisen.

Det er ikke lenge siden det var Nordmenn som flyktet fra krig, vi må ikke glemme det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Jeg gir penger.

Jeg har gitt til flere av de organisasjonene som jobber direkte med krisen.

Ære være de som samler inn klær etc , men for meg så føles det tryggere å gi penger til noen som vet bedre enn meg hvordan de bør brukes.

Vi gir både klær/ting til flyktingtjenesten i kommunen, og har gjort det i flere år, og vi støtter Leger Uten Grenser, Røde Kors, SOS Barnebyer, med flere. I tillegg går alle flasker vi samler til Røde Kors (uten å vinne ;) ). Frivillighetstjenesten har også et opplegg med guider, leksehjelp, og annet i kommunen vår. Det hadde vært fint å være med på, men jeg har inntrykk av at det foregår mest på dagtid når jeg jobber.

************

"Å hjelpe dem der de er" må være det tåpeligste uttrykket jeg vet om siden det krever at man er i forkant og forebygger konflikter. Fattigdom og sult og urettferdighet er typiske årsaker til konflikter. Disse er vanskelige å gjøre noe med når landets leder sitter i sin rikdom og ser på at halvparten av befolkningen mister levebrødet sitt pga tørke, tørke som blant annet er forårsaket av verdens overforbruk og forurensning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall brukt helgen på å finne frem masse klær m.m og levert masse, og skal støtte økonomisk også. Hva hjelper best?

A. Alt til en organisasjon (hvilken?)

B. Delt til flere (hvilke?)

Jeg leverer tøy og leker og spill ol til mottakene. Den akutte krisen er dekket med tøy ol, men den akutte krisen går over og de blir sendt til mottak rundt om og det er der de trenger hjelp fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir penger og skal gi mer så snart jeg får lønn, både til Røde Kors, Flyktningehjelpen og ei venninne av @Jankaa som reiser til Lesbos for å hjelpe til der.

Vi skal også melde oss som middagsverter sånn at bosatte flyktninger kan integreres sosialt og prate norsk, og jeg driver og stabler på beina en turgruppe hvor vi bare skal være ute i naturen og puste sammen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...