Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September


Tricolor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

I dag har livet tatt en ganske stor vending! Har vært planlagt en stund, men gikk ikke helt opp for meg før i dag; jeg har kjøpt meg dyrebutikk!

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Posted Images

Jeg gjorde som @JeanetteH og la frem en pappeske ( og utallige tyggepinner ) til bikkjekreka før jeg dro. Gjett hva som var like helt?

Joda..

Hel og fin pappeske!

Det var derimot utrolig mye annet rart som var makulert .

Mans best friend my Ass...

En ufrivillig husmors verste fiende *argh*

Siden sykkelen min helt åpenbart er stjålet ( lett overalt! ) må jeg se å få jogget av de litt energi. Det blir gøy når jeg ikke har energi selv.

Du kan låne min om du vil :) med sånn stangfeste foran. Den kommer ikke til å bli brukt i år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meg, ja de hjelper meg med han, og utenom deres faste dag betaler de virkelig ingenting. De tilbyr seg det, og når jeg spør om de vil ta han ekstra så blir de glade, fordi de ikke har mulighet til å betale 4000 kr i mnd for å ha hest selv. Så for meg, forrytterne og hesten er det en helt perfekt løsning, så får andre synes hva de vil :) Når jeg har lagt ut annonse fordi jeg trenger forrytter, så har jeg blitt kontaktet av mange hver gang. Så da er det tydeligvis ikke så mange som syns at hestefolk er rare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meg, ja de hjelper meg med han, og utenom deres faste dag betaler de virkelig ingenting. De tilbyr seg det, og når jeg spør om de vil ta han ekstra så blir de glade, fordi de ikke har mulighet til å betale 4000 kr i mnd for å ha hest selv. Så for meg, forrytterne og hesten er det en helt perfekt løsning, så får andre synes hva de vil :) Når jeg har lagt ut annonse fordi jeg trenger forrytter, så har jeg blitt kontaktet av mange hver gang. Så da er det tydeligvis ikke så mange som syns at hestefolk er rare :D

ikke hestefolket selv, de tror jo det skal være sånn ;) nok om det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke hestefolket selv, de tror jo det skal være sånn ;) nok om det :)

Ja, men så lenge de det gjelder er fornøyde med det, så er det kanskje ikke så mye å diskutere? :lol: Det er mye jeg syns er rart med andre hobbyer/idretter, men jeg gidder ikke å diskutere det når jeg ikke driver med det selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke hestefolket selv, de tror jo det skal være sånn ;) nok om det :)

Det er jo litt forskjell på å betale for å ri, kontra å passe en hund ;)

Å ri er en aktivitet, å passe hund er jobb. Hvis du feks vil ha med deg en ferdig trent jakthund en uke eller to om høsten, må du regne med å betale for å leie den. Samme hvis man vil kjøre hundespann hos noen som driver næring.

Forventer du at noen skal betale i dyre dommer, for at du skal få ri gratis? Litt annet er det selvsagt hvis man ikke har tid nok selv, og en man kjenner hjelper til med stell og mosjon av hesten. Men det blir litt på siden av å ha fôrrytter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå var det tungt å dra seg opp av sofaen! Men dyra trenger trening. Det var ekstremt rolig dag på dem i går pga lang jobbdag og at jeg holdt kurs på kvelden, og eh det merkes på valpen. De store trenger også å få løpe litt. Jeg skal bare :yawn:

Er storytel verdt pengene sine? Særlig hvis man foretrekker bøker på norsk.. Og er det gode bøker der eller er det bare en og annen bra og resten møkk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg syns det. Ihvertfall for en stund. Det begynner å bli ganske bra utvalg av bøker der, men det kommer kanskje litt an på hva du liker. Du kan uansett få to uker prøvetid. Kunne ihvertfall det tidligere i sommer :)

De har ikke egen hest, de passer din ;)

Jeg har trekkhunder, ikke alle kan ha trekkhunder. Det hadde ikke falt meg inn å ta betalt for at noen skulle trene dem en gang i uka da. (ingen FÅR trene dem en gang i uka, men det er en annen sak hehehe). Det er vanlig at man betaler folk for å gjøre det. Hestefolk ER rare ja. og jeg tror det skyldes at det er mange unge jenter som driver med hest. Det er ingen andre dyreslag man må betale for seg, for å hjelpe til med.

Det er vel egentlig ganske sammenliknbart med jobben handlere gjør for en del hundekjørere. Hjelper til med stell og trening, mest av egeninteresse, for å kjøre hund og lære om hundekjøring uten å måtte skaffe seg ett helt spann selv. Forskjellen er at de blir betalt (om enn dårlig) og ikke trenger å betale for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne min om du vil :) med sånn stangfeste foran. Den kommer ikke til å bli brukt i år.

Så snilt! Men sambo hadde en stuet unna. Uten sånn stangfeste da, men Toddy trekker så mye at det neppe trengs.

Gode bremser derimot :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo litt forskjell på å betale for å ri, kontra å passe en hund ;)

Å ri er en aktivitet, å passe hund er jobb. Hvis du feks vil ha med deg en ferdig trent jakthund en uke eller to om høsten, må du regne med å betale for å leie den. Samme hvis man vil kjøre hundespann hos noen som driver næring.

Forventer du at noen skal betale i dyre dommer, for at du skal få ri gratis? Litt annet er det selvsagt hvis man ikke har tid nok selv, og en man kjenner hjelper til med stell og mosjon av hesten. Men det blir litt på siden av å ha fôrrytter.

Tja... Jeg vet ikke jeg. Når jeg passer hund får jeg betalt, og selv om det blir en mer her så gjør jeg ikke noe annet enn det jeg pleier.

I stallen er det heller ikke bare kos. Det skal møkkes, inne og ute, hesten sjekkes, pusses, ris, pusses, mat skal ordnes, og hver 12. uke så forer man kvelds til alle hestene på stallen. Jeg betaler for den ene hesten jeg rir. Har han 1 gang pr. uke av og til to. Da gjøres alt ovenfor. Den andre rir jeg gratis. Begge er glad for hjelpen.

Nå er jeg vant til at man betaler for å ha hest, men jeg ser greia med at det er ulogisk å skulle betale for å gjøre noen en tjeneste. Hadde det bare vært å ri så hadde det vært mer logisk he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri før har raseklubben jobba så med å få fokus på gjeting, aldri før har Norge hatt så mange showavlet hunder :lol:

Oppriktig nysgjerrig, men er ikke Keo fra en oppdretter som fargeavler? Hva er egentlig forskjellen på "showavl" og "fargeavl" på BC? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til C at jeg synes han har gjort fryktelig lite i huset i det siste, nå har han tørket støv, støvsugd og vaska gulv :D Også snoker jeg på dommeren som dømmer NTK utstillingen i helgen, kusina til Vigdis har blitt BIM for henne en gang og mormoren hennes 2 BTK en annen gang, og hun har satt opp en hannhund med stygg hale til BIM og brukt en annen hanne med hengeøre i oppdrettet sitt, så er det lov å håpe at hun ser bort ifra halen til Vigdis? :P Tuva blir sikkert litt for "clean" for henne :P Spennende og gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppriktig nysgjerrig, men er ikke Keo fra en oppdretter som fargeavler? Hva er egentlig forskjellen på "showavl" og "fargeavl" på BC? :)

Nå er jeg veldig lei å få dette fargestemplet uten at folk har satt seg inn i oppdrettet, så orker ikke kommentere videre. Nei, Keo er ikke fra en oppdretter som fargeavler. Han er fra en oppdretter som har noen hunder som er av andre farger enn sort/hvitt og som tilfeldigvis selger både til arbeids- og sportshjem :)

Forskjellen er at alle hundene som går i avl kan gjete, flere av avkommene gjeter, de er fra arbeidslinjer og registrert i ISDS. En annen forskjell er at hun ikke har et ensfarget syn på at hun ikke avler pga utseendet. Flere av hundene har prøve, noen har ikke. Men det er så enkelt som at man får bli med på jorde å se hundene gjete selv, for de kan alle i varierende grad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoffe og andre som vurderer Maxgodis: det er supert å kjøpe godteri derfra så lenge dere ikke kjøper det smågodtet de har i bokser av "egen produksjon". Det smaker høgg og inneholder mye glukose-fruktosesirup, vi endte opp med å kaste alt vi hadde kjøpt i sånne bokser fordi gubben rett og slett ble dårlig i magen av dem. Men de har bra priser på det "vanlige" godtet :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt bekymra for brua borti veien her. Jeg må kjøre under den for å komme meg til byen (skole og barnehage), men det er veldig lett for at det blir mye vann under der! Var brudd på vannledning for litt siden, og da var det flere biler som drukna der borte :lol: Håper det renner greit bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...