Gå til innhold
Hundesonen.no

"10 timer aktivitet i uka er for mye for en hund" - villmarkssenter


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tromsø Villmarkssenter har over 300 hunder (!) - polarhunder - som brukes som turistplaster i Tromsø.

Nå har mattilsynet vært på besøk. Kort oppsummert fra saken:

"29. juni gjennomførte Mattilsynet en inspeksjon hos Tromsø Villmarkssenter som har 300 trekkhunder. Mattilsynet anser hundeholdet ved Villmarkssenteret til å være et utendørs hundehold.

Videre forteller hun at det er en egen veileder for utendørs hundehold. I veilederen står det: «Hunder som står oppbundet i kjetting bør være koblet fra kjettingen flere ganger ukentlig og til sammen minst ti timer per uke».

Mattilsynet gikk gjennom aktivitetslogger for de enkelte hunde-teamene ved Villmarkssenteret. «Et tilfeldig utvalg logger ble gjennomgått. Av skjema fremgår ukentlig antall timer den enkelte hund har vært ute av kjetting i aktivitetsøyemed», skriver Mattilsynet i sitt vedtak.

Ut ifra aktivitetsloggene kommer det fram at flere av hundene er registrert som ute av kjetting i ti timer i uken, men ikke alle. «Enkelte hunder har svært få timer (fem timer) ute av kjetting i april. Tilsvarende gjelder mai og juni», står det i vedtaket."

Vedtaket fra Mattilsynet er at: «Villmarkssenteret må etablere en praksis som sikrer at den enkelte hund kobles fra kjettingen flere ganger ukentlig og minst ti timer per uke gjennom alle årstider/hele året».

Hva hundene gjør de ti timene i uken kan omfatte mange typer aktivitet. Det kan være trening eller at hunden er i en hundegård. Poenget er at hundene ikke skal stå i bånd. Dette er et krav som skal sikre at lov om dyrevelferd blir fulgt, sier Haug i Mattilsynet."

Kritikkverdig. Men hva svarer Tromsø Villmarkssenter med? Hårreisende nok:

"Administrerende direktør Tove Sørensen ved Tromsø Villmarkssenter har klaget på vedtaket fra Mattilsynet.

– Jeg har anket vedtaket fra Mattilsynet fordi jeg er uenig med konklusjonen. Vi mener at ti timer er for mye."

What tha fåkk?

http://www.itromso.no/nyheter/article11480466.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne praksisen er dessverre ikke unik for Villmarkssenteret. Tragisk nok :(

Burde jo ikke komme som noen overraskelse fra verdens verste vesen, mennesket :(:cry: (ikke ment om deg altså, men menneskeheten generelt :lol: )

Det verste er at adm.dir er så blunt, så kald - og bare.... "nope, det er FOR MYE". "Bikkjene er penger i kassa og får de noe mer koster det for mye penger og da går vi ikke i pluss!." Kynisme på høyeste nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Burde jo ikke komme som noen overraskelse fra verdens verste vesen, mennesket :(:cry: (ikke ment om deg altså, men menneskeheten generelt :lol: )

 

Det verste er at adm.dir er så blunt, så kald - og bare.... "nope, det er FOR MYE". "Bikkjene er penger i kassa og får de noe mer koster det for mye penger og da går vi ikke i pluss!." Kynisme på høyeste nivå.

Måtte le av den første der :lol:

Men ja, det er utrolig trist. Da jeg var der for noen år siden ble jeg ikke imponert.. Det var alt for mange hunder rett og slett.. De kan umulig få nok individuell oppfølging :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer er jo ikke mye selv for en "veskehund"... Wtf... er under 1.5 time aktivitet om dagen... :(

Ikke aktivitet en gang! Bare å stå eller ligge fritt i en hundegård hadde kvalifisert.

De har Facebookside.. må tenke litt på saken til i morgen, er for trøtt til å tenke rasjonelt nok :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare tar setningen "10 timer aktivitet i uka" så trenger det jo ikke å være så ille. Jeg tror ingen av mine hunder får mer enn det i tur og trening sånn totalt sett i løpet av en uke. Men hvis man skriver "10 timer uten å stå i bånd" er det jo noe helt annet. Mine hunder går inn og ut i hagen, koser seg med tyggeting, kaster seg over folk som ringer på døra, eller ligger i sofaen og får kos. Det handler litt om naturlig frihet og samspill med folk og andre dyr også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare tar setningen "10 timer aktivitet i uka" så trenger det jo ikke å være så ille. Jeg tror ingen av mine hunder får mer enn det i tur og trening sånn totalt sett i løpet av en uke. Men hvis man skriver "10 timer uten å stå i bånd" er det jo noe helt annet. Mine hunder går inn og ut i hagen, koser seg med tyggeting, kaster seg over folk som ringer på døra, eller ligger i sofaen og får kos. Det handler litt om naturlig frihet og samspill med folk og andre dyr også...

Problemet er jo at det kreves endel ekstra når man har utehunder. Man bør legge litt mer tid i aktivitet ute rett og slett.

Også bør jo dette være atleter som får brukt kroppen sin og da..

Forhåpentligvis blir det mer trening på de utover høsten og vinteren, men tviler dessverre. Det er nok noen som blir mye brukt, også er det nok endel som står stille alt for mye (som mattilsynet også kommenterer).

Noe jeg tenkte på da jeg var der er at dette er en unødvendig stor kennel både mtp antall hunder og iforhold til utstrekning. De hundene som står i nærheten av hovedhuset og lavuuen der turistene kommer får nok sin dose oppmerksomhet og aktivitet, men de som står lengst unna, bak alle sine 280 venner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke så mye på verken trekkhunder eller butikk, men kan kan noen med mer peiling forklare hvorfor det er nødvendig med 300 hunder for å få denne virksomheten til å gå rundt? Når noen av dem åpenbart brukes så lite, så kan de da ikke betale for seg selv?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke så mye på verken trekkhunder eller butikk, men kan kan noen med mer peiling forklare hvorfor det er nødvendig med 300 hunder for å få denne virksomheten til å gå rundt? Når noen av dem åpenbart brukes så lite, så kan de da ikke betale for seg selv?

Valper trekker turister => stadige valpekull => overflødige hunder... wild guess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke overasket og tror ikke dette er unikt for dette stedet.

Det står tusenvis av bikkjer bindt rundt på gårder som blir brukt noen uker i året.

Jeg synes helt ærlig det ikke er noe bedre når de står i små hundegårder dag ut og dag inn , men der velger heldigvis mange å sette minst to og to sammen så de får leke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:no: Veldig bra at det blir satt fokus på dette. Vet om flere hunder rundt om som står mer eller mindre hele livet i en kjetting eller i en hundegård. Jeg synes det er helt greit å bruke kjetting eller hundegård så lenge hunden får annen stimuli og nok mosjon daglig, men dette er jo ikke greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det kreves endel ekstra når man har utehunder. Man bør legge litt mer tid i aktivitet ute rett og slett.

Også bør jo dette være atleter som får brukt kroppen sin og da..

Forhåpentligvis blir det mer trening på de utover høsten og vinteren, men tviler dessverre. Det er nok noen som blir mye brukt, også er det nok endel som står stille alt for mye (som mattilsynet også kommenterer).

Noe jeg tenkte på da jeg var der er at dette er en unødvendig stor kennel både mtp antall hunder og iforhold til utstrekning. De hundene som står i nærheten av hovedhuset og lavuuen der turistene kommer får nok sin dose oppmerksomhet og aktivitet, men de som står lengst unna, bak alle sine 280 venner..

Nettopp. Var ikke nok å like denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiiises! Utenom treningstimene får våre løpe rundt og leke og sosialisere seg i hundegården minst en time om dagen, enkelte får løpe fritt på gårdsplassen med oss, barna og valpisene (valpene får gå fritt store deler av dagen). Så da må Villmarkssenteret mene at vi overaktiviserer hundene våre de da. *himle*

Latterlig, slikt burde være logisk at er nødvendig for våre kjære atleter!

Skulle likt og sett stressnivået og gemyttet på de der, veit hvordan våre blir i enkelte rolige perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det kreves endel ekstra når man har utehunder. Man bør legge litt mer tid i aktivitet ute rett og slett.

Også bør jo dette være atleter som får brukt kroppen sin og da..

Jeg har veldig lite peiling på trekkhunder og utehunder, men har alltid gått ut i fra at det er ekstra krevende hundehold nettopp av den grunn som du sier. Jeg merker jo hvor mye jeg får gratis hvis jeg observerer hunden min i løpet av en dag. Hvis jeg skulle jobbet aktivt for all aktivitet og stimulering, så ville det krevd mer enn jeg har tid til.

I denne saken er det jo i tillegg en type hund som krever mer mosjon enn f.eks. en bichon frise, så hvorfor de skal klare seg med mindre er noe jeg sliter med å forstå at noen kan mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...